Blaasjes in verf op blok

Peter1977

MF'er
28 mei 2011
30
0
Zwolle
Goedenavond,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nette BMW F 800 R van een jaar of 5 oud. Ik heb er al een paar gevonden.
Allemaal superstrak op 1 ding na: plekjes rond de boutjes van het blok.
Het zijn misschien blaasjes in de verf door de hitte. Of zou het roest zijn? Het ligt natuurlijk allemaal open en bloot.

Wat zeggen jullie?
Een foto zal ik nog toevoegen (lukt niet via de iPhone).
 
...
Allemaal superstrak op 1 ding na: plekjes rond de boutjes van het blok.
Het zijn misschien blaasjes in de verf door de hitte. Of zou het roest zijn? Het ligt natuurlijk allemaal open en bloot.
...
Ik denk dat je beschadigingen in de verf ziet doordat het aluminium blok een beetje oxideert. Lekker belangrijk.
Maar nu is de verf open en kan er pekel bij het stalen boutje komen. Die zou dan kunnen gaan roesten. Ik heb dat niet bij bouten in het blok gezien, maar wel bij een waterpomp van een R6.
Het vervelende is dat die kan afbreken als je hem er uit wilt draaien. En probeer dan maar om de rest uit het aluminium blok te boren :(

Ik zou er niet bang voor zijn, maar ik zou de boutjes wel even checken ;)
 
Spanningscorrosie tussen de stalen bouten en het alu blok.
Vocht komt er altijd tussen, en met zout erbij wordt het al helemaal slecht.
Op die plaats kan je nooit schoon en droogmaken, dus je hebt daar een permanente mini-accu.
Na enkele jaren zijn de blaasjes niet te voorkomen..............?
 
Zout word geregeld genoemd.
Hoeveel motoren worden er eigenlijk gebruikt tijdens pekelweer? Ik kan er maar weinig opnoemen.
Wilde gok is 1 op 20.
zout, elke motor krijgt er mee te maken. de natuurkundige definitie van een zout is een verbinding tussen een metaal en een nietmetaal. dus ook roest is een zout en aluminium oxide ook en ik denk dat de meesten nog nooit chroom zonder oxide hebben gezien (wat dus ook een zout is) want zo snel kan je niet kijken. je hoeft er dus helemaal niet door heen te rijden om er mee in aanraking te komen. om aluminium heel te houden wordt het voorzien van een oppervlakte behandeling (anodiseren / eloxeren) die verdere corrosie voorkomt maar in beide gevallen zijn het zouten die achterblijven.
 
Het leuke van pekel is dat door het moderne zeer open asfalt je nog weken last houd
van pekel,door regen spoelt het niet weg zoals vroeger bij het ouderwetse asfalt maar
gaat in de open asfalt zitten,zodra het weer vochtig word spoelt de pekel weer naar boven
en rij je met je motor dan toevallig daar doorheen ben je alsnog de sjaak,het duurt veel
langer dan vroeger voordat alle pekel weg is. :r
 
Haha, al aardig wat reacties.
Het is overigens een F 800 R, geen GS hè....😋.
Dus niet per definitie een die hard pekel-woon-werk fiets.
Maar ik lees in elk geval veel duidelijke reacties. Het is ook niet zo dat het hele blok ermee bezaaid is. Zeker niet. Puur en alleen wat blaasjes rond de boutjes onderaan het blok.
Zoals gezegd, ik zal morgen voor de liefhebber een foto plaatsen.
Dank tot dusver,
Peter. 💤
 
Oei, ik heb geloof ik te hard tegen een paar benen geschopt.
Ik ken alle modellen BMW 's niet uit mijn hoofd en ik woon, schijnt het, in een verkeersluwere omgeving.

Iedereen die ik ken laat de motor volgens mij nu staan. Ook collega's met motor :o
Vandaar mijn wilde gok met alle merken in gedachten.
Nogmaals mijn exuces!
 
Oei, ik heb geloof ik te hard tegen een paar benen geschopt.
Ik ken alle modellen BMW 's niet uit mijn hoofd en ik woon, schijnt het, in een verkeersluwere omgeving.

Iedereen die ik ken laat de motor volgens mij nu staan. Ook collega's met motor :o
Vandaar mijn wilde gok met alle merken in gedachten.
Nogmaals mijn exuces!

Oh, mijn benen staan er nog hoor 😊.
Ik rijd ook alleen maar met mooi weer. Het meerendeel dat ik nu op de snelweg tegenkom is toch echt wel bmw.
De F 800 R zie ik sowieso niet veel.
 
Een kwaliteit-issue dus!

Nee, kan niet veel kwaad. Dat kan een deuk in de tank ook niet..........
Heb je een mooie machine, met van die corrosieplekken op het blok. Ben je niet blij mee :?

Je hebt gelijk. Ik zal het anders formuleren... Ik vind dat het geen kwaad kan :)

Maar ik koop dan ook een nieuwe motor en rij er gewoon de hele winter mee door pekel, zonder dat ik na elke rit de motor spoel met lauw water enz enz enz :z

Voor mij is een motor een gebruiksvoorwerp. Het leven is te kort om niet door de pekel te rijden of je motor te ontzouten ;)

Overigens nog nooit erge pekelschade gehad.

Wat ik dus eigenlijk bedoelde: ze zijn er voor gekend maar je motor gaat er niet minder lang door meegaan. Dus kan het geen kwaad :)
 
Oei, ik heb geloof ik te hard tegen een paar benen geschopt.
Ik ken alle modellen BMW 's niet uit mijn hoofd en ik woon, schijnt het, in een verkeersluwere omgeving.

Iedereen die ik ken laat de motor volgens mij nu staan. Ook collega's met motor :o
Vandaar mijn wilde gok met alle merken in gedachten.
Nogmaals mijn exuces!

Vrijdag en zaterdag nog lekker op de motor gereden en ben nog genoeg collega
motorrijders onderweg tegengekomen,ff lekker een frisse neus halen :] :Y
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Zier hieronder een foto van een exemplaar waarbij het goed zichtbaar is. De BMW die ik op het oog heb heeft de boutjes nog wel mooi. Maar het gaat met name even om de blaasjes eromheen.

Gr. Peter


me54ug.jpg
 
Vooral de laatste zin, effe een frisse neus halen...
Ik gok op 4, misschien 5?

3 zou trouwens inderdaad ook nog héél goed kunnen, onregelmatige werktijden bij de Gamma.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan