Benelli Tornado TNT 125

scootermuis

MF'er
6 dec 2007
69
0
Hallo allemaal,

ik heb gisteren op de Motorbeurs in Utrecht de Benelli Tornado TNT 125 bewondert :9~ :t.

Ik ben al lang een liefhebber van kleine motoren. Ik rij nu een Suzuki Intruder 250 en heb een Mash 250 en meerdere scooters in die CC-klasse gehad.

Hoe kleiner hoe fijner! Maar, ik moet geen rijdend opstakel op de weg zijn, dat is gevaarlijk, op de snelweg kom ik niet. Ik woon op slechts 10km van Belgie en 50km van Duitsland, kortom daar kom ik regelmatig. De maximum snelheid buiten de bewouwde kom is daar anders dan in Nederland. In Duitsland 100km/uur, maar steeds vaker kom ik 70km/uur zones tegen. En in Vlaanderen (dus NIET in Walonie en Brussel) is sinds 1 januari 2017 de maximale snelheid buiten de bebouwde kom verlaagd van 90km/uur naar 70km/uur. En daarbij vind je ook in Nederland steeds meer 60km/uur zones. Kortom, met een kleine motor kan je steeds makkelijker meekomen.

Zo, nu de Benelli.

Voor wie het niet kent:
netherlands.benelli.com
klik NAKED en klik TORNADO NAKED T

Ik vind hem geweldig!
De looks, de zit positie (ik ben 1,72m). En de reviews die ik on-line heb gelzen zijn allemaal lovend.

Nu nog een dealer in de buurt (mijn Mash dealer heeft ook SYM scooters en dat is van dezelfde importeur (MOTEO) als Benelli).

Benelli was een oud Italiaans merk, maar is nu Chinees. Wordt ook gemaakt in China. Maar de afwerking is wel van een niveau hoger dan wat we gewend zijn van wat uit China komt. Ik heb er vertrouwen in.

Dat was tot nu mijn bijdrage. Wat vinden jullie ervan?

Houdoe, Hans
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 'm tof. De MSX125SF ziet er wel gelikter uit, maar die kost 1358 euro meer. Als ik iets voor erbij wil kopen, is 1358 euro extra best veel geld. Aan de andere kant heeft Honda zijn naam al waar gemaakt en blijft de restwaarde een stuk hoger als je 'm van de hand wil doen. Maar 2899 euro all-in is een leuke prijs die geen deuk in je portemonnee achterlaat, hoewel ik 'm nog niet aan de tand heb gevoeld.

Maar de Benelli ziet er grappig uit, zit prima en je kan tenminste een schijfslot door het schijfje voor doen. Iets waar Honda maar niet aan wil bij de lichtste motoren en motorscooters. Ze hebben zulke knappe koppen bij R&D, maar iets simpels als grotere gaten in een remschijf komen ze dan niet op.
De uitlaat van de Benelli doet wat denken aan MV Agusta. Cockpitje is netjes met analoge toerenteller. Het schijnt dat er geen ruimte onder het zadel zit, hoewel ik dat nog niet helemaal kan geloven. Knippers achter mooi verwerkt in het plastic kontje, splash guard bij het achterwiel om geen natte rug te krijgen. Wel een compleet ander blok dan de MSX. De koppeling vond ik erg zwaar, zeker voor een 125cc.

Waar ik alleen bang voor ben; hoe zit het met de after market onderdelen zoals bijv. uitlaten? Voor de MSX is er zo gruwelijk veel verkrijgbaar voor, omdat ie vooral in Azie immens populair is. maar goed, een uitlaat is altijd nog op maat te maken en in de Aziatische landen rijden ze al even met Benelli's van Chinese makelij.

We wachten af. Moteo is nog bezig met de opbouw van het dealernetwerk. Zodra er demo's zijn ga ik in elk geval deze TNT125 proberen. En hopelijk ook nog wel de BN302 of BN302R. De top zou rond de 116km/u liggen, met de MSX125 haalde ik met pijn en moeite 100km/u. De dame van de marketing gaf aan dat ze rond de zomer wel demo's verwacht. Eerst moet het hele netwerk worden opgebouwd in NL.

Verder ben ik benieuwd of Kawasaki dan misschien toch nog de Z125 deze kant op zal brengen. Maar aan de andere kant; die kleine 125cc's zijn wel grappig, maar niet bepaald populair. Ik zie ze echt zelden.

Edit; Een topic zonder plaatjes is waardeloos. Hier wat plaatjes die ik donderdag op de motorbeurs heb gemaakt.

Ff64xWg.jpg


O29KuVh.jpg


8ukIz7X.jpg


Mijn voorkeur gaat naar rood. Jammer dat ze geen geel/zwart hebben. 8.2kW is wel meer dan wat de MSX125 heeft (7.2kW). Wel wat kilo's zwaarder, dus het vermogen zal weinig uitmaken qua verschil.
 
Laatst bewerkt:
Grappig fietsje, zelf zou ik zoiets nooit kopen (de BN302 daarentegen wel) maar ik snap wel dat mensen dit leuk vinden!

TheMissendenFlyer op YouTube heeft er op gereden en een video gepost.
 
Tis wel een aardig ding voor achterop de camper.

Hmm....moet ik eerst een camper kopen. Laat dus maar. :P
 
Hier in Belgie kost hij 2399 euro, 1000 minder dan de msx. Het verbaasd mij hoe duur 125cc is geworden tegenover 3 of 4 jaar geleden, vooral honda en yamaha.
 
Heb je in Belgie ook al dat de rijklaarkosten in die prijs verwerkt zitten?
Want de MSX125SF kost hier 4258 euro. Daar zit dan 400-500 euro rijklaarkosten bij in. Kost ie nog altijd 3758-3858 euro en dus zeker 500 euro meer dan in Belgie.

TheMissendenFlyer is best positief in het filmpje! Enige nadeel is wat hij al zegt, dat je er in het begin helemaal geen onderdelen voor kan bestellen om 'm wat mooier te maken. Voor de MSX heb je gruwelijk veel te koop. Ik hoop dat de importeur een demo heeft, want reken er maar op dat ik 'm dan ga rijden en er wat over ga schrijven en wat videootjes mee maak.

Maar volgens mij was het uitlaatje best luid, dus die hoef je dus al niet te vervangen.
Dit 125cc spul is gewoon leuk voor in en om de stad en een beetje aandacht te trekken.

125cc motoren zijn zo duur geworden door het A1-rijbewijs. Grotere vraag, dus prijs omhoog. Maar te hoge prijs en de vraag zal afnemen en dan wachten jongeren tot ze voor A2 mogen afrijden (of A code 80). De tweedehands prijzen voor 125cc motoren zijn ook krankzinnig hoog in Nederland om diezelfde reden. Zelfs particulier. Honda CBR125R, eerste model in repsol kleurtjes. 35k gelopen, 12-14 jaar oud en dan 1750 euro durven te vragen. Ik weet nog wel dat zo een bij de dealer stond, toen 5 jaar oud en 12k op de teller voor 1750 euro met 3 of 6 maanden garantie. A1 is eigenlijk al weinig populair en die prijzen helpen niet mee. :)
 
Laatst bewerkt:
In Belgie heb je geen rijklaarkosten ;) De msx kost hier nu 3399 euro. Ik weet nog dat de msx hier 2 a 3 jaar geleden 'maar' 2899 nieuw kostte. En hier in Belgie is er wel een markt voor 125cc omdat je hier met je auto rijbewijs met 125cc mag rijden.

Toen ik mijn eerste 125cc kocht een yamaha wr125x (ongeveer 4 a 5 jaar geleden denk ik) scheelde het echt echt enorm in prijs, de wrx kostte ongeveer evenveel als een yzf r125, nog minder dan 4000 euro had ik toen betaald en nu kost de yzf r125 hier ondertussen 5599 euro :/

De yamaha wr125x is hier ondertussen niet meer verkrijgbaar en de honda cbr125 zie ik ook niet meer op de Belgische site van honda.

Mijn msx had ik 2dehands van een honda en yamaha dealer hier in de buurt gekocht voor 2200 euro die 1 jaar oud was met maar 700 km ofzo.

Ondertussen heb ik alleen nog maar een honda pcx. Al heb ik wel spijt dat ik de msx weg heb gedaan, maar ik had pas een huisje gekocht en heb het geld niet meer voor een 2de motor :N
 
Ik ga morgen eens kijken bij een dealer in de buurt of ze de Benelli tnt125 hebben staan, volgens de site van Benelli is die zaak een dealer maar zover ik weet verkopen ze daar alleen KTM, Kawasaki en Sym. Vind het echt een leuk ding. :) Begin nu echt te twijfelen om hem in de lente te kopen, alleen de centjes... tja, is een paar nachtjes over slapen. :+
 
Wat een leuk ding zeg ! Ik heb net mijn Honda MSX 125 van 2015 verkocht en zou met een paar centje bijleggen weer zo'n Benelli kunnen kopen. Ik vind 'm heel bijzonder met die uitlaatjes en het trellis-frame.
Zouden er ook gelijk goede bandjes op zitten? Op de Honda zaten oorspronkelijk die keiharde chinese bandjes. Daar gaat ook iedereen mee onderuit. direct de Michelins er op.
 
Geen rijklaarkosten in Belgie, wie betaalt dan de transportkosten en het klaarmaken van de motor? De dealer? Hier mag je alles zelf betalen. 400-500 euro voor een licht motortje is geen uitzondering.

Onder de Benelli verwacht ik voor het geld gewoon rommelbanden, net als wat ze (de grote merken) onder veel lichte motoren gooien om de prijs laag te houden. Dus: direct andere banden er onder.
 
De Honda en Yamaha dealer hier in de buurt vraagt wel 100 euro ofzo extra maar de KTM, Suzuki, Kawasaki dealer waar ik mijn KTM rc125 gekocht had vroeg niks extra.
 
Benieuwd wie dan de transportkosten op zich neemt. :) Dealer of importeur.

Hier zie ik ook nooit veel MSXjes rijden, terwijl er genoeg mensen mijn reviews lezen over de MSX en MSX-SF. Een van de meest opgevraagde testverslagen. Eigenlijk zou een TNT250 van die formaat nog leuker zijn. Heb je net wat meer pit. Moet er wel ABS op, zit er nu niet op.
 
Ik ben net gaan kijken bij motorhuis erckens in Zonhoven maar de benelli TNT 125 was nog niet binnen alhoewel ze hem nu elke dag verwachten. Er komt zelfs een demo voor een proefrit mee te maken. Ze gaan hem ook met korting verkopen aan 2290 euro ipv de richtprijs van 2399. Waarschijnlijk ga ik dan binnekort is een proefritje maken.
 
Dat is heel goed nieuws. Zonhoven is prima te doen vanaf Valkenswaard. Moet ik hem alleen wel invoeren. Ik ga binnenkort ook eens kijken. En wachten op een Nederlandse dealer in de buurt.
 
zeer leuke fiets heb er in coevorden effe op gezeten precies mn maat en zeer veel lovende youtube filmpjes gezien en vlogs over dit dwergje :t
ben nu mn ouwe sok aan het uitschudden maar dat schiet niet op _O-
 
Laatst bewerkt:
Zelf paar weken terug bijna een Benelli Tornado Naked T125 gekocht.
Zal jullie het verhaal besparen, maar door omstandigheden die niet aan mijzelf lagen is het toch maar een Honda Grom geworden.
Ondanks dat ik de Benelli Tornado Naked T125 optisch mooier vind dan de Honda Grom, heb ik er geen spijt van toch voor de Grom te hebben gekozen.
De meningen zullen hierover vast uiteen lopen, maar denk er goed aan gedaan te hebben in dit geval.
Ik kan alleen nog maar zeggen dat de service/klantgerichtheid tussen verschillende motorzaken ENORM verschilt en dat dat helaas anno 2018 nog een waarlijk feit is.
Wat ben ik meer dan blij met mijn eigen huidige motordealer waar ik gelukkig al jaren zaken mee doe.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Nou de sok is uitgeschud hele opgaaf pffff
Ik ben sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een benelli 125 tnt tornado op papier
Heb hem In de kleur wit besteld als ik een beetje geluk heb as weekend rijden
De reccensies van eigenaren in de UK waren lovend en zijn al serieuze km,s mee gemaakt aldaar want sinds april 2017 daar leverbaar
Dealer om de hoek dus dat was het probleem ook niet
De honda scooter weer ingeruild na 400km vind dit toch leuker.
Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.moonraker-motorcycles.co.uk/Benelli%20TNT%20white%20side%202.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je aanwinst.
Ik had em ook bijna gekocht, maar is toch een Honda Grom geworden.
Ook ik hoop aankomend weekend te mogen rijden.
De Grom staat in elk geval al verzekert vanaf vrijdag de 18e.
Hoop dat de TNT Naked 125 jou gaat bevallen.
Leuk als je af en toe jouw ervaringen hier neerzet.
Vr gr
 
Ga ik zeker doen,de grom werd mij te duur als motor erbij
vandaar heeft wel abs tov de benelli die cbs heeft waar ze niet blij mee zijn met testen van de bike,maar we gaan het meemaken
Word hoofdzakelijk voor boodschappen en ritjes rond de kerk gebruiktstraal van 20km zeg maar
De rest op mn mini GS310 de toer en offroad tochten in een straal van 100km
en 1x in de vacantie naar?
Mijn motto .. klein is fijn..
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
En.......heb jij al te horen gekregen of jij aankomend weekend daadwerkelijk dan jouw Benelli TNT Naked T125 in ontvangst mag nemen en erop kunt gaan rijden?
Ik hoop het zo voor je.
Wordt namelijk een best wel goed Pinksterweekend en uitmuntend goed weer om eens lekker rond te tokkelen met zo'n motorfiets.
Zelf haal ik morgen mijn Honda Grom op.
Ik heb er zoveel zin aan dat wil je niet weten.
Zal er het hele weekend op rond gaan rijden en die eerste 1000km zitten er zo op.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan