probleem met een cilinder, 1977 Electra Glide

marcellon

Rookie
20 jun 2010
12
0
olst
ik heb een harley davidson electra glide uit 1977. vorig jaar kreeg ik problemen, motor ging op 1 cilinder lopen en sloeg terug in de carburateur. als hij helemaal koud was ging het nog prima maar na een tijd rijden werd het slechter.in 1e instantie dacht ik aan de bougie kabels maar na die vervangen te hebben bleef het knudde. nu heb ik de bobine vervangen, en kwam ik na het starten van de motor erachter dat de voorste cilinder veel warmer/heter is dan de achterste. kan het een koelingsprobleem zijn met de olie of gewoon een vastloper? wat te doen?
 
Met een vastloper doet ie helemaal niet meer :)

Er is een kans dat het rubber van de manifold van de voorste cilinder lek is. Gevolg is een veel te arm mengsel.

Het is een erg makkelijk blok om mee te sleutelen. En diverse zaken kun je eenvoudig controleren:

compressie meten van beiden cilinders.
lektest doen, of de willem1940 proef. Deo of remreiniger in kleine pufjes spuiten op plekken waar het luchtdicht zou moeten zijn, zoals aansluiting manifolf-kop. Als het blok reageert: lek.

Weet je welke ontsteking in het blok zit?


'hete voorste cilinder' > 'hete voorste cilinder, 1977 Electra Glide'
Brikken en klassiekers > Techniek, vragen en antwoorden
 
hoi Martell
dank voor je antwoord echter als het rubber kapot is zou de motor volgens mij direkt slecht moeten lopen compressie is gemeten en goed. morgen ga ik met een speciale thermometer kijken naar de verschillen in temperatuur tussen kop en cilinder en tussen de voorste en achterste cilinder.
heb je enig idee hoe warm het mag zijn.
zelf heb ik nog gedacht aan een probleem met de olie toevoer waardoor de voorste cilinder te warm wordt. Op een gegeven moment wordt deze dan zo heet dat de ontbranding van het mengsel al begint voordat het in de cilinder komt. (daardoor terugslag in carburateur)
er is voorgesteld om het blok te flushen en er daarna dikkere olie in te doen zodat de druk na de oliepomp wat hoger wordt.
 
hoi,
heb de test gedaan met rem reiniger maar daar reageert hij helemaal niet op, er zit een electronische ontsteking op en de kleppen worden bediend door zelfstellende stoterstangen.
heb toch de temperatuurtest gedaan en de temperatuur op het kleppendeksel en aan de voet van de cilinder schelen nogal tussen de voorste en achterste cilinder
kleppendeksel voor na ongeveer 20 min draaien 94oC achter 66oC cilinder voor 153 oC en achter 110oC de olie is dan 46 oC .
volgens mij zijn het 2 verschillende problemen die eventueel wel met elkaar te maken hebben.
probleem 1 is dat de motor na een tijd rijden op 1 cilinder gaat lopen en probleem 2 is dat de voorste cilinder warmer wordt dan de achterste.
het slecht lopen gebeurt dus pas na een tijdje rijden en zou dus ook een probleem kunnen zijn met de electronische ontsteking want ik heb de rest al vervangen (bougies/bougiekabels en bobine)

ik durf nu echter niet te gaan rijden omdat die cilinder/kleppendeksel zo warm wordt.
heb wel proberen uit te vinden hoe heet een cilinder/kleppendeksel mag worden maar kan daar geen antwoord op vinden. Als iemand daar een antwoord op weet? graag

kan het zijn dat de motor zo geconstrueerd is dat de voorste heter mag worden omdat die tijdens het rijden meer koeling krijgt en doordat de olie eerst naar de achterste cilinder gaat en dan pas naar de voorste(ik weet dat olie niet gebruikt wordt om te koelen maar om te smeren, maar deze neemt toch ook warmte op?)
 
Normaal gesproken word de achterste cilinder bij een Harley altijd heter,ik weet nog uit de tijd toen ik bij een motorzaak werkte dat de Buells die we verkochten juist last hadden van dat de achterste cilinder te heet werd,oplossing van Buell was toen een temperatuur sensor die zodra te temperatuur te hoog werd de ontsteking uitschakelde,een Mickey Mouse oplossing,want niemand wil dat zijn motor er ineens mee stopt tijdens het rijden.Het probleem bleek achteraf de zuiger inbouw tolerantie te zijn,die was te klein af fabriek en is vergroot,toen was het probleem over.Verder heeft olie wel degelijk ook een koelende functie.
Denk bijvoorbeeld aan de oliegekoelde Suzuki motoren.
 
Laatst bewerkt:
hoi,
heb de test gedaan met rem reiniger maar daar reageert hij helemaal niet op, er zit een electronische ontsteking op en de kleppen worden bediend door zelfstellende stoterstangen.
heb toch de temperatuurtest gedaan en de temperatuur op het kleppendeksel en aan de voet van de cilinder schelen nogal tussen de voorste en achterste cilinder
kleppendeksel voor na ongeveer 20 min draaien 94oC achter 66oC cilinder voor 153 oC en achter 110oC de olie is dan 46 oC .
volgens mij zijn het 2 verschillende problemen die eventueel wel met elkaar te maken hebben.
probleem 1 is dat de motor na een tijd rijden op 1 cilinder gaat lopen en probleem 2 is dat de voorste cilinder warmer wordt dan de achterste.
het slecht lopen gebeurt dus pas na een tijdje rijden en zou dus ook een probleem kunnen zijn met de electronische ontsteking want ik heb de rest al vervangen (bougies/bougiekabels en bobine)

ik durf nu echter niet te gaan rijden omdat die cilinder/kleppendeksel zo warm wordt.
heb wel proberen uit te vinden hoe heet een cilinder/kleppendeksel mag worden maar kan daar geen antwoord op vinden. Als iemand daar een antwoord op weet? graag

kan het zijn dat de motor zo geconstrueerd is dat de voorste heter mag worden omdat die tijdens het rijden meer koeling krijgt en doordat de olie eerst naar de achterste cilinder gaat en dan pas naar de voorste(ik weet dat olie niet gebruikt wordt om te koelen maar om te smeren, maar deze neemt toch ook warmte op?)
Olie is bedoeld voor koeling. En voor smering. En voor afvoer van afval.

Normaliter wordt de achterste cilinder heter dan de voorste, bij deze blokken. Dus er is wel degelijk iets aan de hand.

Het niet meer goed functioneren van de voorste cilinder, zal een gevolg zijn van...

Alleen moeten we nu achterhalen wat de reden is van 1 het heet lopen en 2 niet meer werken van. 2 KAN een gevolg zijn van 1, maar het kan ook van een net andere (gezamenlijk) oorzaak komen. Andersom is het iig niet. Een cilinder kan niet (te) heet worden, als die niet mee draait :)

Er is maar 1 carb voor beide cilinders. Aangezien achter goed gaat, lijkt die uitgesloten.

Je hebt stoterstangen, maar ook daar kan na verloop van tijd een probleem ontstaan. Bijvoorbeeld bij verstopte of versleten hydrounits. Of slecht werkende oliepomp.

Ook een ontstekingsunit kan van slag raken. En dat is nagenoeg niet nat te meten of te controleren. Wel uit te sluiten, door bij een eenvoudig puntensetje te monteren, en te kijken of het probleem zich herhaald.

Ik heb geen idee van je kunde en durf mbt sleutelen.

Zelf zou ik proberen te ontsteking uit te sluiten, omdat dit relatief het meest eenvoudig en goedkoop is.

Daarna zou ik de oliepomp en aanverwanten demonteren en controleren. Geen idee vd km stand, maar het is ene slijtagedeel.

Tot slot zou ik de lifters en hydrounits bekijken.

En voordat het zover is: is er genoeg olie, en welke? Kun je bij stationair lopen de olie goed zien stromen in het tankje?
 
77.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan