Occasions onder 3000 veel te duur in verhouding

Peetor

MF'er
7 jan 2017
96
4
Ik was wat op zoek naar een motor tot 3000 euro.
Conclusie is dat je voor 2500 meer een 7 tot 10 jaar jongere motor hebt, en voor een paar duizend meer een nieuwe.
Stel een 600 kost nieuw 6500 euro, tot 8000.
Als occasion vind je motoren van 2500 tot 4000 euro van ZEVENTIEN a twintig jaar oud met 80000 op de klok, met een beetje mazzel 40000.
De verhouding is echt ver te zoeken.
Mijn conclusie is dat alle motorzaken denken dat 2003 nog maar 5 jaar geleden is. Dat 2000 nog maar 7 jaar geleden is. Alsof we nu leven ion 2010. Het is nu 2018 hoor.
Wakker worden, die motorfiets is ACHTTIEN jaar oud, met 80000 op de klok, dat ding is economisch afgeschreven en wij moeten er 3000 euro voor betalen?
Wat mij is opgevallen is dat de motoren die 2500 tot 3500 euro kosten, in goede verhouding tot een nieuwe, nog geen 1200 euro mogen kosten voor de consument.
Budget kopen is dus duur kopen én oude versleten motoren. Voor 3000 a 4000 meer heb je een achttien jaar jongere motor met niks gelopen. Ga je dat verrekenen zouden we de occasions die nu voor 3000 staan eigenlijk gratis mogen afhalen.
 
Ja ja het is gewoon een kwestie van vraag ,daar kan je het niet mee eens zijn,
maar daar doe je niets aan.Ik zou zeggen koop een duurdere jongere motor en ga happy wezen,heb ik ook gedaan,of ga bij de particulieren shoppen en hoop dat iemand zijn motor voor weinig wil verkopen. ;)
Het zelfde verhaal kan je ook op klassiekers loslaten,economisch gezien zijn er veel niets waard,maar je betaald wel de hoofdprijs voor sommige modellen,is een
kwestie van vraag en aanbod,geliefd en zeldzaam dat doet de prijs omhoogschieten.
 
Laatst bewerkt:
Ik was wat op zoek naar een motor tot 3000 euro.
Conclusie is dat je voor 2500 meer een 7 tot 10 jaar jongere motor hebt
, en voor een paar duizend meer een nieuwe.
Stel een 600 kost nieuw 6500 euro, tot 8000.
Als occasion vind je motoren van 2500 tot 4000 euro van ZEVENTIEN a twintig jaar oud met 80000 op de klok, met een beetje mazzel 40000.
De verhouding is echt ver te zoeken.
Mijn conclusie is dat alle motorzaken denken dat 2003 nog maar 5 jaar geleden is. Dat 2000 nog maar 7 jaar geleden is. Alsof we nu leven ion 2010. Het is nu 2018 hoor.
Wakker worden, die motorfiets is ACHTTIEN jaar oud, met 80000 op de klok, dat ding is economisch afgeschreven en wij moeten er 3000 euro voor betalen?
Wat mij is opgevallen is dat de motoren die 2500 tot 3500 euro kosten, in goede verhouding tot een nieuwe, nog geen 1200 euro mogen kosten voor de consument.
Budget kopen is dus duur kopen én oude versleten motoren. Voor 3000 a 4000 meer heb je een achttien jaar jongere motor met niks gelopen. Ga je dat verrekenen zouden we de occasions die nu voor 3000 staan eigenlijk gratis mogen afhalen.


Dat is ook ongeveer het dubbele van de prijs....


Je kan het ook omdraaien, als je een motor van 17 jaar oud in bezit hebt kun je die nog voor leuk geld verkopen i.p.v. dat je hem aan een handelaar weg moet schijten.
 
Ik zou even beter zoeken, er is zat voor onder de 3000 te vinden als je niet al te kieskeurig bent. En als je het niet erg vindt om op een oudere fiets te rijden dan kan het nog veel goedkoper.

Maar als je per se een geliefd model wilt hebben, of per se eentje die er nog top notch uit ziet, tja, dan moet je ook wat meer geld neer leggen, da's niet zo raar. Kwestie van vraag en aanbod...

Stel een 600 kost nieuw 6500 euro, tot 8000.
Als occasion vind je motoren van 2500 tot 4000 euro van ZEVENTIEN a twintig jaar oud met 80000 op de klok

Ik weet niet wie dat probeert te verkopen, maar dat klinkt als oplichterij. Zo'n ding is afgeschreven, niemand gaat daar 50% van de catalogusprijs voor betalen.

Je kunt wel motoren uit de jaren 90 kopen met dergelijke kilometerstanden. Vaak nog minder, zelfs. Zo'n motor kost echter meestal niet veel meer dan 500-1000 euro dankzij de leeftijd en km stand.

Tenminste, dat is wat ik tegen ben gekomen tot nu toe.
 
Is een kwestie van vraag en aanbod..............

Er zijn ook tijden geweest dat de motor niet meer opbracht dan een ei en 2 knikkers.......
Was de motor in enkele jaren voor 90% afgeschreven.
 
Ik was wat op zoek naar een motor tot 3000 euro.
Conclusie is dat je voor 2500 meer een 7 tot 10 jaar jongere motor hebt, en voor een paar duizend meer een nieuwe.
Stel een 600 kost nieuw 6500 euro, tot 8000.
Als occasion vind je motoren van 2500 tot 4000 euro van ZEVENTIEN a twintig jaar oud met 80000 op de klok, met een beetje mazzel 40000.
De verhouding is echt ver te zoeken.
Mijn conclusie is dat alle motorzaken denken dat 2003 nog maar 5 jaar geleden is. Dat 2000 nog maar 7 jaar geleden is. Alsof we nu leven ion 2010. Het is nu 2018 hoor.
Wakker worden, die motorfiets is ACHTTIEN jaar oud, met 80000 op de klok, dat ding is economisch afgeschreven en wij moeten er 3000 euro voor betalen?
Wat mij is opgevallen is dat de motoren die 2500 tot 3500 euro kosten, in goede verhouding tot een nieuwe, nog geen 1200 euro mogen kosten voor de consument.
Budget kopen is dus duur kopen én oude versleten motoren. Voor 3000 a 4000 meer heb je een achttien jaar jongere motor met niks gelopen. Ga je dat verrekenen zouden we de occasions die nu voor 3000 staan eigenlijk gratis mogen afhalen.


Ouwe mazzelpik die je d'r bent. :Y Ik ga jouw eens verwennen met deze motor . Voor 1100 pleuro istie van jou! Deal?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een nieuwe fiets (bijv Honda) van 8000€ niet dezelfde kwaliteit en levensduur heeft als een Honda van 10 jaar oud die toen 18000€ was.

Ik loop soms ook met open mond van verbazing rond te kijken in de showroom waarom die nieuwe fietsen zo goedkoop zijn. Ik heb twijfels of ze over 10-15 jaar nog wel zo goed bruikbaar zijn als de huidige "oudjes".
 
Is een kwestie van vraag en aanbod..............

Er zijn ook tijden geweest dat de motor niet meer opbracht dan een ei en 2 knikkers.......
Was de motor in enkele jaren voor 90% afgeschreven.

Een aantal jaar geleden krijg je bijna geld toe als je een chopper wou kopen.
Tegenwoordig worden ze weer meer geld waard.
 
https://youtu.be/zxhfg7yl9E8 best wel leuke dingen te koop tussen de 2-3k. Je redenatie werkt alleen als je ook het geld hebt, of de Financieing krijgt om een nieuwe motor te kopen EN je er zo veel meer aan wilt uitgeven.
Onderzoek van de bovag wijst uit dat er gemiddeld per jaar maar 600 km wordt gereden op de motorfiets dus er zijn vast wel lagere km standen te vinden met een interessante prijs. Of je koopt de niet populaire modellen.
En voor 1000 Euro vind je ook wel leuke modellen. https://youtu.be/7mS487qPoWY
 
Laatst bewerkt:
Ik was wat op zoek naar een motor tot 3000 euro.
Conclusie is dat je voor 2500 meer een 7 tot 10 jaar jongere motor hebt, en voor een paar duizend meer een nieuwe.
Stel een 600 kost nieuw 6500 euro, tot 8000.
Als occasion vind je motoren van 2500 tot 4000 euro van ZEVENTIEN a twintig jaar oud met 80000 op de klok, met een beetje mazzel 40000.
De verhouding is echt ver te zoeken.
Mijn conclusie is dat alle motorzaken denken dat 2003 nog maar 5 jaar geleden is. Dat 2000 nog maar 7 jaar geleden is. Alsof we nu leven ion 2010. Het is nu 2018 hoor.
Wakker worden, die motorfiets is ACHTTIEN jaar oud, met 80000 op de klok, dat ding is economisch afgeschreven en wij moeten er 3000 euro voor betalen?
Wat mij is opgevallen is dat de motoren die 2500 tot 3500 euro kosten, in goede verhouding tot een nieuwe, nog geen 1200 euro mogen kosten voor de consument.
Budget kopen is dus duur kopen én oude versleten motoren. Voor 3000 a 4000 meer heb je een achttien jaar jongere motor met niks gelopen. Ga je dat verrekenen zouden we de occasions die nu voor 3000 staan eigenlijk gratis mogen afhalen.


Overigens komt het doordat je complete motoren niet voor lager kan verkopen dan dat de onderdelen waard zijn die erop zitten. Als dat zou was zou ik nu direct een motordemontage bedrijf beginnen. Als er 3000 euro aan waarde in onderdelen zit op de motor van 18 jaar oud waarvan jij vind dat die maximaal 1200 euro mag kosten, dan zou ik met een demontage bedrijfje binnen no time miljonair zijn. De markt zou uiteindelijk automatisch weer uitbalanceren op hoeveel de motoren in onderdelen waard zijn, want alle goedkope deals kopen de handelaren op. Ik doe dit overigens ook al in mijn vrije tijd af en toe als ik een goeie deal kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
M'n R6 van 17jaar oud met 30k is dus eigenlijk nog jong? *D
 
De "markt" bepaalt. Dat is een ijzeren wet. En als ze voor dat geld verkocht worden, dan is dat de waarde. Ongeacht wat jouw gevoel daarover zegt.
 
Ik denk toch dat je misschien ook wel een beetje verkeerd zoekt. Ik ben voor een nieuw koekblik ooit eens een rondje bij wat handelaren gaan doen. Heb een hekel aan handelaren, maar ik ben snugger genoeg om te zien wat de rommel is. Uiteindelijk zijn ze maar een doorgeefluik en gaat het om de auto. Wat je daar aan prijzen zag af en toe... sloeg nergens op. Koop wel particulier.

Je kunt de zaak ook omdraaien, je kunt motorrijden voor de helft van de nieuwprijs. Op een motor die in verhouding veel minder gaat afschrijven. In tegenstelling tot auto’s boeit het bij motoren niet zoveel, nieuwe fietsen hebben niet in een keer heel veel opties die er eerst niet waren. Airco, stoelverwarming, trekhaak, parkeerhulp, leer en navigatie (meestal :')) zijn nog steeds niet standaard. Fietsen van 20 jaar oud rijden, spijt mij zeer voor diegenen die per se een nieuwe nodig hebben, eigenlijk heel prima. Een motor met 80.000 km is helemaal niet per se op, mits goed onderhouden. Ik heb pas weer een Bandit 1200 gekocht voor erbij en het viel me best tegen wat die nog moeten kosten, maar goed het zijn gewoon degelijke dingen en ze bieden nog altijd gigantisch waar voor hun geld. Ze zijn die 2000+ euro gewoon waard, of bieden ze jou maar een kwart van de lol en ervaring van een nieuwe motor?

Bedenk je ook, die occasions kunnen zomaar topmodellen zijn die in de showroom 15.000 euro en meer moesten kosten, je gooit nu even alles op een hoop en vergelijkt ze met een nieuwerhandse instapper. Dat is niet eerlijk, het is écht niet zo dat nieuwe instappers te vergelijken zijn met high end modellen van zélfs 18 jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Motor rijden is een hobby, en niet iedereen wil en kan 10.000 voor een hobby uitgeven.

Daardoor is er gewoon meer vraag naar goedkopere fietsen.
 
En wat ook nog wel eens wil helpen, is je blikveld verbreden naar BE en DE. Dat kan je aanzienlijk schelen in de prijs.
 
Inderdaad, als je goed zoekt en niet van die hoge eisen stelt....
Met mijn schoonzoon pas nog een TDM850 gekocht met wat werk. Kleine opknapdingetjes. Heeft 80.000 op de teller staan. Loopt als een zonnetje. Paar honderd euro.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een nieuwe fiets (bijv Honda) van 8000€ niet dezelfde kwaliteit en levensduur heeft als een Honda van 10 jaar oud die toen 18000€ was.

Ik loop soms ook met open mond van verbazing rond te kijken in de showroom waarom die nieuwe fietsen zo goedkoop zijn. Ik heb twijfels of ze over 10-15 jaar nog wel zo goed bruikbaar zijn als de huidige "oudjes".
Een R1 kost anders ook nog gewoon 20k nieuw... niet echt goedkoop.
De motoren waar jij hebt over hebt zijn technisch vrij simpele motoren, als in, geen spannend rijwielgedeelte (zwaar) met exotische vering en/of remmen.

Waar ik mij meer over verbaas is dat bepaalde type motoren 2e hands gruwelijk duur zijn (relatief). B.v. een XT660X, een simpele antieke 1-cilinder met techniek uit het jaar kruik. Motoren die 12/13 jaar oud zijn worden nog steeds voor meer dan 4000 euro verkocht :? Terwijl je voor hetzelfde geld ook een jongere supersport kan kopen, met 3x zoveel vermogen, die een stuk meer high-tech is...
 
Laatst bewerkt:
Een R1 kost anders ook nog gewoon 20k nieuw... niet echt goedkoop.
De motoren waar jij hebt over hebt zijn technisch vrij simpele motoren, als in, geen spannend rijwielgedeelte (zwaar) met exotische vering en/of remmen.

Waar ik mij meer over verbaas is dat bepaalde type motoren 2e hands gruwelijk duur zijn (relatief). B.v. een XT660X, een simpele antieke 1-cilinder met techniek uit het jaar kruik. Motoren die 12/13 jaar oud zijn worden nog steeds voor meer dan 4000 euro verkocht :? Terwijl je voor hetzelfde geld ook een jongere supersport kan kopen, met 3x zoveel vermogen, die een stuk meer high-tech is...

Dat komt ook deels doordat er totaal geen vraag meer is naar supersports, iedereen wil een naked, caferacer/scrambler/etc of supermoto
 
Dat komt ook deels doordat er totaal geen vraag meer is naar supersports, iedereen wil een naked, caferacer/scrambler/etc of supermoto

Tweedehands supersports zijn zeker wel gevraagd. Net spul verkoop je direct voor goede prijzen.
Een xt is zo duur omdat deze A2 geschikt zijn. Mensen willen geen nieuwe motor kopen voor die 2 jaar A2, dus ze kijken alleen naar tweedehandse motoren. Een xt is qua model leuk en staan bekend als betrouwbaar.
 
Ik was wat op zoek naar een motor tot 3000 euro.
Conclusie is dat je voor 2500 meer een 7 tot 10 jaar jongere motor hebt, en voor een paar duizend meer een nieuwe.
Stel een 600 kost nieuw 6500 euro, tot 8000.
Als occasion vind je motoren van 2500 tot 4000 euro van ZEVENTIEN a twintig jaar oud met 80000 op de klok, met een beetje mazzel 40000.
De verhouding is echt ver te zoeken.
Mijn conclusie is dat alle motorzaken denken dat 2003 nog maar 5 jaar geleden is. Dat 2000 nog maar 7 jaar geleden is. Alsof we nu leven ion 2010. Het is nu 2018 hoor. .......

Ik snap wel wat je bedoelt. Dat is niet alleen bij motorzaken zo. Ook veel particulieren denken dat ze goud in hun garage hebben staan.

Je ziet weleens een GSXF uit 1996 te koop staan voor €1750,-- of een GSXR110W voor €2000,-- Helemaal standaard, met hier en daar krassen en deukjes.

Even verder kijken en je vind een Honda Hornet uit 2002 (met een beetje werk) voor €1000,--.

Het is maar net wat de gek ervoor vraagt en de gek ervoor geeft.

Dat gezegd hebbende, de waarde-verminderingsregel blijft ook niet eindeloos doorgaan. Op een gegeven moment zit je op een restwaarde die altijd blijft, of zelfs na een tijdje weer oploopt, zoals je nu bij de CX500 modellen ziet (en al langer bij de oude CB'tjes).

Motoren á lá Honda Transalp en AfricaTwin blijven altijd in trek, net zoals vele BMW en Ducati fietsen. Daarvoor geldt blijkbaar een andere afschrijvingsregel omdat ze voor het grote publiek gewild blijven.

Als je naar een bepaald type opzoek bent, heb dan geduld, er komt iedere week nieuw aanbod bij en een keer zit de winnaar er tussen!
 
Ik bekijk aardig wat topics het verhaal wat je heel vaak tegenkomt is dat men de supersport weg doet in verband met zere rug,opgevouwen zitten,zere polsen,hard rijden niet verstandig is omdat de pakkans groot is en je dan flink zuur ben,men gaat dus voor toer,off de road,all road,naked of een chopper motor.Er is een harde kern van supersport rijders,wat is daar de rode draad,1 woord,circuit gebruik.Dit reflecteert zich ook in de markt,vandaar dat supersport motoren niet veel meer gevraagd zijn en relatief goedkoop zijn tot wat ze nieuw gekost hebben,bij de wel geliefde modellen zoals de naked,toer enzzz waar wel meer vraag naar is daar blijven de prijzen in verhouding tot de nieuwprijs wel hoog.Zoals al eerder gesteld de markt bepaald de prijs.
Ik heb ook voor het merendeel supersport motoren gehad,de laatste met een flinke aderlating met veel moeite kunnen slijten,waarom verkocht,de zelfde reden als velen aangeven,zere polsen,lage snelheden zijn een marteling op een SS,een te groot risico om in aanraking met justitie te komen,en automobilisten houden geen rekening met motoren die zo hard kunnen.Je zou dan zeggen waarom dan zo hard rijden,tja daar heb je een supersport voor,niet om als een slak mee te rijden.
Dus weg er mee en een mooie naked gekocht,geen opgevouwen gevoel meer,geen zere polsen meer,en lekker rondploffen zonder de behoefte te hebben om de 200+ te gaan rijden want dan waai je er bijna af.Kortom i am a happy chappy. :Y :] *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een nieuwe fiets (bijv Honda) van 8000€ niet dezelfde kwaliteit en levensduur heeft als een Honda van 10 jaar oud die toen 18000€ was.

Ik loop soms ook met open mond van verbazing rond te kijken in de showroom waarom die nieuwe fietsen zo goedkoop zijn. Ik heb twijfels of ze over 10-15 jaar nog wel zo goed bruikbaar zijn als de huidige "oudjes".

Wat versta je onder kwaliteit? Er zullen tegenwoordig mogelijk opties op zitten die er eerder niet op zaten, maar of dat onder de noemer "kwaliteit" valt ligt aan de interpretatie denk ik.

De Honda CBR 600RR is sinds 2007 van de generatie PC40. Tuurlijk is het 2015 model lichter en heeft nieuwe dit en een nieuwere dat, maar in basis dezelfde fiets.

De R6 2006 t\m 2016. In die 10 jaar zijn er onderdelen geupgrade, maar in basis dezelfde fiets.

De onderdelen zijn allemaal uitwisselbaar.
 
Laatst bewerkt:
Dat komt ook deels doordat er totaal geen vraag meer is naar supersports, iedereen wil een naked, caferacer/scrambler/etc of supermoto


Ik heb zelf vorige maand een GSXR gekocht. Ik zag er 1 op de website staan die er die dag was opgezet. Ik belde de volgende dag en ik kon al geen afspraak meer maken omdat er zoveel interesse was.

Zo heb ik nog een keer mis gegrepen in dezelfde week bij een andere zaak.

De motor die ik uiteindelijk heb gekocht, daar heb ik ter plekke moeten beslissen, want er stond letterlijk achter mij iemand te wachten die hem anders had gekocht.


Mijn R6 met diefstalschade van 7000 euro is opgekocht door een bedrijf. Ik ben twee dagen daarna op hun website gaan kijken om te lezen dat die alweer verkocht was.

Ik heb toch niet het idee dat er geen vraag is naar supersports. Misschien niet zo veel als andere fietsen, maar daar heb ik niet naar gekeken dus daar kan ik niets over zeggen.

Ik heb mijn motor overigens bij een zaak gekocht voor een prijs waar geen particulier op MP tegenop kon gezien de staat \ prijs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan