Honda XL350R 1985

Aantrappen = Bovenste dode punt zoeken, dus met de meeste compressie. Hier moet hij net doorheen, dan de kickstart volledig naar boven op laten komen en trappen. Maak je trapslag zo lang mogelijk. GEEN gas bijgeven

Warm willen ze weleens wat moeilijker te starten zijn, gas vol open met paar keer met decompressie in kicken (geen startpoging dus). Vervolgens bovenstaand.

edit: deze heeft geen automatische decompressie op de nokkenas, wel via de kickstarter (kabeltje die vanaf je kick naar je klepdeksel loopt. Bij mn XR's haal ik dat kabeltje er altijd af, gebruik liever de decompressiehendel
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik het wel gevonden... Gewoon enkele keren zachtjes kicken met contact uit. Daarna met koude motor choke vol open en kicken. Warme motor zonder choke gewoon kicken. Start altijd van de eerste keer dan :]

Rustig aan is de boodschap. Ze wordt liever gestreeld dan een harde klap op der bakkes te krijgen :+
 
Laatst bewerkt:
Er staat ondertussen 12.000 kilometer op de klok. Wat is eigenlijk de te verwachten levensduur van zo een 30 jaar oud 339cc eencilindertje? Ik vermoed dat die niet zo eenvoudig de ton kunnen halen?
 
Er staat ondertussen 12.000 kilometer op de klok. Wat is eigenlijk de te verwachten levensduur van zo een 30 jaar oud 339cc eencilindertje? Ik vermoed dat die niet zo eenvoudig de ton kunnen halen?
Goed onderhoud plegen, zo nu en dan een overmaat zuiger er in, moet je een heel eind komen me dunkt :Y Of je de 100k gaat halen, dat durf ik zo niet te zeggen ;) Het is geen 4 cilinder Yamaha die met een oliewissel zo nu en dan en wat kleppen stellen vlot over de 100k gaat :+
 
Laatst bewerkt:
Goed onderhoud plegen, zo nu en dan een overmaat zuiger er in, moet je een heel eind komen me dunkt :Y Of je de 100k gaat halen, dat durf ik zo niet te zeggen ;) Het is geen 4 cilinder Yamaha die met een oliewissel zo nu en dan en wat kleppen stellen vlot over de 100k gaat :+

Ik zag er toch al enkele staan met bijna 50.000 op de teller.

Wanneer ga je voor een overmaat zuiger? Bij olieverbuik of copressieverlies?
 
Ik zag er toch al enkele staan met bijna 50.000 op de teller.

Wanneer ga je voor een overmaat zuiger? Bij olieverbuik of compressieverlies?
Als de slijtage hoog genoeg is, dat kun je inderdaad merken aan bv. olieverbruik (blauwe rook) of compressieverlies (controleren of je kleppen niet de oorzaak zijn). Of, als je het blok open maakt voor vervanging van het 1 of ander (lekkende koppakking bv.) dan meet je het na en bepaal je of het nodig is of niet.

Niet direct een exacte wetenschap (buiten als je begint te meten) wanneer het tijd is voor een overmaat. Altijd vol gas wil uiteraard zeggen dat je eerder aan een overmaat toe bent dan als er "vriendelijker" met de motor is omgegaan.
 
Ik heb er ook een gehad. Fijne lichte motor maar wat een draak om te starten, zelfs met kleplichter. Wel een tikkie oldschool verbouwd.
Mijn AJS 500cc start veel makkelijker.
full
 
Dit weekend nog nieuwe endurobandjes er opgelepeld :)
Beetje enduro rijden kan nu echt beginnen :]

6tn5fk.jpg

2jebwph.jpg
 
Zo oma even wegschoppen*D
Ondertussen er lekker mee op reis geweest naar zuid-Frankrijk. Zo een 2000 kilometer probleemloos gereden op een kapotte toerentellerkabel na.
Eens thuis vorige week ook maar eens de kleppen gesteld, die hadden allemaal te veel speling.

[How To] Kleppen stellen Honda XL350R
 
De 350 heeft ook een automatische kleplichter. Vooral de eerdere uitvoeringen met dubbele carbs zijn geen makkelijke starters.
 
Mijn eerste motor was een XL125 waar ik twee jaar op gereden heb, gevolgd door een XL250 die wel een slokje olie luste, daarom al snel vervangen door een XL-350R die bij Goedhart stof stond te verzamelen. Dat is inmiddels wel bijna 20 jaar geleden, en ik heb 'm nog steeds! Ooit wel geprobeerd te verkopen, maar er was toen 0 interesse. Qua onderhoud al veel vervangen, en 2 jaar terug zelfs een gave benzinetank kunnen scoren.

Tot mijn grote verbazing stond er laatst bij een motorzaak een hele groep mensen om mijn XL, te mijmeren over die dikke XL die ze van vroeger kenden! Leuke complimentjes gehad, en voor mij een nieuwe ervaring.

Mijn XL heeft inmiddels 50.000km gelopen. Het blijft een opgave om 'm te starten. Moet ook nodig wat aan de sproeiers doen, want hij loopt volgas niet lekker. Laatst ook een wat zingerig geluid gehoord, en twijfels over de compressie. Er zijn helaas geen overmaat zuigers meer te koop.

Ik mag' m niet verkopen van mijn zoon (10j). Hij wil er later zelf op gaan rijden. Het is ook de motor waarmee ik mijn vrouw ontmoet heb (ik had beter moeten weten, nadat ze gelijk na onze ontmoeting express de dodemansknop had omgezet, en ik me helemaal het apezuur stond te trappen...).

Zodra ik klaar ben met het onderhoud van twee van mijn andere motoren zal ik de XL weer wat TLC geven. Hij verdient het!

Mijn respect voor de lange rit naar Frankrijk die je hebt gemaakt! Het is niet de meest comfortabele motor, en ik maak er voornamelijk kleine ritjes mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan