Welke momentsleutel?

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Ik ben binnenkort jarig, en had als idee om een momentsleutel te vragen. Handig om te hebben, dan kan ik alles naar behoren vastzetten en niet meer op de gok.

Maar wat is nu een beetje goede momentsleutel voor toch ook weer een leuk prijsje? EN qua bereik voldoende voor zo een beetje alle motoren?

Welke hebben jullie?
 
Wat ik zelf(als leek) bijvoorbeeld vastzet met momentsleutel:

Assen, (voorvork)klemverbindingen in alu, nokkenas schelpen, (Kleppen)deksels, remschijven. Verder dan dit kom ik ook niet (geen blokrevisies hier).

De gevoelige en belangrijke componenten dus. Voor de rest geld vast is vast.

Bij de auto ook wel eens gebruikt, denkende aan breekbare gloeibougies, turbodelen, verder ook niets spannends, alles verder op gevoel.
 
Laatst bewerkt:
nou dat dus. Voor ontstekingen werden er vroeger kleinere boutjes gebruikt en ja, dat ging wel eens los. Maar uit mijn hoofd waren dat kruiskoppen met ook een streepje voor een platte schroevendraaier.
 
zullen we hier op M-F afspreken dat alles met schroefdraad een bout of moer is en dat parkers en houtschroeven e.d. schroeven zijn? Anders krijgen we ook weer inbus gelul.
Volgens wiki is het een schroef als je hem aandraait met een schroevendraaier ongeacht of het een parker is of een cilindrische met b.v. m5.
Een bout heeft ook schroefdraad en geen boutdraad.
Ik ging er eerst vanuit dat het een bout was als hij cilindrisch was maar dat klopte dus niet.
Je wilt nu af gaan spreken om het hier met zijn allen verkeerd gaan te benoemen omdat we dat zo gewent zijn?
 
Volgens wiki is het een schroef als je hem aandraait met een schroevendraaier ongeacht of het een parker is of een cilindrische met b.v. m5.
Een bout heeft ook schroefdraad en geen boutdraad.
Ik ging er eerst vanuit dat het een bout was als hij cilindrisch was maar dat klopte dus niet.
Je wilt nu af gaan spreken om het hier met zijn allen verkeerd gaan te benoemen omdat we dat zo gewent zijn?

Hij wilt het afspreken om dat elk kut topic waarin iemand perongeluk het woord inbus noemt uitloopt in een discussie :+

zullen we hier op M-F afspreken dat alles met schroefdraad een bout of moer is en dat parkers en houtschroeven e.d. schroeven zijn? Anders krijgen we ook weer inbus gelul.

Dan noemen we schroefdraad voortaan ook boutdraad, kan het niet meer mis gaan :Y :+
 
Laatst bewerkt:
gisteren momentsleutel gehaald van 5-25nm icm rapport en sticker. Gaat me veel ellende besparen denk ik zo :Y

kostte E69, maar was in de aanbieding. ben ook nog van plan om nog eentje te halen voor de hogere momenten, maar dit vond ik voor nu eerst crucialer.
 
Volgens wiki is het een schroef als je hem aandraait met een schroevendraaier ongeacht of het een parker is of een cilindrische met b.v. m5.
Een bout heeft ook schroefdraad en geen boutdraad.
Ik ging er eerst vanuit dat het een bout was als hij cilindrisch was maar dat klopte dus niet.
Je wilt nu af gaan spreken om het hier met zijn allen verkeerd gaan te benoemen omdat we dat zo gewent zijn?

gvd wat is een schroevendraaier?

3-C schroevendraaierset 10-dlg TORX T7-T40 - Zamro

enz.

Nieuw topic voor maken?
 
Imbus, inbus. Nogal een verschil

Het éne bestaat, het andere niet :P
En is het dan inbus bout of inbus schroef _O-

En kun je die dan gebruiken om je remschijf op je velg te monteren, of alleen aan je velg? Of alleen aan je wiel, of op je wiel. Of aaan/op je naaf, en dan bedoel ik dus niet je tandwiel ..... of kettingwiel...
 
Laatst bewerkt:
zullen we hier op M-F afspreken dat alles met schroefdraad een bout of moer is en dat parkers en houtschroeven e.d. schroeven zijn? Anders krijgen we ook weer inbus gelul.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan