Ervaring met remontluchter van Aliexpress?

Dutcher90

Die hard MF'er
4 dec 2014
273
5
Alkmaar
Voor het vervangen en ontluchten van mijn remvloeistof voor de Yamaha R6 uit 2007 zag ik het volgende op Ali:

Hand Held Vacuümpomp Tester Set en Remontluchter Bloeden Tool Kit Diagnoseapparaat Tools voor Auto Kan Bike in Hand Held Vacuümpomp Tester Set en Remontluchter Bloeden Tool Kit Diagnoseapparaat Tools voor Auto Kan Bike van Motor Care op AliExpress.com | Alibaba Groep

Iemand ervaring met zo'n setje van Ali?


ps: Random opmerkingen over Ali geloof ik wel, genoeg besteld en tot nu toe goed bevallen.
 
Probleem met dat soort ventiel ontluchters is dat als je een remleiding met een bocht omhoog loopt( Guzzi's gekoppeld systeem dus) dat je daar niets aan hebt daar moet je de vloeistof door heen zuigen of direct kunnen persen anders gaat de vloeistof onder de luchtbel door stromen en ben je lang bezig om het ontlucht te krijgen .
Met zo'n vacuüm pompset gaat het een stuk sneller
 
Als je de olie boven bijvult en onder aftapt is zo systeem niet echt nodig dan werkt zo terugslag klepje of gewoon koppel open, knijp, remklauw nippel dicht , rem los, rem open, knijp enz ook.

Gaat alle vloeistof er uit bij vervanging van leidingen ofzo dan is dit wel een goede hulp tool, heb er zelf zo een op lucht die zorgt ook voor onderdruk in het potje en dus ook de slang, werkt redelijk al is het minder goed dan verwacht, maakt een pokke herrie en verbruikt veel lucht, wat jij bedoeld werkt misschien nog wel beter.

Die bij hbm is ook niet duur, ga het dan meestal halen, nadeel daarvan is dat je met veel meer naar huis gaat dan dat je wilde _O-
 
Je kan ook gewoon een leiding kopen met een terugslag klepje. Kosten een tientje en dan kan je gewoon pompen met je ontluchtingsnippel open.

https://k-parts.nl/remontluchter-dmp-universeel.html

Als je een beetje creatief bent kun je het ook maken van een fietsventiel!

Lijkt een goed idee maar werkt alleen bij korte remleidingen. Op mijn ZX6R uit 2005 kreeg ik het niet voor elkaar bij de voorste remleidingen, achter ging het wel.
 
Het probleem met die remontluchters is dat je het onluchtingsventiel een stukje open moet draaien om er vloeistof/lucht uit te zuigen.
Helaas trek je dan een vacuum langs het schroefdraad van het ontluchtingsventiel waardoor het ding nauwelijks functioneert.

Overigens staat hij bij vidaxl voor €23 incl verz
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze gehad, en ook de China versie die met vacuüm van een compressor werkt. Conclusie: het is goedkope zooi. Bij deze gaat het rubber in de zuiger na 1 keer gebruiken al kapot, volgens mij omdat het rubber dat gebruikt is niet tegen remvloeistof kan. Ook zijn de adapters (of hoe je het noemt) die er bij zitten van te zacht rubber waardoor ze niet goed blijven zitten op nippels. Bij de compressor versie flikkerde de plastic beker uit elkaar omdat de lijm niet tegen remvloeistof kon en daar bij kwam er remvloeistof uit waar het niet hoorde.

Los daar van, toen ze beiden goed werkten was het ideaal. Mijn advies: gooi er wat meer geld teganaan en en koop een fatsoenlijke.
 
En dan de vraag: wat is fatsoenlijk?

Sowieso ontkom je haast niet aan het probleem van het schroefdraad op de bleeder/nippel.

Dan zal je eerst iets van teflon tape aan moeten brengen. Loshalen druppelt altijd wel iets, vind het altijd maar een geknoei.

Vooral bij de auto zou een goedwerkend apparaat wel fijn zijn, motor kan je in je eentje en voordat je aan het eindr van de slag bent de nippel al weer dichtdraaien. Minimaal opendraaien (tot er net vloeistof uit komt) en de hendel/pedaal niet helemaal induwen om beschadigingen aan o-ringen te voorkomen.

Verder regelmatig doen, iig elke 2 jaar.

Vooralsnog doe ik het bij alle voertuigen met de hand, slangetje direct een potje in.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon een leiding kopen met een terugslag klepje. Kosten een tientje en dan kan je gewoon pompen met je ontluchtingsnippel open.

https://k-parts.nl/remontluchter-dmp-universeel.html

Als je een beetje creatief bent kun je het ook maken van een fietsventiel!


Je kunt ook gewoon je slangetje in een potje remvloeistof hangen,
het probleem is echter dat er vaak meer lucht tussen het schroefdraad van klauw en nippel terugkomt dan via het slangetje.
en vaak wordt daar niet bij stilgestaan.
 
Heb ook zoiets gekocht, bij de tweede keer gebruiken is de plunjer gebroken.

Ik was niet helemaal tevreden.

Ik gebruik nu nog steeds een glazen mosterpot met een meter siliconen slang er in.

db
 
Heb hem ook. gebruik hem regelmatig (ook voor de auto).
Bij mij is hij gelukkig nog niet stuk gegaan.
Bij een paar keer pompen blijft het vacuum ook staan (loop natuurlijk wel terug zodra de olie in het potje loopt, maar bedoel dat de pomp/constructie zelf het vacuum niet weg laat lekken.

Ik maak na gebruik wel altijd de boel schoon.
Bij de pomp hoort geen remvloeistof in te komen!! de vloeistof valt in de beker? (maar ondanks dat maak ik de pomp ook altijd schoon na afloop.
Misschien dat het daardoor heel blijft!
(blijft Ali spul dus voorzichtigheid of beetje geluk blijft geboden ;-)

PS als je alleen olie ververst, dan kan je het er ook prima doorheen pompen, heb je geen vacuum voor nodig. Het is meer voor als je rem-systeem geheel leeg is.
 
Laatst bewerkt:
Daarom zweer ik al dik 10 jaar bij deze dingen,nooit geen geknoei,nooit gezeik met lucht en paar minuten werk om vloeistof te verversen.
full
 
De lidl heeft wel eens een elektrische vacuumpomp gehad. Daarmee kon je zelfs olie uit een motorblok opzuigen. Ik heb dat ding toen gekocht (ook 15 of 20 meen ik) en daarmee wilde ik bij probleem met ontluchten ook de vloeistof gewoon bij de remklauw uit het systeem zuigen.

Maar je raadt het al, sindsdien gaat ontluchten gewoon handmatig ook goed. Ding ligt nog nieuw in de kast.
En aangezien het voorlopig nog te koud is in de schuur om te hobbyen ga ik m ook nog niet proberen. ;)

Hoe dan ook, het lijkt me een handig ding, handiger als dat handmatige ding van aliexpress of HBM of die ander....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies dezelfde, werkt heel fijn. Vooral bij het ontluchten van de koppeling die op een vervelende plaats zit. Heb hem nu een keer of 5 gebruikt. Aanrader naar mijn mening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan