Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #22

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren tientallen motoren op de A20 met berijders daarop die in korte broek en T-shirt reden. :?
Gisteren tientallen motoren op N208 en N205 met berijders daarop die in zwarte textiele of leren motorkleding reden. Ik gok dat het niet de beste rit ooit voor hen was.
 
Reken even mee:

[afbeelding]

Bij 40 km/u is jouw remweg tot stilstand minimaal een meter of 20, mits je géén reactietijd hebt (onaannemelijk), en vooropgesteld dat je een moderne en goed onderhouden motor hebt die je uitmuntend onder controle hebt (haalbare remvertraging): die 9 m/s^2 is wat een moderne motor i.c.m. geoefende bestuurder kan realiseren, die 6.5 m/s^2 is wat de gemiddelde ervaren motorrijder proefondervindelijk zo'n beetje laat zien (bron: SWOV).

Dus om tijdens het filerijden - waarbij je zelden kunt uitwijken - op minder dan 20 meter van een voor je rijdende collega te gaan zitten plakken is gewoon dom, bovendien asociaal en meestal nutteloos. Als je op 2 meter afstand gaat rijden - wat ik regelmatig zie de laatste dagen - dan is dat superdom: los van het voorgaande geldt dat je jezelf alle overzicht ontneemt, je rijdt in de dode hoek van de motorrijder voor je (die kan dus dus niet eens rekening met je houden, want hij/zij ziet je niet), en je kunt dus nergens heen.

Succes.
O ja, dit wou ik nog kwijt: deze en dergelijke rekenmodellen gaan uit van de remweg van de motorrijder van de gekozen snelheid tot stilstand. Maar dat veronderstelt dat het obstakel stilstaat. Dat is niet zo, want het voorliggende koekblik rijdt ook 40. Je kunt als motorrijder wel een stuk of wat koekblikken vooruitkijken en zult als je in een file rijdt dus zelden of nooit tegen een stilstaand obstakel opknallen (behalve als je in zeer dichte mist rijdt, maar dat doe je dan ook met aangepaste snelheid). Achter een vracht- of bestelwagen houd je wél wat meer afstand.

En ik heb niet gezegd dat je bij 40 km/u geen aanrijding krijgt, maar dat je een redelijke kans hebt er goed af te brengen. Daar blijf ik gegeven het voorgaande bij.
 
Leek vandaag inderdaad of alle malloten ineens een motor uit hun hoge hoed getoverd hadden.

Gaf zelf zojuist net even iets te enthousiast gas om oranje te halen, moest rechts afslaan en kwam daardoor bijna op de verkeerde weghelft terecht waar een onschuldige scooterrijder die voor het rode licht stond te wachten ongetwijfeld een halve hartverzakking kreeg.
Moest de motor zo afschuinen dat mijn rechter laars en stepje een groef in de weg achter hebben gelaten. O-)
Dan is je rijhouding verkeerd als je met je laarzen én steppies tegelijkertijd asfalt wrijft.
 
O ja, dit wou ik nog kwijt: deze en dergelijke rekenmodellen gaan uit van de remweg van de motorrijder van de gekozen snelheid tot stilstand. Maar dat veronderstelt dat het obstakel stilstaat. Dat is niet zo, want het voorliggende koekblik rijdt ook 40. Je kunt als motorrijder wel een stuk of wat koekblikken vooruitkijken en zult als je in een file rijdt dus zelden of nooit tegen een stilstaand obstakel opknallen (behalve als je in zeer dichte mist rijdt, maar dat doe je dan ook met aangepaste snelheid). Achter een vracht- of bestelwagen houd je wél wat meer afstand.

En ik heb niet gezegd dat je bij 40 km/u geen aanrijding krijgt, maar dat je een redelijke kans hebt er goed af te brengen. Daar blijf ik gegeven het voorgaande bij.

Als iemand in de file zn deur open gooit en je voorganger zit erin, dan staat ie redelijk plotseling stil. De aanname in deze is dat je voorganger een botsing krijgt, niet zelf afremt.
 
Als iemand in de file zn deur open gooit en je voorganger zit erin, dan staat ie redelijk plotseling stil. De aanname in deze is dat je voorganger een botsing krijgt, niet zelf afremt.
Daarom houd je bij het filteren een afstand van twee koekblikken tot je voorganger/filterende motorrijder aan. Dan zit je al gauw aan een meter of twintig.
 
Gisteren tientallen motoren op N208 en N205 met berijders daarop die in zwarte textiele of leren motorkleding reden. Ik gok dat het niet de beste rit ooit voor hen was.

Ik denk dat je doelt op de warmte.

Dat zou zomaar kunnen maar het zou ook kunnen dat ze het prima naar hun zin hadden. Ik met mijn, grotendeels zwarte, textiel pak en lederen handschoenen aan heb ik overigens nergens last van. Ik snap dat t-shirt en korte broek rijden dan ook echt niet.

Doorwaai ritsen open en gaan.
 
Het viel mij wel op dat de t-shirts en korte broeken rijders 9 van de 10 keer een Boxer helm op hun kop hebben. Misschien zorgt die helm voor een speciale extra lichaamsbescherming, waar wij gewoon niets van weten.
 
Ik denk dat je doelt op de warmte.

Dat zou zomaar kunnen maar het zou ook kunnen dat ze het prima naar hun zin hadden. Ik met mijn, grotendeels zwarte, textiel pak en lederen handschoenen aan heb ik overigens nergens last van. Ik snap dat t-shirt en korte broek rijden dan ook echt niet.

Doorwaai ritsen open en gaan.
Ik rijd inderdaad ook in zwart textiel... Nergens last van hoor.
Tijdens het rijden al helemaal niet. Stilstaan doen we zo weinig mogelijk toch? :]
 
Gisteren op de weg naar huis 2x gestopt voor motorrijders met pech... Eerste maal een BMW GS die met een lege tank bleek te staan, terwijl zijn indicator halfvol aangaf. Werd opgehaald door de dealer.

2e geval van pechvogels waren een R6 en een Z800 volgens mij, die jongen met z`n R6 had wel pech... Dacht eerst ff dat ie z`n rijbewijs misschien kwijt was, ze hadden vlak voor ik hun trof op de A50 t.h.v. Veghel een verkeerscontrole. :+ Hij bleek echter de motor net een dag te hebben, na een gescheurde cilinderkop van zijn oude R6... ook hij werd opgehaald door de motorzaak...

En ik had gewoon m`n zwart/geel lederen pak aan gister. Ritsen wat verder open, crosshelm op, goed te doen. :t
 
Het viel mij wel op dat de t-shirts en korte broeken rijders 9 van de 10 keer een Boxer helm op hun kop hebben. Misschien zorgt die helm voor een speciale extra lichaamsbescherming, waar wij gewoon niets van weten.

_O-

Like an invisible shield 8-)
 
Ik zit nu een jaar lang ongeveer dagelijks op de motor.
En vandaag maakte ik wat mee, dat toch al even geleden was.

De koelventilator sprong aan :')
Die had ik een tijd lang niet gehoord.

Dat is een teken dat "Het Seizoen" nu echt begonnen is.
*Zwaait*

Je merkt het aan van alles, en je hoort het.

Gisteren 1700 vanuit Hartje Amsterdam, Hele rit vanuit centrum achter een Hipster Davidson gehangen,
zo 1 met te breed stuur en te brede achterband en (fake?)patches op nieuw-leren-jasje.
Dat Extra gePlof is even leuk, maar na twee stoplichten begint het genant te worden.
Takkeherrie eigenlijk (is ook maar een mening, rustig maar...).

Maar in de A4-file blijf ik dan weer met plezier achter een soortgelijke KRA-KRAker hangen.
Gaan de koekblikken wat sneller uiteen. *hehehe*
Dank Beste MooiweerKNAlleR.

Nu vragen of ze niet te vaak over de Boulevard+Haven Scheveningen komen Ploffen,
dat is slecht voor de reputatie van motorrijders in het algemeen.

Want voor je het weet komt er weer een verbodsbord, en dat vind ik geeen goed idee.
 
Dan is je rijhouding verkeerd als je met je laarzen én steppies tegelijkertijd asfalt wrijft.

Denk eerder dat het komt doordat de weg omhoog liep (was een brug) maar bedankt voor de observatie :W
 
Laatst bewerkt:
zo 1 met te breed stuur en te brede achterband en (fake?)patches op nieuw-leren-jasje.
Dat Extra gePlof is even leuk, maar na twee stoplichten begint het genant te worden.
Takkeherrie eigenlijk (is ook maar een mening, rustig maar...).

Vanochtend met ook zoiets maar dan zonder te breed stuur.
Eerst héél kort op mijn achterwiel.

Toen vlak voor de snelweg mij, stilstaand achter een auto, voor een stoplicht voorbij om wel één heel plekje te winnen om dan wanneer we, 100m verder, de snelweg opdraaien (270 graden bocht) op de rechter strook zo extreem langzaam te gaan dat ik en de auto hem weer voorbij komen over de linker strook.
 
Vanochtend met ook zoiets maar dan zonder te breed stuur.
Eerst héél kort op mijn achterwiel.

Toen vlak voor de snelweg mij, stilstaand achter een auto, voor een stoplicht voorbij om wel één heel plekje te winnen om dan wanneer we, 100m verder, de snelweg opdraaien (270 graden bocht) op de rechter strook zo extreem langzaam te gaan dat ik en de auto hem weer voorbij komen over de linker strook.

Herkenbaar.
Ploffers soms heeeeel traag
(ooit eens achter zo'n groepje NL-Ploffers gezeten in Alpes Maritimes.. Stapvoets, onvoorspelbare lijnen, en moeilijk opzij gaan he...).

Maar zoals ik al zei: in Fileverkeer soms wel handig als je zo'n blaffer voor je kan laten piepen (ploffen).
Zon patcher vind het leuk om files open te breken met de gashendel, en ik kan meerijden.
GePlof klinkt ook lekkerder op een open weg dan in de stad, vinnik.
Ploffer maakt de koekblikkers wel wakker, en verder maar hopen dat ze niet te kriegelig worden.
 
Vanochtend met ook zoiets maar dan zonder te breed stuur.
Eerst héél kort op mijn achterwiel.

Toen vlak voor de snelweg mij, stilstaand achter een auto, voor een stoplicht voorbij om wel één heel plekje te winnen om dan wanneer we, 100m verder, de snelweg opdraaien (270 graden bocht) op de rechter strook zo extreem langzaam te gaan dat ik en de auto hem weer voorbij komen over de linker strook.

Is met alles op de weg zo...hard gasgeven op een recht stuk kan een ongetrainde chimpansee nog, maar in de bochten is 99% van de bestuurders een oud omaatje omdat ze niet kunnen/durven gas te geven in een bocht.

In t verleden zelfs een keer met mn (licht aangepaste) 1.0 micra met een whopping 70pk een Porsche zoekgereden op een bochtige weg met veel rotondes. Hij haakte af toen ie bijna van de weg vloog op een rotonde _O-
 
Dan hou je genoeg afstand toch? En dan klopt de berekening toch ook?
Daar heb jij ook weer gelijk in. Gaat de berekening dan toch uit van in file rijdende voertuigen in plaats van een stilstaand obstakel zoals een muur of een gekantelde vrachtwagen?

Ik wil maar zeggen dat in dit soort berekeningen meestal buiten beschouwing blijft dat je voorganger ook in beweging is. Een vrachtwagen die achter op een file inrijdt drukt nog wel een eindje door ...
 
Ik heb ook een Micraatje gehad. Automaat. Letterlijk van een oud omaatje geweest. Dat ding was net een kart. Binnen de bebouwde kom echt niet bij te houden in de bochten. _O-
 
Is met alles op de weg zo...hard gasgeven op een recht stuk kan een ongetrainde chimpansee nog, maar in de bochten is 99% van de bestuurders een oud omaatje omdat ze niet kunnen/durven gas te geven in een bocht.
Ik heb twee weken geleden een gast op een Honda CBR 600 F met een 250 cc “crosser” op noppenbanden in een bocht ingehaald. 😂😂😂 Hij haalde mij enkele minuten later in op een recht stuk autoweg. 😁
 
Laatst bewerkt:
Gisteren tientallen motoren op de A20 met berijders daarop die in korte broek en T-shirt reden. :?

Deze gasten zijn te cool for skool om een motorpak aan te trekken. Of om andere motorrijders te begroeten. Of om te rijden als het niet volle bak zomerweer is. Of om geen geen vierkante banden te hebben. Begrijp dat dan. Die chicks moeten geregeld worden want ze zijn op veraderlijke sanis broer.

Gisteren tientallen motoren op N208 en N205 met berijders daarop die in zwarte textiele of leren motorkleding reden. Ik gok dat het niet de beste rit ooit voor hen was.

Gisteren ook gewoon in mijn zwart leren pak gereden. Middag en avond. Had geen last van de hitte. Tot de 25 C heb ik zelfs nog mijn thermo bodywarmer in mijn jas. Heb het uberhaupt nooit snel warm of koud met mijn ingebouwde climate control.
 
Ik heb twee weken geleden een gast op een Honda CBR 600 F met een 250 cc “crosser” op noppenbanden in een bocht ingehaald. 😂😂😂 Hij haalde mij enkele minuten later in op een recht stuk autoweg. 😁

Ik was ooit ook eens sneller bij een stoplicht weg met Ford Fiesta van mijn vrouw dan de Porsche 911S die naast mij stond. :X
 
Bij mij ging ie vorig jaar op een extreem hete dag ineens niet aan. En die temperatuur maar oplopen.. Bij nadere inspectie bleek dat de zekering door was :X

Net gemerkt dat het heeft geholpen! Kwam net de oprit oprijden thuis en ik hoorde zowaar de fan blazen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan