TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Let dan nog eens goed op. Ik zie het op de Rider400, GO5100 en de app. Zodra de navigatiepijl de witte pijl van de richtingaanwijzing raakt, gaat de snelheid van de navigatiepijl vrijwel direct omlaag en naar een constante snelheid.

Die is goed te zien wanneer er kort voor en na een afslag een zijweg is. Bij de zijweg voor de afslag klopt de positief heel behoorlijk. Op een rotonde loopt de TomTom een kwart rontonde achter en vervolgens bij de zijweg na de rotonde klopt de positie weer heel behoorlijk (binnen aanvaardbare grenzen).

Heb je een afslag waarbij de TomTom om wat voor reden dan ook geen aanwijzing geeft en dus ook geen witte pijl aanwezig is, is er ook vrijwel geen vertraging.

Op de motor kan je een rotonde heel snel nemen als je rechtsaf gaat (eerste afslag dus). Als je het tempo behoorlijk hoog hebt liggen, is de navigatiepijl de rotonde nog niet op wanneer jezelf de rotonde al weer af bent.

TomTom heeft dus bewust een vertraging ingebouwd, zo lijkt het
 
Laatst bewerkt:
TomTom heeft dus bewust een vertraging ingebouwd, zo lijkt het

Ik heb er niet met de stopwatch bijgezeten, maar volgens mij is de 'vertraging' bij zijwegen exact gelijk. Ook daar zie je, terwijl je over de kruising rijdt dat je er voor de TT nog vlak voor bent. De reden dat je het dan niet merkt is omdat afslagen veel verder uit elkaar liggen en er geen twijfel over kan zijn welke weg bedoeld wordt. Bij een rotonde is dat anders.

Maar ik begrijp de commotie hierover werkelijk niet: Pas op de rotonde gaat kijken welke afslag je moet hebben is net zoiets als alsmaar vijf meter voor je voorwiel kijken tijdens het rijden. Je weet ruim te tevoren dat er een rotonde aankomt; één blik op het scherm is voldoende om te zien wat de bedoeling is.
Hooguit als er sprake is van een onduidelijke rotonde met meerdere afslagen kan het een keer lastig zijn, maar dan gebruik je de afslagborden.

Ik zal er binnenkort eens extra op letten, maar ik meen dat je bij Garmin, alsook bijv google maps, hetzelfde effect hebt.
 
Het is mij de Garmin nooit zo opgevallen. MyRoute navigatie loopt van tijd tot tijd nog meer achter dan TomTom. Daar heb ik al gezien dat ik een rivier als de IJssel net over was en de Navigatie net begonnen was om de IJssel over te komen.

Ik heb er zelf ook niet zo veel problemen mee alleen op een rotonde waarbij de toe- en afritten wat door elkaar te lijken lopen en fysieke wegbewijzering niet echt duidelijk is, vind ik het lastig als de pijl duidelijk een stuk achter loopt. Ik merk dit in de auto meer dan op de motor. Ik denk dat ik de auto dan toch meer met andere dingen bezig ben dan op de motor (praten met de passagier bijvoorbeeld)

Ook daar zie je, terwijl je over de kruising rijdt dat je er voor de TT nog vlak voor bent
Het is niet dat de TomTom "standaard" iets achterloopt maar dat zodra je een witte pijl in je scherm krijgt, de navigatiepijl langzamer gaat bewegen op die pijl, terwijl je zelf nog geen vaart mindert. Dat is een effect wat meerdere keren heb waargenomen als ik er bewust op let. Nadat de navigatiepijl de witte pijl verlaten heeft, kan je ook zien dat de TomTom je weer bijhaalt.
 
Ik zal er eens op letten als ik weer de IJssel over ga.. Heb je wellicht metaalcoating in je voorruit? Dat kán van invloed zijn (m.n. Franse auto's en Opel). Of regensensor? (m.n. Volvo).
 
Afgelopen zondag had ik een route willen rijden door mezelf gemaakt.
De route opgestard NIET bij het beginpunt maar er 2km vanaf maar ik stond op de route.
Nu kreeg ik de route niet gestard van op het punt waar ik mij bevond en stuurde mij telkens terug naar het beginpunt.Dacht rij ma lekker door hij zal wel beginnen rekenen maar noppes TT bleef me maar terug sturen kon ook niet de optie vinden :start route vanaf ander punt
 
Maar ik begrijp de commotie hierover werkelijk niet: Pas op de rotonde gaat kijken welke afslag je moet hebben is net zoiets als alsmaar vijf meter voor je voorwiel kijken tijdens het rijden. Je weet ruim te tevoren dat er een rotonde aankomt; één blik op het scherm is voldoende om te zien wat de bedoeling is.
Hooguit als er sprake is van een onduidelijke rotonde met meerdere afslagen kan het een keer lastig zijn, maar dan gebruik je de afslagborden.
De mate waarin je er aan stoort, zal ook afhangen van hoe je de navigatie gebruikt. Zelf heb ik, vanwege de eerder genoemde veelvuldig voorkomende krakende stem, de gesproken instructie uit staan. Ik moet het dus doen met de info van het scherm. De fabrikant van mijn sporttourer heeft bedacht dat boven het balhoofd de beste plek is. Ik moet dus mijn ogen behoorlijk van de weg halen om op het scherm te kijken.

Natuurlijk kijk je vooraf op je scherm welke afslag je op een rotonde moet hebben, maar als je op onbekend terrein de 3e of 4e afslag moet hebben is het wel handig om snel een blik naar beneden te werpen om te kijken of je tijdens het afslaan nog goed zit. Als je scherm dan nog bij de eerste afslag zit, heb ik niets aan die info. En voor die info koop je toch zo'n ding?

Ook weer in mijn geval gebruik ik de afslagborden vooral niet. De motor met navigatie wordt voornamelijk ingezet om met veel zorg vooraf geplande vakantietrips te rijden naar meestal de meer zuidelijk vakantielanden. Als ik bijvoorbeeld richting Lugano op een rotonde aanrijd, is mijn topografische kennis (en mijn geheugen) volstrekt onvoldoende om te weten of ik mijn route nou over Bellinzona, Breganzona of Grandria gepland had. Daarvoor maak ik dus vooraf de route, om me daarover tijdens de rit niet druk over te hoeven maken.

Zoals hier boven ook al aangegeven, op een rechte weg zie je dat de zijwegen op het scherm mooi gelijk lopen met de werkelijkheid. Alleen als je volgens de route een (snelle) haakse afslag neemt, heb ik het gevoel dat ik met de witte pijl in een soort trechter terecht kom. Niet erg, tenzij je direct na zo'n afslag nog een afslag in je route hebt zitten.

Vanwege de uitstekende verkeersinformatie heb ik afgelopen winter de 400 ook een paar keer in het koekblik gebruikt. Daar zijn de genoemde punten geen issue, waarschijnlijk vanwege de beperkte snelheid en het gemak van het scherm in het zicht. Waar de snelheid wat om hoog gaat zie ik in de genoemde situaties wel dat de 400 achterloopt op de ingebouwde navigatie.

Kortom, de gebruikers met de navigatie in het zichtveld, een meer toeristisch ingestelde rijstijl of voldoende topografische kennis zullen zich waarschijnlijk niet herkennen in het hele verhaal. Maar persoonlijk vind ik het gewoon irritant.
 
Natuurlijk kijk je vooraf op je scherm welke afslag je op een rotonde moet hebben, maar als je op onbekend terrein de 3e of 4e afslag moet hebben is het wel handig om snel een blik naar beneden te werpen om te kijken of je tijdens het afslaan nog goed zit. Als je scherm dan nog bij de eerste afslag zit, heb ik niets aan die info. En voor die info koop je toch zo'n ding?

Dit herken ik voor de volle 100%. En juist daarom ben ik er extra op gaan letten .......

Zoals hier boven ook al aangegeven, op een rechte weg zie je dat de zijwegen op het scherm mooi gelijk lopen met de werkelijkheid. Alleen als je volgens de route een (snelle) haakse afslag neemt, heb ik het gevoel dat ik met de witte pijl in een soort trechter terecht kom. Niet erg, tenzij je direct na zo'n afslag nog een afslag in je route hebt zitten.

..... en kwam ook tot deze conclusie
 
Laatst bewerkt:
Maar persoonlijk vind ik het gewoon irritant.

Ik begrijp dat wel maar we hebben hier ook simpelweg te maken met elementaire beperkingen van de gps-techniek. Ik heb dat ergens hierboven toegelicht. Dat maakt dat een seconde positieafwijking op de rotonde zelf inderdaad lastig kan zijn.

Het is deels ook een kwestie van routine met het apparaat. Als je aanrijdt op een rotonde heb je heel wat meer tijd om naar het scherm te kijken dan op de rotonde zelf. En kun je bijvoorbeeld de geografische aanduiding in de bovenbalk zien. Da's althans wat ik zelf meestal doe. Ik heb het niet 'afgevinkt' maar denk dat ik 99% van de rotondes probleemloos neem. En die ene waar ik even moet twijfelen... Dan is dat bij mij juist meestal in de auto en dan geef ik m'n vrouw de schuld dat ze niet oplet ;)
 

Dat stukje over de auto is wellicht verkeerd begrepen.
In de auto merk ik niet dat navigatie meer achterloopt maar doordat ik in de auto meer afgeleid kan zijn, merk ik dus meer dat de navigatie achterloopt. ;)
 
Laatst bewerkt:


Absoluut doen.

Je kan het kapje ook los voor 7,50 bij iemand hier op het forum bestellen. Die maakt hij met een 3D printer. Via een PB hier op het forum kreeg ik geen contact met hem via FB Messenger wel direct. Na het overmaken een paar dagen later in huis. Scheelt je de nodige euro's als je de rest van de kit niet nodig hebt.
 
Je kan het kapje ook los voor 7,50 bij iemand hier op het forum bestellen. Die maakt hij met een 3D printer. Via een PB hier op het forum kreeg ik geen contact met hem via FB Messenger wel direct. Na het overmaken een paar dagen later in huis. Scheelt je de nodige euro's als je de rest van de kit niet nodig hebt.

Kun je die gegevens per PB doorsturen?

dank!
 
Dat kan ook.
Je kan je instelling gewoon laten staan.

- Start je route en kies voor beginpunt
- Druk op "Rijd" bovenin je scherm
- Er wordt een route naar het beginpunt berekend
- Ga het menu in en kies voor de optie "Huidige Route"
- Kies vervolgens de optie "Wijzig Routetype"
- Kies vervolgens voor snelste

Er wordt nu een nieuwe aanrijroute berekend op basis van de snelste route.

- Klik op "Rijden maar"

Als je langer op de routelijn drukt, komt er ook een menu te voorschijn hier kan je ook je routetype wijzigen. Echter heb ik nog nooit gebruikt en weet daarom de exacte volgorde ook niet.

Dit uitgeprobeerd en werkt perfect :t maar toch nog een vraagje....
Als de route herberekent is staat er in de zijbalk
"route naar track word gezocht 100% "
onderweg veranderde het in 0 % en dit blijft de hele tijd in beeld staan tot je bij het beginpunt van de track bent aangekomen dan komen normale gegevens weer in de zijbalk zoals flitser,benzinepomp enz.

Klopt dit of doe ik toch nog iets verkeerd ?

2eo9nvl.jpg
 
Dit herken ik voor de volle 100%. En juist daarom ben ik er extra op gaan letten ............ en kwam ook tot deze conclusie

Ik heb dat echt niet.

Kom soms wel s op n onbekende grote rotonde waarbij ik de overkant niet kan overzien (kunstobject), maar dan kan ik gewoon op de TomTom zien waar ik eraf moet.

Ik zal morgen s opletten
 
Laatst bewerkt:
op kleine rotondes is het duidelijkst. Maar ik zie ook het probleem niet. ik ben toch te druk met er overheen sjeezen dan dat ik ook nog op het scherm ga kijken.
 
Dit uitgeprobeerd en werkt perfect :t maar toch nog een vraagje....
Als de route herberekent is staat er in de zijbalk
"route naar track word gezocht 100% "
onderweg veranderde het in 0 % en dit blijft de hele tijd in beeld staan tot je bij het beginpunt van de track bent aangekomen dan komen normale gegevens weer in de zijbalk zoals flitser,benzinepomp enz.

Klopt dit of doe ik toch nog iets verkeerd ?

[afbeelding]

Ik herken dit gedrag. Gewoon omdat de Rider400 te traag is geworden. Je zou ook kunnen zeggen dat de software niet goed genoeg geoptimaliseerd is.
 
Laatst bewerkt:
op kleine rotondes is het duidelijkst. Maar ik zie ook het probleem niet. ik ben toch te druk met er overheen sjeezen dan dat ik ook nog op het scherm ga kijken.

Met motor zie ik het beter dan in de Auto maar in de auto heb ik er duidelijk meer last van (meer afgeleid en daardoor meer afhankelijk van het scherm).
Op de motor ben vaak al van de rotonde af als ik het op het scherm zie
 
Ik herken dit gedrag. Gewoon omdat de Rider400 te traag is geworden. Je zou ook kunnen zeggen dat de software niet goed genoeg geoptimaliseerd is.

De route naar het begin van de track word wel gewoon weergegeven en geeft ook gewoon de aanwijzingen door dus ik snap niet echt waar de TT naar aan het zoeken is.
Het begin van de track lag een uur verderop dus tijd genoeg om te reken zou je denken daarom denk ik dat het niet iets te maken heeft met te traag zijn.
Maar goed ik weet nu dat ik zelf niks verkeerds heb gedaan daar ging het mij eigenlijk om.
 
dus ik snap niet echt waar de TT naar aan het zoeken is.

Ik ook niet. Heb dit effect zelf nooit gezien. Uitgaand van de logica is het enige dat ik kan bedenken dat het startpunt van de track op een niet bereikbare plek ligt.. Misschien dat daar de verklaring ligt?
 
Ik heb inmiddels de eerste km's gemaakt met de TTR550. Ik heb zeker geen spijt van de €180 extra die het apparaat mij gekost heeft na verkoop van mijn TTR400. Er is erg veel vraag naar gebruikte TTR’s heb ik gemerkt, ik heb hem erg snel kunnen verkopen.

Zaken die mij na het eerste gebruik opvallen zijn dat het apparaat enigszins te bedienen is met handschoenen. Dat ging met de 400 echt niet.

Wat mij tegenvalt is dat je die vervelende telefoonknop rechts onderin het scherm niet kunt verbergen. Je kunt er geen telefoongesprek mee aannemen, hij is er alleen om de stembediening te activeren. Gesproken instructies aan Siri, Google Now of Bixbi werken in je huiskamer misschien wel aardig maar tijdens het rijden op de motor verwacht ik dat je boodschappen toch minder goed aankomen. Afgezien van het nut hiervan. Van mij hoeft het niet, maar goed het zit erop en onder bepaalde omstanidgheden kan het wellicht handig zijn en de afdeling marketing heeft weer iets extra's om op de leaflet te zetten.

Waar ik bij de TTR400 telefoongesprekken kon voeren door mijn Sena headset alleen aan de TTR te kopppelen, moet ik nu mijn headset behalve aan de TTR, ook aan mijn telefoon koppelen. Dat ging in eerste instantie niet goed bij mij. Ik ging aan het pairen zonder eerst mijn Sena handleiding (opnieuw) gelezen te hebben. Er zijn een aantal manieren waarop je je headset kunt pairen, en dus ook een aantal manieren waarop het niet goed zal werken, zo bleek. De verbinding tussen TTR en headset werd constant verbroken en opnieuw opgebouwd. Dit is hier in dit forum ook al meerder keren aan de orde geweest. Tip: lees even rustig de manual van je headset door wat voor jou de beste manier is. In mijn Sena handleiding staat alles uitvoerig beschreven.

Ik heb het nu als volgt:
Sena met TTR550 gepaird dmv “multipoint pairing”.
Sena met smartphone gepaird dmv “Phone selective pairing” waarbij je op je telefoon kunt kiezen of je alleen lage kwaliteit voor oproepen wilt of dat je ook hoge kwaliteit muziek wilt kunnen luisteren.

Dit werkt nu perfect. Neem hier dus even de tijd voor, lees de handleiding goed en trek niet te snel de conclusie dat het allemaal niet goed werkt. Er zijn veel manieren om het fout te doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan