Helicoil uitdaging

erwinnl

Die hard MF'er
15 feb 2010
272
50
Ik sta voor een hele leuke uitdaging, vandaag kwam ik erachter dat de olie niveau bout van mijn Suzuki Rmz 250 2009 doordraaid. Nu moet daar dus eigenlijk een helicoil in. Echter hoe doe ik dat zonder slijpsel in het blok te krijgen????

Alvast bedankt
 
Hoe wil je draad tappen zonder dat daar krullen vanaf komen?
Je kan het gokken en hopen dat je er alles uit krijgt.
Maar het is sowieso beter als je het carterdeel netjes op kan spannen, dan kan je dus ook recht boren en tappen.

Of je moet zo'n grote boortafel hebben dat je je motor er op zijn kant onder kan leggen :P , maar dan zit je nog steeds met het probleem dat je krullen in het blok vallen.
 
Nee inderdaad wordt heel spannend. Maar alles demonteren is ook zeker niet ideaal. Na tijd olie verversen en hopen dat het mee naar buiten komt misschien. Kan de bout nog wel iets aandraaien en lekt nu nog niet. Maar ja zo'n crossmotor krijgt wel klappen dus kans op los trillen is wel groot
 
ik weet niet of een helicoil standaard draad heeft aan de buitenkant anders kan je een tap voor potgaten (gaten die niet doorlopen) gebruiken. tappen voor een potgat zijn zo geconstrueerd dat de spanen uit het gat worden getrokken aan de kant van de tapkruk en niet het gat worden in geduwd zoals bij een normale tap.
andere oplossing is omhoog tappen en elke keer een heel klein stukje doen (vaak heen en weer) zodat de krullen klein zijn en met de tap mee naar buiten vallen.
en maak je ook niet al te druk over een krulletje dat in het blok valt. normaal blijven die onder in de carterpan liggen de flow van de olie is normaal niet genoeg om hem mee te zuigen en anders wordt hij hoogst waarschijnlijk wel tegen gehouden door het groffilter (dat zou alles moeten tegen houden waar de pomp kapot van gaat) en anders blijft hij in het oliefilter zitten. en alu is zacht genoeg om geen schade aan te richten mocht het ergens tussen draaiende delen terecht komen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk daar heb ik wat aan super jongens. Ik ga eens kijken op ik een pot tap kan krijgen en anders laat ik na tijd de olie eraf lopen dan komt die wel mee naar buiten dus zoals ik begrijp.
 
waarom niet de motor op zijn kant, boutje eruit beetje ontvetten het spul, klodder vloeibare pakking aan boutje en die er in draaien. motor wel poosje plat laten liggen zodat pakking kan uitharden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan