Honda CB750C op 3 cilinders - Help?!

Globastiaan

MF'er
27 okt 2013
30
0
's-Hertogenbosch
Hallo, nieuw hier.

Ik heb sinds één week een mooie CB750C (custom) uit 1980. De Honda loopt op 3 cilinders:
1-3-4 , maar cilinder 2 wilt niet mee. De motor start nu met nieuwe accu eigenlijk meteen. Loopt redelijk stationair. En rijdt ook op 3 cilinders :S

Om het probleem te verhelpen heb ik het volgende ondernomen:
- Nieuwe accu
- Carburateurs eraf en volledig gereinigd (leken van binnen als nieuw/ nergens aanslag o.i.d)
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuwe bougies 4x

Na gisteren alles weer in elkaar, vandaag naar buiten gereden om te starten. Zelfde probleem: weer cilinder 2 wil niet mee (uitlaat blijft koud en andere 3 warm.)

Bobine/bougiekabels zitten:
links 1-4 rechts 2-3 en bougie 2 geeft ook vonk (getest door eruit te halen)

Ik weet nu even niet wat ik moet proberen. Graag hulp!!
full
 
Laatst bewerkt:
Meet ook de bougiekap eens door op weerstand,voor gewone NGK kappen moet die 5 K ohm zijn.
Verder zou je de compressie van die cilinder nog kunnen meten.
En weet je 100% zeker dat de stationair sproeier van die cilinder niet verstopt is.
 
Laatst bewerkt:
Meet ook de bougiekap eens door op weerstand,voor gewone NGK kappen moet die 5 K ohm zijn.
Verder zou je de compressie van die cilinder nog kunnen meten.
En weet je 100% zeker dat de stationair sproeier van die cilinder niet verstopt is.

Ik heb bij schoonmaken van de carburateur extra gelet op de sproeiers (losgehaald en doorgespoten en gekeken/ niks geks gevonden) naald ook op het oog schoon.

De andere 2 zaken die je benoemd weet ik niet hoe ik dit moet doen, ik zal uitzoeken of ik dit kan en hoe.
 
Kijk of de bougie #3 nat is of droog, na even draaien op 3 cylinder: je ziet dan of er wel benzine komt.
Wissel de bougiedoppen van 2 en 3 eens. Dit kan gewoon, als 2 dan niet meedoet is het toch de vonk.
 
remmenreiniger in cyl 2 spuiten (airbox verwijderen), doet hij dan wel mee heb je een carbu probleem.

en klepspeling controleren, sowieso ook al is het op een andere manier opgelost.
 
Ik heb nu de bougie van cilinder 2 bekeken voor het draaien en na het draaien. Zie er weinig verschil. Wel vindt ik het vreemd dat hij verkleurd is (donker) aangezien hij nieuw is.

Na een tijdje stationair lopen met wat moeite nu, is de uitlaatpijp van cilinder 2 wel warm en de andere gloeiend. Zou het kunnen dat hij af en toe wel meeloopt?

Ook heb ik de bougiekabel van 2 en 3 eens gewisseld, nu nog steeds hetzelfde. Cil 2 wil niet mee.

Toch dan weer de carb?

Wat ik mij nog af vroeg, de vorige eigenaar heeft op de bobine links 1-3 en bobine rechts 2-4 staan, wat volgens mij nooit zou kunnen kloppen. Dit is er zelf in geschuurd en zo zaten de kabels ook niet aangesloten. Lijkt mij niet te kloppen. Het is wel een USA model.

Zie foto bougie na het lopen:
full
 
Dat hij uit de USA komt maakt voor de ontstekingsvolgorde niets uit,die is 1-4-3-2
De cilinder loopt duidelijk wel of af en toe mee,anders kan de bougie nooit verkleuren,
of dat komt door al het wisselen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, nog niet, kan ik dit van de buitenkant checken? Of moeten de carbs er af? Zitten er onder toch?

Ja dat kan wel,maar eigenlijk heb je daar speciaal gereedschap voor nodig,al deed ik dat vroeger met een heel kort schroevendraaiertje.Zitten inderdaad aan de onderkant.
Het kan ook nog zijn dat je synchronisatie van de carburateurs niet goed meer is ,is dat
bij de carburateurs onderling erg verschillend dan loopt de motor ook niet goed meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu de bougie van cilinder 2 bekeken voor het draaien en na het draaien. Zie er weinig verschil. Wel vindt ik het vreemd dat hij verkleurd is (donker) aangezien hij nieuw is.

Na een tijdje stationair lopen met wat moeite nu, is de uitlaatpijp van cilinder 2 wel warm en de andere gloeiend. Zou het kunnen dat hij af en toe wel meeloopt?

denk dat klepspeling net prioriteit nr 1 geworden is.
 
Laatst bewerkt:
Toch de carbs er weer af halen en nu helemaal goed schoon maken dus ook de mengselschroeven er uit (weet je ook meteen waar die zitten) en alle sproeiers er uit en dan alle kanaaltjes door blazen/spuiten.
Wel noteren hoe de mengselschroeven nu ingesteld staan. Dus voorzichtig in draaien en de slagen tellen.
Krijgen alle carbs wel benzine? Oftewel zit er in elk vlotterbakje wel benzine?

Als dat niet helpt eerst maar eens compressie meten. Of als eerste. Is eigenlijk nog beter. Weet je meteen wat er aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo die bougie bekijk zou hij eigenlijk flink nat moeten zijn als hij niet mee loopt of slecht vonkt,ik denk dan ook dat het waarschijnlijk toch aan de brandstof voorziening ligt,carburateurs moeten echt goed schoon zijn,naast de sproeiers kunnen ook inwendig de kanaaltjes verstopt zijn,kijk bij deze carbs ook of de gasschuiven zeer goed schoon zijn en heel soepel op en neer kunnen in hun huis,je kan dat controleren door het huis van de gasschuif ondersteboven te houden en de gasschuif met veer in te drukken,hij moet dan vanzelf omhoog komen tot aan de rand van het huis..Als je de carbs er weer af heb kan je gelijk de mengselschroeven er uit halen en die kanaaltjes goed schoon blazen,let er op dat je geen onderdelen van de mengselschroef kwijtraakt zoals het veertje en ringetje wat daar in de carbs zit.Kan je ze ook gelijk op de basis afstelling zetten.
 
Laatst bewerkt:
geen van beide ...
1 3 4 2 (waarschijnlijk) of 1 2 4 3

Janbros, wat je hier schrijft is ook erg interessant, want wat ik eerder al vermelde staan de bobines nu met bougies als volgt gekoppeld: Links 1-4 Rechts 2-3, maar op de bobines staan de volgende nummers erin gekrast: links 1-3 rechts 2-4 (zie afbeelding) dit is alleen niet de manier waarop ze volgens veel andere topics op het forum aangesloten moeten zijn. (en ik dacht ook niet in het handboek deze volgorde te kunnen vinden al heb ik er een van een cb750 algemeen)

Daarnaast lijkt de bougie idd te droog. Ik zal morgen weer verder zoeken en eerst het vlotterbakje legen/kijken of er wel echt benzine uit komt. Daarna mogelijk de remreiniger test, alleen lastig te doen gezien de airbox niet veel ruimte biedt.

De kleppen stellen en compressietest heb ik geen ervaring mee en geen gereedschap voor. Volgens mij is het kleppen stellen wel een goed plan, maar eerst wil ik benzine in de cilinder. Wat kost dat eigenlijk ongeveer voor zo'n oude motor waarbij je overal makkelijk bij kan?

BTW super hulp allemaal en thnx voor alle hulp alvast!
full
 
laatste tip>>mocht je de carbs weer losgehaald hebben voor inspectie hou ze dan op zijn kop en giet in twee carbs benzine in de aanzuigbuisjes die normaal gesproken in de vlotterbakjes continu benzine opzuigen,kijk of de benzine even snel erin wegzakt of dat in de niet meewerkende cilllinder de carb duidelijk er veel langer over doet,dan weet je meteen 100% zeker dat je een verstopt kanaaltje/sproeier moet reinigen en dat er dus niks mis is met de ontsteking of dat je een verbrande klep hebt :t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan