Nieuwe versie; electronisch synchroniseer apparaat

dennisMe

MF'er
16 okt 2017
73
12
Vlissingen
De nieuwste versie van mijn Arduino Nano balanceer apparaat is inmiddels ge-upload op github en op hackaday.

Ik heb hem nu zo sterk vereenvoudigd dat het een heel stuk makkelijker na te maken is.
Het scherm wordt nu rechtstreeks aangesloten en het schema is makkelijk te lezen omdat ik de componenten speciaal getekend heb voor beginners. Nu zie je in één oogopslag waar de draadjes precies aangesloten zitten. Het blijven veel draadjes, maar één voor één gaat het best!

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en ik kom hier op uit als de beste manier om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, want dat was mijn bedoeling met het project.
Ik heb het nieuwe prototype zelf ook gebouwd, en mijn oude gesloopt. Ik wil hem volgende maand weer eens gaan demonstreren op een meeting van Honda Pan European rijders. Dan kan het apparaatje eens stevig aan de tand gevoeld worden door de oud en jong-gedienden!

Projectbeschrijving en bouw handleiding:
CarbOnBal

Software voor de Arduino:
dennisMe2/CarbOnBal
 
Theredone, super! Zou je willen overwegen de 3D ontwerpen tzt ook Open Source te maken? Als je dat leuk vindt zou ik ze graag willen opnemen in de projectomschrijving en instructies.
Het is weer een leuke optie voor mensen die liever een geprinte behuizing willen dan een MDF knutselproject.
 
Ok, leuk! Ik ben benieuwd naar de foto's en de behuizing...
"Spielerei" van vandaag:
tm60AFb1GzbPqx2FLNHgN5yqGpTZqACx1yTNUfdAZwEzFBlgnfFYhhagRiiQAHHMKFCsguiWA14dmvajds0miai89VVtHPjZXIHqmUQRNpsE3f0hTXJCaY87j5w0PSHC22RnvTJmDk5MDqMrF7dcyqnjSs83KIueRskXfHoOAkWUTjDWV7ztT_4xVpKDD1QYVXepDbkVKffuLiKPRXyDPpofrcqjSMScupfJSqc1L3U5IedLvjsqRg0E71QGpxEWarjjbkRZoNpoW8tBMD-zBGyLM_95LmvfAhwUSFodiEzrw3gFsCwsrJMHa-ZIPjtK0cG7B_sUltth24aT9-pRP6Aoncw4wpNpyAtE9E6raWeu_1iKeFUQvu9AVwPGa4mievN9sEwgRcRRxu2Vlj-P3boyGh4M4zZvsbmy_tUY2yy4bBQ2Li5IMXEuG5bGnxgY0vV4RHGPmOEu8kgiimdZNAUXx09MdzXwVk3FAcpCytH7nr1ukOCdmiEi5Yhbt1y0D2aCeZJSx2zagZMDE62BizNyb8PftJk2t7AIRj4YwDigUrJvQL7YdUe_c6yK_2ttgrVpvSfU7abtb5dM6dxqywYVzfIcwc2xExXnQtqt=w711-h662-no

oRNVJb1DM4Xr2QwAfS-x05H1LkmVU7HpWdTV2cCaAHJwTBhdmakb6ChZRj877lwA3_wSUAEwXCXVWZIuIvPlA0I56U_2lDHoJ3FjHPEQjP5QHNlq6ZGqsp2dhj11oInvYoQJhSPpUjwrta0BuYWPjlRDfg9TZcKBGODQZ8YKFM4bdF5TNgLXlvIF4C5RyKuGjRgWSTGPsRk4lE_Sx3EVauq-N_Os95_mMvm37svOzB4yD1VGsFbRAdEbDllAfg-oaPflDxmubkbhe78YvaZ6MKi9tVJlIbjp84ZzCuEQKW1CRLV5m9aluuHdNGb_hA9q7sx4xyrLtS-OznLS3IxtDUURYkq_Mew3DUvQj7Euqb3bHxExa2ee1WLdvvJQsaIY_mxUiBo5csLjb1bAA3HkBRVRV9BSl29OItfi4ZEonuL89Y7h_64Cx3lPew79K2UpId4h57sjZfjOvt0Iea7ydFVxHfBHFfb5VNZyoRtEdAa_9gutIsTQJzF_9-lwU3RSSmrEONhWDQ9L-27vv6ZLUVngEMVJcjP5CTF_OTu0jlgrGmgxfKrotm-HG8acyNqZWuRySiQwpNS2_NA9npN0h6tc8MdJyruvqlFrTEWS=w648-h662-no


Allemaal op basis van "internetmaten" en bestaande CAD-modellen. Als alles binnen is, dan kan ik het nog eens nameten. :)

Zag net ook deze functie op een "professionele" versie:

Dat moet best toevoegbaar zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit al op 24 dollar en dan heb ik de batterij nog niet gevonden en de weerstanden ook nog niet.


Super Dennis! Heb net alles besteld via Ali, meteen inclusief condensatoren/weerstanden/etc. alleen nog een bakje maken en dat voor.. 24,19 euro incl. verzending *D

Zal wat foto's maken van tijdens de constructie, plan is om een 3D-geprinte behuizing te ontwerpen/maken.

Bedankt alvast voor je werk! :t *O*
 
Ik zit al op 24 dollar en dan heb ik de batterij nog niet gevonden en de weerstanden ook nog niet.
24 dollar is dan ook maar 19 euro ;)

MAP-sensoren:
Vehemo Automotor KAART Luchtdruk Sensor 1 Bar 8093594090 Voor GM Buick Nieuwe in Vehemo Automotor KAART Luchtdruk Sensor 1 Bar 8093594090 Voor GM Buick Nieuwe van Druksensor op AliExpress.com | Alibaba Groep

Arduino:
Elektrische Module Board opgewaardeerd ATmega328P Voor Nano V3 contrleur Board Compatibel Voor Arduino amliore Versie Neuf zonder draad in Elektrische Module Board opgewaardeerd ATmega328P Voor Nano V3 contrleur Board Compatibel Voor Arduino amliore Versie Neuf zonder draad van Geïntegreerde Schakelingen op AliExpress.com | Alibaba Groep

LCD:
Blauw Groen LCD 2004 20x4 Karakter LCD Display Module HD44780 Controller blauw scherm backlight voor in Blauw Groen LCD 2004 20x4 Karakter LCD Display Module HD44780 Controller blauw scherm backlight voor van Lcd-modules op AliExpress.com | Alibaba Groep

Kabels:
Dupont lijn 10 stks 20 cm 2.54mm 1 p 1 p Pin Vrouw vrouw Kleur Breadboard Cable Jump Wire Jumper Voor Arduino in Dupont lijn 10 stks 20 cm 2.54mm 1 p-1 p Pin Vrouw-vrouw Kleur Breadboard Cable Jump Wire Jumper Voor Arduino van Geïntegreerde Schakelingen op AliExpress.com | Alibaba Groep

Drukknoppen:
12mm Waterdicht Momentary ON/OFF Drukknop Mini Ronde Schakelaar 1A 250 V in 12mm Waterdicht Momentary ON/OFF Drukknop Mini Ronde Schakelaar 1A 250 V van Schakelaars op AliExpress.com | Alibaba Groep

Hoofdschakelaar:
2 pins 6A/250VAC 10A/125VAC SPDT rocker boot switch 2 positie 2 bestanden OP OFF arrêterende rechthoek schakelaar koperen pin zwart in 2 pins 6A/250VAC 10A/125VAC SPDT rocker boot switch 2 positie 2 bestanden OP OFF arrêterende rechthoek schakelaar koperen pin zwart van Schakelaars op AliExpress.com | Alibaba Groep

9V-batterij-kabel:
10 stks Kunstleer Shell 2 WiRed 9 V Batterij Connector in 10 stks Kunstleer Shell 2 WiRed 9 V Batterij Connector van Batterij Kabels op AliExpress.com | Alibaba Groep

9V-batterij:
3X 6F22 6F22X 6LR61 Zware Batterij 9 V in 3X 6F22 6F22X 6LR61 Zware Batterij 9 V van Primaire & Droge Batterijen op AliExpress.com | Alibaba Groep

Condensator:
10 stks 47 uf 10 v RUBYCON MS7 Serie 5x7mm 10V47uF Aluminium Elektrolytische Condensator in 10 stks 47 uf 10 v RUBYCON MS7 Serie 5x7mm 10V47uF Aluminium Elektrolytische Condensator van Condensatoren op AliExpress.com | Alibaba Groep

Weerstanden:
300 Stks 1/6 W & 1/8 W 1% (10 Ohm ~ 1 M Ohm) 30 Soorten Elk Waarde Metaalfilmweerstand Assortiment Kit Set in 300 Stks 1/6 W & 1/8 W 1% (10 Ohm ~ 1 M Ohm) 30 Soorten Elk Waarde Metaalfilmweerstand Assortiment Kit Set van Weerstanden op AliExpress.com | Alibaba Groep
 
Laatst bewerkt:
Ik zat dus verkeerd te zoeken met de batterijen. Was dus op zoek naar fancypancy lithiumdingen en keek net even naar een goedkoop powerbankje wat waarschijnlijk wel zal voldoen. Bedankt voor de aanvulling en die weerstanden kon ik op geen enkele manier vinden bij Ali. :+
 
Een powerbankje zal waarschijnlijk wel voldoen, als hij te veel storing geeft kunnen we altijd nog een filtertje verzinnen.
In mijn eerste prototype had ik een 18650 lithium ion batterij met een battery management systeempje / booster naar 5V. Dat is ook een optie.

Vertind koper draad gebruik ik zelf het liefste. In ieder geval is het beter als de sensoren gesoldeerd worden. Stekkertjes leveren soms rare pieken in het signaal.

There done, mooi! Ik kreeg als tip om de sensoren niet te laten uitsteken, dan kunnen ze ook niet afbreken. Misschien iets om te overwegen. Ook kunnen de sensoren het beste ondersteboven worden gemonteerd, dan blijft er geen condens op de sensoren staan. Ik moet het prototype nog aanpassen. Een van mijn sensoren heeft namelijk door overmatig koffiegebruik nu een kleine afwijking. De nieuwe calibratiemethode kan dat gelukkig prima compenseren, maar toch.
 
Theredone, mooi! Ik kreeg als tip om de sensoren niet te laten uitsteken, dan kunnen ze ook niet afbreken. Misschien iets om te overwegen. Ook kunnen de sensoren het beste ondersteboven worden gemonteerd, dan blijft er geen condens op de sensoren staan. Ik moet het prototype nog aanpassen. Een van mijn sensoren heeft namelijk door overmatig koffiegebruik nu een kleine afwijking. De nieuwe calibratiemethode kan dat gelukkig prima compenseren, maar toch.
Heb het ontwerp nu gemaakt zoals op mijn Carbtune pro: aansluitingen bovenaan, ophangoogje zodat je hem aan je stuur kan hangen. Ze kunnen uiteraard ook gemakkelijk onderaan gemonteerd worden.

Het is inderdaad meer hufterproof met de sensoren binnenin, maar ik stel werkgemak boven mijn vermogen om dingen kapot te maken :+

Kwam deze ook nog tegen, mooi ding:
The Digi Sync
 
Ok, het is jouw kastje. Ik ken mezelf ook een beetje, veel te klein schuurtje, even een krik pakken en krak, iets anders krijgt een tik.

Tja, toen ik begon met mijn projectje heb ik bewust niet gekeken naar andere apparaten. Alleen even geexperimenteerd met de bekende slangen. Later heb ik hem naast de Carbtune Pro gebruikt om te checken hoe dat ging. Daar kwamen wat verbeteringen uit voort. In feite is het allemaal van de grond af ontworpen zonder te kijken naar software en hardware van anderen. Alleen naar kosten en gebruiksgemak, dat waren mijn oorspronkelijke drijfveren. Toen beginners belangstelling toonden heb ik het systeem nog vereenvoudigd zodat ook relatief onervaren knutselaars er een zouden kunnen bouwen.

Ik zal eens aandachtig kijken naar die filmpjes die hier worden aangedragen (heb er nog geen tijd voor gehad) van andere apparaten. Maar, als ik automatisch calibreren hoor, dan gaan de "marketing hype" alarmbellen wel rinkelen bij mij. Goed, ik heb ook geen sensoren van 35 euro gebruikt... Wellicht dat dat uitmaakt. Overigens zou ik het zelfde kunnen beweren, want technisch gezien dien die sensoren dat wel, alleen kan het ZOOO veel beter met een simpele handmatige procedure.
 
Ok, het is jouw kastje. Ik ken mezelf ook een beetje, veel te klein schuurtje, even een krik pakken en krak, iets anders krijgt een tik.

Tja, toen ik begon met mijn projectje heb ik bewust niet gekeken naar andere apparaten. Alleen even geexperimenteerd met de bekende slangen. Later heb ik hem naast de Carbtune Pro gebruikt om te checken hoe dat ging. Daar kwamen wat verbeteringen uit voort. In feite is het allemaal van de grond af ontworpen zonder te kijken naar software en hardware van anderen. Alleen naar kosten en gebruiksgemak, dat waren mijn oorspronkelijke drijfveren. Toen beginners belangstelling toonden heb ik het systeem nog vereenvoudigd zodat ook relatief onervaren knutselaars er een zouden kunnen bouwen.

Ik zal eens aandachtig kijken naar die filmpjes die hier worden aangedragen (heb er nog geen tijd voor gehad) van andere apparaten. Maar, als ik automatisch calibreren hoor, dan gaan de "marketing hype" alarmbellen wel rinkelen bij mij. Goed, ik heb ook geen sensoren van 35 euro gebruikt... Wellicht dat dat uitmaakt. Overigens zou ik het zelfde kunnen beweren, want technisch gezien dien die sensoren dat wel, alleen kan het ZOOO veel beter met een simpele handmatige procedure.
Ik zal nog eens een redesign maken, heb een paar ideetjes op basis van je tips. Ga ook proberen om binnen de breedte van een Carbtune te blijven, dan zou je gewoon een hoesje van Carbtune kunnen gebruiken:
Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs

Super makkelijk, met opslag voor slangen, etc.
 
Ok, ik dacht dat ik hem daar de vorige keer per ongeluk had laten staan.
Die gegevens zijn denk ik makkelijker af te lezen uit de grafiek die de Arduino uitspuugt. Ik zal het laten zien in mijn intro filmpje.
 
Dingetjes bestellen via AliExpress is in deze tijd van het jaar altijd een grote gok.. gaat het nog voor Chinees nieuwjaar op de post of pas over 3 weken...

Heb ondertussen ruim een week geleden de map sensors besteld, maar ze zijn nog niet verzonden. Dat wordt dus spannend :-(
 
Zonde van Aliexpress, maar ja, het is het een of het ander. In NL zijn die sensoren niet te betalen.
Zonder Aliexpress was mijn electronica hobby op sterven na dood. Ik vond het gewoon helemaal niet leuk meer die idiote woekerprijzen hier. Je kon voor mijn gevoel op een gegeven moment amper nog iets in elkaar zetten voor minder dan 100 Euro.

Ik heb trouwens de bouw instructies aangevuld op Hackaday. Laat het me maar weten als er iets niet duidelijk is!
 
Meer dan een schema en de code heb ik zelf niet nodig ;)

Ali en consorten zijn wel een uitkomst inderdaad. Kijk alleen al naar die assortimenten metaalfilm weerstanden. Zo goedkoop... Zo fijn om te hebben..

Verzendtijd maakt me verder ook niet veel uit. Die lui werken zich zowat het hele jaar een slag in de rondte dus een keer vakantie moet kunnen. Ik heb nog wel een paar andere sensoren liggen (o.a. heule dure precieze sensoren uit autoclaven) maar waarschijnlijk niet 4 dezelfde. We zien wel..tis toch een hobby / leer project
 
Sodeknetters, daar is de calibratieroutine voor bedoeld. Die kan alleen waarden aan die +/-128 eenheden afwijken van de standaard, dus het kan helpen de standaard manometer goed te kiezen.
De eenheden zijn 5V / 1024 stappen (10bits ADC). Er is niet genoeg geheugen om eenvoudig veel grotere afwijkingen te compenseren. Loop je toch tegen problemen aan dan kan ik misschien nog wat truuks voor je inbouwen om het bereik nog wat te verhogen.
 
Heb het ontwerp nu gemaakt zoals op mijn Carbtune pro: aansluitingen bovenaan, ophangoogje zodat je hem aan je stuur kan hangen. Ze kunnen uiteraard ook gemakkelijk onderaan gemonteerd worden.

Het is inderdaad meer hufterproof met de sensoren binnenin, maar ik stel werkgemak boven mijn vermogen om dingen kapot te maken :+

Kwam deze ook nog tegen, mooi ding:
The Digi Sync
Aansluitingen onderaan, als je het ophangt.

Maak een ding met een reservoir voor benzine, waar ook de meter aan hangt. Zorg bij het benine reservoir dat je kunt zien of er nog wat in zit.

Ik had een infuusstandaard uit ziekenhuis. En een 1 literreservoirtje. Das beter dan bijv 200 ml, kan wel eens opraken namelijk.
 
Het is even onderweg geweest, maar het bouwpakket is binnen:
bXgWWvQNVH_qZofqUSBpOzjWzE-Xorj0y80t16MjemqyNgUAoMpmgeUfl9I3sM5exNiE1X8RB9_KPfcYDhpEubTmUYaw_B4CgaTYA_9lZ2S6Xc3Kypx5xvhD7TO5NckbvSWYvvNHH8yJ_lGMjgyhE8QiVCcliSdtpIKjnzVOpwVI47FAvAJqNap20rX7QIJExx0PQDI7OOcipCQKMF0twAhASlfPOIYemoqDvUXzUj9kG4Z2kuztdOaIYCVgJXrMOzPU6uTIQUF2knCFoe8QGvA4PIrviqJ-T9CVAv_QfDRDHnAdjj_liaOAF-DaxjXnCpAgal8GTLfCgDs2IYHwhAexIA6LLQMRrpdpM0fOTsiwHbai86usXxIOBoHMKTVJIFMQRoFlN6Yar-DKTFsFJn7pd8fVYxypB9FEFmM-G2EIGKthbJzeoBvtUoK0CjpCHg0pueii7ILcRkDWiu_l9sm0TzpJrPfyGyWIs37TNvV8aZSD4aCksq-jIXyxzAdLSAufm8liL2TLGy-9JtCAUl4HNJiDf1E3ipnkYK9yYyC3sjczljJz0lN7HXyIEedqQwmSWmd6Gc5lMpOj7uVZcDmO-PLWNyZiW6zNiVLL=w883-h662-no


Gesoldeerd en in een terminalbordje geprikt. Klaar om wat te prutsen, testen, etc.:
RYonOr4FH9DilCEp8SCEZ56tnzNJE5YkPVAx6LNn6cR7ngA5i-mt_g4ErnTIAYYQDBQSHrL-32k3670MkXH5YPZTAn28oe1mRhtXMbBuYvnIBV0DvO8qcrahzbMRlY7yz-uBWodGQ5MW8ihvYnNc7_v7O-iG-gfpp2PMi7mIp9b6AWoUxCRaB-gWnwXWlQLAvkDt5IMpWWk4d1qX0nA5otX_BHVn_v-qZCy1BuvPCbIgMNIxyuHnCmo68ee8BLZ7ofVhXa6S8KNGYdDaL6Mcr0la4_j6FgeEmmWrP6pA2er3J9WPdz48HKZJXLg7Crf3YIJVMmO-pEd3qgZdbvfMFD8UvvmLFw9ae80h7v55ATC8NTuOJoq7UEy7CWiClNTv_lMAhI5yzWxsK-ABmS5jorFOh63HPJ4wRpcO6e1swEU9iDfoxKxHgFSiYD-vHHRyU1kTxcsksS-I4hJubuMFztEueJQxVdQCmxwzXI5PsBZtfBRTEc2En53U8OKrqq24PR-MAf8s1LE18d9W5sPdQa2oOm_JALp30k6pNamXl0QuojMVy9-jOEGgxGHbEb990I59Mnz8ov8envvKmJoTkijL8BDZCdHvhqH5fpEM=w883-h662-no


Klaar om te downloaden:
m2nEKKkYKxO9eW5QfB9roIij1uoxY__RC_6mKVbnjkAdi840DbFrijTs9ZRRkphBnlgfFPqcWYHJyUm5FihDBMs-GpiN0Tky1XzjBZrmgxqSwCPh95h69Mfl2Ffu00dueOdczmk6A3ohD7_RPc9TndrtiG2vqOvnhggMgd5e5EZ_hzV-i-6q2q1VY_Eeyr1R1isaX5TzNTaLM6DcTtiYS1bRUXrwkdXpSYcKst-L5IB9IHvWdeFnnMztgxjid0252sjpPKpaWagU5kVuK502-cpGXT9ZChOWd05wPlXWm1MkeJiWEpg46RDtIPng7j-2QaDR8VufJO_XxfXqY9iI_k4cGfx5wo3jaeKOdOvjec4615DuZPF_djvyKFfkZovRPwkqBT3O3LCUt6Ky1uSSgJyFiTrV72hf_RCgjBdsKaH9887uaYqoWXhxj3lKYUoQAWYyM6gRhi3SKmB3FOpLe7oT-xLZhYmCdJm8rxOE4S2k_Jq0UnT8BfHXWNpTeckK6BS_sbHqCzSJqvpgMEUvZkWh0nx0JPPPelcOq2E4WEC4hlJQR2TDLfLz9mPOqDf36qRurw6Kab4QCjnpPOHCXVO6ytWu1okK8zkHrU0s=w883-h662-no


Maar nog even kijken hoe dat precies moet bij zo'n Arduino, zal iets voor van het weekend zijn :t
 
Aansluitingen onderaan, als je het ophangt.

Maak een ding met een reservoir voor benzine, waar ook de meter aan hangt. Zorg bij het benine reservoir dat je kunt zien of er nog wat in zit.

Ik had een infuusstandaard uit ziekenhuis. En een 1 literreservoirtje. Das beter dan bijv 200 ml, kan wel eens opraken namelijk.

82ba3ece7ecc34de2ecc0eac30bf685da48a66a7.jpg
 
Leuk Theredone! Je zult zien dat het niet zo veel voorstelt, die Arduino programmeren.
Ik ben benieuwd naar je resultaten dit weekend, maar heb er alle vertrouwen in hoor.
ZgEGTgZiYIXsuRQuglHLCRB3wCL9ozD5AyD5ZctR_o7XtECa4jdfVB9Dq3pMHr_fYOstbqF4mKUWWVGPd6e_BJWUC7NiXd-9c0yiCXSjA_qKeocEZ0qdtMeBofNQ3lpywu0FpdzGEnnBwLf-Rpy1BGFYdIowzgI65-2KrVfapiF4qzxJqrRmnqh5OSzGkMCKD_sV8qPvFp_EvsiZ4iOO6sd3Z5R2PbqPnKPWMns-XwbqXT26Lxnx3xQ63VMIoa1IpkjB7fefhIocXyKjtIxwCg90eOeRxTT-mNtVohxu4zA8r1_Ke6FTIjAwtRikqgnDqW74AZJkNF_J1VSEj3wgmklEv5fzQTxC94j3xMhzcC2FXbT3oj-aXd04HePEzQsgJwlL3NDERMnutb1ctwC56sh7UqgdIs5gvU9asUTolV-oy8XV06eEqGpjGjtzK9tZl4e_YxE9-GlSH95VpYRE1VF7G9K91Z5F68HqmaSScQ8yxRt73JAamTx3CGEKNT_FLEWFasXFFbrYDQwiWAEmYZgv9Te5xxXmf7-CKpspfF869XiSoXLFOAd62iUnGj-W5KGginTTf1EuAE-zp7Ll2SE8A2YSl8posoc8VMiM=w670-h383-no


Great succes! *O* De reden waarom het gisteren niet werkte: als je de branch download heet de map "CarbOnBal_master". Het probleem is dat de Arduino software wil dat je sketch in een map staat met dezelfde naam, dus zet hij de sketch in een map "CarbOnBal" maar daar zitten de libraries niet bij.

Oplossing: map hernoemen van CarbOnBal_master naar CarbOnBal, sketch laden, compileren, uploaden :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan