Balanspijp bij een uitlaat, waarom?

Weet iemand ook waar een ballanspijp voor dient? Kan die er ook tussen weg ?
Ik weet niet of de balanspijp actief onderdruk maakt in de andere uitlaat of alleen maar de uitlaatgassen verdeelt over 2 uitlaten (weerstand halveert).
Hij kan er vast wel tussenuit, maar reken wel op vermogenverlies.
Dat hoeft niet erg te zijn voor iemand die puur voor de looks een caféracer bouwt.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand ook waar een ballanspijp voor dient? Kan die er ook tussen weg ?

Tuurlijk kan ie er tussen weg, als je het juiste gereedschap er voor hebt.


Over het algemeen zal een motorfietsfabrikant proberen een motor zo duur mogelijk te verkopen tegen zo laag mogelijke productiekosten.

Ik hou voor mijzelf de stelling aan dat ze geen geld uitgeven aan een balanspijp als die geen nut heeft en de motor net zo goed functioneert zonder, waarom zouden ze hun winst verkleinen door onnodige zooi te monteren ?
 
Tuurlijk kan ie er tussen weg, als je het juiste gereedschap er voor hebt.


Over het algemeen zal een motorfietsfabrikant proberen een motor zo duur mogelijk te verkopen tegen zo laag mogelijke productiekosten.

Ik hou voor mijzelf de stelling aan dat ze geen geld uitgeven aan een balanspijp als die geen nut heeft en de motor net zo goed functioneert zonder, waarom zouden ze hun winst verkleinen door onnodige zooi te monteren ?
Mwah, wet- en regelgeving hebben ook nog wel wat invloed op wat er wel en niet op een motor zit natuurlijk.
 
Maar dat is ook allemaal al in de prijs meegenomen. Een motorfabrikant geeft geen onderdelen cadeau omdat ze er volgens de wet op moeten zitten. Integendeel, op die onderdelen maakt hij ook nog weer winst!
Dat zal best, maar dat was het punt niet. De meeste zaken zitten op een motor omdat het de motor beter maakt (zoals Baksteen terecht stelt), sommige zaken omdat het moet (reflectoren, kentekenplaathouder, spiegels etc). Die laatste kunnen er dus vanaf zonder dat de motor er slechter van wordt.

Of dat ook voor de balanspijp geldt, laat ik aan anderen.
 
Voorheen had ik ook een dubbele achterdemper met een balanspijp ertussen.
Door jarenlang invreten door roest, is het pijpje uiteindelijk verwijderd geworden.
Over het ontstane gat een plaatje gelast. Met rijden nooit iets van gemerkt.

Groot voordeel was wel dat de uitlaatdelen L+R afzonderlijk konden worden gemonteerd.
Dat is een hele strijd minder!
 
Laatst bewerkt:
ik heb ooit in een tuning boek gelezen, bekend ik dacht blauw boek...

dat wanneer de balanspijp zich dicht bij de kop bevind, dit resulteert in een hoger "top" vermogen..
verder naar achteren... beter koppel..

71BSA-A65-LF-grayframe.jpg
 
Wel, ik heb een moto gehad waarvan ik de balanspijp moest verwijderen om1 van de koppen er af te kunnen halen.. Braaf de flex er in gezet en.. het was gewoon een buis gelast tussen de bochten. Er was dus geen open verbinding tussen de beide bochten.. Maar het 'moest'voor de typegoedkeuring dus is het door de toenmalige louche importeur maar zo 'geregeld'.
 
Bij een BMW-boxer heeft die balanspijp zeker effect bij lage toerentallen. Bij een verbouwproject had de verbouwer de balanspijp weggelaten en klaagde toen dat de motor bij lage toerentallen geen vermogen/koppel had. Deze er weer tussen gezet en het euvel was over.
 
Laatst bewerkt:
Bij een BMW-boxer heeft die balanspijp zeker effect bij lage toerentallen. Bij een verbouwproject had de verbouwer de balanspijp weggelaten en klaagde toen dat de motor bij lage toerentallen geen vermogen/koppel had. Deze er weer tussen gezet en het euvel was over.
Ding heeft vaak wel een nut ja. Scheelt per motor in welke mate het iets toevoegt. En het hangt helemaal van de constructie vd uitlaat af, de onderliggende berekeningen, de wensen en eisen vd fabrikant, en keuzes. Soms ook deels looks (juist wel, of juist geen balanspijp).
 
Mijn cbx 750 f had origineel een balanspijp. De vervaningsdempers die ik er na een paar jaar opgezet heb hadden dat niet. Met rijden merkte ik geen verschil maar bij het sleutelen wel. Wat een weelde om de linker en rechter demper los van elkaar te kunnen demonteren.
 
Bij een BMW-boxer heeft die balanspijp zeker effect bij lage toerentallen. Bij een verbouwproject had de verbouwer de balanspijp weggelaten en klaagde toen dat de motor bij lage toerentallen geen vermogen/koppel had. Deze er weer tussen gezet en het euvel was over.
Dan laat ik 'm maar stil zitten (niet da'k van plan was m weg te halen :N ) De trekkracht van de boxer bij lage toerentallen is indrukwekkend :t
 
Mmm, toch een interessant onderwerp. Ik ben op zoek naar een uitlaat waarbij 1 demper ipv nu 2 dempers gebruikt gaat worden. De collector nu dient tevens als balanspijp.
Deze wil ik aanpassen zodat er 1 demper op past.
Wat gebeurt er als ik 1 demper ga gebruiken met zelfde (aangepaste)collector?

Originele collector...
full


en daar wil ik deze op aansluiten....

full
 
Mmm, toch een interessant onderwerp. Ik ben op zoek naar een uitlaat waarbij 1 demper ipv nu 2 dempers gebruikt gaat worden. De collector nu dient tevens als balanspijp.
Deze wil ik aanpassen zodat er 1 demper op past.
Wat gebeurt er als ik 1 demper ga gebruiken met zelfde (aangepaste)collector?

Originele collector...
[afbeelding]

en daar wil ik deze op aansluiten....

[afbeelding]


Hangt van het binnenwerk van die collector af. Zijn het twee gescheiden gasstromen daarbinnen of worden dat de uitlaatgassen (direct) gecombineerd?

In mijn beleving zijn balanspijpen bij uitlaten sterk vergelijkbaar met bass reflex-poorten van luidsprekers. Door gebruik te maken van fase-effecten zoals resonanties versterk en verzwak je bepaalde frequenties cq. toerentallen. Deze effecten zijn gecalculeerd en ontworpen om een specifiek effect te bereiken. Je moet verstand van zaken hebben en inzicht in de onderliggende berekeningen om daar zinvolle wijzigingen in aan te brengen.
 
Laatst bewerkt:
Mmm, toch een interessant onderwerp. Ik ben op zoek naar een uitlaat waarbij 1 demper ipv nu 2 dempers gebruikt gaat worden. De collector nu dient tevens als balanspijp.
Deze wil ik aanpassen zodat er 1 demper op past.
Wat gebeurt er als ik 1 demper ga gebruiken met zelfde (aangepaste)collector?

Originele collector...
[afbeelding]

en daar wil ik deze op aansluiten....

[afbeelding]

hey Ray...
voor jouw brommer heb je mooie 4in2in1 pijpjes..
of deze nog gemaakt worden..

VF%2B750%2BF%2Bby%2BQuarter%2B16.jpg

Racing Cafè: Honda Interceptor 750 (VF 750 F) by Quarter
 
Terug
Bovenaan Onderaan