Woon werk advies

Broseidon91

Rookie
25 jan 2018
24
0
Dag iedereen, heb veel zitten zoeken met de zoekfunctie maar dacht dan toch een topic te openen ivm een motor voor woon werk verkeer en hier em daar wat toeren/plezier ritjes

Heb zitten denken tussen een naked
Z1000 of vergelijkbare (heb nu een sv650n met clipons)
Of iets meer handiger, africa twin, vstrom, etc

Een SS vind ik niet prettig liggen heb het geprobeerd en de sv650 met clipons heeft ook soms zijn nadelen bij het rijden.

Mijn woonwerk is zo goed als allemaal snelweg toch 85 tot 90% ervan. Ik vind de looks en zitcomfort en wendbaarheid van de nakeds goed, de wind is niet zo een probleem maar regen en vriestemperaturen zijn wat een minpunt voor mij (het is mijn eerste winter met de moto en heb niet echt veel gereden voorlopig) dus vraag me af als een naked toch zo een goede keuze zou zijn of best een van de andere modellen die ik zei.
Enigste probleem met die allroads is dat ik 1.69 ben met korte benen jammer genoeg dus vrees dat deze te hoog zijn voor mij, kunnen ze verlaagd worden of is dit te moeilijk voor mij dan? Heb nog niet op een gezeten..

Wat is jullie mening hiervan? Welke motor rijden jullie als ww? Ik weet ook van deauvilles en bmw maar die spreken mij niet aan, persoonlijk gewoon want ik twijfel niet aan hun betrouwbaarheid wegens de meeste reviews dat ik ervan gelezen heb

Vele dank voor jullie hulp op voorhand. Kijk ernaar uit naar jullie reacties en meningen
 
Valt ook te zeggen 80km per dag soms meer voor werk.
Budget 4000 als ik bijspaar 6000 kan ik het maken
Zal er is voor kijken hoe is de zithouding hiervan?
Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Ik heb elke dag 180km (retour) gedaan op een Honda Deauville. Zuinig, erg wenbaar en goede windbescherming.

Enige minpunt die ik kon vinden is de acceleratie, daarom dat ik mijn gsx erbij gehouden heb.

Als ik hem langer zou houden zou ik mogelijk toch een andere ruit zoeken. Ik heb nu een spoilertje erop wat een hoop doet, maar ik vermoed dat het nog beter kan.

(ik hem hem overigens te koop staan omdatik inmiddels in eigen woonplaats ga werken volgende week :) )
 
Laatst bewerkt:
Haha thanks, weet van de deauville dat het goed is maar dat de acceleratie idd een minpunt is. Aangezien ik een sv650 hwb nu denk wel dat me dat ga storen die aceleratie op lange termijn. Heb nu nog niet het budget om 2 motos te hebben jammer genoeg
 
Wat mij betreft niet maar het grootste struikelblok is dan de prijs, die valt niet binnen budget.

Op zich is een naked best te doen (been there, done that) maar met 30km enkele reis zit ik er maar kort op. Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar een vrij hoge motor met een rechte zit. Niet zozeer vanwege de zithouding maar vanwege het overzicht en de zichtbaarheid. Natuurlijk zien mensen die niet kijken je sowieso niet maar het frontale oppervlak van een allroad is een stuk groter dan dat van een supersport en zelf kan ik over de auto's heenkijken. Helaas zijn allroads dan weer vrij hoog en kom je mogelijk met je lengte in de knoei. Aan de andere kant past mijn vrouw van 1.70 gewoon op mijn Transalp dus het heeft ook nog met proporties te maken.

Je clipons vervangen voor een stuur is misschien ook nog een optie.
 
zal ik dan maar? Dan hebben we het tenminste gehad: Een Hayabusa moet je hebben. Die zijn ideaal voor woon-werkverkeer.
 
Snelweg = file, de beste filerijders zijn enduros, supermotos en motoscooters. Vanwege jouw verticale beperking zeg ik motoscooter. Je krijgt van mij geen groetje, maar ten minste kan je handig naar het kantoor toe. Naked voor woonwerk is onzin en dat realiseer je ook als je andere types tweewielers probeert. Dat is opvallend dat je acceleratie van een motor voor openbare wegen in Nederland overweegt met snelheidsboetes vanaf 1 km/u overtreding en zijn 2de plek qua aantal files in Europa. Je kan een forse boete zelfs met een 250 cc motor krijgen, geloof me. En alle die stoere liter motorfietsen zie ik in mijn spiegels in een file.
 
Probleem van een naked is dat het niet lekker rijden is in de wind. Wat je ook moet overwegen is het gebruik en de grootte van de tank. Niet alle motoren zijn even zuinig en met een kleine tank sta je om de dag bij een tankstation.

Kwa grootte en all roads zijn er mogelijkheden om de motor te verlagen, maar het is waarschijnlijk ook een kwestie van gewenning. Het grote nadeel van all roads is dat dat type motor nu heel erg in de mode is en dat de tweedehands prijzen daarvoor vrij hoog liggen.

Een oudere Triumph Tiger lijkt me behoorlijk geschikt voor het serieuze ww-verkeer, als je van het uiterlijk houdt: Triumph Tiger 900 (2001) + TomTom
€ 3.200,00
http://link.marktplaats.nl/m1257948...al&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

De Honda nc700/750 (met of zonder DCT) is natuurlijk de ultieme ww-fiets, maar voor vrijetijdsgebruik waarschijnlijk te saai HONDA NC700XDCT (bj 2013)
€ 4.295,00
http://link.marktplaats.nl/m1252065...al&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons
 
Laatst bewerkt:
iedere motor waar je lekker op rijdt is goed te doen met woon werk. koop wat je mooi vind en lekker vind rijden en houd wat budget over om goede kleding aan te schaffen. een warm pak voor de winter en een koel pak voor de zomer eventueel aangevuld met een elektrisch verwarmd vest. met goede kleding is zelfs kou en nattigheid op een naked prima te doen als de generator maar genoeg extra stoom kan leveren om de verwarming te laten draaien. voordeel van allroads en tourmachines is dat die vaak standaard een extra zware generator hebben omdat de meeste eigenaren ze volhangen met extra's die stroom gebruiken zoals lampen navigaties en verwarmde kleding en daar houden de fabrikanten rekening mee.
 
Thanks voor alle hulp zover
Zal zien als ik mijn sv650 zijn clipons voor een gewone stuur kan veranderen om te beginnen. Is dit moeilijk?
Weet dat goede kleding belangerijk is en zal er zeker voor volgende winter er voor onvesteren en deze zomer. Want heb nu een modeka pak omdat ik de motor had maar nog geen pak en die zat in aanbieding maar merk nu dat de koude er toch doorkomt beetje x beetje
Allroads zeker de nieuwere modellen zijn idd kostelijk maar terecht, zie wel bv oude AT of v stroms op nog een redelijke prijs 2dehands maar zal me informeren tot hoever die verlaagd zouden kunnen worden. Een naked ziet er goed uit en heeft iets voor mij maar als ik ook aan het vrouwtje denk (ritten naar spanje etc) denk ik toch dat een allroad misschien toch wat handiger is (mits ze wat verlaagd kunnen worden) of toch de ntv650 of nc700/750. Zal is werk ervan maken en op verschillende opzitten om zithouding te voelen en hoogtes en zo nog verder uitzoeken

Suggesties blijven welkom
 
ik zie hier allemaal mooie suggesties maar allemaal Japanse fietsen,vergeet ook de Europese broeders niet,zoals de Aprillia Tuono,ook heel leuk om mee te rijden buiten het woon/werk verkeer.
Ik heb zelf de Mille 1000 uitvoering gehad en dat was 1 van de best sturende motoren die ik gehad heb.
https://www.marktplaats.nl/a/motore...4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr,of de
Of de KTM superduke,ik heb daar in het verleden eens een uurtje op mogen rijden,echt een superfiets, https://www.marktplaats.nl/a/motore...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
BMW F800 https://www.marktplaats.nl/a/motore...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:
Die zijn toch allemaal wat prijziger. Maar inderdaad een BMW F700/F800 in tour of allroad-uitvoering zijn ook heel geschikt. V-strom werd ook genoemd door TS, natuurlijk ook een goede optie.

Tuono of ktm superduke zijn leuke motoren, maar voor puur ww-verkeer zijn ze vrij karaktervol en niet al te goedkoop als je naar het totale kostenplaatje kijkt (aanschaf+kosten/km).
 
Laatst bewerkt:
Was eerst tussen twijfel om de mille te nemen maar het is de bedoeling om zo hier en daar naar het buitenland te gaan met het vrouwtje dus denk dat zo een motor niet zo handig is dan. Maar idd de europese merken kunnen we ook niet uitsluiten. Wat hebben we nog dan vstroms, african twins, etc( japanners maar europese versies ander dsn de BMWs)
Denk dat ik een allroad zal nemen heb nu een naked en vind hem de max maar handigheid is soms wat minder en denk daarin dat een allroad meer beter is plus heb er veel gezien van collegas dat ze wel genoeg kracht hebben eens je je rechterhand goed naar beneden duwt. Niet zoals SS ofzo maar toch genoeg (150km/u of 200 is toch niet handig in onze wegens) wel ja kijken naar mijn opties door mijn lengte..

Ps; het moeten niet de nieuwste modellen zijn zoals ik al zei heb oude ATs gezien van 96 en ik vind die wel wat hebben en het is om te beginnen met een allroad dan kan ik het verder bekijken en een nieuwere later kopen en degressief afschrijven dan.
 
Laatst bewerkt:
2 dingen die missen in je post: budget en hoeveel KM's ga je rijden?

Het voordeel van een allroad-achtige motor is de rechte zit waardoor je over de meeste auto's heen kunt kijken, en veel meer weer/wind bescherming hebt. Ook is het rijden bij langere afstanden veel meer ontspannen. Geen seconde zou ik een naked als ww motor overwegen. Ik zou zelf altijd voor Japans gaan, Yamaha, Suzuki of Honda, zijn niet voor niets al decennia lang de meest betrouwbare merken. Achteruit gaan in cc's wordt meestal huilen, natuurlijk is je verbruik ook belangrijk, maar ook dat is persoonlijk. Je kunt wel stellen meer cc is meer verbruik.
Rijtje met modellen om eens op te gaan proefzitten:
Yamaha Tracer of XT (met kardan)
Suzuki V-strom
Honda Crossrunner of Crosstourer (met kardan)
Bijna alle motoren kunnen verlaagd worden, sommige met ander veerpakket, verlagingskit, danwel met ander zadel.
 
Laatst bewerkt:
Was eerst tussen twijfel om de mille te nemen maar het is de bedoeling om zo hier en daar naar het buitenland te gaan met het vrouwtje dus denk dat zo een motor niet zo handig is dan. Maar idd de europese merken kunnen we ook niet uitsluiten. Wat hebben we nog dan vstroms, african twins, etc( japanners maar europese versies ander dsn de BMWs)
Denk dat ik een allroad zal nemen heb nu een naked en vind hem de max maar handigheid is soms wat minder en denk daarin dat een allroad meer beter is plus heb er veel gezien van collegas dat ze wel genoeg kracht hebben eens je je rechterhand goed naar beneden duwt. Niet zoals SS ofzo maar toch genoeg (150km/u of 200 is toch niet handig in onze wegens) wel ja kijken naar mijn opties door mijn lengte..

Ps; het moeten niet de nieuwste modellen zijn zoals ik al zei heb oude ATs gezien van 96 en ik vind die wel wat hebben en het is om te beginnen met een allroad dan kan ik het verder bekijken en een nieuwere later kopen en degressief afschrijven dan.
De TransAlp 650 is ook nog een leuke optie, zelfde motor als de Deauville maar wel een stuk lichter omdat er onder andere geen cardan opzit. Is ook nog met een verlaagd zadel te krijgen zodat je niet gelijk de motor hoeft te verlagen wat de geometrie veranderd.

Met normaal rijden zul je voldoende vermogen hebben, heb zelf nu ook al 4 motoren gehad met 650 V-Twin (TA, NTV en 2 Hawk's) en ben er zelf zeer tevreden over. Maar als je iets meer pit wil is een Yamaha TDM ook nog een leuke optie.
 
Zelf zweer ik bij een (lichte) motorscooter.
Doe dat al geruime tijd inmiddels met mijn huidige Yamaha Xmax250LS. ( 100km in totaal per dag )
LS staat voor Lane Splitter aangezien ik elke werkdag tussen de files doorrijd zonder enig probleem en met een glimlach van oor tot oor.
Een dikkere oftewel grotere motorscooter alla 600cc plus range valt af, want ook daarmee is het net als met een dikke toerbuffel lastiger tussen de koekblikken doorsturen.
Zal zekers kunnen, maar je bent gewoonweg net effe minder wendbaar en die onozele koekblikbestuurders kunnen doorgaans echt niet filerijden.
Druk met die schijttelefoon en veranderen van baan zonder eerst te kijken.
Het benne met recht egoistische asholes.

Heb er zelf ook een BMW R1200RT naast, maar die gebruik ik bewust niet om mee file te rijden.
Apparaat is net effe te groot, te dik, te lomp en te breed om relaxt elke dag mee te Lane Splitten.
Dus mijn motorscooter is ideaal.
Sinds kort rij ik met Gerbing T-12 elektrisch verwarmbare handschoenen erop.
Wat een weelde en nooit meer koude handen.
Voor woon/werk zweer ik dus bij een motorscooter.
Was het alleen al vanwege de maximale bescherming tegen regen die een naked bike absoluut niet heeft.
Succes met je keuze.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Was eerst tussen twijfel om de mille te nemen maar het is de bedoeling om zo hier en daar naar het buitenland te gaan met het vrouwtje dus denk dat zo een motor niet zo handig is dan. Maar idd de europese merken kunnen we ook niet uitsluiten. Wat hebben we nog dan vstroms, african twins, etc( japanners maar europese versies ander dsn de BMWs)
Denk dat ik een allroad zal nemen heb nu een naked en vind hem de max maar handigheid is soms wat minder en denk daarin dat een allroad meer beter is plus heb er veel gezien van collegas dat ze wel genoeg kracht hebben eens je je rechterhand goed naar beneden duwt. Niet zoals SS ofzo maar toch genoeg (150km/u of 200 is toch niet handig in onze wegens) wel ja kijken naar mijn opties door mijn lengte..

Ps; het moeten niet de nieuwste modellen zijn zoals ik al zei heb oude ATs gezien van 96 en ik vind die wel wat hebben en het is om te beginnen met een allroad dan kan ik het verder bekijken en een nieuwere later kopen en degressief afschrijven dan.

Als het de bedoeling is dat het vrouwtje achterop gaat dan kan je maar beter een
motor uitzoeken die ook bij langere afstanden nog comfortabel zit voor het vrouwtje,anders
word het vrouwtje een hels vrouwtje :( :Y ;)
Wat de SV betreft,als er een uitvoering is met hoog stuur van het zelfde bouwjaar dan
zou je op de motorsloperijen kunnen kijken of er een gebruikte kroonplaat met hoog stuur
te vinden is,je zal dan wel het contactslot over moeten zetten.Maar dan ben je er nog niet,
je zal waarschijnlijk ook langere kabels en remleiding nodig hebben,en hopen dat de elektrische bedrading lang genoeg is om nog te kunnen passen op een hoog stuur,kortom het
is allemaal niet zo simpel om dat te realiseren .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan