Lopen met motor

Hier misschien niet het allerbeste voorbeeld. Ik rijd op een MT07 en ben 1.71 meter bij 61kg. Als ik mijn motor manoeuvreer dan doe ik dat bijna altijd lopend. Heb er dan toch meer controle over voor mijn gevoel. Toen ik het zittend op de motor deed, gleed ik mijn voet weg en lag ik bijna onderuit :X . Vandaar. Mijn voorgaande motoren manoeuvreerde ik ook altijd lopend, waarvan mijn Fazer 600 - qua gewicht - het zwaarste was.
 
Laatst bewerkt:
Hier misschien niet het allerbeste voorbeeld. Ik rijd op een MT07 en ben 1.71 meter bij 61kg. Als ik mijn motor manoeuvreer dan doe ik dat bijna altijd lopend. Heb er dan toch meer controle over voor mijn gevoel. Toen ik het zittend op de motor deed, gleed ik mijn voet weg en lag ik bijna onderuit :X . Vandaar. Mijn voorgaande motoren manoeuvreerde ik ook altijd lopend, waarvan mijn Fazer 600 - qua gewicht - het zwaarste was.
:Y 1m68 voor 63 kg. Lopende ernaast heb je veel meer controle dan met de voeten proberen te pikkelen met het risico op wegglijden.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk Willem,goed op je figuur letten op tijd naar de kapper en ff manicuren,heerlijk :t :+
 
Komt een beetje over die niet kunnen parkeren en dan heb ik het over een auto zo'n ding met 4 wielen :+

Naast de motor lopen en duwend parkeren is een AVB examen onderdeel,mag dus voor verse rijders niet al te groot probleem zijn.

Achteruit duwen: linkerhand/arm op de voorkant b.v kuip of koplamp of rechter clipon daar duw je mee en vingers bij de rem als nodig, rechter arm op de linker clip-on of stuur daar stuur je dus mee en duw je hem evt: terug en houd je hem ook mee (bijna) recht.
Je kijkt dus naar achteren he :) niet teveel overhellen want dan is de motorfiets alleen maar zwaarder en zwaarder.

Deze wijze kost veel minder moeite ,oefen het eens met een fiets.
Achteruit duwen met de rechter arm op zadel/zitjewat bijna elke rijder doet is lastiger en zwaarder.

Ik heb ooit eens een motormonteur dit zien doen, monteur van ongeveer 170 cm die een Honda Goldwin op deze wijze achteruit duwde zonder enig moeite....dat wilde ik ook leren ;)
 
Heb je hier een filmpje van? })

Achteruit duwen: linkerhand/arm op de voorkant b.v kuip of koplamp of rechter clipon daar duw je mee en vingers bij de rem als nodig, rechter arm op de linker clip-on of stuur daar stuur je dus mee en duw je hem evt: terug en houd je hem ook mee (bijna) recht.
Je kijkt dus naar achteren he :) niet teveel overhellen want dan is de motorfiets alleen maar zwaarder en zwaarder.
 
Dat zou ik ook wel willen zien ja. Iets met een mutant met superlange vingers die vanaf de koplamp ook de rem kunnen bereiken?
Goed lezen joh.............of rechter clipon ;)


quote:
Marlig schreef op 18 februari 2018 @ 19:05:
Achteruit duwen: linkerhand/arm op de voorkant b.v kuip of koplamp of rechter clipon daar duw je mee en vingers bij de rem als nodig, rechter arm op de linker clip-on of stuur daar stuur je dus mee en duw je hem evt: terug en houd je hem ook mee (bijna) recht.
Je kijkt dus naar achteren he :) niet teveel overhellen want dan is de motorfiets alleen maar zwaarder en zwaarder.
 
Ik snap er nog steeds geen hol van. Ik probeer er wat van te maken.

Achteruit duwen: linkerhand/arm op de voorkant b.v kuip of koplamp of rechter clipon daar duw je mee en vingers bij de rem als nodig, rechter arm op de linker clip-on of stuur daar stuur je dus mee en duw je hem evt: terug en houd je hem ook mee (bijna) recht.
Je kijkt dus naar achteren he :) niet teveel overhellen want dan is de motorfiets alleen maar zwaarder en zwaarder.
 
Vroeger of misschien nog steeds mocht je in Japan niet eens op een motor rijden als je
hem niet op kon tillen tijdens het examen,tijd om dat hier ook in te voeren. }) :+
 
Laatst bewerkt:
Ik snap er nog steeds geen hol van. Ik probeer er wat van te maken.

Ik zie dat ik (linkshandig) dit precies contra doe :D . Natuurlijk niet altijd, maar als de situatie vereist:

Je staat voor je motor.
Je legt je linkerhand op de rempomp, vingertje op de remhendel, vlakbij het scharnier (kleine hefboom). Hiermee stuur en rem je.
Je pakt met je rechterhand een stuk kuip, vaak vlakbij de metalen steunen die er zitten voor je spiegels danwel kuipruit.

Jij loopt vooruit, motor rolt achteruit. Doordat je nu eigenlijk stuurt met je achterwiel, is de boel erg makkelijk te manoeuvreren. Ook kun je makkelijk door kleine boxgangen heen.

De eerste keren is het natuurlijk erg onwennig. Maar de handigheid komt vanzelf.
 
Hallo mede motor liefhebbers,

Ik heb nu een half jaar mij motor rijbewijs en je ontkomt er soms niet aan om met je motor in de hand te lopen om hem bijvoorbeeld te parkeren.
Met mijn lesmotor had ik er geen moeite mee maar met mijn eigen motor(bt1100) en een leenmotor(Magna), die in kg zwaarder zijn dan mijn lesmotor(mt07) vind ik het erg spannend omdat ik bang ben om hem niet te kunnen houden als hij van mij af leunt.
Hebben jullie tips hoe ik hier mee om kan gaan? Ter info: ik ben een vrouw van 1.70m
Alvast bedankt!

Gewoon: Oefenen. Je wordt er vanzelf handig in.
 
Ik heb er beeld bij. :) :t
Ik zie dat ik (linkshandig) dit precies contra doe :D . Natuurlijk niet altijd, maar als de situatie vereist:

Je staat voor je motor.
Je legt je linkerhand op de rempomp, vingertje op de remhendel, vlakbij het scharnier (kleine hefboom). Hiermee stuur en rem je.
Je pakt met je rechterhand een stuk kuip, vaak vlakbij de metalen steunen die er zitten voor je spiegels danwel kuipruit.

Jij loopt vooruit, motor rolt achteruit. Doordat je nu eigenlijk stuurt met je achterwiel, is de boel erg makkelijk te manoeuvreren. Ook kun je makkelijk door kleine boxgangen heen.

De eerste keren is het natuurlijk erg onwennig. Maar de handigheid komt vanzelf.
 
Ik ben ook vertically challenged met mijn 1m71. Nu heb ik ook een lichte fiets (Honda Hawk) en als ik moet lopen laat ik het zadel tegen mijn heup aan leunen. Niet steunen, maar er licht tegenaan hangen. Zo helt de motor een beetje naar me toe en kan ik er prima mee manouvreren.
 
Gewoon er op blijven zitten is het makkelijkst en veiligst :)

Moet je wel goed met jouw voeten bij de grond kunnen. Dat lukt niet altijd met 1.70m (ik ben zelf 1.74m(

Met je tenen bij de grond is niet ideaal om te manoeuvreren. Je kan veel minder kracht zetten waardoor de kans dat jouw voet wegschiet een stuk groter is en dan leg je de fiets ook gewoon neer kan ik uit ervaring vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap TS wel. Ben ook niet de grootste. En manoevreer ook vaak heel wat op en neer in de garage. Een tip als het echt moeilijk is: zijpikkel uit en dan de andere kant gaan staan. Dan valt je motor bij overhellen gewoon op de zijpikkel en de andere kant sta jij. Kan er niets gebeuren :)

Dat is een slim trucje! :t
 
Zelf heb ik ook enigzins moeite om lopend te manoevreren, (FJR1300) zelf 1.88 en slechts 76kg. Maar dat had ik bij mijn 900 Diversion hiervoor net zo. Wel grappig dat iedereen ervan uit gaat dat manoevreren en het optillen van de motor min of meer gelijk zijn.

Ik kan je verklappen, het optillen van mijn motor is geen enkel probleem. Dat heb ik al mogen proberen na een week eigenaar te zijn. Ik liet de motor in de tuin vallen (zijstandaard verkeerd uitgezet). En vervolgens kreeg ik deze probleemloos overeind. Maar lopen voelt gewoon niet prettig. Nou moet ik mijn schuur ook in terwijl ik erop zit anders past het niet... Dus dat scheelt.
 
@TS, weet je wat misschien een idee is? Dat je een uurtje(daarna zal je wel moe zijn) met je motor uittrekt op een terrien waar je de hier gegeven tips gaat oefenen.
Misschien met een dikke gespierde 100kg plus man erbij voor als't even niet meer gaat.
(hier 108 kg bij 1.90 M ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan