oeps....rijbewijs kwijt (... en weer terug)

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Nooit gedacht dat ik met deze vraag zou komen maar helaas is het rijbewijs van mijn eega ingevorderd.
Ik ga niet jammeren over dat dat gebeurd is, maar zou graag advies willen wat de slimste aanpak nu is.
We reden op een 80 km weg met veel overzicht en geen huizen etc. Manlief haalt een vrachtwagen in en trekt hem daarmee even goed los. Ik zie op dat moment een motoragent in een zijweggetje achter de bosjes en besluit dus maar niet in te halen...
Twee tellen later scheurt de motoragent mij met blauw zwaailicht voorbij, neemt mijn man mee naar het eerstvolgende dorp en vordert zijn rijbewijs in. Terecht, de gemeten snelheid (met laser) tijdens de inhaalactie was 164 km/u gemeten.

In de eigen verklaring wel laten dat het alleen tijdens de inhaalactie was en dat daarna de snelheid weer terugging naar de wettelijk toegestane snelheid. (en natuurlijk dat het dom was en een vergissing). Agent deed er ook niet lullig over maar onderkende dat wel.

Wel zuur natuurlijk aangezien de standaard termijn dat hij hem kwijt is, nu al 4 maanden is. Dus als dat zo blijft, valt onze vakantie ook in het water....
Hij heeft zijn rbw niet meer nodig voor zijn werk, omdat hij al met pensioen is. Wèl is hij mantelzorger voor onze hoogbejaarde ouders. Kan dat nog helpen?

Samengevat: wat is de slimste manier van reageren?
 
Laatst bewerkt:
Zo zie je maar weer dat het gezegde hoe ouder hoe gekker toch nog steeds op gaat 8-) :P

Denk dat het gewoon een kwestie van op de blaren zitten wordt.

Mocht het tot een rechtzaak komen dan vooral deemoedig en spijtbetuigend opstellen zonder excuses en uitvluchten.
 
De slimste manier van reageren is gewoon doorhebben dat 160 wel erg veel is. Even 80km/h te hard voor een inhaalmaneuvre is ook behoorlijk veel. Daarna op de blaren zitten en de vakantie verzetten.
 
Gewoon een brief sturen en de situatie uitleggen. Kan alleen maar beter worden. :) Hou er wel rekening mee dat als er tijd wordt afgehaald, dat de boete soms dan wordt verhoogd.

Je spreekt jezelf overigens wel tegen.
"Manlief haalt een vrachtwagen in en trekt hem daarmee even goed los.".
>
"In de eigen verklaring wel laten dat het alleen tijdens de inhaalactie was en dat daarna de snelheid weer terugging naar de wettelijk toegestane snelheid.".

Of was het een heule lange vrachtwagen? :+
 
Laatst bewerkt:
ik heb geleerd dat je zo snel mogelijk moet inhalen, knullig om een inhaal actie te laseren.
moet je iedereen die 75 op een 80 weg rijd met 79 in gaan halen ?

genoeg redenen om het er niet bij te laten zitten lijkt me.
 
Nee, dat is niet zo mooi.
Zelf ook wel eens gehad tijdens een inhaalactie, precies op moment van max.
Nee, niet zo snel voor een invordering. Maar wel fikse boete!
Da's bale maar niks meer aan te doen. Jammer, hele zomer geen RBW..... :X

Vakantie kan nog wel. Gewoon bij jou achterop!
Effe serieus: Denk dat ook mantelwerk hem niet gaat helpen.
Hoop voor jullie dat de periode deze keer toch korter zal zijn.
Wat nog wel eens helpt is, dat zo'n grote overschrijding de eerste keer is.
Bij vaker extreem over de snelheidslimiet, ben je bij de rechter nog slechter af.

Geen nood, je maakt anders gewoon met tante Truus, een busreisje naar de Moezel. :t
 
Ja eigen schuld dikke bult, blabla zullen velen zeggen. Ik blijf van mening dat de straffen voor verkeersovertredingen in dit fijne land exorbitant belachelijk hoog zijn. En het wordt er niet beter op met de nieuw aangekondigde plannen. En een van de redenen dat mensen in mijn omgeving dit land definitief verlaten.
 
ik heb geleerd dat je zo snel mogelijk moet inhalen, knullig om een inhaal actie te laseren.
moet je iedereen die 75 op een 80 weg rijd met 79 in gaan halen ?

genoeg redenen om het er niet bij te laten zitten lijkt me.

Precies. Als ik iemand in moet halen, doe ik dat ook altijd met minstens 200km/u. 8-)
 
Schrijf een brief aan de officier waarin je uitlegt dat je man mantelzorg verleend en dat een rijbewijs daarvoor nodig is. Niet geschoten altijd mis
 
Ik begrijp dat het heel vervelend is, maar de snelheidsovertreding is wat je zou kunnen zeggen significant en de rechter ga je niet om krijgen met allerlei mooie verhalen.

Slikken en iets anders bedenken voor de vakantie, hij bij jou achterop, is dat wat?
 
ik heb geleerd dat je zo snel mogelijk moet inhalen, knullig om een inhaal actie te laseren.
moet je iedereen die 75 op een 80 weg rijd met 79 in gaan halen ?

genoeg redenen om het er niet bij te laten zitten lijkt me.
Nee, inhalen met 164 kmph waar 80 toegestaan is lekker nodig. :') Als de beste man 90/95 had gereden: was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.
 
Dat is het nadeel van snelle motoren, ze accellereren nogal heftig.
 
denk dat je je drukker moet maken wat je over 6 maanden tegen de reclassering gaat zeggen...
wat denk je wel..... tis geen inbraak of een paar homo's in elkaar slaan, je rijdt sneller dan toegestaan, daar kom je met een taakstrafje niet mee weg...6 maanden cel en 3 jaar je rijbewijs kwijt
 
Dat is het nadeel van snelle motoren, ze accelereren nogal heftig.

:^

Moet al m'n best doen om dat voorwiel enigszins laag te houden.
En tja......, jammer dat jullie vakantie op zown "lullige" manier in het water valt. Hopelijk valt het mee, zonder voorgeschiedenis/recidive en veel spijtbetuigingen naar de rechter loopt het misschien nog met een (dure) sisser af.
 
Laatst bewerkt:
Bezwaar aantekenen en de zaak voor laten komen. Hier met zoveel mogelijk argumenten over het belang van je rijbewijs en spijt betuigen.
De officier van justitie ziet dit als een ernstige daad, dus ga daarin mee in plaats van het een onschuldige inhaalactie te noemen.
Met een beetje mazzel krijg je hem dan eerder terug. Niet geschoten Is sowieso 4 maanden fietsen ;)

Ik denk dat je op het flitsforum het beste informatie kunt inwinnen over de exacte gang van zaken om het voor te laten komen.
 
Nee, inhalen met 164 kmph waar 80 toegestaan is lekker nodig. :')
Als de beste man 90/95 had gereden: was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.
Dan ben je met een paar centen weer van het probleem af. Zonde geld, dat weer wel!

Afgelopen week aangehouden voor rijden zonder gordel. Soort algehele controle.
Vraagt die agent waarom? Ja, ik rijd bijna altijd in bbk zonder gordel.

Ik meld agent dat als je veel rijdt dat je soms gewoon 'aan de beurt' bent.
Ieder jaar een paar duizend euries in de tank, een paar nieuwe bandjes en soms een bon.
Nee, niet boos worden op agent. 'Bon' is part of the deal! (fine) '(
 
Dan ben je met een paar centen weer van het probleem af. Zonde geld, dat weer wel!

Afgelopen week aangehouden voor rijden zonder gordel. Soort algehele controle.
Vraagt die agent waarom? Ja, ik rijd bijna altijd in bbk zonder gordel.

Ik meld agent dat als je veel rijdt dat je soms gewoon 'aan de beurt' bent.
Ieder jaar een paar duizend euries in de tank, een paar nieuwe bandjes en soms een bon.
Nee, niet boos worden op agent. 'Bon' is part of the deal!
(fine) '(

:^ Hoe meer kilometers, hoe groter de kans. Je moet het gewoon incalculeren. Hoewel ik wel zoveel mogelijk beneden de wet mulder sancties probeer te blijven. Maar op de motor lukt dat nou eenmaal niet altijd. Daar heb je dat ding (gvd) toch ook voor?!

En nee, de agent bepaald de strafmaat niet. De Spee's van dit land wel en die zouden zich rot moeten schamen.
 
Ga niet de overtreding proberen goed te praten,meer dan de dubbele toegestane snelheid om een ander in te halen is onzin en valt heel waarschijnlijk niet in goede aarde bij de officier,doe in plaats daarvan wat Hellracer zegt en schrijf een brief dat hij er vreselijk spijt van heeft en dat hij zijn rijbewijs nodig heeft als mantelzorger ,met een beetje geluk krijgt hij zijn rijbewijs(tijdelijk) terug, en is het aan de rechter om de uiteindelijke straf te bepalen en ook daar flink spijt betuigen en zeggen dat hij niet zonder rijbewijs kan.Ik heb zelf ook zoiets gehad en ben er met 2 maanden rijbewijs kwijt en een torenhoge boete redelijk vanaf gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Koos Spee bepaalt de strafmaat? :?

Denk dat een ieder met een beetje inbeeldingsvermogen wel begrijpt wat ik hiermee bedoel. Of je moet het eens zijn met de exorbitante verkeersboetes in dit land. Dan is het een ander verhaal.
 
Koos Spee bepaalt de strafmaat? :?

Koos Spee en aanverwanten bepalen helemaal niets wat dat betreft,de wetgever stelt de strafmaat en hoogte van boetes vast,alleen een Rechter kan daar van afwijken,niet de officier.Dus ben je het niet eens met de torenhoge boetes,stem dan op een partij die
het daar ook niet mee eens is,als die al bestaat want voor de meeste partijen kunnen ze niet
hoog genoeg zijn.
 
Laatst bewerkt:
Koos Spee en aanverwanten bepalen helemaal niets wat dat betreft,de wetgever stelt de strafmaat en hoogte van boetes vast,alleen een Rechter kan daar van afwijken,niet de officier.Dus ben je het niet eens met de torenhoge boetes,stem dan op een partij die
het daar ook niet mee eens is,als die al bestaat want voor de meeste partijen kunnen ze niet
hoog genoeg zijn.
Vergeet je niet de boete waar de OvJ de hoogte van de boete gaat bepalen? ;) In de basis heb je gelijk, maar volgens mij ben je nu een beetje aan het mierenn*uken omdat het kan en begrijp je best wat NR34 bedoeld.
 
Zo had ik mazzel met 120 waar 60 toegestaan is en ik hem vaak doortrek tot dik 200.

Agent op motorfiets gaf een stopteken ......... dus ik reed door .........

Stop nooit bij onbekende mannen. :+

Hij kon mij niet meten vroeg mij hoe hard ik reed en zei 100.

Heb dus gelogen waar ik tot op de dag van vandaag nog spijt van heb. _O-

Hij vond mij wel lief en zou een volgende keer aan de beurt (d) komen zei hij :?

Soms heb je gewoonweg pech en dan moet je op de blaren zitten!
 
Het enige wat ik denk is dat als je daadwerkelijk per ongeluk 2x de maximumsnelheid aantikt je gewoon niet kan rijden en een gevaar op de weg bent. Iemand die simpelweg schijt heeft aan de regels kan ik tenminste nog verdenken van enige rijvaardigheid. Ik zie liever iemand bewust 164km/h rijden dan per ongeluk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan