Alternatieven MT03

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Beste Leden,

Ik heb een tijd een MT03 gereden. In (bijna) alle opzichten was dit de perfecte motor voor mij. Helaas vond ik het karakter van de 1 cilinder en het vermogen net iets te laag. Je zou zeggen dan is dit de ideale stap naar een MT07, hier is het budget niet ruim genoeg voor.

Ik ben opzoek naar een alternatief voor de MT03 waarbij ik vooral de rijeigenschappen, gewicht en stuurgedrag erg belangrijk vindt. Welke motoren zouden hier nog meer tussen passen? Budget rond de 3k.
 
SV650
ER6N
Tuono (miss wat groot/zwaar)
Ducati Monster (600, 620, 750, 900, s2r)
Cagiva Raptor

Indertijd ook voor een MT03 wezen kijken, uiteindelijk voor een ER6N gegaan wegens iets meer vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Toevallig kwam ik een nog niet eerder genoemd model tegen:
Kawa z750.

Zou deze een beetje in de buurt komen van wat ik zoek?
Komen de rijeigenschappen een beetje overeen en de houding?
 
Laatst bewerkt:
Iets geld erbij leggen en dan een Kawasaki Z300 nemen?
Heb er een jaartje mee gestuurd en voor een 300cc 2 cilinder erg prettig.
Vr gr
 
Toevallig kwam ik een nog niet eerder genoemd model tegen:
Kawa z750.

Zou deze een beetje in de buurt komen van wat ik zoek?
Komen de rijeigenschappen een beetje overeen en de houding?
Prima motor, wel iets zwaarder, en een 4 cylinder dus heel anders. Al zit je dan wel iets boven de 3000 euro
 
Lees ik het nou goed?
De Topic starter schrijft:

Helaas vond ik het karakter van de 1 cilinder......

Een Yamaha MT03 is toch overduidelijk een 2 cilinder!!
 
Lees ik het nou goed?
De Topic starter schrijft:

Helaas vond ik het karakter van de 1 cilinder......

Een Yamaha MT03 is toch overduidelijk een 2 cilinder!!

Ho excuus, de nieuwe is inderdaad een twinnetje. Ik neem aan dat de ts het over de oude versie heeft?
 
Laatst bewerkt:
Lees ik het nou goed?
De Topic starter schrijft:

Helaas vond ik het karakter van de 1 cilinder......

Een Yamaha MT03 is toch overduidelijk een 2 cilinder!!

Dat verschilt met de jaren. De eerste serie van de MT-03 had het 660cc 1-cilinderblok wat XT660 Z/X/R ook hebben. Waarom die precies MT-03 heette heb ik nooit begrepen trouwens. Pas sinds 2 of 3 jaar is het een 2cilinder met 300cc.
 
Lees ik het nou goed?
De Topic starter schrijft:

Helaas vond ik het karakter van de 1 cilinder......

Een Yamaha MT03 is toch overduidelijk een 2 cilinder!!
Hij zegt zelf dat hij een 1 cilinder had dus lijkt me logisch dat hij het oude en bekendste model heeft......
 
Oke.
Wist niet dat er een voorloper was met 1 cilinder blokje.
Dan zou die Z300 niet eens zo'n gek advies zijn.
Wellicht dat hem dat kan bekoren.
Vr gr
 
Toevallig kwam ik een nog niet eerder genoemd model tegen:
Kawa z750.

Zou deze een beetje in de buurt komen van wat ik zoek?
Komen de rijeigenschappen een beetje overeen en de houding?
Als ik me niet vergis is de z750 in 2 verschillende "uitvoeringen" gemaakt. Als ik het goed heb zit er ergens een omschakeling in bouwjaar. Een vriend van mij had een z750 waar ik ook wel eens op gereden heb en deze had niet de beste stuur eigenschappen. De motor ws ook redelijk zwaar. Nu heb ik mij bij motoport laten vertellen dat de jongere bouwjaren ligter gebouwd zijn en ook betere stuur eigenschappen hebben. Misschien kan een z750 liefhebber dit toelichten of ontkrachten.
 
Als ik me niet vergis is de z750 in 2 verschillende "uitvoeringen" gemaakt. Als ik het goed heb zit er ergens een omschakeling in bouwjaar. Een vriend van mij had een z750 waar ik ook wel eens op gereden heb en deze had niet de beste stuur eigenschappen. De motor ws ook redelijk zwaar. Nu heb ik mij bij motoport laten vertellen dat de jongere bouwjaren ligter gebouwd zijn en ook betere stuur eigenschappen hebben. Misschien kan een z750 liefhebber dit toelichten of ontkrachten.
Z750 bestaat uit een 2004-2006 model en een 2007-2012 model. Daarna kwam de Z800.

Vermogen was niet zo'n probleem, maar ze waren inderdaad vrij zwaar. De Z800 was ook nog steeds erg zwaar. Met de Z900 zijn er eindelijk wat kilootjes afgegeaan.
Een 2004 Z750 zou nog wel eens in zijn budget kunnen vallen. Maar wel een ander karakter dan een twinnetje. Onderin minder levendig.
 
Alle motoren die je noemt zijn nieuwe modellen en niet voor 3000 euro te krijgen, behalve de ER6N en de monster 620/750.
De monster 620 heeft trouwens nauwelijks meer vermogen dan de MT-03 :)

Het ging me om de vergelijking met de MT07.
Maar ze hebben bijna allen een voorganger die wel voldoet onder de € 3500.
Een paar voorbeelden.

SV650 is echt een lekker sturende fiets.

Monster is gewoon een lekker ding

ER6 is een lekker opstappen en rijden maar ding.
 
Ik heb inderdaad de oudere MT gehad, dat is een 1 cilinder 660 CC top van 170 ongeveer.

Bedankt voor de opmerkingen over de z750 ik begon hier toch al aardig van te water tanden. Had een Z750 2005 op het oog die iets boven budget ligt. De 2007 gaat helaas niet lukken. Ik zag ook een verschil tussen 1 uitlaat en een dubbele uitlaat, hoe zit dit precies, zijn dit andere modellen of types?

Een Z300 heeft denk ik net te weinig vermogen.

Ik hoor al een aantal positieve verhalen over de ER6. De monster spreek mij ook erg aan, alleen mis ik daarbij een zitvlak voor de bijrijder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan