File en motorrijders

Een visie, een aanname. Het zegt momenteel dus helemaal niets (of bijna niets) :)

Dat het overgrote deel recreatief rijdt betekent daarnaast zeker niet dat zij daardoor ook beter zouden kunnen rijden als hen die het dagelijks "verplicht" zouden gaan doen, omdat het een praktische oplossing is.
Jij denkt dat affiniteit belangrijk is. Ik ben van mening dat oefenen belangrijk is.

Tegen het voorbeeld van jouw vrouwelijke oppas kan ik mijn zus als voorbeeld neerzetten. Die heeft ook niets met autorijden. Als het hard waait wilt ze niet. Toch kan ze achteruit inparkeren met 1 hand terwijl ze met de andere hand aan het bellen is.

Oefening baart kunst.


Je kan het nog zo mooi verwoorden. Het veranderd niets aan de inhoud van wat je zegt. En je beweert toch echt dat het riskant is wanneer deze beschreven situatie zich zou voordoen.

Ik vind dat een knappe bewering aangezien niemand een glazen bol heeft. Jij weet helemaal niet hoe mensen zich gaan gedragen als zij massaal zouden gaan motorrijden. Je kan jouw dit enkel inbeelden. Ik beeld mij daar toch een positievere situatie bij in, maar ook dat blijft een verbeelding. Het enige wat je op voorhand kan zeggen (en dat zeg je nu ook) is dat de huidige situatie dan anders is.

Wat betreft die cijfertjes. Ik ben niet van de cijfertjes. Tarwetijger is altijd van de cijfertjes en statistieken. Hij past ze naar mijn mening in deze situatie helemaal verkeerd toe.

Goed, agree to disagree denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Koekblikkers die al jaren of misschien decennia lang de files, en de groei daarvan, accepteren en toch dag in dag uit in het blik stappen gaan denk ik niet opeens motorrijden alleen om 20 minuten eerder op locatie aan te komen.

Ik denk dat de meeste blikkers geen zin hebben om aan de dagelijkse sleur ook nog rijden en omkleden toe te voegen. Vervolgens moeten ze zich ook nog blootstellen aan de kou/regen/gladheid/hitte/wind voor een zodanige lange periode dat het een significantie impact kan hebben op de daling van het fileprobleem? Dat gebeurt gewoon niet.

En als het niet de elementen zijn, zullen ze waarschijnlijk gewoon terugtrekken naar de relatieve veiligheid(gevoel) van het blik, zodra ze tot realisatie komen wat de kwetsbaarheid van een tweewieler inhoudt. Die extra rijstijd nemen ze voor lief.

Stel men stapt om één of ander reden wel massaal op de motor ipv in de auto en er ontstaat een situatie waarbij motorrijders bij elkaar gaan filteren dan behoort filerijden tot het verleden want dan wordt het binnen de kortste keren afgeschaft :')
 
Laatst bewerkt:
Het niet hebben van een kreukelzone is wat ik in mijn omgeving meestal hoor waarom men het niet durft.
Ze vinden het gevaarlijk en daar is best wat voor te zegen.

Toch denk ik zelf dat het een stuk onwetendheid is. Wanneer jij niet zelf rijd en je ziet in de file motoren voorbij rijden dan lijkt het soms alsof ze erg hard rijden en met hun leven aan het spelen zijn.

Terwijl als je er zelf op zit en zelf het tempo bepaalt en het overzicht hebt dan beleef je het toch echt anders.

Maar ja, het is net seks. Sommige dingen moet je ervaren. Kan je niet uitleggen.
 
Laatst bewerkt:
8<

Oefening baart kunst.
Eens! Ik denk dus dat automobilisten die "verplicht" overstappen naar de motor, niet de moeite zullen nemen om te oefenen, om zich het rijden zelf eigen te maken.

Wat betreft die cijfertjes. Ik ben niet van de cijfertjes. Tarwetijger is altijd van de cijfertjes en statistieken. Hij past ze naar mijn mening in deze situatie helemaal verkeerd toe.
Kennelijk heb ik een reputatie! :o Tja, sorry, beroepsdeformatie.
Goed, agree to disagree denk ik.
Volgens mij valt het best mee, met oneens zijn met elkaar. :)
8<
Ik denk dat de meeste blikkers geen zin hebben om aan de dagelijkse sleur ook nog rijden en omkleden toe te voegen. Vervolgens moeten ze zich ook nog blootstellen aan de kou/regen/gladheid/hitte/wind voor een zodanige lange periode dat het een significantie impact kan hebben op de daling van het fileprobleem? Dat gebeurt gewoon niet.

En als het niet de elementen zijn, zullen ze waarschijnlijk gewoon terugtrekken naar de relatieve veiligheid(gevoel) van het blik, zodra ze tot realisatie komen wat de kwetsbaarheid van een tweewieler inhoudt. Die extra rijstijd nemen ze voor lief.
:^ ik denk inderdaad ook dat het zo zou gaan.
 
Ach motorrijden moet ook een passie zijn,je krijgt niemand op de motor die daar geen
geen goed gevoel bij heeft,die gaat nog eerder met het openbaar vervoer dan dat die
persoon op een motor zal stappen.Veiligheid heb je grotendeels zelf in handen,anticiperen
en normaal rijden helpt daar veel bij.Ik ben in 40jaar niet ongeschonden gebleven,en
met name de eerste jaren was het raak,gedeeltelijk eigen schuld door te hoge snelheid,
maar de meeste ongelukken kwamen door niet goed oplettende koekblikkers,door ervaring
leer je beter te anticiperen, de laatste 30 jaar heb ik dan ook geen aanrijdingen met koekblikken gehad.Achteraf kijkend is het inderdaad gevaarlijker dan met een koekblik rijden,maar ondanks alle valpartijen en ongelukken is de passie er nog en zal ik zolang het mogelijk is motor blijven rijden.
Heb je die passie niet dan ben je heel snel genezen van het motorrijden,daarom zal verplichten met een motor te rijden in de file nooit werken voor mensen die geen passie hebben voor de motor.
Het verhaal van de Bovag klinkt heel mooi,meer mensen hebben een motorrijbewijs gehaald,
ja dat is inderdaad mooi,maar dat wil nog niet zeggen dat die mensen ook daadwerkelijk gaan motorrijden.Ik heb kennissen en vrienden die ook een motorrijbewijs en sommige die zelfs een vrachtwagen rijbewijs ooit hebben gehaald en daar nooit gebruik van hebben gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Als de groep motorrijders zo substantieel blijft groeien gaat het ook niet lang duren voordat de groep aan de beurt is om nog eens extra belast te worden. En verplichte periodieke keuringen komen dan ook sneller op ons af.

Wacht maar tot dat ze het geld ruiken :/

Dit Risico is groot.
Daarom is belangenbehartiging nodig, KNMV, MAG, dat soort
(en niet overlaten aan de verkoop-branche, want die wil alleen maar geld verdienen aan MLC-geejhesaah rijders)
 
En ik wil ook een aantal tegemoetkomingen voor mijn maatschappelijke bijdrage. Open die busbaan maar eens en rechts inhalen mag voortaan op de motor })

Oh man - Ja!
Franse- en Italiaanse tolerantie. Graag!
Maar in NL gaat dat nog even duren, te veel jaloezie en te veel koekblikkers die nooit op 2 wielen gereden hebben.
 
Ze zouden hier het brommerrijbewijs moeten afschaffen en in plaats daarvan dat je vanaf 16 jaar op een 125cc zou mogen rijden,zo wennen mensen eerder aan het motorrijden en je ben van het gezeik met opgevoerde brommers af en men kan veel makkelijker met het verkeer mee rijden en het word veiliger op de fietspaden waar nu nog brommers mogen rijden,kortom een win win situatie lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Ze zouden hier het brommerrijbewijs moeten afschaffen en in plaats daarvan dat je vanaf 16 jaar op een 125cc zou mogen rijden,zo wennen mensen eerder aan het motorrijden en je ben van het gezeik met opgevoerde brommers af en men kan veel makkelijker met het verkeer mee rijden en het word veiliger op de fietspaden waar nu nog brommers mogen rijden,kortom een win win situatie lijkt mij.

Mwah dan krijg je 16 jarige jochies die met 100 door de wijk scheuren.. lijkt me geen goed plan..
 
Mwah dan krijg je 16 jarige jochies die met 100 door de wijk scheuren.. lijkt me geen goed plan..
Dat zal nog wel meevallen denk ik, zullen altijd wel een paar bavianen bij zitten maar met 11kW heb je nou niet echt een racemonster tussen de benen zitten. Ik vind het iig een goed idee. :)
 
Zag toevallig vandaag weer zo'n "motorrijder" die 't puur voor 't file ontwijken doet en geen inzicht heeft. Met zo'n woon-werkverkeer buffel met koffers met 110 door 't verkeer heen dat 95 rijdt op een 100weg en als 't weer doorrijdt op 2m bumperkleven bij busjes.. |(
 
:^
Mag het misschien niet zeggen, maar daar gaat de wet van Darwin mogelijk nog een keer helpen.

Als je zo rijdt, ga je vroeg of laat heel erg de fout in.
Alleen jammer dat je het imago van de motorrijder en het nu mogen filerijden er wel mee in gevaar brengt.
 
@damted,ja mee eens,vroeg of laat gaat dat een keer fout.
 
Laatst bewerkt:

Wat een geleuter :?
,ook echte motorrijders rijden niet 24uur per dag, definitie van een echte motorrijder is iemand die alleen maar op een motor rijd :] ,koekblikken geen blik waardig gunt :r ,vliegen tussen zijn tanden heeft :9~ en ook in de winter gewoon doorrijd :Y ,zoals ik vroeger was dus 8-) ,nu ben ik een verrader geworden die als het erg koud word gauw zijn koekblik in vlucht :r en beneden de 5 graden echt niet meer op de motor stapt,kortom een watje dus. :$ ;)

:^

De discussie over "de echte motorrijder" is inderdaad geleuter, gezien het volledig subjectief is.
 
Laatst bewerkt:
Over de files: Er moet toch echt een flinke file staan, voor je er baat bij hebt om met de motor te gaan. Heb het ooit getest met een collega vanuit Vlaardingen om 17:00u naar Nijmegen. Hij met de auto, ik met de motor. Ik was ongeveer 20 minuten eerder thuis. Tel daar af de tijd dat je je motor uit de stalling haalt en het omkleden. En dat maal 2. De tijdwinst voor mij was nihil.
 
Dan stond er geen file of je hebt gereden als een oud vrouwtje zodra je de file voorbij was. In de spits scheelt 't mij al 10/15min van Schiedam naar Moordrecht...
Den haag naar Schiedam al snel 20/25min
 
Over de files: Er moet toch echt een flinke file staan, voor je er baat bij hebt om met de motor te gaan. Heb het ooit getest met een collega vanuit Vlaardingen om 17:00u naar Nijmegen. Hij met de auto, ik met de motor. Ik was ongeveer 20 minuten eerder thuis. Tel daar af de tijd dat je je motor uit de stalling haalt en het omkleden. En dat maal 2. De tijdwinst voor mij was nihil.

Dit klopt vaak...absolute tijdwinst valt tegen door allerlei factoren.
Je gaat niet zo heef veel sneller (ik ga niet met 80+ splitten)
En het aan+uittrekken van de motor-spullen kost tijd.

Ik denk trouwens ook dat R-dam - DHg, over de A13, wel een mooi traject voor motor-tijdwinst is.
Wellicht iets minder nu ook de A4 vanaf kethelplein open is,
maar die A4 noordwaars (vermallend) is ook lekker filteren.

De meest winst (en voldoening) heb ik als ik door echt-lange files heen kan.
Door Antwerpen heen in een spits, lekker brede banen en tolerante koekblikken.
DHg-Utr-Apeldoorn, vooral de A12 is lekker filteren.
DHg-Rdam-Breda-Eindhoven. (of DHg-Utr-Eindhoven): gaat prima.

Maar behalve de kleine tijdswinst is her het goede-gevoel als je door de file heen gaat...
Het over-de-koekblikken-heen (of tussen de SUVs door) kunnen kijken..
Het idee dat zij stilstaan en jij wel door gaat...
Dat.

En oja: veel minder gedoe met parkeren, nooit stressy bijvullen/bijkopen, niet hoeven zeuren om een "gastplek", en bij "afwijzing parkeerplaats" (die Almachtige secretaresse) niet een km hoeven lopen.


edit: ik blijf terugkomen op Parijs en Rome: kijk eens hoeveel scooters daar rijden. Met stuurmoffen en dekentje!
Is vast een reden voor: combi van lane-splitting en parkeren, vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Dagelijkse component voor mij, de file en het rijden.
Toch voel ik mij nog steeds op het gemak in de file, zolang er maar overzicht is. Achter een suv/busje geeft mij geen zicht.

En de tijdswinst, niet super veel, maar wel een hoop plezier. Dat is meer waard!
 
‘Motorrijden kan fileprobleem oplossen’.
Het aantal motorrijders is het afgelopen jaar tot recordhoogte gestegen. Brancheorganisatie BOVAG is in zijn nopjes en ziet een rol voor motors om de files te verminderen.

Dit roep ik echt al jaaaaren!!!
Bovag heeft mijn idee gejat.
Maar het is echt een simpele som.
Als er meer mensen een motor pakken, zijn er minder auto's op de weg = minder files. D'uh! |( :] :] *O* :t
 
Dit klopt vaak...absolute tijdwinst valt tegen door allerlei factoren.
Je gaat niet zo heef veel sneller (ik ga niet met 80+ splitten)
En het aan+uittrekken van de motor-spullen kost tijd.

Ik denk trouwens ook dat R-dam - DHg, over de A13, wel een mooi traject voor motor-tijdwinst is.
Wellicht iets minder nu ook de A4 vanaf kethelplein open is,
maar die A4 noordwaars (vermallend) is ook lekker filteren.

De meest winst (en voldoening) heb ik als ik door echt-lange files heen kan.
Door Antwerpen heen in een spits, lekker brede banen en tolerante koekblikken.
DHg-Utr-Apeldoorn, vooral de A12 is lekker filteren.
DHg-Rdam-Breda-Eindhoven. (of DHg-Utr-Eindhoven): gaat prima.

Maar behalve de kleine tijdswinst is her het goede-gevoel als je door de file heen gaat...
Het over-de-koekblikken-heen (of tussen de SUVs door) kunnen kijken..
Het idee dat zij stilstaan en jij wel door gaat...
Dat.

En oja: veel minder gedoe met parkeren, nooit stressy bijvullen/bijkopen, niet hoeven zeuren om een "gastplek", en bij "afwijzing parkeerplaats" (die Almachtige secretaresse) niet een km hoeven lopen.


edit: ik blijf terugkomen op Parijs en Rome: kijk eens hoeveel scooters daar rijden. Met stuurmoffen en dekentje!
Is vast een reden voor: combi van lane-splitting en parkeren, vermoed ik.

Toen ik net mijn RBW had was de motor mijn enige vervoermiddel. Ik reed dagelijks op de oldtimer Hilversum of Soest > Amsterdam centrum en terug in de spits.

Als ik het dramatische parkeren van de auto mee reken (de motor kon ik zo voor de deur kwijt), was het voordeel zo'n 1 tot 1.5 uur per dag. Dat is in een drukke week een werkdag minder reistijd. Maar als er weer eens een verkeersinfarct op de A1 was, dan kwam ik op een enkele reis al een uur eerder thuis dan met de auto ;)
 
Oh man - Ja!
Franse- en Italiaanse tolerantie. Graag!
Maar in NL gaat dat nog even duren, te veel jaloezie en te veel koekblikkers die nooit op 2 wielen gereden hebben.

Helemaal mee eens. Volgens mij rijden er in Nederland ook 10 miljoen wannabe agenten rond, die jou wel eens even een lesje zullen leren. Daar heb ik in Italië nog nooit last van gehad.
 
Toen ik net mijn RBW had was de motor mijn enige vervoermiddel. Ik reed dagelijks op de oldtimer Hilversum of Soest > Amsterdam centrum en terug in de spits.

Als ik het dramatische parkeren van de auto mee reken (de motor kon ik zo voor de deur kwijt), was het voordeel zo'n 1 tot 1.5 uur per dag. Dat is in een drukke week een werkdag minder reistijd. Maar als er weer eens een verkeersinfarct op de A1 was, dan kwam ik op een enkele reis al een uur eerder thuis dan met de auto ;)

Ik rijd 4 keer per week A27.
Een collega van mij moet hetzelfde stuk rijden. Bijna dagelijks klaagt ze over dat ze bijna twee keer zo lang onderweg is om thuis te komen. En jij? - vraagt ze dan. Ik doe dan :] En dan weet ze genoeg.
Ook de A2 is zo'n succesnummer, pfff, wat ben ik blij met mijn motor zeg. Daar wil ik wel wat kou voor trotseren hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan