Bang op de motor

EllenIngrid

Rookie
15 mrt 2018
1
0
Denekamp
Hoi allemaal,

Ik heb al meer dan 25 jaar mijn motorrijbewijs, maar geen ervaring. Anderhalf jaar geleden heb ik een motor gekocht en een paar lessen genomen. Ging eigenlijk heel goed. Vorig jaar ben ik eraf gevallen voor de stoplichten door een verkeerde remactie. Gevolg is dat ik nu bang ben...vooral in bochten. Heeft iemand tips om deze angst te overwinnen, want ik vind motorrijden echt superleuk.
 
Enige goede tip in een dergelijk geval: Zo snel mogelijk weer gaan rijden. En dan zal je merken dat de angst gaandeweg minder wordt. Je bent niet de eerste en niet de laatste die dit overkomt. En als dit alles is. Heb je nog gereden na het ongeval?
 
Laatst bewerkt:
Meer lessen en meer rijden, krijg je vanzelf weer je zelfvertrouwen terug. Je vliegt echt niet zomaar uit de bocht, ook niet met regen. Gewoon een kwestie van doen zodat je erachter komt dat er niks aan de hand is.

Als je het eng blijft vinden krijg je vanzelf dat je is een rare actie uitvoert wat je angst voor bochten alleen maar zal bevestigen.
 
Hoi allemaal,

Ik heb al meer dan 25 jaar mijn motorrijbewijs, maar geen ervaring. Anderhalf jaar geleden heb ik een motor gekocht en een paar lessen genomen. Ging eigenlijk heel goed. Vorig jaar ben ik eraf gevallen voor de stoplichten door een verkeerde remactie. Gevolg is dat ik nu bang ben...vooral in bochten. Heeft iemand tips om deze angst te overwinnen, want ik vind motorrijden echt superleuk.

veel mensen (vooral vrouwen en mietjes) zijn bang voor bochten. Maar die bocht ligt daar gewoon. Doet niets en bijt niet. Die bocht hoort bang te zijn voor jouw motorduiveltje die hem gaat nemen. Hard anaal zonder spuug.
 
veel mensen (vooral vrouwen en mietjes) zijn bang voor bochten. Maar die bocht ligt daar gewoon. Doet niets en bijt niet. Die bocht hoort bang te zijn voor jouw motorduiveltje die hem gaat nemen. Hard anaal zonder spuug.

Ooo dat zijn die putten in de weg :P ,weer wat geleerd :t
 
veel mensen (vooral vrouwen en mietjes) zijn bang voor bochten. Maar die bocht ligt daar gewoon. Doet niets en bijt niet. Die bocht hoort bang te zijn voor jouw motorduiveltje die hem gaat nemen. Hard anaal zonder spuug.
_O-
 
Hoi allemaal,

Ik heb al meer dan 25 jaar mijn motorrijbewijs, maar geen ervaring. Anderhalf jaar geleden heb ik een motor gekocht en een paar lessen genomen. Ging eigenlijk heel goed. Vorig jaar ben ik eraf gevallen voor de stoplichten door een verkeerde remactie. Gevolg is dat ik nu bang ben...vooral in bochten. Heeft iemand tips om deze angst te overwinnen, want ik vind motorrijden echt superleuk.

Bang... waarvoor bang ?
Ik neem aan bang om te vallen.

Als je weer eens op de motor rijdt, voel dan eens na een kilometer of je schouders/rug/armen ontspannen zijn.
Als je angst hebt dan gok ik dat die kneiterhard gespannen zullen zijn.

Ik heb er onderhand wel zo'n miljoen km op de motor afgelegd. Soms heb ik een moment dat het allemaal net niet zo vloeiend en goed gaat als ik gewend ben. En dat maakt ook het rijden op zich 'niet leuk'. Op die momenten is er altijd dezelfde oorzaak: Spierspanning. Dat heeft echt heeeel erg veel invloed.

Dan de bochten op zich.
Verder vooruit kijken. Je blik altijd zover mogelijk over de weg vooruit.
Als je dichtbij kijkt, zie je alleen wat er vlak voor je voorwiel gebeurd en dat is helemaal niet interessant!! Alles wat er die paar meter voor je gebeurd daar ben je toch te laat voor om op te reageren. Maar bovenal haal je je stabiliteit weg.
Al je ver weg kijkt, zie je ook nog wat er vlak voor je gebeurd. Als je vlak voor je kijkt zie je echter niet wat er 100 meter verderop gebeurd.
En als je verder weg kijkt, dan heb je meer afstand ( = tijd) om te reageren op wat je ziet. Niet alleen is de actie die je dan onderneemt succesvoller, maar het brengt vooral rust !

Dan ga je eens op zoek naar een mooie lang doorlopende bocht. En die rij je. En nog eens. En nog eens. En nog eens. Dezelfde bocht !! Je hoeft nu niet meer angstig naar de weg te kijken wat de bocht die je gaat nemen gaat doen, je kan je iedere keer weer wat meer concentreren op wat jij met de motor doet om hem de bocht door te krijgen. En op een ontspannen houding ;) Na een aantal keer zul je zien dat t beter gaat, in die ene bocht die je kent.
Daarna zoek je een andere bocht en gaat weer oefenen. Langzaam aan zul je bochten 'leren lezen' en je zult beter op je motor zitten. Die twee factoren samen maken dat je steeds lekkerder de bocht gaat door komen.

Motor rijden de je met je ogen, niet met je handen. Dat stuur is er alleen om de bedieningselementen ergens aan vast te maken. Kijken, kijken, kijken.
 
Ik denk dat je op zoek moet naar iemand die een dag met je gaat rijden i.p.v. een paar lessen.

Ik heb de afgelopen jaren wat berg en bochten trainingen gedaan bij Horizon motorreizen. Daar was iemand mee die 2 keer in de berm lag binnen een paar uur. En niet omdat we hard gingen maar gewoon verkeerd kijken i.c.m. angstig.

Toen heeft een instructeur een uurtje of 2 "priveles" gegeven en daarmee kwam het probleem boven en ging hij weer als Rossi ;)

Het is het geld echt waard, en alles is helemaal geregeld.
https://www.horizonmotorreizen.nl/trainingen
 
:W Ellen
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Als je 1x van de trap valt, moet je ook niet bang zijn voor de trap. Ik snap je angst wel, makkelijk zat. Maar, wat je zelf zegt: het is zo leuk. Je had een keer pech, shit happens?
 
Opstappen, oefenen en je angsten op een gezonde en gecontroleerde manier overwinnen. Niks pushen. En iedereen die daar moeite mee heeft... Jammer de bammer. :W
 
Als je 1x van de trap valt, moet je ook niet bang zijn voor de trap. Ik snap je angst wel, makkelijk zat. Maar, wat je zelf zegt: het is zo leuk. Je had een keer pech, shit happens?

Ik wel,heb gelijk een lift laten plaatsen :t
Was niet goedkoop -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan