Welke 18 inch velg past op de voornaaf van een Honda xl500s

nicknick12344

Rookie
25 feb 2015
8
0
Voor een scrambler project wil ik voorin mijn xl500 een even groot wiel als achteren.

Nou heb ik nog een extra set wielen bij de motor mar ik heb begrepen dat dit niet gaat passen.....

Iets velgen met gaten voor een grote naaf en velgen voor een kleine naaf.
Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven want ik hoor veel verschillende verhalen, de een zegt dat het prima kan en de ander zegt dat het onmogelijk is.

En het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als iemand hier toevallig een passende velg heeft liggen
 
even tellen hoeveel spaken je hebt (op je naaf), en daar een passende velg bij zoeken!
meeste (ahum) hebben 36 spaken, daar kan je velgen in 16, 17, 18inch en verder bij zoeken..
als je mazzel heb ook nog ergens een gebruikte..

suk7

edit..
ik lees dat je de velgen al heb..
als je mazzel heb, is het aantal spaken even groot....
en is het een kwestie van overzetten..

:t :t :t
 
Laatst bewerkt:
Ben ook met zoiets bezig maar je verhaal gaat niet helemaal op
Naast het aantal spaken en spaak dikte is ook de hoek waar de spaak gaten in de velg zijn geboord van belang of je spaken wel of niet breken .
De diameter van de naaf bepaald onder welke hoek de spaken komen te staan, de gaten in de velg worden dan ook naar die hoek geboord .
 
ja precies dat had ik ook begrepen dat de hoek van de boringen in de velg ook uit maakt.... maar weet iemand wat voor een velg dan past of dat een 18 inch achterwiel van een xl500 ook gewoon past
 
volgens mij werkt dat niet heel erg precis,
mijn achterwiel is van een KTM (dacht ik.. ergens heel oud met een trommelrem
naaf heb ik zelf aangepast/ laten maken..

LfWWoDz.jpg


laten spaken in schijndel,
meneer die dit gedaan had, vertelde dat het netjes gedaan was,
de flensen zijn iets afgeschuind om de spaken te accommoderen..

met voorwiel erbij:
DoPQ5LD.jpg


de naaf van het voorwiel hoort niet bij de velg, men zei dat dit helemaal geen probleem is..
of ga je er ook de Dakar mee rijden??
LvVGijl.jpg


:t
 
Als ik naar de wielen kijkt van patrickZ dan lijkt het of de gaten in de velg zijn aangepast en dat kan makkelijk zolang de kop van de spaaknippel genoeg draadvlak blijft houden


nope...
niets aangepast,
staan een beetje onder spanning,
maar de meneer van Haan vertelde mij dat het geen kwaad kan..

mijn voorwiel was een achterwiel en m'n achterwiel een normaal achterwiel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan