Dagwaarde en marktwaarde t.o.v. Verzekering

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.644
113.234
Rèswèk
Vrienden,

Ik heb zo'n Erdee250 (onder andere, bijvoorbeeld) en die is al 32 jaar in mijn bezit. Nieuw gekocht op 19-6-1986 voor de som van pak em beet 3000 gulden denk ik. Op enig moment, en dat is niet zo heel lang geleden, zag ik ze voorbij komen voor enkele honderden euro's maar inmiddels betaal je voor een zoals ik heb 3500 euro.
Als ik hem morgen kort rij op een auto die geen voorrang verleent krijg ik er precies 200 euro voor, daar koop ik dus nog geen nieuwe banden voor. Wat doe ik verkeerd met verzekeren???
 
Laatst bewerkt:
Kun je voor zoiets niet een taxatie regelen en dat meenemen in de verzekering? of is het niet zo speciaal om die weg te bewandelen?
 
Ik ben in het bezit van een zrx 1100...een godsvermogen aan verbouwd,je zal moeten laten taxeren en die waarde verzekeren.

Wel een erkende.
 
een godsvermogen aan verbouwd,

Ja en dat is het hem...

Lijstje: Ketting tandwielen, Zuigers, koppeling en banden. Alles origineel gekocht behalve die banden.

200 ketting tandwielen (RK530 Xring) _O- |(
500 zuigers
300 koppeling, compleet vlnr
300 banden

is totaal toch grofweg 1300 waar je niks van terugvind
Komt er een of andere mongool en die begint uit ze eigen "geef je er 400 voor, maar dan moet je wel snel ja zeggen"
 
Had een Ergee500 gekocht dan zat je nu in de 4 nullen :t
 
en elke drie jaar een nieuw taxatierapport aanleveren.
 
Dat taxeren is een goede optie.

Maar het kost geld
je motor word getaxeerd op bijvoorbeeld 5000 euro vervangingswaarde
daar betaal je dan een percentage van aan premie.

voor zover als ik weet is de taxatie beperkt geldig dus om de zoveel jaar moet je weer opnieuw taxeren.

Dit is best te doen voor 1 motorfiets

Het risico van schade is niet zo heel groot je rijd zelf voorzichtiger gaat er niet mee de weg op met gladheid hij is natuurlijk technisch in zeer goede staat

mijn afweging is dat ik het niet doe
heb er een aantal die een godsvermogen gekost hebben en als ik alles bij elkaar optel kan ik de premie gewoon niet betalen voor al de 15 motoren.

en verzekeringsmaatschappijen zijn op de wereld gezet om zo veel mogelijk premie te innen en zo weinig mogelijk uit te keren.
 
Laatst bewerkt:
1) Dat taxeren is een goede optie.

2) en verzekeringsmaatschappijen zijn op de wereld gezet om zo veel mogelijk premie te innen en zo weinig mogelijk uit te keren.


1) Moet ik maar laten doen dan
2) Ik heb met mijn maatschappij goede ervaringen. ben een tevreden verzekeringsnemer


Heb misschien nog een beetje wantrouwen naar dat taxeren... "joh kom ik daarvoor??? dat ding is geen drol waard" nee kijk dan op marktplaats, lul.. Denk dat het zo'n discussie gaat worden
 
Taxeren staat los van verzekeren. Je kunt gewoon WA verzekerd blijven. Alleen als je meer wil dan WA zal je premie stijgen.
Maar in het voorbeeld van Rob waarin hij aangereden wordt is WA voldoende. Dan helpt je taxatierapport om de daadwerkelijke waarde vergoed te krijgen.
 
Heb misschien nog een beetje wantrouwen naar dat taxeren... "joh kom ik daarvoor??? dat ding is geen drol waard" nee kijk dan op marktplaats, lul.. Denk dat het zo'n discussie gaat worden

Dat valt over het algemeen erg mee. Die man wordt ook maar betaald om een mooi prijsje voor jou motor op ge schrijven, en aangezien het voor hem niet zo veel uitmaakt wat hij op papier zet (mits niet volstrekt onrealistisch) vinden ze het al snel wel prima.

Ik zou kijken of er vanuit je verzekeraar taxatie dagen zijn, daar moet je dan wel zelf even naar toe maar dan ben je voor een paar tientjes klaar dacht ik.
 
Taxeren staat los van verzekeren. Je kunt gewoon WA verzekerd blijven. Alleen als je meer wil dan WA zal je premie stijgen.
Maar in het voorbeeld van Rob waarin hij aangereden wordt is WA voldoende. Dan helpt je taxatierapport om de daadwerkelijke waarde vergoed te krijgen.
Dit betekent dat taxeren en verzekeren compleet los staan van elkaar?

Dus ik ben WA-Beperkt casco verzekerd, tekens als ik een brik / klassieker verzeker. Dat zijn nu 2 FZRren. Da's toch al vrij hoog gegrepen maar je vangt er brand en een heleboel andere ongein mee af. Maar buiten die verzekering die Taxatie helemaal los daarvan? Mocht ik dus onderuitgeschoffeld worden gaat mijn rechtsbijstand met dat taxatierapport naar de tegenpartij om ze een rib uit hun lijf te trekken. Die rechtsbijstand is trouwens zeer assertief bij Interpolis. Er had iemand tegen mijn Alfa aangezeten die een dagwaarde heeft van 450 euro mar die mocht ik wel laten spuiten voor 850,00
Ik heb een goed IQ, maar van die verzekeringen begrijp ik dus helemaal geen hol
 
Laatst bewerkt:
www.vetera-oldtimerverzekeringen.nl/oldtimerverzekering-motor/taxatie-van-uw-motor/

Morgen even een belletje wagen naar zo,n bedrijf en/of verzekering hoe dit te regelen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit betekent dat taxeren en verzekeren compleet los staan van elkaar?

Dus ik ben WA-Beperkt casco verzekerd, tekens als ik een brik / klassieker verzeker. Dat zijn nu 2 FZRren. Da's toch al vrij hoog gegrepen maar je vangt er brand en een heleboel andere ongein mee af. Maar buiten die verzekering die Taxatie helemaal los daarvan? Mocht ik dus onderuitgeschoffeld worden gaat mijn rechtsbijstand met dat taxatierapport naar de tegenpartij om ze een rib uit hun lijf te trekken. Die rechtsbijstand is trouwens zeer assertief bij Interpolis. Er had iemand tegen mijn Alfa aangezeten die een dagwaarde heeft van 450 euro mar die mocht ik wel laten spuiten voor 850,00
Ik heb een goed IQ, maar van die verzekeringen begrijp ik dus helemaal geen hol

De enige die je kan vertellen wat je rechtsbijstandsverzekering in die situatie doet, is je rechtsbijstandsverzekering zelf.

Maar een taxatie zal voor bij de rechter helpen om aan te tonen dat jouw motor een bepaalde waarde vertegenwoordigde voor het ongeval.

Een Beperkt of volledig casco verzekering zal de waarde willen weten bij aangaan van de verzekering, want hun risico inschatting is daar ook op gebaseerd (het maakt nogal uit of een motor van €500,- afbrandt, of een motor van €3500,-
 
Bij een nette klassieker gaat men niet uit van een dagwaarde,die is er namelijk niet .
Men gaat dan uit van de vervangingswaarde,die is conform de waarde waarvoor ze te koop staan.
Het heeft dan ook geen zin zo,n motor te laten taxeren als je bang ben voor wat er nog
voor de motor gegeven word na een aanrijding.
Waar heeft een taxatie dan wel nut voor? Die heeft nut voor het geval je motor gestolen word
of in de brand vliegt,dan kan je namelijk makkelijker bewijzen wat de staat van de motor was.
 
Bij bperkt casko zal taxeren wel invloed hebben op je premie. Tenminste als je het bij je verzekering aangeeft. Bij brand of diefstal zal je willen dat de verzekering de vervangingswaarde uitkeert. Als je een motor van 300 euro in de verzekering hebt en daar premie voor betaald zal de verzekering toch moeilijk gaan doen als je na de diefstal een taxatie van 6000 tevoorschijn tovert.
 
Bij bperkt casko zal taxeren wel invloed hebben op je premie. Tenminste als je het bij je verzekering aangeeft. Bij brand of diefstal zal je willen dat de verzekering de vervangingswaarde uitkeert. Als je een motor van 300 euro in de verzekering hebt en daar premie voor betaald zal de verzekering toch moeilijk gaan doen als je na de diefstal een taxatie van 6000 tevoorschijn tovert.

Alleen zal geen enkele erkende taxateur een motor van 300,- een taxariewaarde van 6000,-
toekennen.
 
Laatst bewerkt:
Als je motor klein gereden wordt ook altijd een schadetaxateur laten komen.
Dan kunnen ze met eigen ogen zien of het geboden bedrag reëel is.
Ik heb na een aanrijding wel eens 100 euri voor een nieuwe tank geboden gekregen.
Toen de taxateur kwam gaf ik hem aan dat hij die 100 mocht houden als hij mij gewoon een mooie tank kon kopen en het spuitwerk ook ff deed...
Hij kwam spontaan met een ander bod..
 
Alleen zal geen enkele erkende taxateur een motor van 300,- een taxariewaarde van 6000,-
toekennen.
Het gaat om getaxeerd tegen ongetaxeerd.
Bijvoorbeeld, als je een Z1 uit 1973 niet taxeert Zal de waarde vrijwel nihil zijn, het ding is afgeschreven, zeg 300 euro restwaarde.
Een erkende taxateur die ziet dat jij er één in mint conditie hebt zal tot een hele andere waarde komen.
 
Alleen zal geen enkele erkende taxateur een motor van 300,- een taxariewaarde van 6000,-
toekennen.

Dus wel... dus? Gezien onderstaande quote? Tenzij die 300 van jou de werkelijke waarde is.

Het gaat om getaxeerd tegen ongetaxeerd.
Bijvoorbeeld, als je een Z1 uit 1973 niet taxeert Zal de waarde vrijwel nihil zijn, het ding is afgeschreven, zeg 300 euro restwaarde.
Een erkende taxateur die ziet dat jij er één in mint conditie hebt zal tot een hele andere waarde komen.
 
Laatst bewerkt:
Een Z1 uit 1973 heeft gewoon een bepaalde marktwaarde of hij nou getaxeerd is of niet.
Dat de waarde nihil is dat is onzin.
Alleen moet je wel zorgen dat een expert dat ook aan zijn verstand gebracht word,heb je een taxatierapport dan is dat de waarde die je uitgekeerd krijgt ongeacht wat de marktwaarde op dat moment is.
Ik heb nooit een motor of auto laten taxeren,maar heb wel altijd een goed bedrag gevangen in geval van een aanrijding,dat is een kwestie van je niet laten afschepen voor een habbekrats.
 
Laatst bewerkt:
Okee... Ik bel morgen effe met die verzekering, kijken wat daar uitkomt.
 
Vrienden,

Ik heb zo'n Erdee250 (onder andere, bijvoorbeeld) en die is al 32 jaar in mijn bezit. Nieuw gekocht op 19-6-1986 voor de som van pak em beet 3000 gulden denk ik. Op enig moment, en dat is niet zo heel lang geleden, zag ik ze voorbij komen voor enkele honderden euro's maar inmiddels betaal je voor een zoals ik heb 3500 euro.
Als ik hem morgen kort rij op een auto die geen voorrang verleent krijg ik er precies 200 euro voor, daar koop ik dus nog geen nieuwe banden voor. Wat doe ik verkeerd met verzekeren???
Ik vraag me af hoe je hier bij komt. Het klopt namelijk niet.

Na ongeval zal de verzekeraar een schademeneer sturen (geen expert, want dan zijn het niet echt naar mijn ervaring :') en vrouw heb ik ook nog nooit langs zien komen).

Die gaat vaststellen wat het schadebedrag is, restwaarde en waarde voor het ongeval. Op basis van een berekening gaat de verzekeraar bepalen of eea (economisch) TL is, of niet.

De schademeneeren kunnen redelijk zijn, zeker als je met argumenten en onderbouwing komt. Hoe meer, hoe beter, want dat scheelt hun weer werktijd. Zijn ze gek op.

In beginsel probeert een verzekeraar zo laag mogelijk uit te bateln. Je hoeft echter nooit akkoord te gaan met hun bod.

Een taxatie biedt meer houvast, voor t geval dit gesteggel zou gaan spelen. Er zijn ook verzekeraars die beloven een erkende taxatie aan te houden als waarde, voor bijv drie jaar. Maar dat hoeft niet, scheelt per polis.
 
Ik vraag me af hoe je hier bij komt. Het klopt namelijk niet.

Dat wil ik graag geloven. waarom ik dat veronderstel? Mijn zoon had een hele mooie Kadett Cabrio 2.0 Gsi, alleen de wielen en banden kosten al 1100, heb je nog niet over spuitwerk, kapje, interieur weetikveel wat. er duikt er een achterin en hij krijgt 1000 van de verzekering. TL.

Als je een gelijkwaardige keiharde bodem enzo van MP moet halen ben je 2000 kwijt en begin je opnieuw met alles dat versleten is te vervangen, ben je zomaar 5000 verder. Hij kreeg dus gewoon veel te weinig, iig om een gelijkwaardige auto op te bouwen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan