TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Met een omschrijving als 'een headset uit China' is dat allicht lastig. Waar je naar zou kunnen kijken (in de handleiding) is dat er vaak andere pairingsprocedures zijn voor het koppelen van een gps versus telefoon. Meestal andere knoppencombi tegelijk indrukken.

Het betreft een Freedconn set. Heb in het verleden bewust een goedkoop set gekocht om te testen of ik een headset uberhaupt wel fijn vond. Zoals gezegd heeft dit wel gewerkt met een ander navigatiesysteem, maar niet met de TomTom. De mogelijkheid zou er dus moeten zijn.

Bedoel je de volgorde die hier wordt aangegeven? (TomTom Rider) Headset koppelen aan mobiel (Iphone4)
 
Laatst bewerkt:
PS: Dat mensen op hun telefoon kijken in gezelschap klopt, maar ik pik het niet om zombie genoemd te worden. En zeg daar dus iets van. De wereld veranderd, take it or leave it.

Dat moet je helemaal zelf weten.
Ik blijf mensen die meer met hun smartphone bezig zijn dan met hun omgeving gewoon zombie noemen. Of jij aan die criteria voldoet, dat is helemaal voor jouw rekening. Zo ja, dan ben jij net zo'n onbeschofte zombie als veel anderen.
De wereld veranderd ja, maar zeker niet altijd ten goede. Ik "neem dat" niet, en ben ook niet van plan "dat te verlaten".
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om een eigen gemaakte poi bestand in de tomtom 410 of 450 te zetten en de pois tijdens het navigeren te tonen op de kaart?
 
Dat moet je helemaal zelf weten.
Ik blijf mensen die meer met hun smartphone bezig zijn dan met hun omgeveing gewoon zombie noemen. Of jij aan die criteria voldoet, dat is helemaal voor jouw rekening. Zo ja, dan ben jij net zo'n onbeschofte zombie als veel anderen.
De wereld veranderd ja, maar zeker niet altijd ten goede. Ik "neem dat" niet, en ben ook niet van plan "dat te verlaten".

Hoe noem je iemand dan die de krant aan het lezen is als je hem / haar iets vraagt? :P Ik snap wat je bedoeld, vind het ook heel irritant als je met iemand op het terras gaat zitten en men is meer met de telefoon bezig dan met een gesprek voeren. Vind je opmerkingen echter wel een beetje kort door de bocht.

Maar het gaat hier over de TomTom Rider. Hans, ik had inderdaad niet goed gelezen zie ik :z
 
Ik volg dit topic al een tijdje als lezer. Ik heb nu een oude urban rider en denk over de aanschaf na van een 40 of 400.
Hele rare vraag: kan je ook zonder laptop oid, een route plannen met meerdere tussenpunten ?.
En als je die tussenpunten per ongeluk voorbijscheurt, kan je die simpel verwijderen tijdens het rijden ?.
(Ik ben niet geinteresseerd in telefoonkoppeling etc etc, denk dat een 40 zal voldoen afh van antwoorden van mijn vragen).
 
40 en 42 gewoon laten liggen. Het wordt vaker gezegd maar het is gewoon zo. Het prijsverschil is te klein en de dingen jij niet interessant vindt, zitten juist ook op de 40 en 42.
Onderschat het nut van de verkeersinfo niet. Juist bij het maken van de een route op de Rider zelf, helpt deze je hierbij. Je zal dan minder snel een punt hebben op een plaats waar je niet komen kan.

Nu het eigenlijke antwoord.
Ja, dat kan heel mooi via de optie Spannende Route.
En ja, de je kan de punten die je mist (niet halen kan) onder weg skippen.

Het mooie van Spannende route is dat je juist maar weinig punten nodig bent. Met ongeveer 3-5 punten heb je (zeker in het buitenland) al gauw een mooie route van 200-300 kilometer gemaakt.
 
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om een eigen gemaakte poi bestand in de tomtom 410 of 450 te zetten en de pois tijdens het navigeren te tonen op de kaart?

Jawel, dat kan. Van de punten uit een ov2 bestand kun je in de rider kiezen uit vier icoontjes waarmee ze op de kaart moeten worden weergegeven. Is (vooralsnog) beperkt, maar het kán beslist wel. Een ov2 kun je via mydrive in je toestel zetten.
 
Jawel, dat kan. Van de punten uit een ov2 bestand kun je in de rider kiezen uit vier icoontjes waarmee ze op de kaart moeten worden weergegeven. Is (vooralsnog) beperkt, maar het kán beslist wel. Een ov2 kun je via mydrive in je toestel zetten.

Zoals je zegt kan wel degelijk, echter ik heb de ervaring dat als je in die ov2 plaatsen opgeeft die een 100 a 200 tal meter uit mekaar liggen er maar 1 wordt weergegeven.
Is op zich prima, wat is nu een 100-tal meter !
Maar daar ik voorheen dat koppelde aan een geluidswaarschuwing en dat prima werkte dacht ik dat dit ook zou opgaan voor de Riders, buiten dat geluidsbestand natuurlijk.
Hopelijk breidt men de mogelijkheden verder uit aangaande zelfgemaakte Poi's.
Die 100 meter of zo dat is nu ook niet nodig maar een iets verdere uitbreiding zou in mijn ogen echt heel welkom zijn. ;)

En voor de rest (wat echt heel, heel veel is) vind ik het een enorm knap toestel. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jarenlang tijd gestoken in het op pc uitwerken van routes, om die dan op eerst de verschillende Garmins die ik had, en daarna op de TT te zetten. Het voorbereiden is natuurlijk een een stuk van de fun, en wanneer je per se een bepaalde weg wil rijden ook noodzakelijk. Maar ik heb afgelopen anderhalf jaar een andere tactiek gevolgd. In plaats van de hele route te plannen, gaf ik het eindpunt als keerpunt in voor een spannende rondrit. Tot mijn verwondering gaf dit zowel in Engeland, als in Zweden en Duitsland heel leuke resultaten. Wanneer het niet nodig is zet ik geen routes meer uit, maar laat de TT zijn ding doen.
Maar het "even" aandacht geven aan die route voorkomt wel frustraties. Parallelweggetjes die eventjes gedeeltelijk genomen moeten worden en ritjes door een kern waar je eigenlijk beter omheen kunt rijden en dergelijke. En helemaal gevonden routes kun je beter even op het scherm volgen. Met een kleine aanpassing hier en daar zijn die vaak makkelijker te herkauwen.
 
Zoals je zegt kan wel degelijk, echter ik heb de ervaring dat als je in die ov2 plaatsen opgeeft die een 100 a 200 tal meter uit mekaar liggen er maar 1 wordt weergegeven.
Is op zich prima, wat is nu een 100-tal meter !
Maar daar ik voorheen dat koppelde aan een geluidswaarschuwing en dat prima werkte dacht ik dat dit ook zou opgaan voor de Riders, buiten dat geluidsbestand natuurlijk.
Hopelijk breidt men de mogelijkheden verder uit aangaande zelfgemaakte Poi's.
Die 100 meter of zo dat is nu ook niet nodig maar een iets verdere uitbreiding zou in mijn ogen echt heel welkom zijn.
Daar zitten wij ook al een paar jaar op te wachten maar de uitgebreide POI categorieën zoals op de oude generatie TomToms aanwezig, zullen niet meer terug komen.
TomTom vind andere dingen belangrijker.
Beetje bij beetje breidt TT de mogelijkheden via MyDrive uit.
 
Laatst bewerkt:
40 en 42 gewoon laten liggen. Het wordt vaker gezegd maar het is gewoon zo. Het prijsverschil is te klein en de dingen jij niet interessant vindt, zitten juist ook op de 40 en 42.
Onderschat het nut van de verkeersinfo niet. Juist bij het maken van de een route op de Rider zelf, helpt deze je hierbij. Je zal dan minder snel een punt hebben op een plaats waar je niet komen kan.

Nu het eigenlijke antwoord.
Ja, dat kan heel mooi via de optie Spannende Route.
En ja, de je kan de punten die je mist (niet halen kan) onder weg skippen.

Het mooie van Spannende route is dat je juist maar weinig punten nodig bent. Met ongeveer 3-5 punten heb je (zeker in het buitenland) al gauw een mooie route van 200-300 kilometer gemaakt.
@James Bond,
Doordat de spannende route op ITN punten gebaseerd is werkt de verkeers informatie volledig mee (is ook in te stellen, automatisch of niet)
Dan worden er evt automatisch omleidings of snellere routes gekozen.
Je moet bij een spannende route dus wel tussenpunten plaatsen, daar waar je perse wilt komen.
Op het toestel een spannende route maken gaat wel maar werkt niet fijn.
Bij ieder tussenpunt plaatsen gaat het toestel de route berekenen. Kan nogal frustrerend worden, zeker als je punten moet corrigeren wat haast niet gaat. (Route weggooien en nieuwe route maken werkt soms sneller)

En de 40/42 echt niet kopen. Raak je daarna aan de straatstenen niet meer kwijt. Goedkoop is dan duurkoop.
(En Als je later nog flitsers verkeersinfo erbij wilt moet je per jaar betalen)

In groepsverband worden dikwijls GPX routes gereden die op de pc voorbereid zijn. Werkt goed maar vraagt wel voorbereiding.
Nadeel van GPX routes/tracks rijden is dat de route afgereden wordt, ook bij een wegblokkade. Je ziet het wel op je scherm maar de route gaat door.
Je moet dan dus zelf de/een omleidings route volgen, waarna de Rider de route weer oppakt als je er weer op komt.
Vorig jaar werkte dit nog niet helemaal lekker.

Als ik alleen een rondje rijd gebruik ik de spannende route. Lekker makkelijk en je komt op plaatsen die je nog niet kende, ook dichtbij huis.
 
Laatst bewerkt:
....

En de 40/42 echt niet kopen. Raak je daarna aan de straatstenen niet meer kwijt. Goedkoop is dan duurkoop.
(En Als je later nog verkeersinfo erbij wilt moet je per jaar betalen)
....
Ik rij met een 40, en verkeersinformatie werkt wél gewoon gratis door.
Alleen de flitsers niet. (Ja, dat kán een duur nadeel zijn.)
 
Dank voor alle info !. Ik wil simpel onderweg (zonder pc oid) bijv op terras of camping, een route zelf intikken op het apparaat. Met meerdere tussenpunten.
 
Laatst bewerkt:
Gaat prima.

Begin en eindpunt invoeren. Route laten berekenen.
Dan wat tussenpunten toevoegen om bij plekken te komen waar je langs wilt, of juist plekken wil vermijden.

Net even anders als bij de oudere modellen waar je eerst het beginpunt en de tussenpunten invoerde en eindpunt pas als laatste.
 
Dank voor alle info !. Ik wil simpel onderweg (zonder pc oid) bijv op terras of camping, een route zelf intikken op het apparaat. Met meerdere tussenpunten.
De nieuwe generaties Riders zijn totaal anders dan de oude Riders, zoals de Urban Rider.
Het scherm is een stuk groter en helderder. Kan wel spiegel maar is hel goed afleesbaar als je eenmaal goed afgesteld hebt.
De Urban Rider kan je tijdens het rijden makkelijk bedienen. Bij de nieuwe Riders is dit eigenlijk niet te doen en zul je meer moeten stoppen onderweg.
Daarentegen zijn de mogelijkheden met deze toestellen veel uitgebreider dan bij de oude Riders.
GPX route import, spannende route, kronkelroute, zeer goede verkeersinfo enz.

Gewoon kopen. Ga je een hoop plezier aan beleven.
Ik had mijn Urban Rider nog snel verkocht. Nu kun je er nog wat voor vangen en voor evt in de auto kun je beter een start of Go nemen met LifeTime updates.

Kijk eens naar de filmpjes van MrGPS. Geeft snel en indruk van de vele/leuke mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Collega Ruud, met een nog wat "beurse" stem als gevolg van de zeer drukke motorbeurs heeft zijn indrukken met de nieuwe TomTom Rider 550 in dit filmpje besproken. De mensen die hebben aangegeven op de hoogte te willen worden gehouden van de ontwikkelingen, krijgen hier uiteraard ook bericht van. We werken momenteel met een beta toestel, wekelijks zijn er nog veranderingen in de firmware. Wil je ook op de hoogte blijven van dit nieuwe toestel, meld je dan aan via gpsy.nl/ttr550
 
Hallo

Ik heb sinds 2016 een rider 400.
Ik heb het ding eigelijk nog niet zo vaak gebruikt maar sinds kort valt het regelmatig aan en uit tijdens het rijden.
Het lijkt op een slecht contact, alles zit nochtans goed vast.
Nog iemand dit probleem gehad?
Gewoon het voedingskabeltje vervangen?

Grts
Frederik
 
Met het voedingskabeltje kan an sich weinig gebeuren. Mogelijk dat er sprake is van een slecht contact in de motorsteun zelf. Je geeft aan dat je 'm in 2016 gekocht hebt; dat zal dan vermoedelijk voorjaar zijn.
Advies: als het toestel nog binnen de twee jaar garantie valt: neem even contact op met je leverancier cq tomtom. Verwacht dat je motorsteun onder garantie vervangen wordt.
 
Met het voedingskabeltje kan an sich weinig gebeuren. Mogelijk dat er sprake is van een slecht contact in de motorsteun zelf. Je geeft aan dat je 'm in 2016 gekocht hebt; dat zal dan vermoedelijk voorjaar zijn.
Advies: als het toestel nog binnen de twee jaar garantie valt: neem even contact op met je leverancier cq tomtom. Verwacht dat je motorsteun onder garantie vervangen wordt.

Bedankt, dat lijkt idd een goed plan.
Ik ga morgen eens langs.

grts
Frederik
 
Data verbruik TT.
Nu en dan zie ik een vraag aangaande het dataverbruik van de tt, voor wat het waard is, ik heb een kleine 164 Km heen en 163 Km! terug gereden en dit vanuit België => Nederland => Duitsland, en omgekeerd.
Dit gaf nu en dan meldingen van vertraagd verkeer en hoelang de file zou duren, en de verwachte aankomsttijd, al dit gaf slechts een verbruik van 3Mb.
De duur van de rit was zo'n 3 tal uur, misschien dat men er dan ergens kan vanuitgaan van per uur 1Mb verbruik.
12 uur rijden zou dan 12 Mb zijn, echt vrij weinig dus en afhankelijk van waar en wanneer zou dat zelfs nog minder kunnen zijn.
Dit is uiteraard geen vast gegeven, enkel maar opgemerkt en deels ter info om je ergens een ideetje te kunnen vormen. ;)
 
1Mb per uur lijkt me aan de zeer hoge kant. Het gaat puur om kleine data-strings en die tellen eerder in Kb dan Mb. TT geeft zelf aan dat, bij één uur spitsrijden per dag je op ca 7Mb per maand uit zou komen. Ik vermoed dat er andere data-verbruikers actief waren...

Zie ook TomTom Support
 
Ik kom een stukje weg tegen waar TomTom Mydrive en mijn TT400 niet langs wil.
Kan ik dat ergens bij TomTom melden?

zie plaatje:
full



EDIT: kan natuurlijk zijn dat het inmiddels afgesloten is en Googlemaps achter loopt, en TT juist goed is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan