Inrijden

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.252
430
Alkmaar
Ik wilde aanvankelijk geen topic openen omdat er al zoveel zijn, alles lijkt gezegd.

Ik ben er ook wel uit, ik ga mijn nieuwe motor netjes inrijden en heb geduld, wel zegt mijn dealer dat ik meer toeren mag maken dan het boekje stelt, mits warm.

Maar waarom ik toch dit aan de orde stel voor de monteurs onder ons: als ik pas na 1600 km vol toeren draai tot 10.000, terwijl ik bij 1000 km de oliewissel van de inrijolie heb. Dan heb ik toch tot de 6000 km beurt allerlei slijpsel in mijn motorblok die opgedaan is doordat ik niet eerder tussen de 6000 en 10.000 toeren gemaakt heb? Bij hogere toeren heb je toch pas het BDP? Die zou ik bereikt willen hebben voordat de inrijolie eruit gaat.

Het leek mij goed dat alle toeren zijn doorlopen voor de wissel van olie en filter volgt bij 1000 km..
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde aanvankelijk geen topic openen omdat er al zoveel zijn, alles lijkt gezegd.

Ik ben er ook wel uit, ik ga mijn nieuwe motor netjes inrijden en heb geduld, wel zegt mijn dealer dat ik meer toeren mag maken dan het boekje stelt, mits warm.

Maar waarom ik toch dit aan de orde stel voor de monteurs onder ons: als ik pas na 1600 km vol toeren draai tot 10.000, terwijl ik bij 1000 km de oliewissel van de inrijolie heb. Dan heb ik toch tot de 6000 km beurt allerlei slijpsel in mijn motorblok die opgedaan is doordat ik niet eerder tussen de 6000 en 10.000 toeren gemaakt heb? Bij hogere toeren heb je toch pas het BDP? Die zou ik bereikt willen hebben voordat de inrijolie eruit gaat.

Het leek mij goed dat alle toeren zijn doorlopen voor de wissel van olie en filter volgt bij 1000 km..

Bedoel je met BDP Bovenste Dode Punt ? Dat haal je toch bij alle toerentallen, bij elke omwenteling ?
 
Volg gewoon de aanwijzingen die in het instructie-/ onderhoudsboekje staan;
elk voertuig wordt in de fabriek getest en door alle versnellingen getest.

We leven niet meer in de seventies van de vorige eeuw, lang inrijden is niet meer nodig met moderne machines.
Belast tot maximaal 2/3 van het toerenbereik gedurende de eerste 1500 km, daarna zul je merken dat alles 'los' komt en kun je verder in toeren.
Doe , zoals in de boekjes, bij 500 een oliewissel, bij 1500 nog eens en that's it...echt
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je met BDP Bovenste Dode Punt ? Dat haal je toch bij alle toerentallen, bij elke omwenteling ?


Ik leerde vroeger dat hogere toeren net even iets hoger BDP hadden. Hierdoor ontstond ook volgens mijn leermeesters “” een randje” in de cilinderwand. Daarom ook voorzichtig toeren opvoeren als de vorige eigenaar altijd een rustige rijstijl had gehad.
 
Volg gewoon de aanwijzingen die in het instructie-/ onderhoudsboekje staan;
elk voertuig wordt in de fabriek getest en door alle versnellingen getest.

We leven niet meer in de seventies van de vorige eeuw, lang inrijden is niet meer nodig met moderne machines.
Belast tot maximaal 2/3 van het toerenbereik gedurende de eerste 1500 km, daarna zul je merken dat alles 'los' komt en kun je verder in toeren.
Doe , zoals in de boekjes, bij 500 een oliewissel, bij 1500 nog eens en that's it...echt


Volgens het boekje 1000 beurt en dan pas de eerste echte beurt op 6000. Vandaar.
 
Ik leerde vroeger dat hogere toeren net even iets hoger BDP hadden. Hierdoor ontstond ook volgens mijn leermeesters “” een randje” in de cilinderwand. Daarom ook voorzichtig toeren opvoeren als de vorige eigenaar altijd een rustige rijstijl had gehad.

Hoe kan je piston nu hoger komen bij hogere toerentallen? Er zal vast en zeker wel wat speling zijn afhankelijk van trillingen etc in je blok, maar dan spreek je over micrometers.

Inderdaad gewoon aanbevelingen van de instructeur opvolgen.
 
Dan hou je boekje aan dan zit je goed.

Maar zoals al gezegd de hedendaagse productiemethoden zijn zo verfijnd dat een lange inloopperiode niet meer zo noodzakelijk is.daarbij zijn de metaallegeringen zoveel beter dan vroeger.
Daarbij zijn de smeermiddelen evenredig in kwaliteit gestegen.

Een voorbeeld, toen de kawa 600zzr uitkwam had die bij z'n maximale toerental een zuigersnelheid van 14m per sec. Dat was ongelooflijk en zou eigenlijk niet kunnen, en daar ook nog garantie op kunnen geven.
Vandaag zijn we daar al weer ver overheen, .

Dus rij je motor lekker in en kietel m af en dan, vinden ze leuk.
;-)
 
Een voorbeeld, toen de kawa 600zzr uitkwam had die bij z'n maximale toerental een zuigersnelheid van 14m per sec. Dat was ongelooflijk en zou eigenlijk niet kunnen, en daar ook nog garantie op kunnen geven.

alzheimer ?

bij 14.000 tr/min is de gemiddelde zuigersnelheid van de ZZR +/- 22m/s

en inderdaad : door de krachten rekt/vervormt alles meer bij hogere toeren. bij een 2-takt wordt rekening gehouden met een rek van +/- 1% van de slag om de squishhoogte te bepalen. het BDP ligt dan ook +/- 1% hoger bij max toeren tov vrijloop.
 
Er is heel veel tegenstrijdige info over inrijden. Te weinig belasten is ook niet goed.

Waar wel iedereen het over eens is, is dat het heel slecht is langdurig op dezelfde toerentallen met weinig belasting te rijden.

Ik zou naar je dealer luisteren: als je motor echt warm is gereden en dus ook de motorolie goed is doorgewarmd zou ik me niet al te veel zorgen maken. Flink gas geven, maar niet helemaal tot in de toerenbegrenzer en ook snelwegetappes zou ik vermijden.
 
Bij hogere toeren heb je toch pas het BDP? Die zou ik bereikt willen hebben voordat de inrijolie eruit gaat.

Die bereik je iedere keer als je krukas een rondje draait.

Alleen theoretisch komt je zuiger bij hogere toerentallen hoger in de cilinder. Praktisch ook trouwens, maar praktisch merk je daar zelf niets van. In theorie dan toch.
 
De eerste 20min zijn het belangrijkst. Die rij je in een keer, en zodra de motor warm is ga je alleen maar onder redelijke belasting optrekken en daarna afremmen op de motor en min mogelijk remmen met de hand/voetrem. Na die eerste 20 minuten zijn de zuigerveren ingereden en volg je daarna het schema van de fabrikant.
 
J
De eerste 20min zijn het belangrijkst. Die rij je in een keer, en zodra de motor warm is ga je alleen maar onder redelijke belasting optrekken en daarna afremmen op de motor en min mogelijk remmen met de hand/voetrem. Na die eerste 20 minuten zijn de zuigerveren ingereden en volg je daarna het schema van de fabrikant.

Je motor wordt al getest op prestaties in de fabriek... Die eerste 20 minuten zijn al lang voorbij...
 
de monteur/dealer die mijn sxv heeft gereviseerd vond 2 warmte cyclus , 15-20 km warm rijden en dan gewoon tot maximale toerental gebruiken maar niet constant in de hoge toeren blijven hangen het beste.
 
Toevallig een suzuki?

Mijn dealer gaf bij mij aan om het de eerste KMs rustig te houden. Verder veel het toerental afwisselen, gebruik daar ook zeker je versnellingen voor! Af en toe ff flink het gas erop moet kunnen, als je maar niet constant hoge toeren zit.

Ik moet nog 760KM rijden en dan is ie ingereden, althans volgens de dealer niet volgens het boekje. Volgens het boekje mag ik pas vanaf 1600 km gassen.
 
Toevallig een suzuki?

Mijn dealer gaf bij mij aan om het de eerste KMs rustig te houden. Verder veel het toerental afwisselen, gebruik daar ook zeker je versnellingen voor! Af en toe ff flink het gas erop moet kunnen, als je maar niet constant hoge toeren zit.

Ik moet nog 760KM rijden en dan is ie ingereden, althans volgens de dealer niet volgens het boekje. Volgens het boekje mag ik pas vanaf 1600 km gassen.

Een Versys.
 
Ik leerde vroeger dat hogere toeren net even iets hoger BDP hadden. Hierdoor ontstond ook volgens mijn leermeesters “” een randje” in de cilinderwand. Daarom ook voorzichtig toeren opvoeren als de vorige eigenaar altijd een rustige rijstijl had gehad.


Je bedoelt de rek in de drijfstang.
Een bdp is maar een meetgegeven.
En dat randje boven in je cilinder komt alleen door ernstige slijtage, wat vroeger veel voorkwam.
Die slijtage wordt veroorzaakt door dat de zuiger in het bovenste dod punt een moment volledig stil staat en daarna naar beneden wordt getrokken.
Dit komt door een gebrekkige smering, iets waar beweging inzit is makkelijk te smeren, maar iets wat stilstaat en weer in beweging komt is juist weer moeilijk te smeren, heeft met het maken van een smeerfilm te maken.
Conclusie, de verbrandings zuiger motor is een vreselijke uitvinding, de zuiger staat in 1 omwenteling van de krukas 2x volledig stil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan