WSBK Phillip Island 23-25 feb 2018

Wie wordt de koning van Philip Island?

  • Rea

    Stemmen: 5 25,0%
  • Sykes

    Stemmen: 1 5,0%
  • Melandri

    Stemmen: 5 25,0%
  • Laverty

    Stemmen: 0 0,0%
  • Camier

    Stemmen: 3 15,0%
  • Savadori

    Stemmen: 1 5,0%
  • Lowes

    Stemmen: 0 0,0%
  • van der Mark

    Stemmen: 4 20,0%
  • Daviez

    Stemmen: 1 5,0%
  • Fores

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    20

iBr@ToR

Aan het typen...
19 apr 2004
4.865
801
https://nl.motorsport.com/wsbk/news/preview-wsbk-van-der-mark-kawasaki-1007307/

Waar de ouvertures van het Formule 1- en MotoGP-seizoen nog even op zich laten wachten, mogen de coureurs uit het World Superbike-kampioenschap komend weekend al wel weer aan de bak op Phillip Island.
Na een seizoen waarin Kawasaki en in mindere mate Ducati dicteerden, gaat het kampioenschap in 2018 reglementair op de schop. Kan Michael van der Mark profiteren van deze wijzigingen of blijven de groene veelvraten buiten schot?

Wens en wil om moeizaam 2017 weg te spoelen
Na zijn vierde plaats in het kampioenschap van 2016 waren de verwachtingen bij Van der Mark voorafgaand aan het seizoen 2017 hooggespannen. Vroeg in het jaar werd echter al duidelijk dat strijden om het wereldkampioenschap onbegonnen werk zou worden voor de Nederlander. Kawasaki en met name kopman Jonathan Rea hielden het kampioenschap wederom in een ijzeren greep, met zestien zeges uit 26 races. De Brit greep uiteindelijk met een straatlengte aan voorsprong zijn derde wereldtitel en liet de concurrentie volslagen kansloos.

Bovendien wisten de overige Kawasaki- en Ducati-mannen alle resterende zeges onderling te verdelen. Voor Van der Mark en zijn Pata Yamaha-team bleven er slechts enkele kruimels over. Twee podiumplekken, in Algarve en Magny-Cours, en P6 in de eindafrekening bleken het hoogst haalbare voor de Rotterdammer. "Het verschil tussen de motoren is heel erg groot, als je niet op een fabrieksgesteunde Kawasaki zit, dan wordt vechten voor het kampioenschap bijzonder lastig", analyseerde hij in 2017 veelzeggend.

Mes in WSBK: wat verandert er reglementair in 2018?
Om zijn Yamaha en alle overige fabrikanten in 2018 een min of meer gelijk speelveld te bieden, en zo het gebrek aan spanning op te vangen, kwamen Dorna en de FIM met een aantal rigoureuze maatregelen op de proppen. Zo is er een nieuw toerenbegrenzer-systeem van kracht waarbij de topteams, bij gebleken dominantie, zwaarder begrenst worden dan de mindere goden. Om te beginnen mag de nieuwe Kawasaki ZX-10RR bij aanvang van het seizoen alvast 1.000 toeren minder draaien. Daarnaast kan de organisatie het toerental na iedere drie raceweekenden nog eens met 250rpm terugdraaien.

Mocht dit de verhoudingen nog niet afdoende gelijktrekken, dan is er altijd nog een tweede optie: een systeem om de doorontwikkeling op motorisch vlak te beperken. Simpel gezegd kan de motorische ontwikkeling van de topteams worden bevroren bij (te) goede prestaties. Teams die in het nieuwe algoritme minder punten scoren, mogen gedurende het seizoen wel gewoon onderdelen vervangen en verbeteren. Zo kunnen achterop geraakte merken in 2018 ook op eigen kracht, zij het met enige hulp van de organisatie, nog terrein goedmaken.

Kanshebbers: Kawasaki nog steeds toonaangevend
Beide maatregelen zijn op papier een rechtstreekse aanval op de dominantie van Ducati en vooral Kawasaki. Na de wintertests rijst echter de vraag hoe effectief deze maatregelen in de praktijk zullen zijn. In zowel Phillip Island, Portimao als ook Jerez waren de Kawasaki's van Rea en zijn teamgenoot Tom Sykes nog altijd vooraan te vinden. Het gat met de rest was over het algemeen ook nog aanzienlijk te noemen.

Het moge duidelijk zijn: ook in 2018 is Kawasaki nog altijd dé maatstaf in het WK Superbike. Met de drie meest recente wereldtitels op zak is sterrijder Rea ook dit seizoen weer de torenhoge favoriet. Gezien het verschil met de rest zal enige concurrentie, zeker aan het begin van dit seizoen, vooral uit eigen stal moeten komen. Sykes, de wereldkampioen van 2013, gaf in Jerez daarvoor een eerste visitekaartje af. Voor de spankracht zou een wederopstanding van de Sykes uit 2013 een zegen zijn.

Want waar Kawasaki goed met de nieuwe reglementen omgaat, heeft naaste concurrent Ducati beduidend meer problemen. De Italianen worstelen zienderogen met de strengere toerenbegrenzing en kenden derhalve een lastige winter. Aangezien Ducati vorig jaar nog het dichtst bij Kawasaki in de buurt kwam, kan de organisatie zichzelf weleens lelijk in de voet hebben geschoten met de nieuwe reglementen. Marco Melandri en vicewereldkampioen Chaz Davies hebben in elk geval nog veel werk aan de winkel, willen ze in 2018 echt voor de wereldtitel kunnen vechten.

Kansen Van der Mark: op jacht naar eerste WSBK-zege
Sterker nog, afgaande op de wintertests lijken Yamaha, Aprilia en het met Leon Camier opkomende Honda het gat met nummer twee Ducati zelfs enigszins te hebben gedicht. Van der Mark moet met andere woorden in staat zijn om dit jaar geregeld en beduidend vaker dan in 2017 voor de podiumplaatsen te kunnen strijden. Gezien de stevige voorsprong van Kawasaki lijkt het knokken om de wereldtitel in 2018 echter nog altijd een brug (of twee) te ver voor de Nederlandse Pata Yamaha-piloot.

Van der Mark gaf eerder aan binnen tien jaar minstens één keer wereldkampioen – in Superbike of MotoGP – te willen worden. Voor komend seizoen is hij echter bovenal realist. "Kawasaki heeft zoveel grote stappen kunnen zetten in de afgelopen jaren dat ze waarschijnlijk nog wel een tijdje vooraan blijven rijden. De kans is echter wel groter, en realistischer, dat ik vaker om de topplaatsen mee kan strijden." Hierdoor mag Magic Michael in de loop van zijn vierde seizoen, zeker als Kawasaki reglementair nog verder wordt gestraft, wel degelijk hopen op zijn allereerste zege in het WSBK-kampioenschap.
 
Laatst bewerkt:
Gecombineerde resulateten vrijdag:

mjhrmmilz8.jpg

txdmbrg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is er bekend waar de WSBK gevolgd kan worden? Eurosport heeft het blijkbaar druk met andere dingen. :N

Laat maar, zie net het andere topic met TV zender discussies. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ehm, iemand die kan vertellen waarom van Sikkelerus en Smith van GEMAR Team Lorini allebei niet reden in de FP2...? :?

[edit]Aha, kutweer...[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer een race. *O*

Eurosport 2 morgen om 18.00 de herhaling. :')
 
Tjonge tjonge, kan Pirelli nu echt geen band maken die het de hele wedstrijd uit kan houden op PI :?
 
Tjonge tjonge, kan Pirelli nu echt geen band maken die het de hele wedstrijd uit kan houden op PI :?

Inderdaad zeg wat een aanfluiting. Dat het een keer gebeurd Oke, maar het is al jaren gezeik met de banden. Pirelli moet zich de ogen uit hun kop schamen!
 
Wordt tijd dat ze bandenmerken vrijgeven...niet 1 leverancier -O-

Stel je voor dat het ene bandenmerk het dan wel voor elkaar heeft, en het andere merk niet... Dat lijkt me voor het racen niet gunstig. De ene coureur wint gemakkelijk, de ander heeft bij voorbaat geen schijn van kans?
 
De grootste verrassing is dat Rea niet gewonnen heeft (maar geloof dat ie ziek was). Verder weinig veranderd tov vorig seizoen, de Yammies kunnen het niet bijbenen. jammer.
 
Ik heb genoten van Race 2! Zó veel wisselingen voor de kop, en een privateer Ducati op het podium. Heerlijk! De Yamaha's zaten er, in de vorm van Michael, heel lang goed bij en dat is fijn om te zien. Jammer dat het dan, net als gisteren, aan het einde een beetje uit elkaar valt voor hem en dat Lowes ook voorbij komt.

Maar Race 2 was wel een stuk interessanter om te zien dan Race 1, ik ben tevreden. :Y
 
Ik heb genoten van Race 2! Zó veel wisselingen voor de kop, en een privateer Ducati op het podium. Heerlijk! De Yamaha's zaten er, in de vorm van Michael, heel lang goed bij en dat is fijn om te zien. Jammer dat het dan, net als gisteren, aan het einde een beetje uit elkaar valt voor hem en dat Lowes ook voorbij komt.

Maar Race 2 was wel een stuk interessanter om te zien dan Race 1, ik ben tevreden. :Y

Vergeet de Honda niet :t
 
Ik heb genoten van Race 2! Zó veel wisselingen voor de kop, en een privateer Ducati op het podium. Heerlijk! De Yamaha's zaten er, in de vorm van Michael, heel lang goed bij en dat is fijn om te zien. Jammer dat het dan, net als gisteren, aan het einde een beetje uit elkaar valt voor hem en dat Lowes ook voorbij komt.

Maar Race 2 was wel een stuk interessanter om te zien dan Race 1, ik ben tevreden. :Y
:^
 
Ik heb genoten van Race 2! Zó veel wisselingen voor de kop, en een privateer Ducati op het podium. Heerlijk! De Yamaha's zaten er, in de vorm van Michael, heel lang goed bij en dat is fijn om te zien. Jammer dat het dan, net als gisteren, aan het einde een beetje uit elkaar valt voor hem en dat Lowes ook voorbij komt.

Maar Race 2 was wel een stuk interessanter om te zien dan Race 1, ik ben tevreden. :Y

Ik ook ,....ik heb namelijk het gevoel dat die Yamaha wel stappen heeft gemaakt.
 
Voor de verplichte bandenwissel zat van der Mark er beter bij dan erna, maar hopelijk genoeg om mee te kunnen nemen aan positieve punten naar Thailand. Prachtige race, close finish, typisch Phillip Island. Dat was genieten! :}

Ook top van Cortese in de WSS! Sofuoglu begint het seizoen (weer) met een achterstand.

Nu een maand wachten. :+
 
Inderdaad zeg wat een aanfluiting. Dat het een keer gebeurd Oke, maar het is al jaren gezeik met de banden. Pirelli moet zich de ogen uit hun kop schamen!

Tuurlijk hoe moeilijk kan het nu zijn een motorfiets die maar 160 170 kilo weegt en iets van 200+ pk's op het asfalt probeert te stampen. :')
 
Ik ben eerlijk gezegd de weg kwijt: Er lopen nu 3 topics of ten minste 2 over hetzelfde onderwerp. Mbt race 2:

Man, man, man wat was de Ducati van Melandri snel op start-finish. En wat waren Rea en vdM weer snel in de bochtenserie na start-finish. Melandri heeft race 2 echt op topsnelheid gewonnen. Maar leuk voor het kampioenschap.

En vond race 2 inderdaad zeker het aanzien waard. Mooi dat Honda weer mee doet voorin! Veel wisselingen en mooie gevechten gezien. Ik hoopte dat vdM Rea zou volgen de pits in, omdat je weet dat Rea meestal een goede strategie heeft. En dat gebeurde ook. Maar wat begrijp ik weinig van vdM's race opbouw: Tot ongeveer 2 ronden na de pitstop ging het prima. Hij was in de lange bochtenreeks sneller dan Melandri. Echter nadat Melandri vdM de laatste keer inhaalde, zag je het verval aankomen en Lowes en Camier naderen en er voorbij gaan. Met deze bandenwissel zou je zeggen dat het niet aan de banden kan liggen. Concentratieverlies geloof ik ook niet in. Maar wat is het dan wel? Zeg het maar.
 
Ik ben eerlijk gezegd de weg kwijt: Er lopen nu 3 topics of ten minste 2 over hetzelfde onderwerp. Mbt race 2:

Wat mij betreft: beter iets, of zelfs teveel, dan niets. :+

Afgelopen seizoen wilde het nog wel eens voorkomen dat er überhaupt geen topic geopend werd, of pas heel laat. Met het Slowchat topic is er tenminste altijd een plekje vrij voor de WSBK-races, ook als er geen apart topic geopend wordt. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan