Kawasaki en Yamaha versus Honda en Suzuki

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Als ik kijk naar de toonaangevende Japanse motormerken, valt mij op dat Kawasaki en Yamaha volop aan de weg timmeren met nieuwe modellen en een breed modellenaanbod. Maar wat is er aan de hand met Honda en Suzuki? Waar blijft de opvolger van de Pan European en waar blijven de opvolgers van de ooit onverwoestbare Bandits? Ik vind dat Honda en Suzuki met weinig nieuwe modellen komen. Honda steunt op de middenklasse modellen van de NC750's en Suzuki moet het van de V-Stroms hebben denk ik. Of zouden ze Azië als belangrijkere afzetmarkt zien dan Europa? Honda was niet eens met nieuwe modellen op de motorbeurs in Utrecht. Wat denken jullie?
 
Ach.., Honda is nog maar een paar jaar geleden met een heel scala aan nieuwe modellen/series gekomen. Die zijn vast nu bezig om over een een jaar of wat weer verrassend uit de hoek te komen.
Met Suzuki heb je wel een beetje een punt...
 
Stilte voor de storm misschien?

Het zou nog eens interessant kunnen worden als Honda en Suzuki reageren op de h2sx van Kawasaki
 
Suzuki had in 2016 redelijk wat nieuwe modellen, maar een aantal daarvan kwamen pas tegen de winter 2017 bij de dealers.

Tijd dat de Japanners weer eens een dikke super motard maken die weinig weegt en toch een bak vermogen heeft. Maar goed, super motards zijn niet in, allroads dan weer wel.

Honda heeft ook nog wel wat nieuw spul dit jaar.

Blijf het jammer vinden dat bijv. de Suzuki GSR400 hier niet beschikbaar is. Waarschijnlijk vanwege milieu-eisen.
 
Ik denk eerder omdat het niet aansluit op de rijbewijzen hier. Te zwaar voor t ene, te licht voor het andere.

Dan pas je 'm zo aan dat er een aparte 35kW-typegoedkeuring komt en laat je de zware (vol vermogen) geheel weg. Er zijn maar weinig 4-cil die je met A2 mag rijden.
 
Als ik kijk naar de toonaangevende Japanse motormerken, valt mij op dat Kawasaki en Yamaha volop aan de weg timmeren met nieuwe modellen en een breed modellenaanbod. Maar wat is er aan de hand met Honda en Suzuki? Waar blijft de opvolger van de Pan European en waar blijven de opvolgers van de ooit onverwoestbare Bandits? Ik vind dat Honda en Suzuki met weinig nieuwe modellen komen. Honda steunt op de middenklasse modellen van de NC750's en Suzuki moet het van de V-Stroms hebben denk ik. Of zouden ze Azië als belangrijkere afzetmarkt zien dan Europa? Honda was niet eens met nieuwe modellen op de motorbeurs in Utrecht. Wat denken jullie?
Waar blijft de opvolger van de Honda Blackbird.................. ?
Kawasaki doet inmiddels veel ervaring op met turbo's. Yamaha stort zich op 3-pitters.

Honda had natuurlijk ook niets te melden op de beurs in Utrecht.
Ja, een ADV, een kruising tussen een crosser en een scooter. Weet niet of dat wat wordt :?
 
Laatst bewerkt:
Dan pas je 'm zo aan dat er een aparte 35kW-typegoedkeuring komt en laat je de zware (vol vermogen) geheel weg. Er zijn maar weinig 4-cil die je met A2 mag rijden.
Ik zie wel een markt voor 300-400 cc motoren, binnen 35kW.
 
Kawa gebruikt nu een turbo voor extreme vermogens.
Kunnen ze straks ook inzetten om met een 125cc een 'ouderwetse' 300cc te vervangen.
 
Sommigen vergeten de compleet nieuwe GL1800.
Ik denk dat het een beetje een golfbeweging is van nieuwe modellen tussen de merken onderling.
 
Honda heeft volgens mij een paar verkeerde keuzes gemaakt door bestaande lijnen van modellen niet door te ontwikkelen.

VFR800 was altijd de sport-toer motor waarbij sport het belangrijkste element was en innovatief was qua techniek. De laatste VFR800 was echter nauwelijks een verbetering.

Blackbird is men ook al mee gestopt en met de allroad modellen kan men zich niet meten met BMW, Ducati en Triumph. Een V4 blok in een allroad is prima om je te onderscheiden maar er moet echt kilo's van af en het uiterlijk is ook niet echt mooi.
 
Ik zie wel een markt voor 300-400 cc motoren, binnen 35kW.


denk je dat de fabrikanten zitten te wachten op wat holland nu weer verzint?

zou slimmer zijn als de regels in europa nu eens een keer overal hetzelfde worden...
Maar schijnbaar is een peper en zout vaatje op de tafel met een datum er op belangrijker in heel europa
 
Honda heeft volgens mij een paar verkeerde keuzes gemaakt door bestaande lijnen van modellen niet door te ontwikkelen.

Dat bedoel ik, een Pan European is er niet meer, maar de Yamaha FJR1300 of BMW R1200RT worden wel steeds doorontwikkeld. En waar is de Suzuki toermotor gebleven?
 
denk je dat de fabrikanten zitten te wachten op wat holland nu weer verzint?

zou slimmer zijn als de regels in europa nu eens een keer overal hetzelfde worden...
Maar schijnbaar is een peper en zout vaatje op de tafel met een datum er op belangrijker in heel europa
Natuurlijk trekken ze zich zoiets aan. Voor België, een nog kleiner land, hebben autofabrikanten in het verleden al eens het vermogen van de auto's enkele pk's naar beneden gebracht om beter in de markt te liggen. Zo werden er in het verleden diesels verkocht door VW die standaard 140 pk hadden. In België werden die teruggebracht naar 136 zodat ze een schaal lager stonden voor de wegenbelasting. Heeft ze heel wat extra verkoop opgeleverd.
Voor motoren is het tegenwoordig ook maar een simpele ingreep, gewoon een andere mapping voor de injectie, et voilla, je hebt een 35 kW machine. Ik zou niet weten waarom ze dat niet zouden doen.
 
Natuurlijk trekken ze zich zoiets aan. Voor België, een nog kleiner land, hebben autofabrikanten in het verleden al eens het vermogen van de auto's enkele pk's naar beneden gebracht om beter in de markt te liggen. Zo werden er in het verleden diesels verkocht door VW die standaard 140 pk hadden. In België werden die teruggebracht naar 136 zodat ze een schaal lager stonden voor de wegenbelasting. Heeft ze heel wat extra verkoop opgeleverd.
Voor motoren is het tegenwoordig ook maar een simpele ingreep, gewoon een andere mapping voor de injectie, et voilla, je hebt een 35 kW machine. Ik zou niet weten waarom ze dat niet zouden doen.

hoeveel vw's rijden er ten opzichte van een 4 cil 300-400 cc motor. en de regels zijn niet allemaal even duidelijk, dus kost iets meer moeite dan alleen het op papier veranderen van het fiscaal vermogen...
 
Honda had natuurlijk ook niets te melden op de beurs in Utrecht.
Ja, een ADV, een kruising tussen een crosser en een scooter. Weet niet of dat wat wordt :?

Ik persoonlijk vind het een lelijk, en voor een scooter, duur ding. Maar goed, dat is smaak. Ik kan er met mijn 1.93 meter wel uitstekend op zitten :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan