Garantiekwestie SWM

Hmjuist.. Even kijken. In mijn handel zijn de beste: Banden montage, banden balanceer apparaten, hefbruggen, elektromotoren, Richtbanken en industrie compressoren Italiaans. Voor zover ik weet bouwen ze ookzeer verdienstelijke landbouwmachines? al is dat laatste niet mijn sector verder.

En nee, als je betrouwbaar door de pekel wil, moet je geen sportieve jaren 90' Alfa kopen :+

Uhmm
Als ik SUN en technotest of Hoffman diagnose( tegenwoordig snap on) dan kies ik echt niet voor de technotest..
bonfiglioli of stober, dan kies ik stober...
Electromotoren, kabels, frames, het is gewoon allemaal minder qua degelijkheid
Schakelkasten, bij een duitser heb je 20-30% ruimte om uit te breiden, bij de italianen bouwen ze het liefst componenten OP elkaar om ruimte te besparen...

En als geld geen rol zou spelen, dan gaan mensen voor landbouwmachines voor carterpillar, John Deer kamatshu e.d. ferrari, lambourgini e.d. zie je hier in europa buiten italie maar zelden
 
Ik heb een aantal jaren gewerkt als monteur aan Italiaanse landbouwtrekkers (Valpadana)en heftrucks met Italiaanse motorblokken(Lombardini),maar daarnaast ook Japans(Komatsu) en Duits(Deutz),Het Italiaanse spul mankeerde meestal wel het nodige aan,dat was behoorlijk onderhoudsgevoelig,het Japanse en Duitse spul was een verademing om aan te werken,technisch veel beter in elkaar en buiten het reguliere onderhoud zelden problemen.
 
Laatst bewerkt:
..............Het Italiaanse spul mankeerde meestal wel het nodige aan,dat was behoorlijk onderhoudsgevoelig,het Japanse en Duitse spul was een verademing om aan te werken,technisch veel beter in elkaar en buiten het reguliere onderhoud zelden problemen.

Zelfde verschil als tussen BMW en een Ital. fiets......?

Eigenlijk het ergste..... Die Italianen zijn wel vreselijk mooi, maar technisch brrrr :X
Droom al jaren van een MV, maar verstand zegt NOOIT aan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Dan heb je niet bij de goede gekeken,op de site van de importeur staan maar een klein aantal dealers,bijna allemaal motorzaken. :)
Dealers – SWM Motorcycles

Precies, op de MotoMondo site staan denk ik de dealers van alle merken die ze importeren en die bromfietszaken zullen de 50cc Mash verkopen of mogelijk een elektrische fiets... waarvan ik even ben vergeten welk merk dat was.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde verschil als tussen BMW en een Ital. fiets......?

Eigenlijk het ergste..... Die Italianen zijn wel vreselijk mooi, maar technisch brrrr :X
Droom al jaren van een MV, maar verstand zegt NOOIT aan beginnen.

Nou BMW heb ik ook de nodige nachtmerries van gehad,mijn oud werkgever was ook BMW dealer en dat waren goede motoren voor de werkplaats,altijd wel iets wat kapot gegaan was,liever een Japanse motor als het daar om gaat.Ik moet daar wel bij vermelden dat BMW rijders gemiddeld meer km,s rijden dan andere merken,dus is de kans dat er iets kapot gaat ook groter.Italiaanse motorfietsen heb ik een aantal van gehad,Ducati,Laverda,Aprillia,en persoonlijk heb ik daar geen problemen mee ondervonden,deden het prima. :Y Wel een BMW en 2 KTM motoren en daar heb ik wel de nodige problemen mee gehad,maar waren oudere modellen.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde verschil als tussen BMW en een Ital. fiets......?

Eigenlijk het ergste..... Die Italianen zijn wel vreselijk mooi, maar technisch brrrr :X
Droom al jaren van een MV, maar verstand zegt NOOIT aan beginnen.


Gaan we ineens een clone motorfiets uit China vergelijken met een Italiaanse degelijke motorfiets.
 

...Hendeltje op het stuur...

Maar bij mijn 510SMR zit er ook een automatische decompressie op en hoef je het hendeltje dus niet percee te gebruiken

Ik heb inderdaad ook een hendeltje aan de linkerkant van mijn stuur. Het euvel hier zou inderdaad de automatische decompressie zijn, niet de handmatige.

Er zijn wat ontwikkelingen wat het voor mij alleen maar waziger maakt. Ik ben (zoals gesuggereerd hier) een dossier aan het opbouwen. Is een heel verhaal tot nu toe, zo teruglezend snap ik niet dat ik het zelf allemaal zover heb laten komen maar zoiets loopt stap voor stap natuurlijk, en als iemand zegt 'kom je motor halen hij is klaar' dan ga ik er maar vanuit dat dat zo is. Wijze (en dure) les voor de volgende keer.

Wel een vraag van mij op dit moment: automatische decompressie zit niet in de startmotor en ook niet in de complete startkoppeling meen ik hier terug te lezen, begrijp ik dat goed? Er wordt nu gesproken over het vervangen van een kleplichter/ kleppenlichter, is dat dan de automatische decompressie of is dat weer wat anders?
 
Klopt de startmotor en startkoppeling staan los van het decompressie mechaniek,ze kunnen wel
overbelast zijn door een niet werkende decompressie kleplichter.
De kleplichter is inderdaad het mechaniek wat er voor zorgt dat het starten makkelijker gaat.
Het is nr14 op deze tekening,deze zit op de uitlaatnokkenas gemonteerd.
picture
 
Laatst bewerkt:
Zelfde verschil als tussen BMW en een Ital. fiets......?

Eigenlijk het ergste..... Die Italianen zijn wel vreselijk mooi, maar technisch brrrr :X
Droom al jaren van een MV, maar verstand zegt NOOIT aan beginnen.

Verstand zegt ga/blijf motorscooter rijden.(maar geen oude burgman 650 technisch brrrr :+ )
Meest logische vervoermiddel ooit :t

Italianen hebben idd hun "charmes" maar ik zou niet meer zonder willen :)
Trouwens met 2 suzuki's ook een hoop gezeik en kosten gehad,en met 1 suzuki nooit (oliekoeler :} )

ik hoop dat je er nooit spijt van krijgt,ik vind dat je alles moet proberen wat je aantrekt :]
 
Laatst bewerkt:
Klopt de startmotor en startkoppeling staan los van het decompressie mechaniek,ze kunnen wel
overbelast zijn door een niet werkende decompressie kleplichter.
De kleplichter is inderdaad het mechaniek wat er voor zorgt dat het starten makkelijker gaat.
Het is nr14 op deze tekening,deze zit op de uitlaatnokkenas gemonteerd.
[afbeelding]
Zijn Nr 15 en 16 verantwoordelijk voor het "automatisch" gedeelte?
 
Wel een vraag van mij op dit moment: automatische decompressie zit niet in de startmotor en ook niet in de complete startkoppeling meen ik hier terug te lezen, begrijp ik dat goed?
Ja, inderdaad.
Er wordt nu gesproken over het vervangen van een kleplichter/ kleppenlichter, is dat dan de automatische decompressie of is dat weer wat anders?
Ik weet niet wie er over vervangen praat. Maar de decompressie wordt bereikt door een klep te lichten. Dat kan dmw klein heveltje aan het stuur bij gebruik van kickstart, of een systeempje dat aan de nokas zit bij electrische start.

In dit topic is gesproken over afstellen, of iig nakijken. En dan mn het automatische deel.
 
De dealer heeft deze week aangegeven dat er nog een kleplichter besteld is of wordt.

De oorspronkelijke diagnose door de dealer was startmotor niet in orde, die is toen schoongemaakt+ kleppen gesteld. Dat was niet de oplossing, toen heb ik dat filmpje gemaakt en naar de importeur gestuurd en kwam vanuit de importeur de diagnose dat er (ook) problemen met de automatische decompressie waren.

Omdat vervolgens de startmotor+ startkoppeling vervangen zijn ging ik er dus van uit dat automatische decompressie geregeld wordt door de startkoppeling, en daar komt dan ook mede mijn verwarring vandaan.

Ik hoop van de week meer te horen maar de situatie nu is dus dat er een nieuwe startmotor+ startkoppeling op zit en nog een nieuwe kleplichter op komt. Wat ik niet begrijp is waarom die kleplichter dan niet gelijk met de startmotor vervangen is.
 
Laatst bewerkt:
De dealer heeft deze week aangegeven dat er nog een kleplichter besteld is of wordt.

De oorspronkelijke diagnose door de dealer was startmotor niet in orde, die is toen schoongemaakt+ kleppen gesteld. Dat was niet de oplossing, toen heb ik dat filmpje gemaakt en naar de importeur gestuurd en kwam vanuit de importeur de diagnose dat er (ook) problemen met de automatische decompressie waren.

Omdat vervolgens de startmotor+ startkoppeling vervangen zijn ging ik er dus van uit dat automatische decompressie geregeld wordt door de startkoppeling, en daar komt dan ook mede mijn verwarring vandaan.

Ik hoop van de week meer te horen maar de situatie nu is dus dat er een nieuwe startmotor+ startkoppeling op zit en nog een nieuwe kleplichter op komt. Wat ik niet begrijp is waarom die kleplichter dan niet gelijk met de startmotor vervangen is.
Zie je wel :)

Ze zijn aan het gokken :/

En maar lekker kleppenstellen, accu vervangen, schoonmaken, dan bestellen en alsnog vervangen. En nu weer wat bestellen, zonder dat ze hebben nagegaan of dat het euvel is. Gaat het nu weer zo lang duren?

Je hebt serieus geduld, en een grote bankrekening. Op beide ben ik wel een beetje jaloers :t
 
Nou geloof me op mijn bankrekening hoef je echt niet jaloers te zijn...

Geduld heb ik ook niet maar wel meer van voldoende getoond in deze zaak vind ik.

Wat ik wel ben geweest is te goed van vertrouwen. Ik heb mijn motor weggebracht met het verzoek de problemen te verhelpen, er vanuit gaande dat deze een week later weer gerepareerd in mijn garage staat. Realiteit is dat ik 6 weken verder ben, veel extra kosten heb gemaakt en nog altijd geen motor in mijn garage heb. Dat gaat vanaf nu anders: alles per mail, deadlines erbij, zakelijk. Uiteraard jammer dat het zo moet.
 
Hoeveel heb je nu al betaald voor de onkunde van deze dealer?
Neem aan dat je die die startmotor en startkoppeling en de gewerkte uren daarvan onder garantie vallen???
 
Ik heb gisteren een totaaloverzicht gemaakt, ook van alle kosten, voor eventuele vervolgacties. Ik heb vanmorgen het dossier ook extern gestuurd om eens juridisch te laten toetsen.

De startmotor+ startkoppeling+ uren worden onder garantie geclaimd.

Kleppen stellen was € 100,- en valt niet in de garantie.

Nieuwe accu was € 110,- en valt niet in de garantie.

Kort na de aankoop van de motor heb ik deze (toen met 800 km) weggebracht voor een 1e beurt waarbij ik tevens heb gevraagd om de motor voor de zekerheid geheel na te kijken. Kosten waren toen € 280,- (dat is incl. motorolie en filter). Deze 1e beurt is niet direct gekoppeld aan de startproblemen maar mijn doel hiervan was natuurlijk wel om problemen te voorkomen.

Ik ben 2x stilgevallen (2e keer dus nadat de motor weer terug was van de dealer) en ben deze 2 keer door de plaatselijke motorzaak opgehaald, factuur volgt.

Ik ben nu 4x op en neer naar de dealer gereden (100km enkele reis dus 800km benzine), 2x met een gehuurde trailer (2x € 40,-) en heb hiervoor 5 dagdelen vrij moeten nemen. Al deze kosten zijn uitgesloten van garantie.

Focus ligt nu op de motor werkend thuis krijgen, ik kan nu wel stoppen met meewerken maar dan knikkeren ze straks mijn motor daar in de plaatselijke sloot en heb ik niks meer.
Vooralsnog kan ik nu niks meer doen dan alles goed vastleggen en laten bevestigen. Ook als de motor straks gerepareerd thuis is zal ik toch moeten bekijken wat ik er verder van kan verwachten en wat ik zal moeten toen bij problemen in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
dat hendeltje is voor een eventuele kickstart procedure. Het gaat dus niet om de manuele decompressor, maar om de automatische. Maarre ik geloof dat de reparateur daar nog nooit van gehoord had :')

Ik maakte kennis met dit principe toen ik op mijn 13e een Solex kocht.. |(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren een totaaloverzicht gemaakt, ook van alle kosten, voor eventuele vervolgacties. Ik heb vanmorgen het dossier ook extern gestuurd om eens juridisch te laten toetsen.

De startmotor+ startkoppeling+ uren worden onder garantie geclaimd.

Kleppen stellen was € 100,- en valt niet in de garantie.

Nieuwe accu was € 110,- en valt niet in de garantie.

Kort na de aankoop van de motor heb ik deze (toen met 800 km) weggebracht voor een 1e beurt waarbij ik tevens heb gevraagd om de motor voor de zekerheid geheel na te kijken. Kosten waren toen € 280,- (dat is incl. motorolie en filter). Deze 1e beurt is niet direct gekoppeld aan de startproblemen maar mijn doel hiervan was natuurlijk wel om problemen te voorkomen.

Ik ben 2x stilgevallen (2e keer dus nadat de motor weer terug was van de dealer) en ben deze 2 keer door de plaatselijke motorzaak opgehaald, factuur volgt.

Ik ben nu 4x op en neer naar de dealer gereden (100km enkele reis dus 800km benzine), 2x met een gehuurde trailer (2x € 40,-) en heb hiervoor 5 dagdelen vrij moeten nemen. Al deze kosten zijn uitgesloten van garantie.

Focus ligt nu op de motor werkend thuis krijgen, ik kan nu wel stoppen met meewerken maar dan knikkeren ze straks mijn motor daar in de plaatselijke sloot en heb ik niks meer.
Vooralsnog kan ik nu niks meer doen dan alles goed vastleggen en laten bevestigen. Ook als de motor straks gerepareerd thuis is zal ik toch moeten bekijken wat ik er verder van kan verwachten en wat ik zal moeten toen bij problemen in de toekomst.
Klepspeling doen, bleek nav een foutieve diagnose. Daar kun je dus nog over discuseren.
Eerste beurt is gewoon voor jou, het bedrag is ook niet echt bizar, hoewel ik me wel afvraag wat ze dan precies gedaan hebben (heb je daar een specificatie van?)
Nieuwe accu vind ik weer vaag: is er een testrapportje van de 'oude' accu. Ook hier bleek het trouwens weer te gaan om een foutieve diagnose.
De starter en starkoppeling iig in garantie, wat tevens weer voortvloeit uit een foutieve diagnose.

Ik weet niet hoe deze dealer normaliter eea doet met stilgevallen motoren. Ik weet van de enige dealer waar ik ooit een motor heb gekocht, dat die het gewoon kwam halen. Maar dat hoeft niet de norm te zijn. Wel denk ik dat er ergens iets mag worden goed gemaakt, ivm het aantal keren stilvallen en moeten brengen van de motor.

Deadlines en kosten bespreken is idd erg belangrijk.

En probeer te zoeken naar een soort compensatie waar de motorzaak mee kan leven. Bijvoorbeeld een nieuwe set banden tzt, gratis vanuit de dealer.
 
Het grootste deel van de 1e beurt is gespecificeerd als 'motor volledig nagelopen'. Ik snap overigens wel dat ze dan niet elk boutje kunnen losdraaien of overal in kunnen kijken. Aan de andere kant merk ik in dit topic ook wel dat er allerlei (controle) tests gedaan kunnen worden. Ik merk nu al wel dat de discussie nu de richting op gaat van 'wij hadden ook niet kunnen weten dat dat het probleem niet zou oplossen'.

Wederom iets waar ik wat mee kan: diagnose laten onderbouwen en op papier zetten. Ga ik vanaf nu dan ook doen.
 
Laatst bewerkt:
Het grootste deel van de 1e beurt is gespecificeerd als 'motor volledig nagelopen'. Ik snap overigens wel dat ze dan niet elk boutje kunnen losdraaien of overal in kunnen kijken. Aan de andere kant merk ik in dit topic ook wel dat er allerlei (controle) tests gedaan kunnen worden. Ik merk nu al wel dat de discussie nu de richting op gaat van 'wij hadden ook niet kunnen weten dat dat het probleem niet zou oplossen'.

Wederom iets waar ik wat mee kan: diagnose laten onderbouwen en op papier zetten. Ga ik vanaf nu dan ook doen.
Daar zou ik het dus niet mee eens zijn :)

Maar goed, al met al is het een hoop gedoe geweest, en het lijkt er op dat men nu richting oorzaak van het euvel komt.

Weet je al wanneer eea binnen is, en de motor klaar is?
 
Nee nog niet.
Ik heb gisteren een mail naar de importeur gestuurd (daar heb ik de kwestie voor het eerst gemeld en die heeft mij ook naar de dealer verwezen) met het dringende verzoek duidelijkheid aan te brengen in de situatie nu.
Alles wat er nu komt (vervolgreparaties of de melding dat ik mijn motor kan halen of wellicht dat ze niets meer gaan doen voor me) laat ik driedubbel bevestigen (of ik bevestig het zelf driedubbel van mijn kant) voor ik zelf iets ga doen. Wellicht kinderachtig maar voor mijn gevoel noodzakelijk hier.
Ik ga in ieder geval niet meer die kant op alleen omdat ze zeggen dat het nu in orde is.
Ik ben mijn motor nu 6 weken kwijt, zou er niet van staan te kijken als daar nu nog een maand bijkomt.
 
Laatst bewerkt:
Nee nog niet.
Ik heb gisteren een mail naar de importeur gestuurd (daar heb ik de kwestie voor het eerst gemeld en die heeft mij ook naar de dealer verwezen) met het dringende verzoek duidelijkheid aan te brengen in de situatie nu.
Alles wat er nu komt (vervolgreparaties of de melding dat ik mijn motor kan halen of wellicht dat ze niets meer gaan doen voor me) laat ik driedubbel bevestigen (of ik bevestig het zelf driedubbel van mijn kant) voor ik zelf iets ga doen. Wellicht kinderachtig maar voor mijn gevoel noodzakelijk hier.
Ik ga in ieder geval niet meer die kant op alleen omdat ze zeggen dat het nu in orde is.
Ik ben mijn motor nu 6 weken kwijt, zou er niet van staan te kijken als daar nu nog een maand bijkomt.
:t

Succes in ieder geval.

En houd je ons een beetje op de hoogte?
 
:t

Succes in ieder geval.

En houd je ons een beetje op de hoogte?

Vanzelfsprekend.
Heb goeie tips gehad hier.
En daarnaast vind ik een forum ook om ervaringen te delen (waarop eenieder dan zijn eigen mening kan baseren).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan