[Juridisch] wettelijke garantie

dbuvens

Die hard MF'er
4 nov 2002
502
0
Brussel
Hallo,
even een vraag betreffende de wettelijke garantie in Nederland op tweedehands motoren. Als een professionele motorhandelaar een tweedehands motorfiets aan een particulier verkoopt (in Nederland) dan heeft die particulier recht op wettelijke garantie.

quote ANWB: De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. Deze regel geldt alleen als je als particulier koopt van een professionele verkoper. De bewijslast ligt bij de koper als het gebrek pas 6 maanden of later na de aankoop naar voren komt. Je moet dan bewijzen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen die je op grond van de overeenkomst mocht hebben. En dat het gebrek er al was ten tijde van de koop. Als de verkoper vervolgens aantoont dat het gebrek is veroorzaakt door verkeerd gebruik, dan moet je tegenbewijs leveren.

Is het wettelijk dat daar vanaf geweken wordt in het nadeel van de klant? Kan de verkoper in zijn algemene voorwaarden of verkoopscontract opnemen dat de garantie maar 3 maanden bedraagt, en dat de bewijslast reeds omdraait na 3 maanden (ipv 6)? is dat legaal?
 
Laatst bewerkt:
Volgens deze link mag in een overeenkomst tussen een bedrijf en een consument een eventuele afwijkende bepaling in de koopovereenkomst niet strijdig zijn met de wettelijke rechten van de consument. Maar ik kan het bijbehorende wetsartikel nog even niet vinden dus het zegt nog even niets.
 
Laatst bewerkt:
Misschien slecht voorbeeld maar had een Fireblade gekocht bij Jager Motoren. 1,5 week na aankoop gestrand 40km van huis met een lekker radiateur. Uiteindelijk zelf hebben moeten brengen want ze hadden geen tijd (of zin?) mij op te halen (60km bij hun vandaan).

Radiateur was helemaal gaar. Op mijn werk een rapport laten maken door een collega (werk in technische wereld) waarin werd aangetoond dat het geen steenslag kon zijn en de radiateur helemaal aangevreten was door pekel of een ander sterk middel, incl foto's en onderzoek.

Toch was het volgens hun steenslag. Zelfs de directeur meerdere malen boos aan de telefoon gehad. Uiteindelijk BOVAG erbij gehad die meerdere zaken bij hun had lopen.
Na een paar week de uitslag van BOVAG dat Jager uren moest betalen en ik de radiateur a 800€. Dat heb ik geweigerd. Uiteindelijk hebben ze een gebruikte gemonteerd en heb ik iets van 300€ moeten betalen.
Motor was ergens in juni defect gegaan en had hem pas in september terug. De rest van mijn "garantie" was verdwenen. Over de zomer en het mooie weer nog niet te spreken.

Wat heb ik geleerd?
- Jager kom ik nooit weer en dat vertel ik ook zoveel mogelijk.
- Ik heb heel veel technische kennis over motorfietsen en aandachtspunten bij een aankoop geleerd.
- BOVAG garantie is een grap
- lekker bij een particulier kopen, die kan je meestal alles over de historie vertellen.

Conclusie na aanleiding van je vraag,
Bij wie kun je nog terecht? Als BOVAG hun al een hand boven het hoofd houdt van dit soort malifide garages. Moet je dan een rechtzaak aanspannen om je gelijk te krijgen?
 
De bepaling rondom de bewijslast bij non-conformiteit is geregeld in art. 7:18 BW. Deze bepaling is dwingend rechtelijk van aard, zie art. 7:6 BW.
 
Laatst bewerkt:
De termijn van 6mnd gaat over bij wie de bewijslast ligt.

De garantietermijn is bij een tweedehands product afhankelijk van de ouderdom/gebruik en de inherente eigenschappen van een product alsmede de staat waarin de verkoper het product zegt te verkopen.

Stel de verkoper verkoopt voor een klein prijsje een oude tweedehands motor met veel kilometers en uiterst erbarmelijke staat, dan is de te verwachten resterende levensduur nihil. De te verwachten garantie is volgens de wet dan ook nihil. Zie bijv. de aanbiedingen onder meeneem prijs zonder garantie.

Als een verkoper stelt dat het een goed product is dan mag je ook een redelijk gebruiksgenot verwachten en dus ook dat de verkoper dit gebruiksgenot garandeert. Keerzijde is dat je voor een product met een redelijk te verwachten gebruiksgenot ook een redelijke prijs moet betalen.
 
Bedankt voor de antwoorden. Het gaat hier om tweedehands dealer "ABC" die jonge en iets minder jonge motorfietsen aanbiedt met naar keuze 3, 6 of 12 maanden garantie, tegen betaling van €, €€ of €€€. Als je 12 maanden wilt, betaal je meer. Aangezien de garantie puur bepaald wordt door de euro's die je op tafel legt, lijkt het mij dat de "redelijk te verwachten levensduur" van het object zeker 12 maanden is. Bijgevolg lijkt het mij dat ook een motor met het 3 maanden pakket toch zeker 12 maanden zou moeten meegaan, en de 6 maanden bewijslast in alle gevallen van toepassing is...
 
Bedankt voor de antwoorden. Het gaat hier om tweedehands dealer "ABC" die jonge en iets minder jonge motorfietsen aanbiedt met naar keuze 3, 6 of 12 maanden garantie, tegen betaling van €, €€ of €€€. Als je 12 maanden wilt, betaal je meer. Aangezien de garantie puur bepaald wordt door de euro's die je op tafel legt, lijkt het mij dat de "redelijk te verwachten levensduur" van het object zeker 12 maanden is. Bijgevolg lijkt het mij dat ook een motor met het 3 maanden pakket toch zeker 12 maanden zou moeten meegaan, en de 6 maanden bewijslast in alle gevallen van toepassing is...
Welke garantie heb je het over?

Wettelijke garantie (Europees of Nationaal), BOVAG garantie, of de garantie van een bedrijf?
 
Hallo,
even een vraag betreffende de wettelijke garantie in Nederland op tweedehands motoren. Als een professionele motorhandelaar een tweedehands motorfiets aan een particulier verkoopt (in Nederland) dan heeft die particulier recht op wettelijke garantie.

quote ANWB: De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. Deze regel geldt alleen als je als particulier koopt van een professionele verkoper. De bewijslast ligt bij de koper als het gebrek pas 6 maanden of later na de aankoop naar voren komt. Je moet dan bewijzen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen die je op grond van de overeenkomst mocht hebben. En dat het gebrek er al was ten tijde van de koop. Als de verkoper vervolgens aantoont dat het gebrek is veroorzaakt door verkeerd gebruik, dan moet je tegenbewijs leveren.

Is het wettelijk dat daar vanaf geweken wordt in het nadeel van de klant? Kan de verkoper in zijn algemene voorwaarden of verkoopscontract opnemen dat de garantie maar 3 maanden bedraagt, en dat de bewijslast reeds omdraait na 3 maanden (ipv 6)? is dat legaal?

Ik weet hier weinig van af, wat ik wel weet is dat de wet boven de zelf bedachte regels / algemene voorwaarden van een berijf gaat.
 
Aan de ene kant is het goed dat hier wetten tegen/voor zijn, maar als je soms ziet hoe sommigen met hun spullen omgaan, dan heb ik bij voorbaat al medelijden met de verkopende partij...

Ik zag bijv. afgelopen week een collega in zijn auto stappen, turbo diesel, hij start hem en gaat echt letterlijk gelijk volgas er van door, het blok stotterde er gewoon van.
Je zal als verkopende partij maar zo'n eikel hebben die terug komt met een klacht.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag bijv. afgelopen week een collega in zijn auto stappen, turbo diesel, hij start hem en gaat echt letterlijk gelijk volgas er van door, het blok stotterde er gewoon van.
Je zal als verkopende partij maar zo'n eikel hebben die terug komt met een klacht.

En dan klagen over een inbreuk op de privacy als fabrikanten in de ecu het rijgedrag vastleggen en een klager hiermee om de oren slaan als deze met een kapotte motor bij de dealer staat. _O-
 
Aan de ene kant is het goed dat hier wetten tegen/voor zijn, maar als je soms ziet hoe sommigen met hun spullen omgaan, dan heb ik bij voorbaat al medelijden met de verkopende partij...

Ik zag bijv. afgelopen week een collega in zijn auto stappen, turbo diesel, hij start hem en gaat echt letterlijk gelijk volgas er van door, het blok stotterde er gewoon van.
Je zal als verkopende partij maar zo'n eikel hebben die terug komt met een klacht.
Ik ken een chef monteur bij een grote Volvo dealer, en die rijdt zo met de demo's, die hij van de baas ter beschikking krijgt. Gewoon triest.
 
Volgens deze link mag in een overeenkomst tussen een bedrijf en een consument een eventuele afwijkende bepaling in de koopovereenkomst niet strijdig zijn met de wettelijke rechten van de consument. Maar ik kan het bijbehorende wetsartikel nog even niet vinden dus het zegt nog even niets.

Dwingende wetgeving gaat altijd voor.
 
Kun je dat zien in de ECU?

Wellicht niet in alle auto's maar in een BMW kunnen ze gasstanden, snelheden, temperaturen van lucht, olie alles terugzien. Hierbij is dan ook het rijgedrag en misbruik aan te tonen.
Ook wordt bijv. de geleverde motorvermogens vastgelegd. Dus zelfs na het terugzetten van een gechipte motor kunnen ze zijn dat de motor meer koppel en vermogen geleverd heeft dan dat met de standaard mapping mogelijk was.

Zijn er genoeg geweest om garantie waarbij ze de uitdraai erbij pakken en doodleuk stellen doei :W garantie.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken een chef monteur bij een grote Volvo dealer, en die rijdt zo met de demo's, die hij van de baas ter beschikking krijgt. Gewoon triest.
Misschien bewerkstelligt het een versnelde inloopprocedure en is het juist positief. :P
 
Dwingende wetgeving gaat altijd voor.

Klopt.

Enige mogelijk om als zakelijke verkoper aan consument onder garantie uit te kunnen komen is door een motorfiets als defect verkopen. Dit moet dan ook expliciet op de bon staan.

Verder is de motor( en auto)handel gewoon een louche business waar een gigantisch verschil zit tussen recht hebben en recht krijgen. Bij de meeste krijg je niks geregeld als er iets defect is als je je voertuig "zonder garantie" hebt gekocht. Daarvoor zul je dan eerst naar de rechter moeten. Meeste particulieren durven dit niet, en rechtsbijstandverzekeringen hebben dit soort zaken uitgesloten in hun polisvoorwaarden. Dat weten de handelaren helaas ook. :(
 
Ik ken een chef monteur bij een grote Volvo dealer, en die rijdt zo met de demo's, die hij van de baas ter beschikking krijgt. Gewoon triest.


Mag je die auto's wel eens mee naar huis nemen? Van de belastingsdienst dan wel te verstaan? Als in gratis vervoer, wordt toch gezien als inkomsten, bij lease auto's wel in ieder geval.
 
Wellicht niet in alle auto's maar in een BMW kunnen ze gasstanden, snelheden, temperaturen van lucht, olie alles terugzien. Hierbij is dan ook het rijgedrag en misbruik aan te tonen.
Ook wordt bijv. de geleverde motorvermogens vastgelegd. Dus zelfs na het terugzetten van een gechipte motor kunnen ze zijn dat de motor meer koppel en vermogen geleverd heeft dan dat met de standaard mapping mogelijk was.

Zijn er genoeg geweest om garantie waarbij ze de uitdraai erbij pakken en doodleuk stellen doei :W garantie.

Aha, slim van BMW. ;)
 
Wellicht niet in alle auto's maar in een BMW kunnen ze gasstanden, snelheden, temperaturen van lucht, olie alles terugzien. Hierbij is dan ook het rijgedrag en misbruik aan te tonen.
Ook wordt bijv. de geleverde motorvermogens vastgelegd. Dus zelfs na het terugzetten van een gechipte motor kunnen ze zijn dat de motor meer koppel en vermogen geleverd heeft dan dat met de standaard mapping mogelijk was.

Zijn er genoeg geweest om garantie waarbij ze de uitdraai erbij pakken en doodleuk stellen doei :W garantie.

Lekker kort door de bocht.

In het geval van motorschade is dit een normale gang van zaken, en terecht. Maar ‘doei garantie’? Dacht het dus niet. Er zijn zat andere zaken die op een auto zitten die stuk kunnen en garantiegevallen worden zoals altijd al per geval bekeken.

Als pietje een ander lampje in zijn koplamp zet en er laat een stiksel los van de stoelbekleding wordt dat zonder problemen vergoed. Smelt het koplamphuis danwel de bedrading daarvan, dan mag pietje zelf dokken voor de reparatie, mits bewezen kan worden dat de lamp die pietje erin heeft gezet niet conform de eisen van de fabrikant is (bijvoorbeeld een 100w lamp erin zetten daar waar een 55w lamp is voorgeschreven). En er is nog zat grijs gebied.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan