Kenteken heractiveren na sloop - hoe aan te pakken?

Boskawouter

....euh....?
25 okt 2014
2.016
121
Woudrichem
Medebrikkers,

Ik heb hier een frame met kentekenplaat van een CB550F uit '77 waarvan het kenteken ooit door iemand bij de RDW is ingeleverd wegens sloop. Ik heb er helaas geen oude papieren bij gekregen.

Ik heb de RDW gevraagd of het kenteken weer actief kan worden gemaakt; antwoord "Ja"
Ik heb de RDW gevraagd of het framenummer zeker weten bij het kenteken hoort; antwoord "Helaas is het mij niet toegestaan, u te bevestigen of te ontkennen dat het door u opgegeven kenteken en voertuigindentificatienummer bij elkaar horen."

Dan nog eens gebeld en de juiste route lijkt te zijn de motor helemaal op te bouwen, naar de RDW te brengen ter keuring/inspectie en maar te hopen dat het framenummer bij het kenteken klopt? :? Beetje zonde om er veel tijd in te stoppen als het frame misschien niet deugt...

Iemand ervaring mee of andere routes?
 
Wat een eikels bij de RDW,als je nou om een naam vroeg van een vorige eigenaar dan
kan ik het nog begrijpen,maar alleen een framenummer lekker belangrijk om daar geen info over te willen verstrekken. :?
 
Met alleen het frame en kenteken plaat naar een RDW keurings station gaan en een onderzoek van diefstal aan geven aan de balie kost iets van 75 euro maar dan weet je alles en kan je zonder problemen een kenteken aangevraagd worden na opbouw

Altans dat is me door een RDW man uitgelegd op de veterane dag in Woerden voor een frame zonder papieren dus zal het met een plaat erbij wel ook opgaan je kan tenminste aantonen dat die in nederland geregistreerd is geweest als ze bij elkaar horen
 
Laatst bewerkt:
Wat een eikels bij de RDW,als je nou om een naam vroeg van een vorige eigenaar dan
kan ik het nog begrijpen,maar alleen een framenummer lekker belangrijk om daar geen info over te willen verstrekken. :?
Yep, privacygevoelige informatie blijkbaar :?
Ik heb er zelfs netjes een foto van mijn framenummer bij gedaan om mijn goede intenties aan te tonen.

Ik zal anders Google of Facebook eens bellen, die kunnen me vast van alles over dit kenteken vertellen ;)

Met alleen het frame en kenteken plaat naar een RDW keurings station gaan en een onderzoek van diefstal aan geven aan de balie kost iets van 75 euro maar dan weet je alles en kan je zonder problemen een kenteken aangevraagd worden na opbouw

Altans dat is me door een RDW man uitgelegd op de veterane dag in Woerden voor een frame zonder papieren dus zal het met een plaat erbij wel ook opgaan je kan tenminste aantonen dat die in nederland geregistreerd is geweest als ze bij elkaar horen
Ok, thanks, zal een optie zijn misschien. De RDW'er aan de foon heeft hier natuurlijk met geen woord over gerept :/ Maar ja; als ik morgen weer bel krijg ik waarschijnlijk sowieso weer een ander verhaal. Rare club die RDW.

Edit; kan trouwens dan maar beter gewoon dit frame wegsmijten en voor een paar honderd euro een ander frame kopen. Anders wordt het 2x naar de RDW met 2x kosten en een hoop tijd en dan maar hopen dat alles klopt. :Z
 
Laatst bewerkt:
Bellen met de RDW, framenummer doorgeven en een afspraak maken voor herkeuring. Aan de hand van het framenummer kunnen ze bij de RDW zien of het kenteken wat erbij hoort gesloopt of nog actief is. En inderdaad het kenteken geven ze geen info over, framenummmer is leidend in deze zaken.

En ja, je motor moet helemaal opgebouwd worden als je hem ter keuring aanbiedt. Je kan op enkel een frame geen kenteken heractiveren.
 
Ik heb dit ooit aan de hand gehad met een caravan, zo'n 14/15 jaar geleden.
En toen i.d.d. een keuring gehad om te kijken of ie niet gestolen was en of het chassisnummer klopte.
De caravan was ik toen aan het opknappen en ben toen met een rijdbare maar half afgebouwde caravan naar de keuring geweest. Kosten weet ik niet meer precies maar klopt redelijk.
Het bleek een van oorsprong nog duitse caravan te zijn die toen bij een latere keuring op NL kenteken is gezet.
 
Met alleen het frame en kenteken plaat naar een RDW keurings station gaan en een onderzoek van diefstal aan geven aan de balie kost iets van 75 euro maar dan weet je alles en kan je zonder problemen een kenteken aangevraagd worden na opbouw

Altans dat is me door een RDW man uitgelegd op de veterane dag in Woerden voor een frame zonder papieren dus zal het met een plaat erbij wel ook opgaan je kan tenminste aantonen dat die in nederland geregistreerd is geweest als ze bij elkaar horen

Kenteken staat bij RDW in het systeem (framenummer is dan afgeschermd voor de medewerker), hoort bij dit type motor en bouwjaar.
Framenummer staat bij RDW in het systeem (kenteken is dan afgeschermd), hoort bij dit type motor en bouwjaar.

Grote kans dat het goed zit, maar m.i. belachelijk dat men dit niet even kan 'bevestigen of ontkennen'.
 
Kenteken staat bij RDW in het systeem (framenummer is dan afgeschermd voor de medewerker), hoort bij dit type motor en bouwjaar.
Framenummer staat bij RDW in het systeem (kenteken is dan afgeschermd), hoort bij dit type motor en bouwjaar.

Grote kans dat het goed zit, maar m.i. belachelijk dat men dit niet even kan 'bevestigen of ontkennen'.
Dat laatste is erg raar, ca. een jaar geleden deden ze daar bij mij niet moeilijk over.. :?
 
Heb vergelijkbare situatie gehad met een Vespa vorig jaar. Toen is mij gezegd dat (helaas) de enige route een keuring op het keuringsstation is, waarbij de motor dus idd opgebouwd moet zijn. :(

Punt is dat het frame niet meer actief bestaat. En men mag niet zomaar aan iedereen frame- en kentekengegevens uitgeven. Aan de telefoon kunnen ze niet vaststellen of jij wel echt dat frame hebt en eigenaar bent, en dus mogen ze je niets vertellen. Soms heb je mazzel en vertelt iemand meer dan hij vertellen mag, maar da's een ander verhaal. })

Zodra jij op het keuringsstation staat met frame en al, dan is dus duidelijk dat jij eigenaar bent van de motor (of er in elk geval over kunt beschikken) dus dan kan men alle gegevens van dat frame met je delen. De man die mijn Vespa keurde liet me met alles meekijken, superleuk, ook historie in systemen van RDW, maar officieel moet je buiten wachten (afknapper).

Overigens: stel je van de keuring maar niet te veel voor, als het frame ergens onzichtbare scheuren heeft of een tikkie krom is zullen ze het waarschijnlijk niet zien. Een 'slecht' frame krijg je met een beetje geluk gewoon gekeurd en op kenteken. Als je dus zeker wilt weten dat het frame goed voor je gaat restaureren moet je het sowieso zelf laten checken bij een richter voor je begint. :]

In elk geval veel succes met je project!
 
Heb vergelijkbare situatie gehad met een Vespa vorig jaar. Toen is mij gezegd dat (helaas) de enige route een keuring op het keuringsstation is, waarbij de motor dus idd opgebouwd moet zijn. :(
Zelfde verhaal gehoord dus
Punt is dat het frame niet meer actief bestaat. En men mag niet zomaar aan iedereen frame- en kentekengegevens uitgeven. Aan de telefoon kunnen ze niet vaststellen of jij wel echt dat frame hebt en eigenaar bent, en dus mogen ze je niets vertellen.
Daarom ook per mail gedaan en een foto van het framenummer meegestuurd. Kan natuurlijk ook niet bewijzen dat het mijn foto is, maar goed.
Soms heb je mazzel en vertelt iemand meer dan hij vertellen mag, maar da's een ander verhaal. })
Daarom ook nog maar even gebeld, maar ik heb niet zo vaak mazzel. Zo ook nu niet :/ ;)
Zodra jij op het keuringsstation staat met frame en al, dan is dus duidelijk dat jij eigenaar bent van de motor (of er in elk geval over kunt beschikken) dus dan kan men alle gegevens van dat frame met je delen.
Ja, dat klinkt logisch, maar volgens de pipo medewerker van de RDW moet ik dus eerst mijn motor gaan opbouwen alvorens men wil gaan kijken of alle gegevens kloppen, waarom?
De man die mijn Vespa keurde liet me met alles meekijken, superleuk, ook historie in systemen van RDW, maar officieel moet je buiten wachten (afknapper).
Volgens mij zijn de meeste keurmeesters niet zulke moeilijke mensen over het algemeen.
Overigens: stel je van de keuring maar niet te veel voor, als het frame ergens onzichtbare scheuren heeft of een tikkie krom is zullen ze het waarschijnlijk niet zien. Een 'slecht' frame krijg je met een beetje geluk gewoon gekeurd en op kenteken. Als je dus zeker wilt weten dat het frame goed voor je gaat restaureren moet je het sowieso zelf laten checken bij een richter voor je begint. :]
Het frame is technisch OK, ik wil gewoon zeker weten dat het kenteken er bij hoort voordat ik er tijd en moeite ga insteken.
In elk geval veel succes met je project!
Dank u!
 
Bouw 'm op. Mocht er een probleem zijn zoek je er een frame met kenteken bij..Maar waarom zou't niet kloppen?
 
Bouw 'm op. Mocht er een probleem zijn zoek je er een frame met kenteken bij..Maar waarom zou't niet kloppen?

Ik werk voor mijzelf, heb een groot huis met doorlopende verbouwing en drie jonge kinderen. Ergo: geen tijd. Ik wil de motor dus maar 1x opbouwen. Ik laat dit project gewoon gaan, er staan er nog tig te wachten dus niet echt een probleem ;)

En wat je zegt; het zal vast allemaal kloppen, maar ik wil geen risico lopen om mijn schaarse tijd te verknoeien.
D'r was hier onlangs ook nog iemand met een Dnepr geloof ik waar het ook niet goed afliep.
 
Ik werk voor mijzelf, heb een groot huis met doorlopende verbouwing en drie jonge kinderen. Ergo: geen tijd. Ik wil de motor dus maar 1x opbouwen. Ik laat dit project gewoon gaan, er staan er nog tig te wachten dus niet echt een probleem ;)

En wat je zegt; het zal vast allemaal kloppen, maar ik wil geen risico lopen om mijn schaarse tijd te verknoeien.
D'r was hier onlangs ook nog iemand met een Dnepr geloof ik waar het ook niet goed afliep.
Mja, maar dat is een merk waar destijds door de importeur mee werd geknoeid en de handelaren waar deze motor vandaan kwam staat 'bekend' zeg maar dat je erg moet opletten e vertsand van zaken moet hebben wil je met hun zaken doen.
 
Zal het nog eens laten bezinken dan. Misschien nog eens bij de RDW (schriftelijk) navragen of het framenummer weer op kenteken kan komen (ik had nagevraagd aan de hand van het kenteken). In principe maakt het mij natuurlijk geen hol uit welk kenteken er bij hoort, ik heb een frame met nummer en moet hoogstens een nieuwe plaat kopen.
 
Zal het nog eens laten bezinken dan. Misschien nog eens bij de RDW (schriftelijk) navragen of het framenummer weer op kenteken kan komen (ik had nagevraagd aan de hand van het kenteken). In principe maakt het mij natuurlijk geen hol uit welk kenteken er bij hoort, ik heb een frame met nummer en moet hoogstens een nieuwe plaat kopen.
een herkeuring kost ca. 60 euro..
Ik heb niet zo lang geleden mijn enfield laten herkeuren ivm de dieselombouw (gaf enige paniek bij de beste man)
Ik heb er een subframe onder gelast en meer dingen veranderd maar dat zien ze echt niet..
 
Een behulpzame politieagent kan ook wat betekenen. Ik kon eens een ahw zonder kenteken kopen, ik wist wel het chassisnummer, hij kon nakijken of deze legaal was. En ik kreeg ook het kenteken te horen.

Hij vond dit een gerechtvaardigde vraag. Ze mogen natuurlijk niet zomaar van alles opvragen en nakijken zonder reden. Maar deze reden vond hij OK.
 
Nog maar eens een poging gewaagd bij de RDW met de vraag of het VIN niet bij een gestolen voertuig behoort en of het bijbehorende kenteken (welke dat dan ook moge zijn) na keuring opnieuw actief gemaakt kan worden. Wordt vervolgd...
 
Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft nog een aantal vragen over het voertuig voor het heractiveren van het kenteken.
Helaas kan ik niet inzien of het VIN wel/niet behoort bij een gestolen voertuig. Deze gegevens zijn niet openbaar. Bij de keuring wordt het VIN gecontroleerd door de keurmeester.
Ik kan u ook niet bevestigen of het voertuig na keuring weer actief gemaakt kan worden. Dit is ter beoordeling van de keurmeester, wanneer u het voertuig aanbiedt voor een keuring.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


B| Pfff....
 
Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft nog een aantal vragen over het voertuig voor het heractiveren van het kenteken.
Helaas kan ik niet inzien of het VIN wel/niet behoort bij een gestolen voertuig. Deze gegevens zijn niet openbaar. Bij de keuring wordt het VIN gecontroleerd door de keurmeester.
Ik kan u ook niet bevestigen of het voertuig na keuring weer actief gemaakt kan worden. Dit is ter beoordeling van de keurmeester, wanneer u het voertuig aanbiedt voor een keuring.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


B| Pfff....
Wat 'n rotreactie.. ik kreeg kenteken met bijbehorend framenr gewoon van ze gemaild..
Dit is pure onwil.
 
Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft nog een aantal vragen over het voertuig voor het heractiveren van het kenteken.
Helaas kan ik niet inzien of het VIN wel/niet behoort bij een gestolen voertuig. Deze gegevens zijn niet openbaar. Bij de keuring wordt het VIN gecontroleerd door de keurmeester.
Ik kan u ook niet bevestigen of het voertuig na keuring weer actief gemaakt kan worden. Dit is ter beoordeling van de keurmeester, wanneer u het voertuig aanbiedt voor een keuring.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


B| Pfff....

Misschien even hier vragen of het een gestolen VIN is.
https://www.stopheling.nl/
 
Heel simpel, gewoon bellen met RDW. Vragen of je aan de hand van het framenummer een heractiveringskeuring van het kenteken kunt aanvragen. De dienstdoende RDW-medewerker gaat dan kijken of er een belemmering is voor die keuring.

Belemmering kan zijn dat het kenteken nog op iemands staat. of dat er voor dit framenummer in NL nog nooit een kenteken is afgegeven. Of dat de motorfiets als gestolen geregistreerd staat

Als die belemmeringen er niet zijn, dan pas kan de RDW-medewerker een heractiveringskeuring inplannen. Ik koop regelmatig fietsen op waar geen kenteken meer opzit en doe het altijd zo. Als ik naast een fiets sta bij de verkoper dan bel ik de RDW met deze vraag terwijl ik naast de motor sta. Kan ik gelijk checken of de verkoper te goeder trouw is.

Als je deze info eenmaal hebt en je weet dat je de heractiveringskeuring kunt aanvragen dan kun je met een gerust hart (en op een laag tempo) je motor opbouwen.
 
Heel simpel, gewoon bellen met RDW. Vragen of je aan de hand van het framenummer een heractiveringskeuring van het kenteken kunt aanvragen. De dienstdoende RDW-medewerker gaat dan kijken of er een belemmering is voor die keuring.

Belemmering kan zijn dat het kenteken nog op iemands staat. of dat er voor dit framenummer in NL nog nooit een kenteken is afgegeven. Of dat de motorfiets als gestolen geregistreerd staat

Als die belemmeringen er niet zijn, dan pas kan de RDW-medewerker een heractiveringskeuring inplannen. Ik koop regelmatig fietsen op waar geen kenteken meer opzit en doe het altijd zo. Als ik naast een fiets sta bij de verkoper dan bel ik de RDW met deze vraag terwijl ik naast de motor sta. Kan ik gelijk checken of de verkoper te goeder trouw is.

Als je deze info eenmaal hebt en je weet dat je de heractiveringskeuring kunt aanvragen dan kun je met een gerust hart (en op een laag tempo) je motor opbouwen.

:t Gaan we proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan