Nut “beste” olie ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gliderbee

Die hard MF'er
16 jun 2008
345
112
Lubbeek (België)
Ik heb verschillende motorfietsen, waardoor ze allemaal maar een beperkt aantal km per jaar rijden (scooter Maxsym 600: 10.000km (mijn slechtweerfiets), HD Sportster 3.500 km, Kawa W800 3.000 km, Norton Commando 850 1.000 km).
Jaarlijks moet ik sowieso de olie vervangen; heeft het dan zin om de “beste” olie (lees: “duurste”) te gebruiken ? Ik heb het gevoel dat de olie na een jaar eigenlijk nog lang niet “op” is (wat ook niet goed zou zijn natuurlijk); verversen doe ik sowieso, maar is een gewone (event. minerale) olie dan niet voldoende en wordt het “overschot” aan capaciteit van de betere olie dan niet verspild ?

Stefan
 
Alleen ligt er na al die jaren marketing nog steeds geen bewijs op tafel dat betere olie per se duurder moet zijn _O-

Het gaat ook om het gevoel en beleving natuurlijk. Als je een blikje Bell Ray bestelt helemaal uit Murica vandaan dan weet je zeker dat je goeie shit hebt.
 
Jaaa, eindelijk een topic over olie *O* *O* *O* :}
Ik begrijp de reactie wel, maar olie IS tenslotte belangrijk, en ALLES is ooit wel ergens al eens gezegd of geschreven ... Ik heb de zoekfunctie gebruikt, en antwoorden gaan (naar goede gewoonte) natuurlijk alle kanten op.
Genoeg discussie trouwens over al dan niet mengen, mineraal of (half-)synthetisch, enz ... maar toch niet veel dat mijn vraag beantwoordt met wat goede argumenten.
 
Er zijn geen goede argumenten omdat er geen bewijs is. Het is allemaal onderbuik gevoel. Gooi er zelf de goedkoopste olie in die voldoet aan de specificaties van de fabrikant, ben zelf van mening dat je beter (goedkope) olie tijdig vervangt dan dat je dure olie er (te) lang in laat zitten.

Heb zelf dus Louis Procycle olie in de motor zitten en Action olie in de auto.
 
Ik zou niet weten wat er mis is met Eurol olie. Wat mij betreft is elke fatsoenlijke olie voldoende voor normaal gebruik, zeker als je niet te veel kilometers doet en ze dan jaarlijks ververst. Er zal natuurlijk wel kwaliteitsverschil zijn, maar zolang je niet aan zware competities meedoet of een extreem hoogperformante fiets rijdt, snap ik niet waarom je de toppers (en ook duurste) olie moet gebruiken.
Just my 2 cents
 
Haha daar gaan we weer,het is iedergeval geen goed idee om mineraal met een volle syntheet te
mengen,dus blijf de soort olie die er altijd al in zat gebruiken.
 
Er zijn geen goede argumenten omdat er geen bewijs is. Het is allemaal onderbuik gevoel. Gooi er zelf de goedkoopste olie in die voldoet aan de specificaties van de fabrikant, ben zelf van mening dat je beter (goedkope) olie tijdig vervangt dan dat je dure olie er (te) lang in laat zitten.

Heb zelf dus Louis Procycle olie in de motor zitten en Action olie in de auto.


Daarmee is alles gezegd :)
Zijn we er dan definitief uit nu? :+
 
Echt kwaad kan het niet maar minerale olie kan wel de voordelen van een volsyntheet
verminderen.In een Norton Commando zou ik geen volsyntheet gebruiken maar een
goede minerale olie.
Dus, minerale olie verminderd de goede eigenschappen van een volsyntheet maar je zou een goede minerale olie gebruiken :?
 
Er zijn geen goede argumenten omdat er geen bewijs is. Het is allemaal onderbuik gevoel. Gooi er zelf de goedkoopste olie in die voldoet aan de specificaties van de fabrikant, ben zelf van mening dat je beter (goedkope) olie tijdig vervangt dan dat je dure olie er (te) lang in laat zitten.

Heb zelf dus Louis Procycle olie in de motor zitten en Action olie in de auto.


Dit, de rest is geneuzel in de marge.
 
Ik heb verschillende motorfietsen, waardoor ze allemaal maar een beperkt aantal km per jaar rijden (scooter Maxsym 600: 10.000km (mijn slechtweerfiets), HD Sportster 3.500 km, Kawa W800 3.000 km, Norton Commando 850 1.000 km).
Jaarlijks moet ik sowieso de olie vervangen; heeft het dan zin om de “beste” olie (lees: “duurste”) te gebruiken ? Ik heb het gevoel dat de olie na een jaar eigenlijk nog lang niet “op” is (wat ook niet goed zou zijn natuurlijk); verversen doe ik sowieso, maar is een gewone (event. minerale) olie dan niet voldoende en wordt het “overschot” aan capaciteit van de betere olie dan niet verspild ?

Stefan

die heb ik ook.
Ik heb nog 3 1/2 jaar garantie en moet daarom de beurten laten doen.
Men gooit er motul in om de 5000 kilometer.
Zodra de garantie om is gaat er er een stuk goedkopere olie in.
Volgens mij heeft die scoot niet eens jaso MA nodig en kan er gewoon "auto" olie in.
 
Wat is bewijs?? Ooit eens een verhaal gelezen van een ex-topman van BP, die uit de school klapte. Over de termijnen van oliewissel in de auto-industrie. Een keiharde lobby tussen de auto en olie fabrikant. De olie zou na die termijn nog steeds de volledige smering geven en de juiste film op de bewegende delen brengen. En ja, als je de dure olie gebruikt in de juiste interval gaat het goed, dus je gevoel is ook goed. Je koopt je gemoedsrust af met de dure olie. Maar het is geen bewijs dat goedkope olie slechter presteert.
Twee Transalp motoren gehad, beide ruim 150.000 op de teller, zomer en winter doorgereden en die hebben alleen Aldi motorolie gezien, en niet altijd in de juiste intervallen. En geen problemen opgeleverd, althans niet smering gerelateerd. 1 keer een CDI storing, en dat was alles.
Ik denk dat dat bewijst dat ook minder dure olie zijn werk goed kan doen.
 
Wat is bewijs?? Ooit eens een verhaal gelezen van een ex-topman van BP, die uit de school klapte. Over de termijnen van oliewissel in de auto-industrie. Een keiharde lobby tussen de auto en olie fabrikant. De olie zou na die termijn nog steeds de volledige smering geven en de juiste film op de bewegende delen brengen. En ja, als je de dure olie gebruikt in de juiste interval gaat het goed, dus je gevoel is ook goed. Je koopt je gemoedsrust af met de dure olie. Maar het is geen bewijs dat goedkope olie slechter presteert.
Twee Transalp motoren gehad, beide ruim 150.000 op de teller, zomer en winter doorgereden en die hebben alleen Aldi motorolie gezien, en niet altijd in de juiste intervallen. En geen problemen opgeleverd, althans niet smering gerelateerd. 1 keer een CDI storing, en dat was alles.
Ik denk dat dat bewijst dat ook minder dure olie zijn werk goed kan doen.
Maakt ook niet uit. Je motor kan toch niet lezen, dus die heeft geen idee wanneer hij op onderhoud moet..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan