TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

4hqdqd.jpg


Deze gemaakt voor een 1 inch stuur van een HD. Zit mooi stabiel in het midden en kostte me ongeveer een tientje, misschien vijftien euro. Kun je zo een TT voetje op zetten.
Iets dergelijks ook gemaakt voor de gsr van m’n vr.
 
Ik ben een zeer tevreden TomTom 410 gebruiker, zowel op de motor als in de auto. Ook gebruik ik MRA en Mydrive geregeld. En afgelopen weekeind nog weer voordeel gehad van de verkeersinfo vanwege wegafslutingen

Maar nu ben ik bang voor een luxe probleem: ik heb een andere auto gekocht een Skoda, (dus V.A.G. groep). En daar zit standaard navigatie in. Het schijnt, ook met live verkeersinfo.

Zou die navigatie een beetje het niveau van de 410 halen, of zou het gewoon weer met de autohouder op de voorruit de TomTom gebruiken worden? Heeft iemand ervaringen?
 
Naast Vodafone gebruikt TT ook hun eigen data van de apps op de smartphone en PND met simkaarten (4-cijferige GO versies).

Probeer wat info te zoeken op het Skodaforum (die is er ongetwijfeld)
 
Zou die navigatie een beetje het niveau van de 410 halen, of zou het gewoon weer met de autohouder op de voorruit de TomTom gebruiken worden? Heeft iemand ervaringen?

Die haalt helemaal niet hetzelfde niveau hoor, als je ze gelijk gebruikt bij grotere afstanden of reizen enz. dan kom je dikwijls vele km sneller en korter uit met de Tomtom.
Tomtom gebruikt in mijn ogen en ervaring ook logischere routes.
Mijn toestel(columbus) gebruikt wel nog TMC en dat is veel minder accuraat en snel.
Spijtig voor een eigenlijk vrij duur ding dat serieus moet onderdoen voor TT.

Ieder jaar als ik mijn reis maak, probeer ik de ingebouwde routeplanner met de allerlaatste nieuwe kaarten, en nog steeds zou dat ding me zo'n kleine 100Km doen rondrijden op een bepaald moment, ook op andere locaties stuurt hij je dikwijls km verkeerd of maakt een hopeloze omweg, of stuurt je dwars door dorpen waar TT je juist de weg wijst, nee TT is stukken beter.
 
Ervaring niet. kan wel iets zeggen in algemene zin:

Van belang is:
a. de gebruikte techniek. De oude TMC techniek heeft weinig bandbreedte en zal daardoor veel minder detail en lagere updatefrequentie hebben. Met DAB danwel SIM danwel dataverbinding via smartphone zal dat veel beter zijn. Ik vermoed dat dat wel goed zal zitten.

b. de bron. Bij TT is de belangrijkste bron de 'big data' via vodafone. Ofwel: de verplaatsing van GSM's. Dat netwerk is zodanig fijnmaziger dat het, in mijn ervaring, de beste perormance oplevert. Veel beter dan bijv de verkeersinfo van Here (Garmin), die vooral baseert op beroepsgoederenvervoer.

Ik weet niet waar Skoda mee werkt, en het kan per skoda verschillend zijn. Maar ik acht de kans redelijk groot dat ze met TT data werken.

Ik krijg wel DAB in de auto.
 
Dat is zeker waar. En dan loopt er ook nog eens geen usb snoer over het dashboard voor de voeding van de TT

Daar ben ik het helemaal mee eens, plus de info op het instrumentenpaneel tussen toerenteller en km teller is ook mooi.
Wat me wel ook stoort is de stem, die is niet bijster goed, ergens op een forum las ik iets van "en die tut zei...." vond dat hilarisch _O-

Verder een zuignap gebruik ik niet, heb ook geen extra's bij mijn TT, ga zelf nog wel eens iets maken zodat het mooier oogt en mooier is weggewerkt (draadjes).
 
Zo te lezen zit het dan wel goed, "will be rolled out to all ŠKODA car models across Europe in the course of 2017."
Mijn Skoda moet nog gebouwd worden O-) (denk ik, levering is gepland 6/2018)
Ik dacht dat algemeen bekend was dat de updates voor de in-car navigatie systemen achterlopen op die van TomTom zelf.
En mogelijk ook minder updates als je auto wat ouder wordt.
En dan ook nog; updaten via de dealer loopt in de papieren.
Of krijg je ook Gratis Life Time updates bij Skoda ?

Als je veel op de weg zit en een actueel wegennet met perfect werkende verkeersinformatie belangrijk vind (of afhankelijk van bent), denk ik dat je het beste op TomTom zelf kunt vertrouwen.
Ik heb een TomTom Go 5200 aan de voorruit hangen.
Wel op nachtmodus want ik wil geen fel licht in mijn gezichtsveld.
Maar vind het wel zo veilig dat ik mijn zicht op de weg kan behouden als ik schuin op de TomTom kijk. En niet mijn hoofd omlaag moet bewegen voor bijv een dubbel-DIN after-market car navigatie.
Ik veronderstel dat moderne auto's ook wel een veilige opstelling van het scherm zullen hebben..
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat algemeen bekend was dat de updates voor de in-car navigatie systemen achterlopen op die van TomTom zelf.
En tt loopt weer achter op osmand, althans in NL. Buitenland heb ik nooit vergeleken.
 
Laatst bewerkt:
Klopt mijn Skoda loopt als er een nieuwe kaart (Here) uitkomt anderhalf jaar achter op mijn TomTom.
De Skoda updates komen eens per half jaar. Ik heb dus bijna 2 jaar moeten wachten voordat de verlengde
A4 zichtbaar werd.

Met OsmAnd is nu op de A4 ten zuiden van Leiden al zichtbaar wat met daar voor nieuwe aansluiting aan het bouwen is (Stippel lijntjes). Op de TomTom was gister nog niets zichtbaar.
 
Ik ben aan het oriënteren voor een navigatiesysteem. Ik kom zeer gemengde reviews (maar volgens mij vooral gevoelens) tegen als het gaat om navigatiesystemen. De Rider 450 spreekt me aan, maar ik vraag me af of het nou wel zo'n verbetering is ten opzichte van de 410.

Of zegt men hier, ga direct naar de 550? Of een eerdere/goedkopere versie of is dan een Garmin Zumo een betere optie?
 
Ik heb een route in de TT staan gemaakt met MRA (gpx track).
De TT staat ingesteld op kronkelroute.
Het beginpunt van de route is 100 km bij mij vandaan.
Als ik de route start met "rijd naar beginpunt" gaat de TT de route dan als kronkelroute berekenen naar het begin punt 100 km verderop of word de route berekent over de snelweg naar het beginpunt van de route en vanaf daar word de route gevolg zoals gemaakt in MRA ?
 
Wat ik in de video van MrGps gezien heb, zal de Rider 550 vergelijkbaar zijn met huidige instapsmartphones. Een stuk vlotter dan de 410 en goed werkbaar.
Ik zou best willen investeren in een 550, maar dan wil ik wel zeker weten dat mijn 2 grootste ergernissen zijn verholpen:

- Bij tijd en wijlen de vreselijk schurende stem, komt en gaat maar als het zover is, is het niet meer te verstaan
- Bij kruisingen en rotondes achterlopen op de werkelijkheid

Vooral het laatste punt, afgelopen weekend een serie minirotondes gehad en erop gelet of het inmiddels verbeterd is.
Niet dus, ik ben al zeker 20 meter van de rotonde af voordat het scherm zover is.
 
Ik zou zeggen probeer het uit door met de instellingen te spelen.
Volgens mij hebben de instellingen wel invloed op de aanrijroute maar worden ze niet "echt" gebruikt. D.w.z
De snelste route blijft de snelste route maar bij kronkelroute heeft Rider toch de neiging om wat directer te gaan dan je zou verwachten. Ik heb er in verleden mee gespeeld en kwam zelf tot deze conclusie. Overigens is mijn standaard instelling de snelste route.

410, 450 of 550?

Als je twijfelt tussen 450 en 550 moet je echt voor de 550 gaan tenzij de aanbieding van de 450 echt super is maar dan zit het prijsniveau dichter tegen de 410 dan 550 aan.

Als je twijfelt tussen de 410 en 550. Dan is de 410 absoluut het overwegen waard. De 550 is vooral een stuk sneller dan de 410 maar de 410 is weer een stuk goedkoper. Dit verzacht de pijn behoorlijk.
 
Ik zou zeggen probeer het uit door met de instellingen te spelen.
Volgens mij hebben de instellingen wel invloed op de aanrijroute maar worden ze niet "echt" gebruikt. D.w.z
De snelste route blijft de snelste route maar bij kronkelroute heeft Rider toch de neiging om wat directer te gaan dan je zou verwachten. Ik heb er in verleden mee gespeeld en kwam zelf tot deze conclusie. Overigens is mijn standaard instelling de snelste route.

Mijn standaard instelling is kronkelroute.
Ik wil niet eerst 100 km binnendoor naar het startpunt rijden en dan pas de geplande route rijden.Normaal gesproken maak ik een route en sla die op en maak dan nog een route die over de snelweg gaat naar het beginpunt van de eerste route maar dat moet toch makkelijker kunnen lijkt mij en daar probeer ik achter te komen.
 
Dat kan ook.
Je kan je instelling gewoon laten staan.

- Start je route en kies voor beginpunt
- Druk op "Rijd" bovenin je scherm
- Er wordt een route naar het beginpunt berekend
- Ga het menu in en kies voor de optie "Huidige Route"
- Kies vervolgens de optie "Wijzig Routetype"
- Kies vervolgens voor snelste

Er wordt nu een nieuwe aanrijroute berekend op basis van de snelste route.

- Klik op "Rijden maar"

Als je langer op de routelijn drukt, komt er ook een menu te voorschijn hier kan je ook je routetype wijzigen. Echter heb ik nog nooit gebruikt en weet daarom de exacte volgorde ook niet.
 
Laatst bewerkt:
- Bij kruisingen en rotondes achterlopen op de werkelijkheid

Vooral het laatste punt, afgelopen weekend een serie minirotondes gehad en erop gelet of het inmiddels verbeterd is.
Niet dus, ik ben al zeker 20 meter van de rotonde af voordat het scherm zover is.

Doet de Smartphone app ook. Zal vast niet opgelost zijn. Het ligt in ieder geval niet aan de snelheid van het apparaat. Zowel langzame apparaten (Rider 400) als een snelle smartphone laat exacte hetzelfde gedrag zien.

Voor zover ik het heb kunnen beoordelen heeft TomTom de snelheid op de witte pijlen vast gezet. Voor ons motorrijders is deze snelheid duidelijk te laag. In de auto heb ik er namelijk minder last van (TomTom GO 5100) maar ga ik ook minder snel over een rotonde.

Het is inderdaad van tijd tot tijd best wel vervelend in situaties waar je niet bekend bent en wanneer de situatie ook niet zo duidelijk is (veel verkeer in het donker)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan