Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
A

Anoniempje177

Guest
full


De verschillende GSX F modellen:
Vanaf 1988 tot 1997:
een 600

SUZUKI GSX 600 F 88  3.jpg

een 750 (let hierbij op de andere achterpartij, een veel groter achterlicht)
maxresdefault.jpg

een 1100
1988_GSX1100F_blue-gray_750.jpg


de jongere modellen, vanaf 1998 tot 2006
een 600
(in haar meest gekende kleur)
SUZUKIGSX750FKATANA-1024_2.jpg


een 750
(600 en 750 hebben bij deze modellen dezelfde achterkant/achterlicht, maar werd gewijzigd begin 2003, zoals te zien is op de foto van deze 750). Er zijn nog heelmwat meer verschillen, maar optisch is het vooralmde achterkant dus, en het achterlicht is hetzelfde als dat van de Hayabusa.
unnamed.jpg


en de jongste modellen, (hoewel die een eigen topic hebben, zijn die hier uiteraard ook welkom ...)
een 650
Suzuki_GSX_650_F.jpg


een 1250
Suzuki-GSX-1250-FA-2014-700px.jpg


Wanneer je denkt:
"help, mijn motor ziet er exact uit als een GSX F,
maar het is een Katana! ben ik dan ook welkom?"
... natuurlijk, het is
(op enkele kleine technische details na) immers dezelfde, maar hij komt uit Amerika, daar heet hij in veel gevallen Katana ipv GSX-F ;) zoals deze bijvoorbeeld:
Suzuki GSX 600 F Katana 97  2.jpg


en er bestaan ook GSX-F'en met een ander cilinderinhoud dan de hier beschreven modellen, in veel (Aziatische) landen zijn nu eenmaal andere motorblokken in gebruik. Maar indien het een GSX-F is, ben je hier in het juiste topic. Zo is er bijvoorbeeld ook een 400cc, en die is trouwens ook al in Nederland gesignaleerd (misschien ingevoerd?)
gsx400f2.jpg


de GSX 400 F bestaat echter ook in naked bike, bijvoorbeeld deze, die is van 1982
1981_GSX400FX_black_800.jpg


Én ... het kan zelfs nóg lichter, de GSX 250 F! (Aziatische en zuiderse continenten)
Een rode van 1990:
suzuki-across-gsx-250-f-2-e1574279794390-855x566.jpg

En een grijze van 2021. Er zullen misschien nog een hoopje modellen tussen liggen, maar daar zoek ik nu effe niet achter.

s-l600.jpg



MAAR: dit is géén GSX F --- het is een GSX 1100 EF, en hoort dus niet in dit topic :P
Er loopt echter wel een topic waar de klassieker wel in thuishoort ;)
GSX 750 E/ES/EF

Suzuki GSX 1100EF 84  2.jpg




Interessant weetje:
De ODO- en beide triptellers van de GSX F 1998-2006 gaan NIET klokje rond



Multifunctioneel hulpstuk voor montage van allerlei accecoires:

DickO in "Het grote GSX-F topic deel 11" :}

DickO in "Het grote GSX-F topic deel 11" :}

DickO in "Het grote GSX-F topic deel 11" :}

Ontworpen door DickO






Aankomende evenementen:
-O- :Z




Afgelopen topics
Deel 01: Het grote GSX-F topic --------------- 1064 dagen
Deel 02: Het grote GSX-F topic - deel 02 --- 318 dagen
Deel 03: Het grote GSX-F topic - deel 03 --- 330 dagen
Deel 04: Het grote GSX-F topic - deel 04 --- 101 dagen
Deel 05: Het grote GSX-F topic - deel 05 --- 059 dagen
Deel 06: Het grote GSX-F topic - deel 06 --- 205 dagen
Deel 07: Het grote GSX-F topic - deel 07 --- 235 dagen
Deel 08: Het grote GSX-F topic - deel 08 --- 310 dagen
Deel 09: Het grote GSX-F topic - deel 09 --- 703 dagen
Deel 10: Het grote GSX-F topic - deel 10 --- 754 dagen
Deel 11: Het grote GSX-F topic - deel 10 --- 287 dagen
Deel 12: Het grote GSX-F topic - deel 12 --- 328 dagen​




Handige links voor gsx rijders:

Model historie en jaarcode's

katriders.com

airtech-streamlining.com
(leverancier Kunstof bodywork)

alpha-sports.com
(Onderdeelnummers, fiches & verkoop)

Suzuki parts nation
(Onderdeelnummers, fiches & verkoop)

alloutgraphics
stikkersets.

xtremedecals
Orginele stickersets, haynes wphb's etc te koop

Alle suzuki gsx-f nummers




werkplaats handboeken

Servicemanual in English, PDF bestand
Servicemanual GSX 600 F '98 and younger
diverse werkplaats handboeken
(oa gsx600f)
Haynes via metal-fab.net
(GSX-R750 & GSX-R1100 '85 to '92 GSX600F, GSX750F & GSX1100F (Katanas)bj. 1988 tot 1997)
Haynes
(GSX600F, GSX750F & GSX750 bj, 1998 tot 2002)

Onderhoudstabel

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dames en heren GSX-F rijders, veel plezier bij deeltje 13 alweer *O*
Ik 'volg' het weer af en toe.
 
Waar is mijn GSX F "verslaving" vandaan gekomen?

Dat is een lang verhaal, en doe ik liever van heel in het begin, toen motorrijden nog een kinderdroom was … maar hier komt ie dan:

... let wel, het verhaal is beschreven tijdens de tweede trimester 2020, op het moment dat ik al geruime tijd aan mijn zesde GSX F bezig was, dus spreek ik hier en daar bijvoorbeeld over "de "zoveelste" van mijn 6 GSX F'en, terwijl ik nu reeds nr.7 heb staan ... en het nog maar de vraag is of het daarbij blijft :+

Dus we beginnen met de ...

Prehystorie, en mijn eerste motor:

Nog voor ik 18 werd, was het altijd mijn wens, eerst een motorrijbewijs te behalen, pas daarna eentje voor de auto … uiteraard is dat er echter niet van gekomen …
Vele jaren gingen voorbij, en omstandigheden veranderden. Op een gegeven moment had ik ander werk op het oog, en daarvoor leek een motor toch wel handig. Maar, ik had dus nog geen motorrijbewijs. Aha! Geen nood, in België mocht je toen met je autorijbewijs (indien minstens 2 jaar in bezit), gewoon een 125cc (max 11kW) besturen zonder bijkomende lessen en/of examens. Maar wel enkel binnen de Belgische grenzen. Geen nood, daar kan ik mee leven. Dus zo gezegd, zo gedaan, en daar kwam mijn eerste motorfiets aan, op 27 april 2004:
Een Suzuki VL 125 LC Intruder. Bouwjaar, mei 2003, 125cc, 13PK, en slechts 654 km op de teller.
Was een ervaring/uitdaging op zich, had in het verleden wel eens af en toe met een brommertje gereden, maar nooit manueel geschakelde brommers, dus de eerste rit was meteen mijn ... eu ... eigen "persoonlijke les". Daarna nog af en toe rijden om het te leren, en intussen solliciteren voor dat ene werk. Maar, dat werd niets, dus bleef ik gewoon met de trapfiets werken op enkele km's van huis. Doch met de motor af en toe ritjes maken natuurlijk, want, dat ene virus, het motorvirus, begon nu weer aan te vallen. Mijn eerste motor kwam er dus eigenlijk pas toen ik ongeveer 27,5 jaar was, en met deze motor heb ik uiteindelijk gereden tot 18 september 2006. De laatste tijd was er de drang om "hogerop" te klimmen, en voor mijn A rijbewijs te gaan. De 125cc heeft me wel ongeveer 2,5 jaar veel rijplezier bezorgd, dat zeker wel!

---------------------------------------------------------

Eerste GSX 750 F:

En toen kwam een ook al wat oudere wens weer naar boven, namelijk, het zou een BMW motor moeten worden. Er start een lange zoektocht, vele motoren gaan bekijken, maar ofwel boven het budget, ofwel te afgeleefd, zelfs voor de prijs en leeftijd. Tot op een keer, ik ga kijken naar een BMW, ik dacht een K75, maar weet ik niet meer zo zeker. Ze vroegen toen 2.700€, en op het eerste zicht leek die goed, maar bij het in werkelijkheid zien, toch niet. Deze bevond zich bij een dealer van BMW/KTM, maar werd toch particulier verkocht, dus geen garantie. Nadat ik liet weten dat ik besloten had deze motor toch niet te kopen, blijf ik nog wat over vanalles en nog wat babbelen met de verkoper (het was immers een heel vriendelijke verkoper :t ). Tot ik plots in een donkere hoek in de werkplaats een "niet-BMW" motor zag staan. Ja, u raad het al, een GSX 750 F. Ze blonk, ondanks ze nog niet gekuist was. Ze trok mijn aandacht, en ik vroeg aan de verkoper:
Ik: "Staat die motor daar ook te koop?"
V: "Nee, nog niet. Die motor is pas binnen van gisteren, en moet nog gekuist worden. Het is van een +80 jarige man, die heeft zich een R 1200 RT gekocht om rechter te zitten en comfortabeler te reizen."
Ik: "Mag ik eens een kijkje nemen?"
V: (naar daar wandelend), "Zeker, ik zal wat licht maken."
Ik kijk er wat naar, ben niet erg onder de indruk van het model, maar ze ziet er erg proper uit, dat wel.
Ik: "Van welk jaar is deze, hoeveel km's staan erop, en hoeveel denk je ervoor te vragen?"
V: "De motor is van 1998, heeft net geen 33.000km, en zou, inclusief onderhoud 2.100€ moeten kosten."
Ik: "VERKOCHT!" (note: de motor was toen dus nog maar 8 jaar oud).
De man keek me wel even verbaasd aan. En vroeg of ik geen testrit nodig had. Waarop ik hem liet weten dat ik er vertrouwen in heb, daar ik zelf in de automechanica branche opgeleid ben. Dus werd het nodige verder afgehandeld. Ik was op dat moment reeds bezig met lessen, dus ophalen moest nog even wachten tot ik mijn voorlopig rijbewijs had. Zo kwam ik dus aan mijn tweede motor, en mijn eerste van mijn 6 GSX F'en, dus:
Een Suzuki GSX 750 F, Bouwjaar Februari 1998, 93PK, met 32.935km op te teller.
Met deze ben ik dus beginnen rijden op 29 september 2006, ik was toen net 30 jaar. Er zaten slechts 11 dagen tussen de verkoop van de 125cc motor, en het starten op de 750cc.
Het was dus op het eerste zicht geen schoonheidswonder voor mij, maar gaandeweg begon ik ze toch een beetje een "Black Beauty" te vinden. Maar het was vooral een heel fijne motor om meer ervaring op te doen. Echter, net geen jaar later, heb ik dikke pech gehad. Ik ben door een roekeloze automobilist opzettelijk geramd geweest, en hij heeft vluchtmisdrijf gepleegd. Ik kwam er met lichte verwondingen af, maar de motor was total loss. Het waarborgfonds zou wel tussenbeide komen, maar dat sleepte aan, en heeft drie jaar geduurd. Op 3 augustus 2007 was het dus afgelopen met deze motor, met een km stand van nog maar 45.842km op de teller. Het heeft dus iets minder dan een jaar geduurd met deze.

---------------------------------------------------------

Tweede GSX 750 F:

Maar, er was dus geen budget voor een volgende heel goede motor. Omdat ik zelf automechanica had gevolgd, en intussen ook al wat aan mijn "Black Beauty" gesleuteld had, en deze weer thuis had staan, besloot ik op zoek te gaan naar een zelfde model, mijn zwarte volledig uit elkaar te halen, en als wisselstukken donor te houden. En zelfs tot op de dag van vandaag heb ik er enkele stukken van liggen! Dus de zoektocht gaat verder, en ik vind er uiteindelijk eentje, en wat een toeval, alweer bij een BMW motor dealer, maar een andere dit keer. En zo kwam ik dus aan mijn derde motor, ongeveer 3 weken na afschrijven van de vorige, en werd het mijn tweede GSX F:
Een Suzuki GSX 750 F, Bouwjaar Maart 2001, 93PK, met 60.450km op te teller.
Deze was echter niet zo een hele goede, doch met de wisselstukken van de vorige heb ik er toch goed mee kunnen rijden. Maar de geschiedenis herhaalt zich, en op 9 maart 2010 word ik wakker in het ziekenhuis, niet wetende wat er gebeurt is. Een ongeval dus. Later is aan de motor te merken dat ik achteraan geraakt ben, en er dus weer vluchtmisdrijf gepleegd is. Ook hier komt het waarborgfonds tussenbeide, maar zal ook weer wat duren, en ze zijn nog met de vorige zaak bezig. De motor zelf laat ik later over aan een sloper, samen met het motorblok en frame van de vorige (ik heb van die zwarte dus enkel nog wat kleine prulletjes liggen ;) ). Het was immers niet het plan nu weer een GSX F te kopen. Ik zat er dit keer iets beter in, en wilde weer op zoek naar een BMW.

---------------------------------------------------------

Derde GSX 750 F:

Er start dus weer een zoektocht naar een BMW, maar ik stuit op hetzelfde probleem als eerder, te weinig budget of te veel afgeleefd … zoeken … zoeken … maar ik kom er geen tegen die in mijn budget vallen én naar mijn smaak zijn. Dan begon ik voor de leut nog maar eens op GSX 750 F te zoeken, en in no time valt mijn oog op een mooie bordeaux kleurige, met driedelige GIVI kofferset. Zag er heel mooi uit, blonk nog echt, en niet te veel km's. de vraagprijs was niet erg laag met 2.900€, maar kijken kan geen kwaad. Dus ik denk bij mijzelf dat gaan kijken geen kwaad kan, en technisch ken ik deze motoren nu al wel redelijk, dus ik besloot het erop te wagen. Toen ik ging kijken was ik ook echt onder de indruk omdat ze niet alleen mooi was op foto, maar ook in werkelijkheid! Testritje gedaan (was bij een particulier dit keer), en ik besloot de motor te kopen, ik bood hem 2.500€, en we kwamen in de helft met elkaar overeen, en ik kocht ze dus voor 2.700€. Dat maakte mijn vierde motor, en reeds mijn derde GSX F:
Een Suzuki GSX 750 F, bouwjaar juni 1998, 93PK, en had 29.034km op de teller.
Met deze ben ik dus beginnen te rijden op 6 april 2010, maar een kleine maand na mijn vorige ongeval. Het is ook bij deze GSX F dat de "liefde" ervoor is beginnen op te komen. Zeker met die koffers erbij maakte het voor mij een beetje een ideale motor. De zithouding is immers precies goed voor mij, en de motor nodigt uit tot relax en licht sportief rijden, voor mij is deze sport/toer motor echt ideaal. Bij langere toertripjes ook handig met die koffers. Verder was ze ook best zuinig, en eraan werken was een eitje. Niet alleen omdat ik er al twee gehad heb, maar alles is gewoon goed en vlot bereikbaar. Technisch was dit ook de beste van de 6 die ik tot hier toe gehad heb. Buiten onderhoud moest er niets aan gebeuren (behalve zware herstellingen aan de "carrosserie", omdat ik zelf eens uit de bocht ben gegaan). Het was dus gewoon onderhouden en rijden. Na een tijdje kwam ik echter te weten dat de ODO teller bij deze niet klokje rond gaat, maar blokkeert op 99.999km. Ach, geen problem, ik had intussen alweer nieuwe plannen. Want nu had ik wel het budget voor een BMW naar mijn smaak. Die werd aangekocht nog vóór deze GSX F aan die 99.999km kwam, en wachtte thuis in de garage op dat moment. Ergens begin mei 2013 heeft deze GSX F dat punt bereikt, en heeft mij daarmee ruim 3 jaar, en 70.966km's rijplezier bezorgd. Het plan was nu de nummerplaat op de BMW over te zetten, en deze echter te behouden en volledig uit elkaar te halen, en volledig op te knappen als hobbymotor, net omdat ik intussen de GSX F echt wel mooi vond, en er enorm graag mee reed. Maar daar kom ik later nog op terug.

---------------------------------------------------------

Tijd voor eens wat anders ... :

Zoals in voorgaande alinea al bleek, had ik intussen reeds een BMW gekocht. Een model waar ik al geruime tijd van droomde, dus daar stond ze dan in mijn garage, mijn vijfde motor:
Een BMW K 1200 S, bouwjaar maart 2007, 167PK, en 62.720km op de teller.
Beginnen mee te rijden op 17 mei 2013. Het was al geruime tijd mijn droommotor, en omdat ik nu het budget ervoor had, had ik die ook gekocht, bij een tweedehands motordealer die ik persoonlijk ken, en die tot ver bekend is voor echte kwaliteit en goede service. Echter had ik snel door dat ik mij mispakt had. Nee, niet in die dealer en zijn service, er was niks mis met die motor. Maar een testritje zou mij wel geleerd hebben dat het kopen van een motor vanwege de looks, niet altijd zinvol is. Ik zat er niet zo goed op als op een GSX F, en ook het verbruik viel tegen (logisch ook, 167PK tegen 93PK :P ).
Ik besloot meteen in mijzelf dat ik niet van plan was hierop te blijven rijden. Echter terug brengen naar de motorzaak was geen optie, er scheelde niks aan de motor. Dus besloot ik na een viertal maand ze weer te koop te zetten voor een ... eh ... nogal wat te hoge prijs ... En in een goede maand was de motor al verkocht, voor maar een paar 100€'s minder als waar ik ze voor gekocht had. Ik heb er dus zelf net geen 5 maand mee gereden, en is tot hier toe van al mijn motoren ook degene waarmee ik het minste km's heb afgelegd, namelijk maar 5.601km. Intussen zijn er weer wat omstandigheden in mijn leven die ongepland een pauze in het motorrijden inlassen. Ik had net iemand leren kennen, en er stond een reis naar de Filipijnen gepland. Ook de tweede en derde reis naar de Filipijnen volgden in een tijdspanne van een jaar, dus het was wat op het budget letten. Ik had me al voorgenomen om begin 2014 te beginnen met het technisch opknappen van mijn derde GSX F. Daar moest heel groot onderhoud aan gebeuren, en ook drie nieuwe remmschijve en 6 nieuwe remblokken, twee nieuwe banden, en ketting/tandwielen moesten vervangen worden, en de km-teller moest gereset worden. Geraamde kosten, tussen de 850€ en 1.000€. Maar ik besloot me daar voorlopig niet druk over te maken, en me daarmee bezig te houden ná mijn tweede reis naar de Filipijnen, wat ook tevens mijn huwelijksreis was, ik ben daar toen 6,5 weken geweest.

---------------------------------------------------------

Huidige GSX F terug rijklaar maken ... of nee, toch niet, hoppa, de vierde GSX 750 F:

Nog voor de tweede reis eraan komt begin ik wat te praktiseren, en denk bij mijzelf dat tegen de 1.000€ kosten toch niet min is (ook al zijn het nu eenmaal normale slijtagekosten), en dat het misschien wel interessanter zou zijn gewoon een andere GSX F te zoeken, die als dagelijkse woon-werk motor te gebruiken, en de "100.000km GSX F" zoals eerder gepland, te behouden als hobby motor. Dus het wereldweide web maar weer eens afstruimen, en ik vond er eentje waar ze warempel maar 1.000€ voor vroegen, dus de knoop doorgehakt, en ervoor gaan. Aanhanger achter de auto, en gaan kijken. Blijkt niet de mooiste meer, maar toch ... maar toen ik vroeg of ik ze eens mocht starten, duwde de eigenaar ze buiten, en probeerde haar te starten ... lukte niet ... dikwijls proberen ... en proberen ... en proberen ... sloeg soms aan, maar viel telkens meteen weer uit. Daardoor was ik teleurgesteld. Ik was er 80km voor gereden met aanhanger en al, en ik had ze "nodig". Nu ben ik normaal niet handig in afbieden, maar in mijzelf dacht ik, "ik heb niets te verliezen door het te proberen." Dus ik richt mij tot de verkoper:
Ik: "Kijk, ik weet niet wat het probleem is, maar het ziet er ernstig uit. Ik weet niet wat het mij gaat kosten ze weer rijklaar te krijgen, dus ik ga je een gek bod doen. Ik bied je 500€."
V: (nogal geïriteerd) "ja hallo, ik ben niet gek he, 500€ is echt wel te weinig hoor!"
Daarop trek ik een teleurgesteld gezicht, want ja, ik was ook teleurgesteld, en stiekem dacht ik het probleem al te weten, iets met de carburators, dus ik draai nog wat rondjes rond de motor met een beteuterd gezicht, tot plots de verkoper zegt:
V: "en wat denk je van 600€?"
Ik: "Duw ze maar mee de remorque op!"
Dus dat gebeurde, hij heeft geholpen ze op de remorque te duwen, en ik heb hem 600€ overhandigd, voor mijn 6de motor, die mijn vierde GSX F werd:
Een Suzuki GSX 750 F, bouwjaar september 1999, 93PK, 22.238km op de teller.
Gekocht op 18 maart 2014, heel kort voor mijn vertrek naar de Filipijnen. De dag erna haal ik bij mijn beide GSX F'en de carburators eruit, en steek die van de "oude" in de "nieuwe", drukje op de startknop, en ze draaide als een naaimachientje! De inschrijving van deze motor vond echter pas plaats ná mijn langere verblijf op de Filipijnen, en gebeurde op 1 juli 2014. Daarmee heb ik dus een pauze gekend in mijn motorleven van een kleine 9 maanden. Het heropstappen op een GSX F voelde echter als "thuis"!
Maar, de carburators waren niet het enige probleem, er kwam de ene kwaal na de andere naar boven. De motor was erg verwaarloosd, en de onderdelen van de zwarte GSX F begonnen stilaan uitgeput te raken, waardoor ik niet anders kon dan die van de "100.000km GSX F" te gaan gebruiken, dus dat werd de nieuwe donor. Doch de miserie bleef maar aanslepen, en op een gegeven moment had ik er mijn buik van vol. De liefde veranderde een beetje in haat, en ietwat impulsief zijn beide motoren gelijk aan een motorsloper overgelaten, al had de in mijn ogen hoge prijs die hij voor beiden samen gaf er ook wel wat mee te maken. Maar toch was ik niet zo geheel haatvol naar de GSX F toe, en het plan voor een volgende GSX F zat er al weer in. Daarvoor heb ik ook heel wat goede onderdelen uitgebouwd en vervangen door de oudere onderdelen die ik nog had liggen, nog voor de sloper kwam kijken, zodat hij de motoren zou bekijken in de staat zoals hij ze zou overnemen. Op 9 maart 2016 zijn beide motoren voor samen 700€ met de sloper meegegaan. Ik heb ze later echter weer te koop zien staan, allebei, en warempel met eerlijke km-standen! De ene stond te koop met 101.000km voor 750€, MET GARANTIE nog wel, de andere aan 1.250€ met 51.000km, tevens ook met garantie, en die was bij mij afgeschreven op exact 50.000km. Die heeft dus minder dan 2 jaar in mijn bezit geweest, en minder dan 28.000km meegegaan.

---------------------------------------------------------

En ... een vijfde GSX 750 F:

De volgende GSX F kwam op 8 juni 2016 mee naar mijn thuis, in die tussentijd van ongeveer drie maanden heb ik een motorscooter van een kameraad mogen gebruiken. Ik zit dus bij deze aan mijn zevende motor, en mijn vijfde GSX F:
Een Suzuki GSX 750 F, bouwjaar maart 2001, 93PK, 30.178km op de teller.
Het is een donker grijze, niet meteen mijn smaak, maar het zag er mij een oprechte verkoper uit, en later bleek dat ook waar te zijn, want op technisch vlak mag deze naast de "100.000km" GSX F geplaatst worden, niks op aan te merken, onderhouden en rijden. En nog zuiniger dan de 4 vorige ook. (al zal blijken dat nr. 6 nóg zuiniger is, maar mijn rijstijl zal er ook wel voor wat tussen zitten denk ik). De motor is zeer betrouwbaar, en de km's per jaar gaan intussen ook sterk omhoog omdat ik intussen al bijna anderhalf jaar op Brussels Airport werk, en daarbuiten om ook steeds meer en meer plezier km's maak. Het zag er dusdanig erg naar uit dat ook deze probleemloos de "99.999km blockage" zou bereiken, die dan als nummer 5 eigenlijk hetzelfde doel had als nummer 3, namelijk te behouden als hobbymotor om op te knappen, en een andere motor als woonwerk motor.
Maar op 28 april 2018 moest het er wéér van komen, ik werd weer eens wakker in het ziekenhuis, niets herinnerend van een ongeval. Lichamelijk kom ik er uiteindelijk best goed vanaf, zeker als je de situatie kent. Ik reed op de snelweg, zaterdag ochtend, rond 02:50u valt er achter mij een automobilist in slaap, en wijkt daardoor van vak 2 weer naar vak 1, en ramt mij links achteraan (volgens expertise reed hij rond de 150km/u), en werd ik de kant in gekatapulteerd. 800m eerder had ik tussen de pootjes van een vangrail gezeten, waar het nu gebeurde was er dus gelukkig geen. Daarmee heeft ook deze motor het geen twee jaar uitgehouden, en is maar tot op 88.849km geraakt. Waarvan ik er dus 58.671km heb gereden. Echter, liggende in mijn ziekenhuisbed, eens ik in staat was mijn tablet te hanteren, was ik alweer op zoek naar een volgende motor, en dit keer ook echt bewust naar een GSX 750 F :Y

---------------------------------------------------------

En ik weet van geen ophouden, dus ... een zesde GSX 750 F:

Dat betekent dus ook dat er een volgende aankomt. Dit keer is het geen met puntachterlicht zoals de vorige 5, mijn 8ste motor, zijnde mijn 6de GSX F, heeft een Hayabusa achterlicht. Een donkerblauwe dit keer:
Een Suzuki GSX 750 F, bouwjaar mei 2004, 93PK, 18.328km op de teller.
Deze heb ik gekocht op 22 mei 2018, en reeds ingeschreven op 29 mei. Rijden zelf zat er echter nog niet in. Drie maanden thuis door de kwetsuren, dus om dan ondertussen hele ritten te gaan rijden was ook niet mogelijk. Pas ongeveer twee maanden later ben ik weer verder dan "blokje rond aan huis" gaan rijden. De motor had bij de vorige eigenaar echter 5 jaar stilgestaan, en volgens mij vooral veel buiten. De einddemper heb ik moeten vervangen door een ander tweedehands exemplaar, en de carburators zijn ultrasoon gereinigd, gereviseerd en afgesteld moeten worden. Het verbruik na de "carburator-interventie" daalde wel drastisch. Technish dus zeker niet de beste, maar dit is wel de meest zuinige van alle 6, en ondanks alle technische problemen die ik er al mee gehad heb (onlangs de achter remklauw moeten reviseren, en kortgeleden ook de achterste veer/schokdemper moeten vervangen), is het nog steeds een al en liefde naar de GSX F toe, en blijf ik er graag mee rijden. Deze motor heb ik eind mei 2 jaar, maar rijden doe ik er nog maar 22 maanden mee, en zit nu al bijna aan 82.000km op de teller, en heb er dus al ongeveer 63.200km mee gereden, in minder dan 2 jaar dus. Ik hoop ook dat deze blijft meegaan tot aan de 99.999km blockage. Dat zou, aan het huidige tempo, ergens tussen de 6 en 8 maanden max mogen duren ...

En het is dus door deze jaren heen dat ik de GSX F heel erg ben gaan waarderen, want buiten het feit dat ik er al een en ander met meegemaakt heb, heb ik op de 6 samen intussen ook al ruim 250.000km bij elkaar gereden. En daar zit zelfs een dagje Circuit Zandvoort bij, en meerdere sessie motogymkhana in Duitsland bij (later zijn ze pas naar NL en B gekomen). De looks van de GSX F vind ik overigens helemaal passen bij haar karakter. Het enige dat ik veranderd heb is de koplamp. In het binnenwerk zitten nu de twee USA armaturen (Katana), met H4, voorzien van H4 mini LED projectortjes, in plaats van de originele gescheiden H7 dimlicht, en H1 grootlicht.

---------------------------------------------------------

And what about the future? ...

Awel ja, wat gaat het dan worden eens deze aan de 99.999km zit? Wel, dat zal er nog van afhangen. Momenteel denk ik weer aan een andere motor voor woon werk, en deze (of een volgende GSX 750 F 1998-2006) ernaast als hobby motor. Maar dat zal allemaal nogal afhangen van budget, en de omstandigheden in deze wereld. Want de Corona miserie geeft mij weinig hoop op goede toekomst. Daarbij komt nog dat wij binnenkort verhuizen naar een eigen huis, en ik daarna ook van plan ben werk te zoeken dichter bij huis om met de trapfiets te kunnen gaan werken. Dan zou er maar maximum één motor blijven als hobby, en dat zou dan uiteraard wel een GSX 750 F moeten zijn. Er bestaat ook de mogelijkheid dat ik aan de 99.999km blockage besluit om de teller te laten resetten, en er toch nog even mee door te gaan. Hoever? 10.000km? 20.000km? of xx.xxxkm? Geen idee, dat zien we dan wel, als het er van komt, zo een reset ... maar het zou wel leuk zijn natuurlijk ...
Maar ik heb geen glazen bol, dus ik weet niet wat de toekomst brengt ... Ik had ook nooit gedacht dat het tot een 6de GSX F zou komen. En intussen geniet ik er even hard van om eraan te sleutelen dan om ermee te rijden.

Verder sloopt er nog steeds een wilde droom door mijn hoofd, namelijk met de motor van ons thuisadres in belgië, naar ons thuisadres op de Filipijnen rijden, op toeristische wijze. Geen hele dagen rijden van 's morgens tot 's avonds, maar ook interessante tussenstops maken en dingen bekijken. Dat zou ik dus uiteraard met een GSX 750 F willen doen, en zou ergens tussen de 18.000 en 20.000km geven (volgens de huidige ruwe plannen), en verdeeld worden over ongeveer 3 maanden. Het is nog steeds niet meer dan een verre droom, maar ik hoop ... ja echt, ik hoop die droom nog wel eens waar te kunnen maken. De GSX F mag daarna daar blijven, volledig opgekuist en opgeblonken, als decoratie in huis!

---------------------------------------------------------

Jaja ... die future dus ... een zevende GSX 750 F komt erbij:

De 99.999+1 km komen snel korterbij. Temeer omdat de zoektocht naar werk op fietsafstand tegengeslagen is, en ik daarentegen tijdelijk zelfs veel verder weg moet gaan werken. Te weinig werk op de luchthaven, een oproep binnen het bedrijf of er zijn die tijdelijk in de Antwerpse Haven willen werken. Ik bied mij aan, krijg opleiding en slaag, en mag er beginnen. Het maakt ongeveer 1.000km per week (zonder omwegjes voor het pkezier). Op zijn minst tot half november zal ik daar zitten. Ik reken uit, de ton zou bereikt worden één week voor mijn verlof (half november tot en met de eerste week van december). Ik droomde een beetje van een Honda NC 750 X DCT, ik vond er eentje in bijna nieuwstaat, met drie koffers. 8.999€. Spijtig, nu geen budget voor. Ik denk dan maar de teller van mijn zesde GSX F te resetten, en heel groot onderhoud te doen. Kostenplaatje, ruw uitgeteld, 750€. Ik surf wat op internet, en kom een grijze GSX 750 F 2004 tegen, met 33.358km, voor 1.100€. Ik besluit dus te gaan kijken, en had al besloten, als die er evengoed bij staat als op de foto's lijkt, probeer ik voor 1.000€. Maar, ondanks de motor proper is, is de buis van de einddemper kapot, en lopen de carburators niet goed. Uiteindelijk is ze toch met me meegegaan, voor 800€. Dus op deze manier is op 10 oktober 2020 een SUZUKI GSX 750 F, bouwjaar *** 2004, met 33.358km naast de zesde komen te staan. De zesde gaat echter nog niet weg. Het is mij zelf nog niet helemaal 100% duidelijk wat er mee gaat gebeuren. Momenteel heb ik in gedachte nr.7 rijklaar te krijgen tegen het moment dat nr.6 de ton haalt, en dan verder over op nr.7. Nr.6 kan dan zonder gehaast een groot onderhoud krijgen, een teller reset, eventueel een andere uitlaatcollector, en dan sporadisch naast nr.7 gebruikt worden, bijvoorbeeld wanneer die dan weer eens onderhoud nodig heeft. Zo hoef ik mij nooit af te jagen bij een onderhoud, en, in geval de noodzaak zich voordoet, zijn alle onderdelen gewoon uitwisselbaar.

---------------------------------------------------------

Dóórgaan met nr.6, nr.7 blijft nog een tijd(je) aan de kant

Anno februari 2021 behaal ik op nr.6 eindelijk de 99.999+1 km. De bedoeling was nu verder te gaan op nr.7. Maar, die was nog niet klaar, de carburators moeten gereviseerd worden, en het is nog winter. Ik wil nr.7 sparen voor deze winer. Dus die carburators zijn plots niet meer zo dringend, want ik besluit nr.6 een hele grote beurt te geven, de 100.000km beurt, die wel erg lang geduurd heeft wegens omstandigheden. Het is nu alleen nog niet erg duidelijk hoe lang de blauwe het nog zal gaan rekken. Ik hoop op minstens nog 50.000km erbij te rijden. Maar de droom is, nog eens 100.000km erbij! Maar of dat lukt zal van verschillende factoren afhangen. Meeste ben ik bang dat de uitlaat het niet zo lang uithoud. Maar ook daar weet ik wellicht een oplossing voor. Niet gratis, maar ja, als je een oud brik rijdend wil houden, moet je er wat coor over hebben he ...



... to be continued ...

En nog een verhaal over mijn "laag verbruik" :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, weer even een topicje vol geramd!
Zal wel vanwege het photobucket debacle uit de op zijn gevallen. Dus bij dezen de knapste foto die ik zo gauw kon vinden:
4Xvx9jF.jpg
 
Weer een vers topic, mooi op tijd voor het nieuwe seizoen.
Ik mis ook aardig wat foto's van motoren in de openeningspost, bewuste keuze of nog niet volledig ingevuld?
 
Resize_of_IMG_20180320_190650.jpg

Vandaag ook even gereden....klein stukje Duitsland : wel koud..ondanks temperaturen boven 0 had ik het idee dat het wel vroor..

Wou vandaag ook slecht starten trouwens...5 minuten bezig geweest voordat ' ie fatsoenlijk liep...
Binnenkort maar eens 4 verse bougie's er in draaien..
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen allen :)

De laatste tijd lijkt de vering achter anders te reageren als voorheen. Maar dat valt gelijk met het oppompen van de banden.... Is mijn vering nu minder aan het worden of de achterband te hard (2,6 bar met een Pilot Road 4 op een 1999er 750cc).

Hoe test ik de vering achter?
 
Goedemorgen allen :)

De laatste tijd lijkt de vering achter anders te reageren als voorheen. Maar dat valt gelijk met het oppompen van de banden.... Is mijn vering nu minder aan het worden of de achterband te hard (2,6 bar met een Pilot Road 4 op een 1999er 750cc).

Hoe test ik de vering achter?
Had onlangs ook het gevoel dat mijn achtervering (en voorvering ook egenlijk) onzeker reageerde.

Kijk ik mijn bandendruk na:
Voor = 2,2
Achter = 2,4

... oeps :o

Bijgepompt, respectievelijk 2.6 en 2.9 en wat een verschil! :]
 
Zeker!

Kwestie van smaak ;)
Zo is dat :t
Gelukkig verschillen smaken, anders reden we allemaal op hetzelfde rond :P

Het is ook niet mijn smaak, maar ik vind het wel stoer ogen 8-)




Ook leuk, sinds vandaag staat onze officiële diesel prijs hoger dan de benzine prijs (E10 welteverstaan, de '98 is duurder).

En dat is niet het enige, plots staat België op de tweede plaats wat betreft de diesel prijs,enkel Italië gaat er nog iets boven.

Wat de E10 betreft, staan we nu ook al op de 7de plaats ... komende van plaats 11 ongeveer ...

Edit: dat van die 2de en 7de plaats, weet niet of het correct is, want de laatste keer dat ik de prijs bekeek via http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php (deze site) werden de niet-Euro hanterende landen wel verrekend naar €, maar nu op mijn smart phone is dat niet het geval, en de site klasseert deze dan als goedkoopste wegens 0€ ...
Later thuis nog eens bekijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De dag dat Belgen de grens over gaan omdat producten in NL minder zwaar belast zijn dan in BE is volgens mij de dag dat de hel airconditioning heeft gekregen.
 
vandaag de laatste hand gelegd aan de revisie van een gsxf1100

motor vorig jaar gekocht van een Belgisch luchtmachtpiloot die deze in 1990 nieuw heeft gekocht .
de man die slechts twee maanden per jaar Thuis was had er in de 27 jaar slechts 30.000 km mee gereden .

na de zomer gestart met gans de motorfiets te demonteren .
kader terug gespoten omdat de lak hier en daar los aan het komen was en daarna onderdeel per onderdeel terug in nieuwstaat gebracht .
uiteraard alle slijtdelen vernieuwd , alle lagers , nieuwe banden , ketting en kettingwielen , remblokjes , dichtingen , filters , olieen , en noem maar op .
alles is werkelijk terug in nieuwstaat .
tevens een supperbikestuur gemonteerd omdat ik liever iets rechter zit .
tevens heb ik zelf een nieuwe uitlaatcollector gemaakt in rvs , en de dempers gebruikt van een TL1000. klinkt niet fout .
laat het goede weer nu maar komen .

https://myalbum.com/album/ShYa5h9b02xR

lex
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar een GSX600F uit 1996 overgenomen via een collega die al een aantal jaren stil had gestaan. Nu ben ik zo ver dat er wat op gereden kan worden maar heb sterk het vermoeden dat ik er graag een stuur ipv clip-ons op wil hebben.

Heeft iemand hier een ervaring met het monteren van een stuur op dit type. Is het mogelijk om een kroonplaat van een ander type Suzuki met een stuur eenvoudig over te zetten bijvoorbeeld.

Foto van mijn GSX600F zoals die er nu bij staat. Lichtelijk naar smaak gemodificeerd.
full
 
Laatst bewerkt:
vandaag de laatste hand gelegd aan de revisie van een gsxf1100

motor vorig jaar gekocht van een Belgisch luchtmachtpiloot die deze in 1990 nieuw heeft gekocht .
de man die slechts twee maanden per jaar Thuis was had er in de 27 jaar slechts 30.000 km mee gereden .

na de zomer gestart met gans de motorfiets te demonteren .
kader terug gespoten omdat de lak hier en daar los aan het komen was en daarna onderdeel per onderdeel terug in nieuwstaat gebracht .
uiteraard alle slijtdelen vernieuwd , alle lagers , nieuwe banden , ketting en kettingwielen , remblokjes , dichtingen , filters , olieen , en noem maar op .
alles is werkelijk terug in nieuwstaat .
tevens een supperbikestuur gemonteerd omdat ik liever iets rechter zit .
tevens heb ik zelf een nieuwe uitlaatcollector gemaakt in rvs , en de dempers gebruikt van een TL1000. klinkt niet fout .
laat het goede weer nu maar komen .

https://myalbum.com/album/ShYa5h9b02xR

lex

Ziet er heel netjes uit!
 
Niet lullig bedoelt, maar is er een reden voor al dat tranen plaat op de motor??

Ik wou je iets meer toelichting niet onthouden:

Heb de motor meer dan 15 jaar, is van 1990 geloof ik en bijna een ton op de teller. Staat van onderhoud goed en alle slijtagedelen zeer recent vervangen. Toch had ik er geen schik meer mee. Verkopen onmogelijk gezien model bouwjaar en kmstand of je moet aan weggeven denken. Voor een 1100f wezen kijken want wou een survivalbike bouwen maar vond de 750 daarvoor te netjes. De 1100 was bak ellende dus op de terugweg besloten de 750 aan te pakken. Het kuipwerk was wat broos na al die jaren met barstjes en erg kwetsbaar verder nette fiets als basis en genoeg vertrouwen in. Begonnen met een breed stuur voor andere zithouding en zadel laten aanpassen voor meer zit comfort. Alle plastic eraf en er toen een draai aan gegeven. Zo was die me iets te naked en met inspiratie uit de ratbike scene op traanplaat gekomen. Hier zelf ruwe kappen en delen van gemaakt om een lompe en overdreven degelijke fiets te bouwen. Zit veel onzinnige en overdreven poespas op, afwerking is ruw grof en lomp maar.... technisch is die goed, over nagedacht en niks dubieus qua constructie of degelijkheid. Kon mn creativiteit er deze winter enorm op bot vieren en nog low budget ook, hoop er nu komend seizoen meer mee te rijden dan de paar honderd van de afgelopen jaren :)
 
Vorig jaar een GSX600F uit 1996 overgenomen via een collega die al een aantal jaren stil had gestaan. Nu ben ik zo ver dat er wat op gereden kan worden maar heb sterk het vermoeden dat ik er graag een stuur ipv clip-ons op wil hebben.

Heeft iemand hier een ervaring met het monteren van een stuur op dit type. Is het mogelijk om een kroonplaat van een ander type Suzuki met een stuur eenvoudig over te zetten bijvoorbeeld.

Foto van mijn GSX600F zoals die er nu bij staat. Lichtelijk naar smaak gemodificeerd.[afbeelding]

Volgens mij heeft de 600 de clipons los boven de kroonplaat op de 41 mm? vorkpoten??

LSL heeft mooie stuurklemmen die om de vorkpoot klemmen. Denk wel aan een andere routing voor je kabels, een langer stuk remleiding en of je in je spiegels nog wat gaat zien ;)
 
Ik wou je iets meer toelichting niet onthouden:

Heb de motor meer dan 15 jaar, is van 1990 geloof ik en bijna een ton op de teller. Staat van onderhoud goed en alle slijtagedelen zeer recent vervangen. Toch had ik er geen schik meer mee. Verkopen onmogelijk gezien model bouwjaar en kmstand of je moet aan weggeven denken. Voor een 1100f wezen kijken want wou een survivalbike bouwen maar vond de 750 daarvoor te netjes. De 1100 was bak ellende dus op de terugweg besloten de 750 aan te pakken. Het kuipwerk was wat broos na al die jaren met barstjes en erg kwetsbaar verder nette fiets als basis en genoeg vertrouwen in. Begonnen met een breed stuur voor andere zithouding en zadel laten aanpassen voor meer zit comfort. Alle plastic eraf en er toen een draai aan gegeven. Zo was die me iets te naked en met inspiratie uit de ratbike scene op traanplaat gekomen. Hier zelf ruwe kappen en delen van gemaakt om een lompe en overdreven degelijke fiets te bouwen. Zit veel onzinnige en overdreven poespas op, afwerking is ruw grof en lomp maar.... technisch is die goed, over nagedacht en niks dubieus qua constructie of degelijkheid. Kon mn creativiteit er deze winter enorm op bot vieren en nog low budget ook, hoop er nu komend seizoen meer mee te rijden dan de paar honderd van de afgelopen jaren :)

Je bent je beestje wel trouw! Leuk om te lezen!

ik zou zelf denk ik van teveel verandering houden, en hem eerder van de hand hebben gedaan.
 
Volgens mij heeft de 600 de clipons los boven de kroonplaat op de 41 mm? vorkpoten??

LSL heeft mooie stuurklemmen die om de vorkpoot klemmen. Denk wel aan een andere routing voor je kabels, een langer stuk remleiding en of je in je spiegels nog wat gaat zien ;)

ik heb zelf in aluminium een plaat gefreesd die ik bovenop de bestaande kroon heb gemonteerd .
na montage kon ik nog gewoon de kunststof kap monteren zodat je er niks van ziet

full

full

full
 
Ik bij de 750 de voorste 2 vd 4 bouten waarmee de alu 'kroonplaat' (1 geheel met bevestigingsnok stuur uiteinden) bevestigd zit in rubbers op het stalen exemplaar, vervangen door twee draadeinden met een riser erop. Alu plaatje gevlakt en zit ook prima.

Begreep echter dat de vraag was naar de makkelijkste optie vandaar mijn eerste suggestie. 600 heeft volgens mij losse clipons die je er zo af pakt, lsl klem erop en klaar :)
 
Je hebt dat trouwens errug mooi gemaakt, ik ben niet zo handig :)

Bijgevoegd hoe ik het heb zitten, chopperrisers iets achterover gebogen, afwerking allemaal ruw maar bewust zo voor gekozen *D
full


Edit: als je zo mooi kan freezen... waarom dan pas maken onder die plastic kap? Zitten nu loze oren aan waar eerder de clipons zaten. Mooi alu kroonplaatje was toch geen schande? :)
 
Laatst bewerkt:
Hey Ivan bedankt voor de info en goeie ideeën.

De vorkpoten van de 600F zijn inderdaad 41mm met de clip-ons bovenop de kroonplaat. Zal binnenkort
even een foto maken hoe het er precies uit ziet.

Die LSL set is inderdaad de makkelijkste en mooiste oplossing om de boel om te bouwen lijkt me.

Eerst maar eens meer dan 100 meter op de motor rijden om wat gevoel er bij te krijgen hoe het rijd.
Heb ook nog nooit op een GSX600F gereden verder dus het is even afwachten hoe de zithouding is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan