luchtdruk op luchtvering vooraan

kaviak

Rookie
10 mrt 2018
23
0
oostkamp
Op mijn moto guzzi cali3 , zijn er ventielen om lucht bij of af te laten op de voorvering ,heb zojuist gemeten hoeveel bar erop zit . 0 bar. hoeveel zou ik daar mogen opsteken . Ik vind het niet terug op eender welke handleiding . mijn voorvering gaat met mijn gewicht op de moto 58 mm in , er wordt standaard 40 mm voorgeschreven of zou dat normaal zijn voor een zwaarder toermoto.
 
Als het net zo'n vork is als op mijn Nevada,dan hoort daar 1bar op te staan.Is om de demperunits onder druk te houden.
Zitten de vorkbenen verbonden met een slangetje en één ventiel?
 
Ik heb een vfr gehad met lucht ondersteunde voorvork en daar mocht maar heel weinig druk in. Ik dacht max een half bar.
Ik heb nog een slang te koop om beide ventielen te koppelen tijdens het oppompen zodat in beide exact dezelfde druk zit.
 
Ik heb een vfr gehad met lucht ondersteunde voorvork en daar mocht maar heel weinig druk in. Ik dacht max een half bar.
Ik heb nog een slang te koop om beide ventielen te koppelen tijdens het oppompen zodat in beide exact dezelfde druk zit.

bij mijn 1e motor (Yamaha XJ900) hetzelfde. Max 0,5 Bar luchtdruk in de poten (en nog als een dweil op de weg! _O- )
 
methode als volgt toegepast , een trekbandje geplaats juist boven de stofkappen , op mijn gaan moto zitten , er weer afgaan , hem op de middenbok gezet en zo zie je hoever de trekbandjes naar boven verschoven zijn , die zouden standaard rond de 40 mm mogen verschoven zijn, bij mijn cali was dat 58 mm
 
Gaat die 40mm niet om de max static sag? (sorry weet de nederlandse term ff niet.) oftewel wat de vork maximaal onbelast mag inveren.
Bij m'n oude magna was de maximale druk 0.8 bar. wat daar eenvoudig werkte was de voorkant van de motor optillen, zodat dez vork maximaal uitveert. Dan het ventiel open en weer dicht draaien. Als ik de motor dan weer terug liet zakken zat er ca. 0.8 bar druk op. Nou had die motor van zichzelf wel vrij slappe vering en zakte statisch ook al behoorlijk in.
 
je kan nooit goed weten hoeveel druk erin zit als je dat met een simpele bandenmeter doet. de moment dat je die er af haalt, ontsnapt er wat lucht. op het volume van een band maakt dat nauwelijks iets uit, op het volume van een luchtkamer wel. Ook bij het plaatsen van de meter verlies je druk, dus kontroleren heeft ook al geen zin.
ik zou er het dubbele van voorgeschreven opzetten, dan houdt je nog iets of wat over.
 
ben weer wat vooruit geholpen
Heb je een handpomp of fietspompje om er 0,5 tot 1,1 bar in te krijgen? dat is namelijk erg weinig lucht hoor. Je hebt al erg snel teveel er in, met risico dat er iets klapt en gaat lekken. Als t nu niet al lek is.

En idd, bij mijn handpompje weet ik dat het afhalen vd nippel na op druk brengen, al 0,1 bar kost.

Het is allemaal zo weinig volume, dat je erg zuinig en secuur moet werken.
 
de makkelijkste manier om de hoeveelheid lucht in de vork te controleren is er iets te veel in doen en naar de gewenste druk werken door de drukmeter er op en af te halen.
en iets klappen gebeurt echt niet zo snel.
als je er 1 bar in doet en de vork veert maximaal in, staat er al meer druk op dan 1 bar.
 
als ze nu 58mm inveren en het zou 40 mm moeten zijn dan is de oplossing niet erg moeilijk. ga op de motor zitten met een trekbandje net boven de stofringen en voeg lucht toe totdat het trekbandje 18 mm ruimte heeft boven de stofringen. en dat kan je doen met 1 kant oppompen. daarna verbind je beide vorken met een slang om de druk te egaliseren en je zal behoorlijk goed zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan