Dagwaarde en marktwaarde t.o.v. Verzekering

Dat wil ik graag geloven. waarom ik dat veronderstel? Mijn zoon had een hele mooie Kadett Cabrio 2.0 Gsi, alleen de wielen en banden kosten al 1100, heb je nog niet over spuitwerk, kapje, interieur weetikveel wat. er duikt er een achterin en hij krijgt 1000 van de verzekering. TL.

Als je een gelijkwaardige keiharde bodem enzo van MP moet halen ben je 2000 kwijt en begin je opnieuw met alles dat versleten is te vervangen, ben je zomaar 5000 verder. Hij kreeg dus gewoon veel te weinig, iig om een gelijkwaardige auto op te bouwen
Jouw zoon hoeft die 1000,- niet te accepteren. Je kunt daar tegenin gaan.
 
Tja dan heeft of je zoon of de persoon die met de schade expert heeft gesproken toch echt wat verkeerd gedaan,buiten dat kan je ook een tegenexpertise laten uitvoeren.
Je moet wel met goed onderbouwde argumenten komen om aan te tonen dat de
marktwaarde hoger ligt dan wat de expert denkt.En ga er maar niet van uit dat alle experts ook expert zijn,die zitten er wel tussen,maar ook figuren waarvan je je afvraagt
hoe het mogelijk is dat die schade expert zijn geworden. Ik heb er vele mee gemaakt zowel
vanuit mijn werk als met privé schadegevallen en sommige weten echt niet wat ze aan moeten met een klassiek voertuig met schade,en van motorfietsen hebben er maar weinig enige kennis.Dat laatste kan ook in je voordeel werken want je kan ze dan ook makkelijker
een hoog bedrag op laten schrijven.
Verder kan ik je ook van te voren vertellen wat de verzekering je aanraad als je een motor
van 3000,- All risk wil verzekeren,namelijk niet doen.Dat advies kreeg ik al toen mijn
nieuw gekochte motor na 5 jaar nog steeds All risk had verzekert,die was toen nog zo,n 8500,- waard.Ze adviseerde mij toen om die om te zetten naar een beperkt casco verzekering,dus alleen brand en diefstal.
 
Laatst bewerkt:
Houd er bovendien rekening mee dat als iemand jou aanrijdt en je motor van pakweg € 3500,- is total loss dan hoef je geen genoegen te nemen met een dagwaarde van € 300,-. Bij schade die verzekerd is moet de betreffende maatschappij jou schadeloos stellen en als een vergelijkbare motor gemiddeld € 3500,- moet kosten moeten ze je dat bedrag uitbetalen en niet de dagwaarde. Het is wel verstandig om in zo'n geval een onafhankelijke rechtsbijstand verzekering te hebben.
 
ik ben NU mijn verzekering aan het bellen. :(

:+
 
Nou.... Ik weet wat meer

Die RD's moeten -zoals al gezegd werd- door een beedigd taxateur orden getaxateed. Ik weet niet of die vent kijkt of hij gepoetst is of dat ik die nog verbaal of persoonlijk kan beinvloeden of whatever, maar die bepaalt de waarde. Daarmee stap ik naar de Rabobank en die verzekeren hem als Oldtimer, al dan niet met winterstop, Als oldtimer gaat de premie wat naar beneden en met de winterstop blijf je verzekerd en hoef je dus niet te schorsen. Oldtimer zijn ze vanaf 25 jaar, daar heb ik er 3 van. Maar, nou komt het, je kan All Risk of Beperkt Casco verzekeren met dat taxatierapport in de kontzak en dan betaal je wel premie naar taxatiewaarde, dus dat is dan wel weer een extra kostenpost. Als je WA verzekerd tikt een tegenpartij bij totalloss door schade af wat er in het rapport staat of kan hij gerepareerd worden tot de taxatiewaarde.

Eerst dus nu die 250 in concourconditie brengen...
 
Tja het ligt er aan wat de belangrijkste reden is om je motor te verzekeren,wil je ingedekt zijn tegen brand en diefstal dan is een beperkt casco voldoende,ben je bang op je snufferd te gaan dan is All risk misschien handig,maar aangezien nieuwe schade delen zo goed als niet meer te krijgen zijn is dat ook problematisch.Als een tegenpartij je aanrijd dan betaald zijn verzekering ,dus daar hoef je geen all risk voor te nemen.Als ik jou was zou ik alleen beperkt casco nemen,of anders gewoon WA verzekeren,en als je meer zekerheid wil laten taxeren.
 
Laatst bewerkt:
Een combinatie: Die erdees gaan naar de taxateur en worden beperkt casco verzekerd. De 1000 is en blijft WA, is wel oldtimer maar heeft als restwaarde de prijs van de nieuwe achterband en de 600 is als gewone motor Beperkt Casco verzekerd.
 
Ik lees veel op dit form en zie ook veel voorbij komen. Verzekeringstechnisch wordt alleen niet altijd het juiste verteld. Wanneer je een aanvullende verzekering wil voor een motor ouder dan 20 jaar dan is het erg belangrijk om de geschatte waarde op te laten nemen op de polis. Wanneer je dit niet doet is het altijd een verrassing wat voor uitkering je krijgt na schade.

Wil jij geen aanvullende dekking voor je motorfiets maar vind je een WA-dekking prima is dat natuurlijk ook goed. Zorg dan wel dat je hele duidelijke foto's hebt van je motor. Mocht je ooit worden aangereden (laten we het niet hopen) dan kan je met die foto's de schade verhalen bij de verzekering van de tegenpartij.

Zelf verzeker ik mijn motoren (ouder dan 20 jaar) bij Vetera Oldtimerverzekeringen. Hier kan ik ze aanvullend verzekeren zonder een taxatierapport. De waarde wordt onderbouwd met foto's en deze waarde komt ook op mijn polis te staan.

Hebben jullie nog vragen dag mag je mij altijd een berichtje sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan