Motorblok vervangen van een Suzuki GS500 uit 2006

Dedier

Rookie
15 feb 2018
13
5
Hallo,

Gister ochtend stond ik met pech langs de snelweg en net een telefoontje van de garage gekregen dat mijn motorblok niet meer te redden valt. Bij deze ben ik dus op zoek naar een nieuw blok voor een Suzuki gs 500 uit 2006!!!

Mijn vraag hierbij is meteen, weet iemand toevallig welke blokken van welke jaren ik er zonder problemen op kan zetten.

Bij voorbaat dank voor de behulpzame antwoorden.
 
Alle blokken vanaf 1982(+/-) tot heden zullen er gewoon in passen, met een ouder blok heb je alleen geen oliekoeler (als je die nu al wel had).

Wat verstaat de garage onder 'niet meer te redden?' Een tweedehands motorblok komt ook met genoeg risico's ( helemaal met zulke oliezuipers als de GS500 )
 
Buiten gaten in een carter is ieder motorblok te redden,alleen is het de vraag wat gaat het kosten en is dat nog lonend in verhouding tot de waarde van de motorfiets zelf.
 
Op dit moment heb ik ook geen oliekoeler (lucht gekoeld).
Onder niet meer te redden wordt verstaand cilinders vast geslagen. Veelte weinig olie.... met zijn gevolgen. op de snelweg, 100 op de klok. vermogen weg, te laat met koppeling en vervolgens een glijer. Gelukkig niet te veel schade aan buitenkant, maar wel enorm balen dus. Had niet hoeven gebeuren.

De man van de garage zei dat je voor reparatie van het blok minimaal €1500 kwijt bent en dat is als je geluk hebt. Voor een motor met een aanschafwaarde van €1900, is dat niet een hele goede keuze.

dus ben nog even aan het oriënteren wat ik ga doen.


Opties die ik kan bedenken nu zijn:

- Repareren door garage. Minimaal +- 1500 euro
- Blok aanleveren aan garage (als ik een blok kan vinden van ong. 500euro.) +-1000 euro
- Blok zelf plaatsen, +-500 (plus heel veel man uren waarschijnlijk)
- of inleveren.... +- 350 euro (gokje?)
 
Ik zou zeggen; koop een goed werkplaatshandboek en neem contact op met bassie (bph motoronderdelen). Goede kans dat die nog een goed blok heeft liggen.

Die fietsen zitten bijzonder simpel in elkaar. Tank eraf, ketting eraf, deel van het frame los, cabs los en motorblok wisselen maar.

Als je hulp wilt, stuur maar even een PM.
 
Als je wilt leren om zelf te sleutelen is dit een mooi begin. Je kunt het leren hoe het in elkaar zit combineren met verkopen van de onderdelen.

Helaas zijn de GS500 blokken gevoelig voor het oliepeil. Als ie echt vastgelopen is zoals bij jou, zijn er een hoop dingen gegarandeerd kapot of twijfelachtig.

Ander blok, ook weer kans op problemen tenzij je het eerst kunt testen. Ik zou gewoon alles wat je kunt verkopen wegdoen en een andere motor halen...
 
Laatst bewerkt:
Blijft toch gek om te lezen dat in zo'n beetje elk topic waar er iets geschreven wordt over het oliepeil dat oliepeil als oliepijl geschreven wordt. B| |( -O-

Ben nog nooit een peilstok tegen gekomen waar een pijl op stond om het juiste oliepeil aan te geven. Wel streepjes, inkepingen enz. _O- }) :P
 
Blijft toch gek om te lezen dat in zo'n beetje elk topic waar er iets geschreven wordt over het oliepeil dat oliepeil als oliepijl geschreven wordt. B| |( -O-

Ben nog nooit een peilstok tegen gekomen waar een pijl op stond om het juiste oliepeil aan te geven. Wel streepjes, inkepingen enz. _O- }) :P
Harley. Pijltje op de peilstok.
389591d1405316523-2012-users-manual-vs-the-oil-dipstick-sm05900.jpg

/offtopic
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet niet uit welke hoek je komt, kan je ook wel helpen met wissel, als je zelf een blok regelt

Ik woon zelf tussen Amsterdam en Utrecht in (bij Breukelen in de buurt). Ik ga eerst even kijken of ik een blokje kan vinden en wat hiervan de kosten zijn en of ik dit het waard vind. Mocht dit allemaal gaan lopen houd ik me zeker aanbevolen voor advies en hulp. Maar tegen die tijd zal ik wel even een PM sturen. Bij voorbaat bedankt! :t
 
Als je op zoek gaat naar een blok voor een GS500 kun je het beste op zoek gaan naar een zwart blok. De zwarte blokken zijn geproduceerd in Japan en beter van kwaliteit dan de grijze in Europa geproduceerde blokken.
 
Ik heb laatst ook een motorblok ingebouwd van een GS500; erg goed te doen en ik raad je ZEKER aan om dit zelf te doen. Wil je best helpen als het voor jou een mogelijkheid is om je GSje te vervoeren naar ridderkerk zodat we 'm bij mij in de garage kunnen opbouwen. Daar heb ik al het gereedschap. En sta je droog *O*
 
Laatst bewerkt:
Gewoon zelf doen, is echt geen hoge wiskunde. Als je twijfelt maak je bij elke stap foto's met je mobieltje hoe het gezeten heeft. Een goede tip is ook om bakjes te gebruiken voor de bouten/assen/moeren en per stap deze in een (gelabelde) bak neer te leggen. Als je dat doen kan er bijna niks misgaan en zo houd je het overzicht.
 
GS500 gebruikt gewoon olie. En dat moet je bijhouden bij die blokken. Daarom hoor je er veel over. Als je dat vergeet, ja, dan gebeurt er wat er met ts is gebeurd.

Heb met de mijne nu 1000km gereden en het peil staat nog precies hetzelfde als toen ik hem kocht.
Enkel als ik flink door trek en daarna hard af rem op de motor komt er een pufje rook uit de uitlaat (klepseals denk ik?). Dan heb ik dus geluk begrijp ik?
 
Heb met de mijne nu 1000km gereden en het peil staat nog precies hetzelfde als toen ik hem kocht.
Enkel als ik flink door trek en daarna hard af rem op de motor komt er een pufje rook uit de uitlaat (klepseals denk ik?). Dan heb ik dus geluk begrijp ik?

op 1000km zal het nog wel meevallen. Maar als je niks ziet, ja. dan heb je geluk. Ga maar eens een goed stuk snelweg rijden. Dan gaat het waarschijnlijk tegenvallen.
 
Als je op zoek gaat naar een blok voor een GS500 kun je het beste op zoek gaan naar een zwart blok. De zwarte blokken zijn geproduceerd in Japan en beter van kwaliteit dan de grijze in Europa geproduceerde blokken.

Er zijn ook grijze blokken in Japan gemaakt

Alle blokken vanaf 1982(+/-) tot heden zullen er gewoon in passen, met een ouder blok heb je alleen geen oliekoeler (als je die nu al wel had).

Wat verstaat de garage onder 'niet meer te redden?' Een tweedehands motorblok komt ook met genoeg risico's ( helemaal met zulke oliezuipers als de GS500 )

Productie is gestart in eind 1988 dus waar jij een blok uit 1982 vandaan wil halen geen idee.


Volgens mij is de vorm van het blok al een jaartje of 29 hetzelfde dus in het frame hangen zal geen probleem zijn. Toerenteller moet je dan wel vervangen, de pickup aan de zijkant van het blok is ook anders bij het nieuwe model en misschien nog wat andere dingen die ik vergeet, maar het past wel :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan