Lopen met motor

Quukske

Rookie
19 apr 2017
9
0
Hallo mede motor liefhebbers,

Ik heb nu een half jaar mij motor rijbewijs en je ontkomt er soms niet aan om met je motor in de hand te lopen om hem bijvoorbeeld te parkeren.
Met mijn lesmotor had ik er geen moeite mee maar met mijn eigen motor(bt1100) en een leenmotor(Magna), die in kg zwaarder zijn dan mijn lesmotor(mt07) vind ik het erg spannend omdat ik bang ben om hem niet te kunnen houden als hij van mij af leunt.
Hebben jullie tips hoe ik hier mee om kan gaan? Ter info: ik ben een vrouw van 1.70m
Alvast bedankt!
 
Hallo mede motor liefhebbers,

Ik heb nu een half jaar mij motor rijbewijs en je ontkomt er soms niet aan om met je motor in de hand te lopen om hem bijvoorbeeld te parkeren.
Met mijn lesmotor had ik er geen moeite mee maar met mijn eigen motor(bt1100) en een leenmotor(Magna), die in kg zwaarder zijn dan mijn lesmotor(mt07) vind ik het erg spannend omdat ik bang ben om hem niet te kunnen houden als hij van mij af leunt.
Hebben jullie tips hoe ik hier mee om kan gaan? Ter info: ik ben een vrouw van 1.70m
Alvast bedankt!

Gewoon er op blijven zitten is het makkelijkst en veiligst :)
 
Inderdaad.
Erop blijven zitten vind ik zelf ook het fijnste.
Indien dat niet mogelijk is, en je er toch naast moet lopen of staan dan de motorfiets zo kort mogelijk bij houden.
En gevoelsmatig liever iets laten overhellen naar jouw zijde als van de zijde waar bij de motorfiets kan overhellen en van je af kan vallen.
Vr gr
 
Basic fit abonnementje nemen,of een kleinere motor ;)
EXCERSIE-nutrition-in-you.jpg
 
Laatst bewerkt:
Om daar nou een kleinere motor voor te nemen is ook wat te kort door de bocht vind ik.
Ik ken het wel wat Quukske bedoelt.
Ik ben verleden jaar ook wel eens ergens terecht gekomen waar het gewoonweg niet mogelijk was om op de motorfiets te blijven zitten.
Mijn R1200RT weegt nogal wat en ondanks mijn 1 meter 83 en 84 kilogram hield ik tijdens het manouvreren en naast de motor lopend het apparaat toch goed in de smiezen.
Als zo'n lomp apparaat eenmaal gaat hellen en over dat punt heenkomt dan is er geen houden meer aan.
Het is dan letterlijk trekken aan een dood paard.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Ha ha ha........
Is dat zo?
Waarom dan?
Ik ken kleine vrouwen die toch echt veel beter sturen dan menig kerel op een motor.
En zeg nou eens eerlijk, wanneer loopt men naast de motor?
Dat is toch zelden?
Los van dat alles, zie ik toch liever een vrouw op een grote motor dan op zo'n klein A2 motortje.
Het ziet er gewoon veel beter uit omdat menig vrouw al wat kleiner van postuur is en dan zo'n grote motor nog vetter en dikker oogt met zo'n vrouw erop.
Ik zie wel eens kerels van dik 100 kilo op een 1000cc motor rijden.
Nou.....dan lijkt het nog steeds net een brommer waar ze op zitten.
Kortom: het ziet er dan eigenlijk niet uit.
Ha ha ha ha ha
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Ha ha ha........
Is dat zo?
Waarom dan?
Ik ken kleine vrouwen die toch echt veel beter sturen dan menig kerel op een motor.
En zeg nou eens eerlijk, wanneer loopt men naast de motor?
Dat is toch zelden?
Los van dat alles, zie ik toch liever een vrouw op een grote motor dan op zo'n klein A2 motortje.
Het ziet er gewoon veel beter uit omdat menig vrouw al wat kleiner van postuur is en dan zo'n grote motor nog vetter en dikker oogt met zo'n vrouw erop.
Ik zie wel eens kerels van dik 100 kilo op een 1000cc motor rijden.
Nou.....dan lijkt het nog steeds net een brommer waar ze op zitten.
Kortom: het ziet er dan eigenlijk niet uit.
Ha ha ha ha ha
Vr gr

Waarom dan? omdat een lichte motor gewoon makkelijker onder controle te houden is,wil je zo nodig toch een zware motor,tja dan is de kans dat het een keer mis gaat groter.
Dat sommige vrouwen beter kunnen sturen heeft niets met de vraag van de topic startster
te maken.Zelden naast de motor lopen :? ,dus jij hoeft hem nooit weg te zetten in een garage of berging?
Gelukkig voor jou voel ik mij niet aangesproken B| met mijn 140kg :P ;)
 
Laatst bewerkt:
Zittend op de motor is het veiligst en het makkelijkst, maar dat lukt niet als je met moeite de voetjes op de grond kan krijgen.

Zadel verlagen, is dat een optie?
 
je kunt ook het standaard uitlaten en de motor daar licht van optillen zodat deze net boven de grond zweeft.
als hij dan weg glipt valt hij weer terug op het standaard ;)
 
Ik snap TS wel. Ben ook niet de grootste. En manoevreer ook vaak heel wat op en neer in de garage. Een tip als het echt moeilijk is: zijpikkel uit en dan de andere kant gaan staan. Dan valt je motor bij overhellen gewoon op de zijpikkel en de andere kant sta jij. Kan er niets gebeuren :)
 
Volgens cycle-ergo komt TS net met de bal van haar voeten aan de grond wanneer ze op haar bt1100 zit dus misschien wilt ze niet zittend manoeuvreren?

Ik denk dat je er gewoon wat meer aan moet wennen, je rijdt nu een half jaar geef je zelf aan. Als je vanaf nu alleen maar zittend gaat manoeuvreren zul je er niet zo snel aan wennen t.o.v. gewoon blijven afstappen en het juist zo vaak mogelijk lopend doen of ermee gaan oefenen.

Voordat je het weet voel je de balans van je fiets veel beter aan en kan je 'm met één hand in balans houden. Dan herken je de point of no return (te ver geleunt) veel beter en zo groeit de vertrouwen.

Anders zijn er altijd nog voldoende motorfietsen die een stuk lichter zijn of een lager zwaartepunt hebben. Een bt1100 weegt ruim 250kg volgens google, dus het is niet alsof je op zoek moet naar een 'kleine' motor als je iets lichters zoekt.
 
Vragen om problemen imo,als je je motor niet fatsoenlijk kunt verplaatsen,is t ding niet geschikt voor je :N
 
Op het moment dat je het gevoel hebt dat de motor van je af valt direct met het stuur van je af sturen.
Dit voelt wat raar aan maar het principe is hetzelfde als bij langzame bochten.
Verder gewoon veel doen en het blijft altijd een beetje onwennig.
Vooral achteruit lopen naast de motor (zo ben ik ooit al achteruitlopend over de vluchtstrook met mijn motor, met een prachtige koprol over de motor heen de berm in beland...)
 
Idd.Het is noal simpel,zodra je merkt dat ie van je afleunt en de balans wegis naar rechts sturen en je hebt hem weer terug in balans/rechtop,idemdito als de motor teveel naarjetoe leunt snel naar links sturen om het evenwicht terug te krijgen.
Wanneer je een flink stuk met de motor moet lopen af en toe pauseren om wat energie/kracht te bufferen om niet alsnog door moeheid :/ ter aarde te storten.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind eigenlijk dat iedereen in staat moet zijn om met zijn motor aan de hand te kunnen lopen. En ik merk dat in de praktijk kleine mensen dat veel beter kunnen dan grote mensen omdat die laatste groep altijd denkt het toch niet nodig te hebben, want je blijft er toch lekker opzitten.

Maar soms ontkom je er niet aan en is het handig als je even hebt geoefend. Ik ben ook zo'n lompe zware gast, en denk er dus ook vaak niet aan te zorgen dat de motor niet achteruit tegen een hellinkje op moet, dat lukt me namelijk toch wel is de gedachte.

Tot ik een paar jaar terug ergens in Spanje een mooi gaatje zag tussen twee geparkeerde auto's voor een restaurant. Heerlijk gegeten, weer opgestapt en "fuck, ik krijg hem niet naar achteren geduwd". Ondanks dat ik met beide voeten plat bij de grond kwam kreeg ik mijn volbepakte motor niet naar achteren als ik er op zat. Dat werd dus afstappen en de motor naar achteren duwen waarbij ik wel grip had en mijn gewicht in de strijd kon duwen. Ik was toch blij dat ik daar enige ervaring in had.
 
Thanks allemaal voor de tips! Ik kan wel goed met mijn voeten aan de grond (lange benen in verhouding, denk ik?) ik zal wat meer gaan oefenen met iemand aan de andere kant.
Ik zal er zoveel als mogelijk op blijven zitten en meer gaan squatten ;)
 
Kleine vrouwkes kunnen beter een kleine motor kopen :P

Wat heet een kleine motor, 40 jaar geleden kochtte ik mijn 1e motor, ik weet het nog goed een Honda CB 400 Four , 170 kg leeggewicht bij 37 pk.
Vorig jaar na 17 jaar weer een motor gekocht, een Honda 954 , ook 170 kg alleen een paar pk's meer.
Met zo'n fiets is het wel te doen, er naast lopen.
 
Klopt, dat wordt weleens vergeten idd.

Voor TS, bekijk even dit filmpje, vooral de eerste 3 á 4 minuten zul je interessant vinden: klik

Het hele filmpje is wel interessant, zitten interessante technieken in die je in sommige situaties ook gewoon op de weg bruikbaar te gebruiken zouden zijn volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan