Als beginner de eerste motor uitzoeken

Jorg_

Rookie
27 mei 2017
8
0
Hallo, ik ben terug en kan eindelijk mijn eerste motor kopen, erg zin in! Omdat ik geen verstand heb van de techniek, wil ik sowieso een occasion kopen bij een bedrijf, met garantie.

Is het gewoon om te vragen of ik de motor tijdens de proefrit even naar een monteur mag brengen, die dan kan zeggen of de motor het waard is? Of zou het wel snor moeten zitten met een garantie?

Ik zou anders zelf kunnen proberen alle checks te doen (genoeg lijsten op internet gevonden), maar ja, stel de motor loopt niet lekker (wat anderen meteen zouden oppikken), ik ga dat waarschijnlijk niet horen. Dus ik ga weinig mankementen vinden, tenzij de uitlaat er half afhangt :)

Ik heb al een mooie Kawasaki Z550GT gevonden (46k, 1994), wat zou een degelijke prijs daar voor zijn (incl 6 maanden garantie)?

Alvast bedankt voor de hulp, ik ga eens verder kijken op het forum
 
Laatst bewerkt:
Is er iemand die 6 maanden garantie geeft op een motor van meer dan 25 jaar oud?
 
Eerste regel als je, zeker als nieuweling, een motor gaat kopen: neem iemand mee die verstand heeft van motoren (of zegt dat -ie er verstand van heeft, dat is een verschil) én die objectief is!
 
Hi vdv, de motor is uit 1994, blijkbaar!

Triker Arie, helemaal met je eens, ik ken alleen niemand die ook maar iets verstand heeft van motors :x
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van je budget is een externe motorkeuring soms nuttig: https://www.erikvanlent.nl/

Ik kan me voorstellen dat op een klein budget een keuring van 150 euro wel veel is. In dat geval is een vriend/kennis die kan helpen voor een kop koffie ook een alternatief.

Ga in elk geval niet alleen! Als aanstaande motoreigenaar heb je vaak een roze bril op *O*

Zo'n oud hok is leuk als eerste fiets. Dan leer je "echt" motor rijden O-) Wel kan er in zo'n fiets een hoop verborgen achterstallig onderhoud zitten.

Mijn ervaring is dat er bij elk tweedehands voertuig in het begin onverwachte kosten komen. Er blijkt na een tijdje rijden altijd wel wat te mankeren.
Eigenlijk klopt bovenstaande zin niet, want je kan dus altijd kosten verwachten. Dat is niet onverwacht :+

Succes met de zoektocht en aanschaf!

(Misschien is het handig te vermelden in welke regio je woont. Motor-forumers zitten overal... :] )
 
Hi vdv, de motor is uit 1994, blijkbaar!

Triker Arie, helemaal met je eens, ik ken alleen niemand die ook maar iets verstand heeft van motors :x
Wordt-ie geadverteerd met de tekst: BOVAGGARANTIE , CONCOURSSTAAT !!! ZEER GOED ONDERHOUDEN !!! ZEER UNIEK EN GEHEEL ORIGINEEL !!! VOOR LIEFHEBBER EN OF VERZAMELAAR !!! WIJ KOPEN OOK MOTOREN IN LET OP !!! WIJ RUILEN OOK MOTOREN EN AUTO'S IN , OOK BIJ BETALING VAN ONZE KANT BESPREEKBAAR !!! [... en nog een heleboel andere hoofdletters en uitroeptekens ...] en is het deze: klik ?

Als ja, dat zou ik zéker iemand meenemen die er verstand van heeft.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben terug en kan eindelijk mijn eerste motor kopen, erg zin in! Omdat ik geen verstand heb van de techniek, wil ik sowieso een occasion kopen bij een bedrijf, met garantie.

Is het gewoon om te vragen of ik de motor tijdens de proefrit even naar een monteur mag brengen, die dan kan zeggen of de motor het waard is? Of zou het wel snor moeten zitten met een garantie?

Ik zou anders zelf kunnen proberen alle checks te doen (genoeg lijsten op internet gevonden), maar ja, stel de motor loopt niet lekker (wat anderen meteen zouden oppikken), ik ga dat waarschijnlijk niet horen. Dus ik ga weinig mankementen vinden, tenzij de uitlaat er half afhangt :)

Ik heb al een mooie Kawasaki Z550GT gevonden (46k, 1994), wat zou een degelijke prijs daar voor zijn (incl 6 maanden garantie)?

Alvast bedankt voor de hulp, ik ga eens verder kijken op het forum
700 euro, ivm de garantie...
 
Wordt-ie geadverteerd met de tekst: BOVAGGARANTIE , CONCOURSSTAAT !!! ZEER GOED ONDERHOUDEN !!! ZEER UNIEK EN GEHEEL ORIGINEEL !!! VOOR LIEFHEBBER EN OF VERZAMELAAR !!! WIJ KOPEN OOK MOTOREN IN LET OP !!! WIJ RUILEN OOK MOTOREN EN AUTO'S IN , OOK BIJ BETALING VAN ONZE KANT BESPREEKBAAR !!! [... en nog een heleboel hoofdletters en uitroeptekens ...] en is het deze: klik ?

Als ja, dat zou ik zéker iemand meenemen die er verstand van heeft.
Dit is het teken om op zoek te gaan naar een andere motor:

VOOR LIEFHEBBER EN OF VERZAMELAAR

Bovaggarantie heeft niet veel om het lijf. En deze motor valt er nog buiten ook.

Bovag is de belangenorganisatie van de garage's, en niet van de klant.
 
Zo'n oud hok is leuk als eerste fiets. Dan leer je "echt" motor rijden O-) Wel kan er in zo'n fiets een hoop verborgen achterstallig onderhoud zitten.
:^

Het kan een paar maandjes goed gaan, maar mits het ding niet compleet opnieuw opgebouwd is, komt er een dag van een mankementje.
Het is in principe een betrouwbare motor, maar de jaren tikken wel door.
Enige kennis is dan wel handig, of de motorzaak om de hoek dus. :)
 
Laatst bewerkt:
Hé RammelendeBak en DucBMW, klopt van de roze bril, die keek al weg van de verzameling hoofdletters in die advertentie haha.. Altijd wat onverwachte kosten heb je ongetwijfeld gelijk in. Ik in Utrecht trouwens. Dubbmw, jep, dat is 'm

Martell, de "VOOR VERZAMELAAR", nu je het zegt klinkt niet best.. "Bovaggarantie heeft niet veel om het lijf" dat wist ik dus niet!

Denken jullie dat de motor dan maximaal iets van 20 jaar oud moet zijn? 15? Om niet te vaak naar een garage te hoeven?

Ik hoopte onder de 3000 te besteden

In ieder geval bedankt voor de tips iedereen, ik zal sowieso een check laten doen
 
Laatst bewerkt:
Als beginner zijn er tal van motoren, zeker voor onder de 3000 als budget wat jij aangeeft. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Suzuki gs500, betaalbaar en tal van onderdelen beschikbaar. Kawasaki er5 ook een prima fiets om je eerste meters op te maken, voor relatief laag budget en betrouwbare fietsen.

Mooie van bovenstaande opties, je houdt geld over voor onderhoud/kleine upgrades plus vergeet de goede motorkleding niet.
 
Als je een bepaalde motor op het oog hebt, kan je hier op het forum over het betreffende model ongetwijfeld een topic vinden. In deze topics is ook vaak veel informatie te vinden met waar je op moet letten bij aanschaf van de betreffende modellen. Het loont dus zeker om een beetje rond te neuzen op het forum!

(Ik zag dat je het Bandit topic al gevonden had :t)
 
Bij het woord 'UNIEK' heb ik al de bibbers............... :X

Ook het woord 'PERFECT' en 'krijgt nog een beurtje' betekent wegwezen!

Beurtje is effe 2min een poetslap over de tank..............
Onlangs was hier ook iemand die een motor had gekocht met een beurtje. Klaagde erover dat de voorrem niet lekker werkte. Snap ik best. Remolie was donkerbruin! Wat een beurtje....?
 
Laatst bewerkt:
Mijn inziens is er geen maximale leeftijd. Maar dat kan ik gemakkelijk zeggen omdat ik in de loop van de jaren wat ervaring heb opgedaan (en vaak zat de mist ben ingegaan |( )

Heb je zelf een idee van wat je wil gaan rijden? Een bepaald type? Een bepaalde stijl of zitpositie? Hoe zou je je eigen rijstijl omschrijven en wat vindt jij prettig op/aan een motor? En wat niet?

Als je op marktplaats jouw postcode intikt en in een straal van b.v 25km gaat zoeken tot een budget van 3100 euro, dan komt er werkelijk veel mooi spul voorbij. Uiteraard moet het net je smaak zijn, maar het gaat echt alle kanten op. Bijna teveel leuk spul!! 8-)

Het wordt er zo niet gemakkelijker op, maar wel leuk zo'n eerste motor *D
 
Je eerste motor hoef je niet te zoeken, die komt op je pad. Naast eerder genoemde tips - de beste is neem iemand mee - is mensenkennis van belang. Zoek recenties van de verkoper en kijk of het een beetje klikt. Voor jouw budget moet er echt wel iets te vinden zijn. Ik vind een Deauville 650 een mooie beginnersmotor, maar kan dat niet voor je bepalen.
 
Loop met een grote boog om oude Kawasaki,s heen,zeker gpztjes,z modellen uit de jaren 80 en begin 90,leuk voor ervaren sleutelaars, niet voor beginnende motorrijders.
Als je een toermotor zoekt is inderdaad bijvoorbeeld een Honda Deauville een veel betere keuze,of een Honda Transalp of een Honda CB500 2 cilinder.
 
Sowieso is het bij de eerste motor moeilijk om aan te geven wat voor type rijder je precies bent. Je komt daar meestal pas achter als je wat kilometers gemaakt hebt. Ik zou vooral als startpunt nemen waarvoor je hem voornamelijk gaat gebruiken:
- woon/werk
- Korte ritjes / dagje rondtoeren.
- Weekendjes / motorvakanties.
 
€ 2450,- voor een kawasaki GT550 uit 1994 is een belachelijk hoog bedrag. Met een budget van € 3000,- heb je een hele ruime keuze in motoren. Voor dat geld heb je al een prachtige VFR wat in mijn ogen een ideale motor is. Erg betrouwbaar ook.

Voor een motor van max. € 3000,- zou ik ook bij particulieren gaan kijken. Voor veel bedrijven zijn dit soort motoren ook inruilers waarbij de kans groot is dat ze niets van de onderhoudshistorie weten. Beter een particulier die een aantal jaren op de motor gereden heeft en de onderhoudsbonnen erbij heeft dan een handelaar die er alleen een poetsdoek overheen gehaald heeft. En bij dit soort budgetten stelt garantie vaak ook niet veel voor.
 
Hé RammelendeBak en DucBMW, klopt van de roze bril, die keek al weg van de verzameling hoofdletters in die advertentie haha.. Altijd wat onverwachte kosten heb je ongetwijfeld gelijk in. Ik in Utrecht trouwens. Dubbmw, jep, dat is 'm

Martell, de "VOOR VERZAMELAAR", nu je het zegt klinkt niet best.. "Bovaggarantie heeft niet veel om het lijf" dat wist ik dus niet!

Denken jullie dat de motor dan maximaal iets van 20 jaar oud moet zijn? 15? Om niet te vaak naar een garage te hoeven?

Ik hoopte onder de 3000 te besteden

In ieder geval bedankt voor de tips iedereen, ik zal sowieso een check laten doen

Voor max 3000 euro kun je toch wel een betere fiets vinden?


Sowieso is het bij de eerste motor moeilijk om aan te geven wat voor type rijder je precies bent. Je komt daar meestal pas achter als je wat kilometers gemaakt hebt. Ik zou vooral als startpunt nemen waarvoor je hem voornamelijk gaat gebruiken:
- woon/werk
- Korte ritjes / dagje rondtoeren.
- Weekendjes / motorvakanties.

Alleen mooi weer of hele jaar door?

Dan ook de vraag: hoe lang en zwaar ben je?
Ben je gebonden aan A-beperkt, of mag je al volvermogen?

Zoek je een motor waar je gewoon een paar jaar lekker op kunt rijden,
of wil je meteen je droommotor kopen?
 
Denken jullie dat de motor dan maximaal iets van 20 jaar oud moet zijn? 15? Om niet te vaak naar een garage te hoeven?

Ik hoopte onder de 3000 te besteden

In ieder geval bedankt voor de tips iedereen, ik zal sowieso een check laten doen

Alles staat of valt met het onderhoud. Is deze wel of niet netjes bij gehouden?

Voor een goed onderhouden fiets hoeft 20 jaar zeker geen belemmering te vormen.
 
Ook goed kijken naar de reviews over de garage/dealer. Hoe gaan ze om met klachten, etc?

En vraag goed waar de garantie betrekking op heeft, zo voorkom je verrassingen.
 
Nog even dit,als dat inderdaad het bedrijf is waar de Kawa staat,loop daar met een nog veel
grotere boog omheen,hoewel een enkele klant tevreden is over wat hij daar gekocht heeft,is een ruime meerderheid dat niet,dat zegt genoeg .De al eerder genoemde Erik van Lent
heeft op zijn site een heel verhaal staan over dat bedrijf,en dat zijn geen lovende woorden.
Kijk ook hier eens op,is niet helemaal up to date,maar je krijgt wel een idee wat een goed
bedrijf is, baatsen.com
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan