oeps....rijbewijs kwijt (... en weer terug)

Het gaat pas fout als de regels niet worden nageleefd, en dat is nou eenmaal de praktijk moet ik toegeven. En dan kan het inderdaad veiliger -soms zelfs noodzakelijk- zijn een regel te overtreden om erger te voorkomen.

Daar heb je een redelijk breed toepasbaar (goed) voorbeeld te pakken. Soms is het overtreden van de regels zeker de veiligste oplossing in een verkeerssituatie die ontstaat door iemand die de regels overtreedt ;)

Behalve... (maar dat is mijn mening) als er in extreme mate te traag gereden wordt.
 
Ja als we allemaal robots waren die alleen volgens een bepaald programma zouden werken dan gaat het wel lukken om strikt de verkeersregels te volgen,maar we zijn dat niet en dus heeft iedereen zo zijn eigen idee over het volgen van de regels,sommige denken dat de regels niet voor hun zijn gemaakt,andere mensen volgen ze redelijk tot goed,en dan heb je ook nog een categorie die achter het stuur zit met drank op, medicijnen die de rijvaardigheid beïnvloeden ,half doof of slechtziend of geestelijk niet helemaal 100% zijn of drugs gebruiken.Kortom het gaat nooit lukken om de 100% veiligheid te halen in het verkeer zolang het mensenwerk blijft.

Verkeersveiligheid van 100% heb ik nooit zo begrepen ? Verkeer is en blijft gevaarlijk en daar horen nu eenmaal gewonden en doden bij hoe erg dat ook is.

Waar meer aandacht voor moet komen is lessen volgen in mentaliteit aanpassing en je gedrag als weggebruiker.

Dat o.a de schade die jij een ander toebrengt nooit meer omgekeerd kan worden. In het leger werd daar in de jaren eind 70/80 veel tijd aanbesteed.Het bestef dat een voertuig een dodelijker wapen is als een kanon.
 
Ach je kan van alles volgen,dat doe je met je rijbewijs halen ook en ook dat verwatert
na een x aantal jaren,de meeste rijden op ervaring en niet op wat ze ooit geleerd hebben.
En ook blijft het gevaar zitten in die figuren die overal lak aan hebben en de mensen
die met drugs,medicijnen en drank achter het stuur kruipen.
Veilig transport bestaat gewoonweg niet,er is altijd wel ergens een risico aanwezig.
En als je dan leest dat mensen die een EMG gevolgd hebben er maar wat lacherig over doen,
dan begrijp je ook wel dat lessen volgen over veiligheid ook weinig nut heeft.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een spel wat wordt gespeeld in de rechtszaal.

De taak van de OVJ is om het delict max aan te dikken.
Jouw advocaat/ ergo jezelf probeert de overtreding max te bagatelliseren.

Klopt. Een OVJ is gewoon de advocaat van het openbaar ministerie. Als hij zegt dat een verdachte schuldig is heeft dat net zoveel waarde als de advocaat van de verdachte die stelt dat zijn cliënt onschuldig is.
 
En uiteindelijk bepaalt de (scheids)rechter wiens verhaal het meest aannemelijk is, toch?
 
*** update ***
Omdat een advocaat het 'weggegooid geld' noemde om een klaagschrift op te stellen hebben we er zelf een opgesteld. Met de strekking heel veel spijt, straf ook verdiend maar met vier maand zou moeder die mantelzorg krijgt er wel heel erg door benadeeld worden. Bovendien genoemd dat het een inhalatie was die kort duurde.
De zitting was vandaag.
De rechter vond het een goed klaagschrift en vond de foto van de weg ter plekke die we bijgevoegd hadden, wel bijzonder, dat had ze niet eerder gezien. We hadden dat gedaan om een beeld van de gevaarzetting te geven , een rechte weg verboden voor fietsers, zonder zijwegen woningen uitritten of zelfs maar bomen.
De officier toonde zich begripvol maar eiste toch voortzetting van de inhouding maar de rechter heeft uiteindelijk besloten om het rijbewijs terug te geven. *O*

Nu nog de zitting met de ovj voor het definitieve verhaal.maar het komt maar zelden voor dat het rbw dan alsnog weer ingevorderd wordt, volgens de rechter

Die zag ik niet aankomen. Maar wat fijn voor jullie zeg. En ook dat je het nog even laat weten. Hier kunnen anderen ook weer lering uit trekken :t Had niet verwacht dat een KR ook schappelijk kan zijn in zulke situaties. En mbt de OvJ: Die gaan er altijd met gestrekt been in. Vreselijke figuren vaak.
 
En uiteindelijk bepaalt de (scheids)rechter wiens verhaal het meest aannemelijk is, toch?
Voor de strafrechter is niet voldoende dat een verhaal aannemelijk is; de ten laste gelegde feiten moeten "wettig en overtuigend" bewezen zijn en zo niet, dan wandelt de verdachte fluitend de rechtbank uit! *O*
 
Die zag ik niet aankomen. Maar wat fijn voor jullie zeg. En ook dat je het nog even laat weten. Hier kunnen anderen ook weer lering uit trekken :t Had niet verwacht dat een KR ook schappelijk kan zijn in zulke situaties. En mbt de OvJ: Die gaan er altijd met gestrekt been in. Vreselijke figuren vaak.
Maar dat kun je ze niet kwalijk nemen. Ze kennen alle smoezen en horen ze tientallen keren per dag. En dan soms nog advocaten erbij dat 't zo zielig is, zo'n straf, en dat de verdachte heus van plan is zijn leven te beteren ... Dan kun je van de OvJ niet verwachten dat die ook nog eens op die toer gaat :N
 
Laatst bewerkt:
Nee ik heb de ovj en de rechter niet door elkaar gehaald. Bij welk onderdeel denk je dat?

Naar mijn idee komt er in dit stadium nog helemaal geen rechter aan te pas en zou de officier van justitie nog alleen te beslissen hebben.




Veel mensen zijn huiverig als ze horen dat ze voor de rechter moeten komen,maar OvJ,s
zijn vaak erger met straffen eisen.
De OvJ die bij mijn zitting was had mij het liefst opgeknoopt aan de hoogste boom,de Rechter was ondanks zijn norse uiterlijk B| heel wat schappelijker. :Y

Als je kijkt naar wat ieder zijn rol is in het strafproces officier van justitie / rechter / advocaat dan doet een ieder precies wat er van hem verwacht mag worden ;)

Ondanks rechtsgelijkheid is de ene zitting de andere niet en de ene bakker is beter in zijn werk als de andere, dat is met deze mensen ook zo :)
 
Die zag ik niet aankomen. Maar wat fijn voor jullie zeg. En ook dat je het nog even laat weten. Hier kunnen anderen ook weer lering uit trekken :t Had niet verwacht dat een KR ook schappelijk kan zijn in zulke situaties. En mbt de OvJ: Die gaan er altijd met gestrekt been in. Vreselijke figuren vaak.

Dat is absoluut niet waar. Deze officier van justitie was eigenlijk heel sympatiek. Hij kon het klaagschrift heel goed begrijpen als mens, zei hij en hij verontschuldigde zich bijna dat hij niet anders kon vanuit zijn rol als OvJ om toch voortzetting van de inhouding te eisen.

Maar goed, dit ging om de voorlopige teruggave he. 7 mei is de hoorzitting met een andere OvJ via videoverhoor. Ben benieuwd of die er dan heel anders instaat.

Wat ik nog niet begrijp: gaat die dan alsnog een schikkingsvoorstel doen? Of komt er sowieso nog weer een rechtszaak?
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de OvJ van plan was om het rijbewijs onder zich te houden, ivm een eis van 4 maanden onvoorwaardelijke ontzegging, zou ik er maar rekening mee houden dat je bij de rechtbank mag verschijnen voor een inhoudelijke behandeling van de zaak. Dit ging over de (voorlopige) teruggave van het rijbewijs. Niet te hopen dat de zaak behandeld wordt vóór jullie vakantie, dan bestaat de kans dat die alsnog in het water valt.



Ooit eens gelezen in een cel:

De goede God schiep mens en dier,
behalve de rechter en de officier.
Want deze creaturen,
schiep de duivel in zijn vrije uren. :} _O-
 
Laatst bewerkt:
Ooit eens gelezen in een cel:

De goede God schiep mens en dier,
behalve de rechter en de officier.
Want deze creaturen,
schiep de duivel in zijn vrije uren. :} _O-

dit is een geweldige tattoo voor als je eens in aanraking ben geweest met justitie _O- _O- _O-

subliem gewoon :Y
 
Ooit eens gelezen in een cel:

De goede God schiep mens en dier,
behalve de rechter en de officier.
Want deze creaturen,
schiep de duivel in zijn vrije uren. :} _O-

_O- _O- :t


Op een soldaten WC kwam ik ooit deze tegen :P

Al is mijn kapitein nog zo snel.
Mijn Uzi haalt hem wel in _O-

De rest ben ik vergeten :+
 
Aangezien de OvJ van plan was om het rijbewijs onder zich te houden, ivm een eis van 4 maanden onvoorwaardelijke ontzegging, zou ik er maar rekening mee houden dat je bij de rechtbank mag verschijnen voor een inhoudelijke behandeling van de zaak. Dit ging over de (voorlopige) teruggave van het rijbewijs. Niet te hopen dat de zaak behandeld wordt vóór jullie vakantie, dan bestaat de kans dat die alsnog in het water valt.



Ooit eens gelezen in een cel:

De goede God schiep mens en dier,
behalve de rechter en de officier.
Want deze creaturen,
schiep de duivel in zijn vrije uren. :} _O-

Mooi tegeltje _O- :t

En als TS denkt dat de OvJ haar vriend is, dan kan ze nog wel eens een keer bedrogen uit komen. Just my 2 cents.
 
Aangezien de OvJ van plan was om het rijbewijs onder zich te houden, ivm een eis van 4 maanden onvoorwaardelijke ontzegging, zou ik er maar rekening mee houden dat je bij de rechtbank mag verschijnen voor een inhoudelijke behandeling van de zaak. Dit ging over de (voorlopige) teruggave van het rijbewijs. Niet te hopen dat de zaak behandeld wordt vóór jullie vakantie, dan bestaat de kans dat die alsnog in het water valt.

Nou, als de rechter al zegt dat dat eigenlijk nooit gebeurt, dan gaan we daar maar vanuit...
 
Ik niet. Kun je mij eens wat voorbeelden geven waarin het VEILIGER is een overtreding te begaan dan het NIET te doen? Het feit dat het begaan van een overtreding niet meteen gevaar met zich mee brengt (het befaamde stoplicht, midden in de nacht op een doodstille weg met overzichtelijke kruising) wil nog niet zeggen dat het dus veiliger is om de regel niet op te volgen.
Ik was dit topic even uit het oog verloren. Op zich heb je gelijk, waar het echter niet klopt is dat bijv. gesteld wordt dat de maximum snelheid wordt bepaald voor “onze” veiligheid en dat op een bepaalde plek 130 km/u veel te snel is. Daar mag je dan een paar honderd € voor aftikken. Dan besluit de minister dat het leuk is voor de achterban dat je er 130 mag rijden en krijg je er geen bon meer voor. Het is van tweeën een hè, of het was nooit onveilig of er vallen nu slachtoffers bij de vleet. Ik ben het met je eens dat veel mensen te weinig afstand houden, er zouden, denk ik, zelfs minder files zijn als men dat deed (ongelukken). Maar zoiets als de Vmax lijkt volkomen willekeurig dus en is daarom niet geloofwaardig en daarom zou het zo kunnen zijn dat het niet nageleefd wordt.

@Lady: fijn voor jullie!
 
Ik was dit topic even uit het oog verloren. Op zich heb je gelijk, waar het echter niet klopt is dat bijv. gesteld wordt dat de maximum snelheid wordt bepaald voor “onze” veiligheid en dat op een bepaalde plek 130 km/u veel te snel is. Daar mag je dan een paar honderd € voor aftikken. Dan besluit de minister dat het leuk is voor de achterban dat je er 130 mag rijden en krijg je er geen bon meer voor. Het is van tweeën een hè, of het was nooit onveilig of er vallen nu slachtoffers bij de vleet. Ik ben het met je eens dat veel mensen te weinig afstand houden, er zouden, denk ik, zelfs minder files zijn als men dat deed (ongelukken). Maar zoiets als de Vmax lijkt volkomen willekeurig dus en is daarom niet geloofwaardig en daarom zou het zo kunnen zijn dat het niet nageleefd wordt.

@Lady: fijn voor jullie!
Die redenatie klopt maar gedeeltelijk.
Het is niet zozeer de snelheid die gevaarlijk is, maar wel het snelheidsverschil met het andere verkeer. Echter, dan zouden ze ook moeten bekeuren voor te langzaam rijden.....
 
~
"Ik was dit topic even uit het oog verloren. Op zich heb je gelijk, waar het echter niet klopt is dat bijv. gesteld wordt dat de maximum snelheid wordt bepaald voor “onze” veiligheid en dat op een bepaalde plek 130 km/u veel te snel is. Daar mag je dan een paar honderd € voor aftikken. Dan besluit de minister dat het leuk is voor de achterban dat je er 130 mag rijden en krijg je er geen bon meer voor. Het is van tweeën een hè, of het was nooit onveilig of er vallen nu slachtoffers bij de vleet."

Dit is gepost vanuit de beperkte blik van de eigen veiligheid of die van de andere weggebruikers van een bepaald moment. De reden dat er oorspronkelijk een lagere maximumsnelheid was op een bepaald traject waar het nu 130 is, heeft ook veel met de veiligheid van het milieu te maken. En het is met de invoering van de hogere maximum snelheid inderdaad aantoonbaar onveiliger geworden: meer dooie beesten, meer uitstoot, etc. Het illustreert altijd dat weggebruikers net zo dom zijn als de overheid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan