Hoe droog je je motor in de winter?

6 maanden per jaar strooizout op de Nederlandse wegen? :?
Niet 6 maanden maar ca 9 maanden

Enkele jaren terug reed ik over de Veluwe op een heel warme dag. (30°C+)
Ineens was het wegdek wit, en mijn 1e gedachte was daarom ZOUT.
Toch leek me dat onmogelijk. Mss een truck die meel of veevoeder is verloren......?

Volgende dag in het nieuws...............
Provincie strooit zout op wegen vanwege hitte, er zitten 'zweetplekken in het asfalt'

Dus ook in de zomer wordt er met zout gestrooid. :X :X :X
Waarom hier.... :? Doen ze in Italië of Spanje toch ook niet! :r

Tel maar mee: oktober, november, december, januari, februari, maart.
Dus tel effe verder: juni, juli,augustus............
 
Laatst bewerkt:
opblaaspomp voor luchtmatrassen en een microvezeldoek

zo'n ding dus:
[afbeelding]

Goedkoper dan een compressor, en vrijwel zelfde effect :Y

Wat voor pompje heb je dan ? Het meer en deel van dit soort pompjes heeft enkele minuten nodig om een luchtbedje op te blazen. Oftewel 200 liter in enkele minuten.
Dan kun je de motor nog beter met je mond zelf droog blazen.

Dat heeft dus absoluut niet hetzelfde effect als een compressor.
 
@Bikefreak, het pompje is niet zo'n brol pompje op accu, maar die verplaatst echt wel een bak lucht.
Geen idee welk merk ofzo, die had ik 8 jaar geleden of zo gekocht.
Ik blaas mijn pc er soms mee uit (stof enzo) en dat geeft echt een héél goed resultaat :)
Natuurlijk moet je er niet op 3 meter afstand van staan om water uit de kiertjes te duwen.

En sowieso heeft het niet hetzelfde effect als een compressor. Die gaat ook geen 8 bar aan druk uitspugen, maar zeker minder dan een doorsnee bladblazer, daarom het woord "vrijwel" :+
 
Ik heb zelf altijd het idee dat als je motor droog is, en de weg is ook droog, de pekel op de motor wel meevalt. Er zijn geen echte spetters of iets dergelijks he. Daarnaast heb ik van de week mij motor gewassen, daarna met microvezeldoek afgedroogd, en binnen no-time was hij gewoon echt helemaal droog. 8 graden en een zonnetje laat water nog steeds wel verdampen hoor.
Dat droge zout 'waait' overal op en tussen. Vervolgens zet jij jouw motor in de stalling, het droge zout trekt water aan en dan begint de rottigheid.... Mijn motoren komen de deur niet uit met pekel, echt niet, ik wil gewoon dat ze mooi en onaangetast blijven. Ook al zijn ze gemaakt om mee te rijden, maar dan wel zonder zout op de weg :]
 
Niet 6 maanden maar ca 9 maanden

Enkele jaren terug reed ik over de Veluwe op een heel warme dag. (30°C+)
Ineens was het wegdek wit, en mijn 1e gedachte was daarom ZOUT.
Toch leek me dat onmogelijk. Mss een truck die meel of veevoeder is verloren......?

Volgende dag in het nieuws...............
Provincie strooit zout op wegen vanwege hitte, er zitten 'zweetplekken in het asfalt'

Dus ook in de zomer wordt er met zout gestrooid. :X :X :X
Waarom hier.... :? Doen ze in Italië of Spanje toch ook niet! :rDus tel effe verder: juni, juli,augustus............
Hmm lekker apart allemaal..
Naja 't boeit me ook niet zo veel, ik moet 'm toch elke week even afspuiten omdat ik 'm op mijn woon-werk route altijd onder de bagger rijd :')
 
Doorgaans duurt het pekelseizoen van oktober t/m mei even uit mijn hoofd. In praktijk geldt dat ze meestal ergens in november een keer starten en valt het allemaal nog wel mee met de eventuele pekel shit. De ergste maanden zijn dec tm maart, daarna is het vaak wel voorbij. Met deze winters wel ieder geval. Daarna krijg je weer genoeg regen en die lullige dagen dat er een keer een beetje gestrooid is merkt bijna niemand meer. Zo gaat het bij ons op de zaak gewoon.
Pekel breng wel schade aan. Want alle machines en materieel wat gebruikt wordt bij het strooien gaat gewoon genadeloos keihard verrot en vervuilt als de ziekte. ondanks je het regelmatig afspuit. Alles roest als een gek. Bizar hoe het spul er na een periode gebruik uitziet. Motor en auto’s is de werking iets minder omdat het minder in contact komt. Maar het doet echt zn werk wel. Meest klote is als er continu wordt gestrooid met veel neerslag of gort droge wegen en spierwit van het zout. beide gevallen kan de pekel overal tussen komen door de waterspray of de droge pekel wolken.
In de zomer doet die pekel bijna geen donder. Want er ligt simpelweg te weinig op de weg en komt er zeer weinig op je motor. Niet merkbaar dus.
Wordt nu ook niet veel gestrooid. Dus merk je het ook minder. Maar genoeg voor mij om de bike lekker binnen te houden.
 
Ik begrijp het niet helemaal, je hebt je fiets toch om te gassen :] en niet om te wassen!!!!!! Ja, ik verzamel tijdens de zomer overal genoeg vet en olie zodat ik in de winter gewoon door kan rijden zonder me druk te maken over pekel...(+ ik poets nooit :P ) Maar als je dan bakken met geld hebt uitgegeven voor een mooie nieuwe fiets, koop er een pekelfietsje bij voor een paar euri, heb je nergens last van.
 
~
Ik begrijp het niet helemaal, je hebt je fiets toch om te gassen :] en niet om te wassen!!!!!! Ja, ik verzamel tijdens de zomer overal genoeg vet en olie zodat ik in de winter gewoon door kan rijden zonder me druk te maken over pekel...quote]

+1

Zo denk ik ook.
Een natuurlijke beschermlaag creéren O-)
En na de winter, WD-40 en poets doek.
Blinken dan die dan weer doet :+
 
Ik begrijp het niet helemaal, je hebt je fiets toch om te gassen :] en niet om te wassen!!!!!! Ja, ik verzamel tijdens de zomer overal genoeg vet en olie zodat ik in de winter gewoon door kan rijden zonder me druk te maken over pekel...(+ ik poets nooit :P ) Maar als je dan bakken met geld hebt uitgegeven voor een mooie nieuwe fiets, koop er een pekelfietsje bij voor een paar euri, heb je nergens last van.
Mijn motoren zijn mijn hobby, vooral met lekker weer :) Een onderdeel van de hobby is het mooi houden van de machines. Ik moet er niet aan denken om op zo'n smerige afgetrapte voddenbaal van een motor te stappen met de korsten aan de ketting.
Met slecht, koud weer en pekel op de weg hoef ik niet voor mijn lol te 'gassen' Dan stap ik lekker in de wagen. Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen kijk heeft op motorrijden. En het is heus niet zo dat ik zo'n verwend Mientje Steriel ben met kunstnagels, nee want ook op de noordkaap was het best koud 2 C' met regen en veel wind. Wel gelijk na terugkomst weer lekker gewassen en gepoetst! :Y
 
Een motor (of auto) moet van mij netjes zijn, maar hoeft niet nieuw te blijven. Ik laat m'n motor echt niet binnen staan op een prachtige winterdag vanwege een beetje pekel. Ik spuit dat ding in met ACF50 en ga gewoon lekker rijden. Wat anderen al dan niet doen met hun motor moeten ze lekker zelf weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan