Gehele revisie 200exc

30 nov 2013
206
39
Landgraaf
Goedemiddag noppenvriendjes.

Ik heb een ktm 200exc en zou deze in zijn geheel willen (laten) reviseren.
Helaas ben ik naast lelijk ook enorm blut op het moment.
Kan iemand me een indicatie geven wat een gehele blokrevisie ( krukas, zuiger, bak ) ongeveer zal gaan kosten?
Dan weet ik hoelang ik op noodles en droog brood moet leven.

Alvast bedankt!!
 
Puur vanwege slijtage doeleinde laat je bij een cross/enduro bij wat groter onderhoud (nadat je minstens 1-2 zuigers vervangen hebt) de volgende dingen reviseren:
Zuiger, bigend lager, krukaslager (moet het blok dus volledig gesplitst worden). Overige onderdelen als de versnellingsbak lagers zou ik (afhankelijk van de staat / draaiuren natuurlijk) niet vervangen aangezien het meestal niet nodig is. Als een motor toe is aan zijn 10e zuiger is dat een ander verhaal natuurlijk.....

Truc is ook de onderdelen tijdig te vervangen om schade aan cilinder te voorkomen. In de tijd dat ik serieus crosste reed ik zo'n 10-15 uur(125cc 2t) ~25-30 uur (250 cc 2t) met een zuiger. Met een enduro belast je de motor anders waardoor je met een 250/300 2 takt een uurtje of 60-80 met een zuiger kunt rijden. De 200 is een beetje vreemde eend.....

Prijzen zijn vrij eenvoudig te googlen, wat ik zo snel vond:
Zuiger: €150,
Bigend: €150
Krukaslagers + keerringen: €100
Wat kleinmateriaal (pakkingen etc) ~€50?
Arbeid: ~€60-70/uur?.

Aan onderdelen zelf ben je dus een ~€450 kwijt, puntje arbeid als je dit laat doen durf ik niet zo te zeggen. Motorblok uit je motor halen en zo aanleveren scheelt al aardig wat uren.
Schat dat ik hier zelf (als ik alle onderdelen klaar heb liggen) toch minstens een uur of 3-4 mee bezig ben (excl persen bigend, heb daar het gereedschap niet voor...).
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je je bigend en krukas lagers vervangen na 2 zuiger wissels ... Complete onzin.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag noppenvriendjes.

Ik heb een ktm 200exc en zou deze in zijn geheel willen (laten) reviseren.
Helaas ben ik naast lelijk ook enorm blut op het moment.
Kan iemand me een indicatie geven wat een gehele blokrevisie ( krukas, zuiger, bak ) ongeveer zal gaan kosten?
Dan weet ik hoelang ik op noodles en droog brood moet leven.

Alvast bedankt!!

Misschien beter gaan sparen en het geld stoppen in een facelift :P :+
 
Puur vanwege slijtage doeleinde laat je bij een cross/enduro bij wat groter onderhoud (nadat je minstens 1-2 zuigers vervangen hebt) de volgende dingen reviseren:
Zuiger, bigend lager, krukaslager (moet het blok dus volledig gesplitst worden). Overige onderdelen als de versnellingsbak lagers zou ik (afhankelijk van de staat / draaiuren natuurlijk) niet vervangen aangezien het meestal niet nodig is. Als een motor toe is aan zijn 10e zuiger is dat een ander verhaal natuurlijk.....

Truc is ook de onderdelen tijdig te vervangen om schade aan cilinder te voorkomen. In de tijd dat ik serieus crosste reed ik zo'n 10-15 uur(125cc 2t) ~25-30 uur (250 cc 2t) met een zuiger. Met een enduro belast je de motor anders waardoor je met een 250/300 2 takt een uurtje of 60-80 met een zuiger kunt rijden. De 200 is een beetje vreemde eend.....

Prijzen zijn vrij eenvoudig te googlen, wat ik zo snel vond:
Zuiger: €150,
Bigend: €150
Krukaslagers + keerringen: €100
Wat kleinmateriaal (pakkingen etc) ~€50?
Arbeid: ~€60-70/uur?.

Aan onderdelen zelf ben je dus een ~€450 kwijt, puntje arbeid als je dit laat doen durf ik niet zo te zeggen. Motorblok uit je motor halen en zo aanleveren scheelt al aardig wat uren.
Schat dat ik hier zelf (als ik alle onderdelen klaar heb liggen) toch minstens een uur of 3-4 mee bezig ben (excl persen bigend, heb daar het gereedschap niet voor...).


Dank voor de reactie. :)

De zuiger is gewoon aan vervanging toe, net als de big-end.
Daarnaast staat de bak vast in zijn vrij.
Als het blok dan toch gesplitst is dacht ik, waarom moeilijk doen en halfbakken tekeer gaan als ik ook alles in 1x kan laten doen en gewoon fris opnieuw kan beginnen met het hok.
 
Waarom zou je je bigend en krukas lagers vervangen na 2 zuiger wissels ... Complete onzin.

Mee eens.
Ik zou een beunhaas zoeken met verstand van zaken.
Scheelt een hoop in het urentarief.
Verder hopen dat de tandwielen in de bak nog goed zijn.
Die zijn ook best prijzig.
 
Wat is de reden dat je hem helemaal wil reviseren?


Omdat het een oud en afgetrapt hok is. Maar wel mijn oud en afgetrapt hok. :Y
De bak staat dus vast in de vrij, de zuiger heeft er een dikke 60u opzitten ( de krukas had ( welliswaar minimaal ) speling, enz. Enz.
Het enige fatsoenlijke aan de brommer is het rijwielgedeelte, de ( 1 zuiger oud) nieuwe nicasilwand, de remmerij en het feit dat de snol een kentekenplaat heeft.
 
Dat vast in zijn vrij heeft misschien meer te maken met de tandwielen/schakelvorken dan met de lagers maar daar kom je vanzelf wel achter als je hem open haalt. met 1000 euro kom je in ieder geval een heel eind bij een 2 takt.
 
Waarom zou je je bigend en krukas lagers vervangen na 2 zuiger wissels ... Complete onzin.

Ligt eraan hoe je dit bekijk, bij een crosser is dat zeer snel. Rij je 3 zuigers op a 80 uur/stuk zit je op 240 uur en zal je bigend de beste tijd gehad hebben verwacht ik. Zelf nooit een nieuwe motor naar een versleten bigend gereden, maar er wel 2 laten vervangen omdat ze op waren.

Dank voor de reactie. :)

De zuiger is gewoon aan vervanging toe, net als de big-end.
Daarnaast staat de bak vast in zijn vrij.
Als het blok dan toch gesplitst is dacht ik, waarom moeilijk doen en halfbakken tekeer gaan als ik ook alles in 1x kan laten doen en gewoon fris opnieuw kan beginnen met het hok.


Heb je enig idee hoeveel draaiuren de motor totaal gehad heeft?. Uiteindelijk is puntje arbeid (als je geen beunhaas kunt vinden) vrij fors dus zou kunnen overwegen de belangrijke blok componenten te vervangen.

Wat de reden is van het vast zit in de 0 durf ik zo niet te zeggen. Zelf alleen bekend met uit de versnellingen schieten, mijn (toen zgan) 2003 YZ250 had daar last van; uiteindelijk de 3, 4 en 5 vervangen. Duur geintje als student :X.
 
Laatst bewerkt:
Vast in de vrij... kleine moeite om even de rechtercarterdeksel eraf te halen en te kijken of de drum nog wordt bediend, je blok hoeft er dan denk ik niet eens onderuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan