balhoofdlagers vervangen

JorisZ

MF veteraan
14 sep 2012
5.152
786
Geleen
Ey mannen


Hoe vervangen jullie je balhoofdlagers (niet het vervangen zelf)
Maar hoe ondersteunen jullie de voorkant tijdens het wisselen.


Heb het bij mijn vorige gsxr zelf gedaan. Door achter de de brug een bok te zetten en onder het frame een houten bok te maken.
Dit stond prima stevig voor het wisselen. Maar bij mijn huidige motor Superduke 990, zie ik deze mogelijkheid niet zo 123 voor me.

Hoe doen jullie dit? Lier maken aan het plafond en de voorkant lieren? krik onder het blok lijkt me zo onstabiel?
 
Laatst bewerkt:
Ey mannen


Hoe vervangen jullie je balhoofdlagers (niet het vervangen zelf)
Maar hoe ondersteunen jullie de voorkant tijdens het wisselen.


Heb het bij mijn vorige gsxr zelf gedaan. Door achter de de brug een bok te zetten en onder het frame een houten bok te maken.
Dit stond prima stevig voor het wisselen. Maar bij mijn huidige motor Superduke 990, zie ik deze mogelijkheid niet zo 123 voor me.

Hoe doen jullie dit? Lier maken aan het plafond en de voorkant lieren? krik onder het blok lijkt me zo onstabiel?

Kun je het stuur ergens aan ophangen? en licht ondersteunen van de uitlaat of onder het blok een punt waarop je iets kunt bevestigen?
 
Wat bij mij enorm hielp was om de achterbrug met twee lijmtangen vast op de lepels van de paddockstand te klemmen. Met zo'n gewone ouderwetse rechthoekige achterbrug was dat prima te doen. Zonder stond echt heel wiebelig, met de lijmklemmen zo vast als een huis.
 
_O-


Hoor een hoop "middenbok" suggesties. Lekker nuttig voor supersport fietsen :')

Ik heb een plafondlier in de garage voor dit soort fratsen, da's ideaal maar kan niet overal (je moet wel ergens 200kg aan kunnen hangen) en daarnaast wat prijzig voor een enkel klusje hier en daar. Een soort van plafondlier-light is een enkel oog aan het plafond maken (afhankelijk van het materiaal aldaar... ik heb daar beton (drive-in woning) dus keilbouten erin), en een ratelband gebruiken in plaats van de lier. Muchos cheaperos. Bedenk je wel dat de motor wil "zwalken" als je hem alleen voor optakelt, achter dus sowieso op de paddockstand oid.

sjorband9m5000kg.jpg


Even voor de duidelijkheid, die kun je natuurlijk niet aan je stuur haken.
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding! Paar jaar terug had jij toch ook een constructie waarbij je de stepjes gebruikte? Daar heb ik een paar maanden terug nog hobby-bob van afgekeken toen m'n achterwiel los moest zonder middenbok. De stepjes op assteunen gelegd... werkte als een tiet _O-



Zat nog te denken of ik dat met banden moest borgen. Eigenlijk wel, maar 't lag vast als een huis en 't was een kleinigheidje :P Overigens is zoiets met een krik (een hydraulische 2-tons kost echt 30 euro of zo...) onder het blok ook alle wielen los.
 
Laatst bewerkt:
Ey mannen


Hoe vervangen jullie je balhoofdlagers (niet het vervangen zelf)
Maar hoe ondersteunen jullie de voorkant tijdens het wisselen.


Heb het bij mijn vorige gsxr zelf gedaan. Door achter de de brug een bok te zetten en onder het frame een houten bok te maken.
Dit stond prima stevig voor het wisselen. Maar bij mijn huidige motor Superduke 990, zie ik deze mogelijkheid niet zo 123 voor me.

Hoe doen jullie dit? Lier maken aan het plafond en de voorkant lieren? krik onder het blok lijkt me zo onstabiel?

Blokje hout tussen krik en motorblok en ik had mijn paddockstand op de achterbrug. Gaat goed zo.
 
middenbok heeft een racer/naked bike niet.

paddock en krik vind ik persoonlijk niks (te wiebelig)


Mooie bok, kan er nog wel bij: heb een voor de bobins achter, een met plaatjes, 1 voor onder het balhoofd en 1 voor onder de vork :P

hier nog handiger :P
 
Laatst bewerkt:
Het gaat toch om een super duke?

Da's toch geen supersport?
Nee, een power-naked. Dat zijn supersports zonder kuip. Er zijn complete categoriën motoren waar een middenbok helemaal geen optie is, en toch wordt dat gewoon even "vanzelfsprekend" geroepen. Is gewoon niet goed over nagedacht :)


En of een super duke wel of geen middenbok heeft weet ik niet.
Nee.
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding! Paar jaar terug had jij toch ook een constructie waarbij je de stepjes gebruikte? Daar heb ik een paar maanden terug nog hobby-bob van afgekeken toen m'n achterwiel los moest zonder middenbok. De stepjes op assteunen gelegd... werkte als een tiet _O-

[~[url="http://thumb.ibb.co/hJyPVn/IMG_1125.jpg"]afbeelding~][/url]

Zat nog te denken of ik dat met banden moest borgen. Eigenlijk wel, maar 't lag vast als een huis en 't was een kleinigheidje :P Overigens is zoiets met een krik (een hydraulische 2-tons kost echt 30 euro of zo...) onder het blok ook alle wielen los.
Waarom kon je geen paddockstand gebruiken?
 
Ik had links en rechts naast mijn Fireblade een schraag in de lengterichting staan. En een drager van een auto imperiaal (een staal profiel) tegen de cilinderkop onder de uitlaatbochten door. Die had ik met spanbanden aan de schragen hangen. Achter stond hij op een paddockstand. Voordeel hiervan is dat de motor breed ondersteund wordt en hij zich niet omdraait (zwevend omvalt).

Maar ik heb een 4 in lijn. Ik weet niet of dit voor een v-twin een handige oplossing is.
 
Voor een 4 cilinder met een middenbok heel makkelijk!
Buurman drukt op de achterzijde, zodat voorwiel omhoog komt.
Precies onder de uitlaatbochten past een stalen opstap-trapje van de caravan.
Die druk je er onder en klaar!

Gebruik dit bij voorband-wissel, vorkpoot-olie-keerring en balhoofd.
(voordien wel alle zwaardere bouten als iets lossen, bij montage omgekeerd)
 
Laatst bewerkt:
wat doen jullie allemaal moeilijk. neem een oude matras en leg daar de motor voorzichtig op en hij zal nooit meer omvallen tijdens het sleutelen. of je zet hem gewoon op de brug met het achterwiel in de klem en zonder ondersteuning voor het voorwiel. brug wat omhoog en dan vind hij vanzelf steun onder het blok of de uitlaat en dan kan je rustig sleutelen aan de voorkant. paar spanbanden voor de stabiliteit en klaar ben je.
 
Voor een 4 cilinder met een middenbok heel makkelijk!
Buurman drukt op de achterzijde, zodat voorwiel omhoog komt.
Precies onder de uitlaatbochten past een stalen opstap-trapje van de caravan.
Die druk je er onder en klaar!

Gebruik dit bij voorband-wissel, vorkpoot-olie-keerring en balhoofd.
(voordien wel alle zwaardere bouten als iets lossen, bij montage omgekeerd)


Middenbok heeft hij niet, en caravan heeft hij het niet over gehad, laat staan het trappetje;)
 
wat doen jullie allemaal moeilijk. neem een oude matras en leg daar de motor voorzichtig op en hij zal nooit meer omvallen tijdens het sleutelen. of je zet hem gewoon op de brug met het achterwiel in de klem en zonder ondersteuning voor het voorwiel. brug wat omhoog en dan vind hij vanzelf steun onder het blok of de uitlaat en dan kan je rustig sleutelen aan de voorkant. paar spanbanden voor de stabiliteit en klaar ben je.

Zou mn fiets toch niet willen afsteunen op de uitlaatbochten.
 
Ik maak ook gebruik van een lier maar deze moet wel goed bevestigd zijn, ik heb toen voor 60 euro ijzer gehaald en een frame gelast.

Als je met houten blokken e.d aan de slag gaat zou ik in ieder geval zorgen dat je een extra setje handen erbij hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan