Geen druk rempomp

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.113
10.772
Rdam
Achtergrond:
Heb een gsxr1100W project fiets met de standaard 6zuiger klauwen aan de voorkant.
Rem was niet helemaal lekker meer dus vervangen door een 16mm (5/8) radiaal model (zelfde maat als standaard).
Nu heb ik de boel al 2 x ontlucht,eerst de pomp, dan de ontluchting van de pomp en dan pas de klauwen totdat er een constante stroom vloeistof uit komt zonder belletjes via een transparante leiding. Maar het gevoel in de pomp blijft vrijwel nihil ondanks dat de rem t wel doet. Althans, als ik em inknijp krijg k et wiel niet met de hand in beweging.
Zie ik iets over het hoofd of moet ik gaan kijken naar de klauwen zelf die aan vervanging/revisie toe zijn?
 
owjee....

Als het de 6 zuiger tokico klauwen zijn ga ik hetzelfde probleem krijgen. Ik heb die klauwen op een GSXR750 SRAD vork zitten en de axiale pomp van 16mm was stuk. Ik heb nu ook een radiale van 16mm besteld.

Ontluchten van die klauwen is wel een extreme K-klus kan ik je zeggen, die dingen staan daar om bekend. ik heb de klauwen wel gereviseerd en om ze daarna te ontluchten viel niet mee.

Wat werkte is om de klauwen (als de blokken tegen de schijven zitten) los te halen van de vork en de blokken dan terug te duwen. Je duwt dan remvloeistof (hopelijk met evt. belletjes lucht)van onderuit het systeem tot in het vloeistof potje aan de pomp. Let op met overstromen van je potje.

Ik kreeg er zo met een axiale pomp van 14mm zo wel druk op, alleen is die hendel dan te sponzig... dus dacht ik dat het wel zou kunnen met de 16mm Radiale pomp. Had ik wellicht beter een 19mm kunnen nemen.

Ik laat weten of het bij mij wel lukt! succes met jouw gebrek aan remdruk :/

reviseren van die klauwen is trouwens duur... setje van tourmax is meer dan €65,-- geloof ik....

Later,

Loek
 
Zorg er voor dat je allemaal nieuwe sluitringen gebruikt tijdens de montage,anders heb je kans dat je de rem nooit ontlucht krijgt.
 
Laatst bewerkt:
owjee....

Als het de 6 zuiger tokico klauwen zijn ga ik hetzelfde probleem krijgen. Ik heb die klauwen op een GSXR750 SRAD vork zitten en de axiale pomp van 16mm was stuk. Ik heb nu ook een radiale van 16mm besteld.


Ontluchten van die klauwen is wel een extreme K-klus kan ik je zeggen, die dingen staan daar om bekend. ik heb de klauwen wel gereviseerd en om ze daarna te ontluchten viel niet mee.

Wat werkte is om de klauwen (als de blokken tegen de schijven zitten) los te halen van de vork en de blokken dan terug te duwen. Je duwt dan remvloeistof (hopelijk met evt. belletjes lucht)van onderuit het systeem tot in het vloeistof potje aan de pomp. Let op met overstromen van je potje.

Ik kreeg er zo met een axiale pomp van 14mm zo wel druk op, alleen is die hendel dan te sponzig... dus dacht ik dat het wel zou kunnen met de 16mm Radiale pomp. Had ik wellicht beter een 19mm kunnen nemen.

Ik laat weten of het bij mij wel lukt! succes met jouw gebrek aan remdruk :/

reviseren van die klauwen is trouwens duur... setje van tourmax is meer dan €65,-- geloof ik....

Later,

Loek


Tokico 6 zuigers + radiale rempomp (nissin) = :t
Werkt prima,deze configuratie zat op mijn circuit srad.
Geen zorgen,daarover,dusch :)
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg van het zrx forum de aanrader om met de achterkant van een schuurmachine tegen de remklauwen te trillen, er kon een kans zijn dat er kleine luchtbellen en de kamers achterbleven in de remklauwen.

Ik heb hetzelfde probleem, soort van. Alles gereviseerd en netjes teruggebouwd, maar geen fatsoenlijke druk krijgen op de leiding. Naar eigen weten alles goed ontlucht maar toch sponzig en ik heb ook 6-zuiger klauwen op mijn ZRX.
 
Wat werkte is om de klauwen (als de blokken tegen de schijven zitten) los te halen van de vork en de blokken dan terug te duwen. Je duwt dan remvloeistof (hopelijk met evt. belletjes lucht)van onderuit het systeem tot in het vloeistof potje aan de pomp. Let op met overstromen van je potje.
Misschien dat eens proberen. Ding staat toch op paddockstands.

reviseren van die klauwen is trouwens duur... setje van tourmax is meer dan €65,-- geloof ik....
Oooooh dat valt enorm mee gezien de overige kosten aan dat ding :$
Zorg er voor dat je allemaal nieuwe sluitringen gebruikt tijdens de montage,anders heb je kans dat je de rem nooit ontlucht krijgt.
Uiteraard, heb een hele bak vol koperen ringetjes liggen, remleiding zelf is ook al nieuw.
6zuiger tokico’s zijn net zo makkelijk te ontluchten als een 4zuiger klauw. Tenzij er zuigers blijven hangen, dan krijg je nooit gevoel in de hendel...
Ja daar ben ik dus bang voor. Eerst alle andere opties maar proberen.
 
Laat de hele boel even een nachtje op "druk" staan. Met ingeknepen hendels. zo kunnen de minibelletjes zich bij elkaar verzamelen om vervolgens te worden verwijderd dmv weer ontluchten. Zo had ik het gedaan bij mijn remklauwen.
 
zeszuigers remmen niet beter dan 4, het internet staat vol met problemen over die Tokico's en ze verhogen het onafgeveerd gewicht.

in mijn ogen zijn ze alleen goed voor het oud ijzer.

4 vs 6 zuigers is niet de discussie, weet heus wel dat ze niet beter remmen, maar ze zitten er nu eenmaal op, en daarmee wil ik (en TS ook geloof ik) graag een zo goed mogelijk werkende set-up maken... Onafgeveerd gewicht was ook niet echt de vraag hier. En Wat jij in de oud ALUMINIUM bak mikt mag je ook lekker zelf weten ;) Je opmerkingen voegen in ieder geval niet zo veel toe aan het topic.

Later,

Loek
 
nieuwe blokjes geplaatst? ofvan plaats verwisseld?
is de schijf vrij om te "zweven"
allemaal zaken die de blokjes en zuigers verder terug doen gaan dan gewenst...
kun je wel druk opbouwen na een paar keer achter elkaar remmen?
 
Blokken, floating schijven, RVS leidingen en rempomp zijn tussen 0 en 250km oud :)

Druk opbouwen werkt ook niet.
Met de originele rempomp was het sponzig, maar nu is de druk vrijwel weg.
Ik denk dat er ergens lucht zit, maar inmiddels al ruim halve liter vloeistof doorheen gepompt zonder belletjes.
 
probeer eens alle zuigers compleet in te duwen en het overtollige vloeistof uit het reservoir te tappen, kans dat er bij een zuiger ergens een luchtbel is blijven hangen.

Daarna nog even door gaan met ontluchten vervolgens alle zuigers weer naar buiten pompen en telkens je reservoir blijven vullen.

Zo is het in iedergeval bij mij gelukt.
 
Blokken, floating schijven, RVS leidingen en rempomp zijn tussen 0 en 250km oud :)

Druk opbouwen werkt ook niet.
Met de originele rempomp was het sponzig, maar nu is de druk vrijwel weg.
Ik denk dat er ergens lucht zit, maar inmiddels al ruim halve liter vloeistof doorheen gepompt zonder belletjes.

vraagje:
Ontlucht je wel door telkens druk op te bouwen, nippel los en weer vast?
Of heb je er een halve liter vloeistof er doorheen laten lopen (nippel constant open)?

(bij de banjo aan de pomp kan ook wel eens een luchtbel blijven hangen. Dagje hendel onder druk laten staan en dan de banjo een kleine slag geven, totdat je rem vloeistof langs de ring ziet en dan weer vast (dus wel een minimale slag zodat de druk gewoon in de leiding blijft, 1/4 of 1/2 is waarschijnlijk al meer dan genoeg). Er bestaan ook banjo's met ontluchtingsnippel!!
 
Laatst bewerkt:
Druk opbouwen werkt ook niet.
Met de originele rempomp was het sponzig, maar nu is de druk vrijwel weg.

Is de nieuwe rempomp wel oke (niet een tweedehands die gerevideerd moest worden)

(beste is klauwen los te halen en de cups eruit om alles schoon te maken en de ringen in ATE vet te zetten. Maar je kan proberen om de cups in de klauw eerst met remmen-reiniger en een tandenborstel eerst goed schoon te maken. remblokken eruit, spuiten en borstelen maar)
 
vraagje:
Ontlucht je wel door telkens druk op te bouwen, nippel los en weer vast?
Of heb je er een halve liter vloeistof er doorheen laten lopen (nippel constant open)?

(bij de banjo aan de pomp kan ook wel eens een luchtbel blijven hangen. Dagje hendel onder druk laten staan en dan de banjo een kleine slag geven, totdat je rem vloeistof langs de ring ziet en dan weer vast (dus wel een minimale slag zodat de druk gewoon in de leiding blijft, 1/4 of 1/2 is waarschijnlijk al meer dan genoeg). Er bestaan ook banjo's met ontluchtingsnippel!!

Uiteraard zoals 't hoort, druk erop, nippel open en dicht en hendel weer los. Is niet m'n eerste rem ;)
Druk opbouwen werkt ook niet.
Met de originele rempomp was het sponzig, maar nu is de druk vrijwel weg.

Is de nieuwe rempomp wel oke (niet een tweedehands die gerevideerd moest worden)

(beste is klauwen los te halen en de cups eruit om alles schoon te maken en de ringen in ATE vet te zetten. Maar je kan proberen om de cups in de klauw eerst met remmen-reiniger en een tandenborstel eerst goed schoon te maken. remblokken eruit, spuiten en borstelen maar)

Is nieuw.

Ga komende week de klauwen maar loshalen en de zuigers controleren
 
Ga komende week de klauwen maar loshalen en de zuigers controleren

Ik had geen idee, dus vroeg het maar even ;)

Maar klauwen uit elkaar en reinigen is natuurlijk het beste.
Ik doe het bijna elke winter, komt best wat zooi uit die niet met vloeistof wissel mee komt.

Ben je daar ook bekend mee?
Ik maak altijd eerst met remmenreiniger en tandenborstel rond de cups schoon (voordat ze ook maar erin of eruit schuiven, om te zorgen dat er geen verhard vuil de keerring in/langs wordt gedrukt, met kans op lekken.... Dan doe ik een houte-plankje in het midden en dan perslucht op de banjo aansluiting. Cups komen dan naar buiten maar komen er dan net niet uit. plankje weg en dan kan ik met de hand de cups er zo uit halen. De keerringen haal ik er uit met een platte mini kunststof schroevendraaier (vroeger gebruikte ik een sateprikker, maar wel voorzichtig dat je de keerring niet beschadigd. Dan alles reinigen (vooral poetsen met de tandenborstel) cups netjes schoon poetsen met een doek. Alles in ATE vet cups moeten soepel en recht er in glijden *D. (PS let bij demonteren goed op de 2 ringen (voorste is stofring tweede is keerring, kunnen net anders van vorm zijn!) PS2 Sommige vloeistoffen kunnen zorgen dat rubber vervormd (groter wordt) ik maak de ringen daarom alleen met remmenreiniger schoon.
 
Ik had geen idee, dus vroeg het maar even ;)

Maar klauwen uit elkaar en reinigen is natuurlijk het beste.
Ik doe het bijna elke winter, komt best wat zooi uit die niet met vloeistof wissel mee komt.

Ben je daar ook bekend mee?
Ik maak altijd eerst met remmenreiniger en tandenborstel rond de cups schoon (voordat ze ook maar erin of eruit schuiven, om te zorgen dat er geen verhard vuil de keerring in/langs wordt gedrukt, met kans op lekken.... Dan doe ik een houte-plankje in het midden en dan perslucht op de banjo aansluiting. Cups komen dan naar buiten maar komen er dan net niet uit. plankje weg en dan kan ik met de hand de cups er zo uit halen. De keerringen haal ik er uit met een platte mini kunststof schroevendraaier (vroeger gebruikte ik een sateprikker, maar wel voorzichtig dat je de keerring niet beschadigd. Dan alles reinigen (vooral poetsen met de tandenborstel) cups netjes schoon poetsen met een doek. Alles in ATE vet cups moeten soepel en recht er in glijden *D. (PS let bij demonteren goed op de 2 ringen (voorste is stofring tweede is keerring, kunnen net anders van vorm zijn!) PS2 Sommige vloeistoffen kunnen zorgen dat rubber vervormd (groter wordt) ik maak de ringen daarom alleen met remmenreiniger schoon.

Remmenreiniger is, heel verwonderlijk, nou niet het beste produkt hiervoor ;)
 
Zit niet in het ontluchten, maar aan de zuigertjes in de remtangen.
Deze lopen niet soepel. :Z

Hoe is dat mogelijk? Als ze niet soepel lopen zouden ze toch eigenlijk minder goed van de remschijf af komen en zou de remhendel dan wel(wel met een aanlopend voorwiel) hard aanvoelen?

Ik heb hetzelfde probleem als TS. Ik heb de remzuigers met remvloeistof teruggeplaatst maar krijg ook met het reviseren van de originele remcilinder geen harde remhendel.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is dat mogelijk? Als ze niet soepel lopen zouden ze toch eigenlijk minder goed van de remschijf af komen en zou de remhendel dan wel(wel met een aanlopend voorwiel) hard aanvoelen?

Ze komen niet tot rust tegen de schijf maar gaan te ver terug de remklauw in zodra je de hendel lost. Je bent dan ook elke keer voornamelijk zuigers aan het verplaatsen, en voor de boel aanligt en er sprake is van enige drukopbouw en weerstand in de hendel zit de hendel al tegen het stuur.

Schoonmaken zoals het heurt, nieuwe seals er in en dan zul je zien dat het net zo moeilijk makkelijk ontluchten is als een vierzuigerklauw.
 
Is het niet zo dat je niet 1 op 1 de diameter van axiaal naar radiaal kunt vertalen? Dus 16 mm axiaal kun je niet zo vervangen voor een 16 mm radiaal vanwege de andere hefboomwerking?
Zou je eerder een 19 mm radiaal voor bovengenoemde tokico's moeten gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan