scooter is niet vooruit te branden

hil

MF'er
29 jul 2007
120
0
Maarssen
scooter lijkt op een cilnder te lopen als ok meer gas geeft komt hij hortend en stotend op gang en dan pakt hij ineens op
heb geen idee wat dit kan zijn ,zal volgende week maar de bougies vervangen en kijken of dat heeft geholpen uemand nog een ander idee
 
Ja probeer jij maar eens 10000 km hortend en stotend af te leggen.. heb je wek 10 jaar voor nodig
 
Ja dat is niet veel 10000 km in 10 jaar
en over een paar maanden zelfs 11 jaar, ( ben zelf 70 plus)
maar het is een boodschapje doen als het mooi weer is en verder niets,
het is een black max van 2007 en ziet er uiteraard op een enkel krasje na van het
in de schuur rijden nog nieuw uit,
Ga komende week de bougie,s vervangen en afwachten of dat het euvel was
 
Carburateurversie toch ?
Tja, ik heb er zelf weinig ervaring mee maar wat je beschrijft lijkt wel op een gescheurd vacuümmembraan.

Garantie tot de drempel.
 
Bougiekabels tijdens vervangen ook gelijk 1 cm. afknippen en opnieuw indraaien.
Bougies goed?
Dan de sproeikop van de injectors controleren op aanslag.
Bij terugzetten van de injectors beetje olie op de rubber injector ring voor soepel insteken.

Succes gewenst
 
we gaan het proberen bougies vervangen zal wel lukken maar waar de injectors zitten
zal ik op moeten zoeken maar bedankt voor de tip ,ik kom er opterug of het wel of niet is gelukt
 
Kabels 1cm. in knippen moet je ook op zeker doen.

Weet niet of je er makkelijk bij kan komen maar de injectors zitten op de 2 inlaat spruitstukken
Kijk je vanaf luchtfilterhuis dan is de volgorde:
luchtfilterhuis>gasklephuis>inlaat spruitstukken.

Ze zitten vervolgens boven op de 2 inlaat spruitstukken, trek de stekker van elke injector en draai het M6 boutje er uit dan kun je de injector er uit trekken.
Gasklephuis zelf kan soms ook problemen geven als hij vies is of b.v foutieve info krijgt van de "Throttle position sensor"

Hopelijk is dit allemaal niet aan de orde, en kom je weg met bougietjes en kabel contact verbeteren
 
Laatst bewerkt:
er zit ook een powercommander op zou dit ook nog van invloed kunnen zijn??
als bougie vervanging niet helpt zal ik deze dan ook verwijderen
 
maar mischien loop ik op hetgeen gaat komen voorruit
ga komende week eerst bij de bougies beginnen
 

OK, valse lucht zou ook nog kunnen. Daar kun je zelf achter komen met de “Willem1940 Deodorantproef”.

Maak het inlaattraject zichtbaar, laat de motor stationair draaien en spuit dan deodorant over de inlaatrubbers tussen de gasklephuizen en de cilinderkop.
Als de motor hierop reageert heb je valse lucht, dan zuigt ie na de gasklep lucht van buiten aan, die lucht gooit de mengselverhouding in de war waardoor de motor vooal bij lage toeren beroerd loopt.

Het kan zitten in een lekkende slangklemaansluiting, het rubber zelf kan ook poreus zijn.
 
Power Commander PCIII verwijder methode

Heb e.a. even speciaal voor jou uitgezocht, en er een uitleg van gemaakt,
zodat je de PowercommanderIII kunt verwijderen.
In principe betreft het hier het aansluit schema maar dan door mij dusdanig
uitgelegd dat het een verwijder schema is geworden.

Kort samengevat:
Het is eigenlijk appeltje/eitje en enkel een kwestie van stekkers loshalen, en weer
op de originele stekkers aansluiten en 1 enkele grijze PCIII draad verwijderen.

Here we go:

Verwijder de volgende panelen om bij de accu te komen
ZxH6G5.png


Verwijder beide klepjes
t6UFjI.png


1/ De geadviseerde locatie van de PCIII is rechts van de accu.
2/ Verwijder de min kabel van de PCIII die op de accu zit aangesloten
VcDlvL.png


Andere PCIII kabelboom vindt je hier.
Knip eerst de tie-wraps door waar de kabelboom mee vast zit aan frame
5LDsF8.png


Localiseer aan de rechterkant van de scooter de rubbermof,
daarin bevinden zich de injector stekkers
sd8PZH.png


1/ Sluit in de mof de 2 pins groene stekkers weer op elkaar aan.
2/ Sluit in de mof de 2 pins zwarte stekkers ook weer op elkaar aan.
98Afjv.png



1/ Volg vanaf de PCIII de grijze draad die naar het gasklephuis loopt.
2/ Localiseer bij het gasklephuis de "Throttle Position Sensor = (T.P.S)"
Deze bevindt zich aan de rechterkant van het gasklephuis (pijltje Unplug)
3/ Unplug de T.P.S. stekker om toegang te krijgen tot de draden aan de stekker van de T.P.S.
qhRvfX.png


1/ Verwijder met beleid de grijze draad en aansluitklem van de gele T.P.S draad.
2/ Isoleer en werk de gele T.P.S. draad netjes af met wat pvc tape.
fkBGiE.png



b.t.w.
Als je het gasklephuis niet kan vinden,
localiseer deze dan volgens de eerder door mij vertelde methode:
Kijk je vanaf luchtfilterhuis dan is de volgorde:
luchtfilterhuis>gasklephuis>inlaat spruitstukken
Of anders volg je gewoon heel simpel de grijze draad vanaf PCIII tot aan de T.P.S. stekker.

DAWASSUM ;)

Succes gewenst,
en hou er rekening mee dat ik geen diepe interesse heb in een Tmax,
dus niet helemaal op de hoogte ben van details die te maken hebben
met het loshalen van de tupperware etc.
 
Laatst bewerkt:
Jan,

dank voor deze uitleg,als het nodig is zal ik hem verwijderen,eerst de bougies

maar de eerste vraag voor het verwijderen werd door theemaks gesteld
ik neem aan dat hij dit ook leest anders zou je dit antwoord op zijn topic kunnen zetten,

leuk dat je zo mee wil en kan denken aan diverse problemen

vr gr Hermann
 
Geen dank,
om het andere topic verder niet weg te kapen, en jij de vraag hier eerder heb gesteld, kies ik er expliciet voor om jou vraag in jou eigen topic verder te behandelen.
Het is in eerste aanleg een uitleg voor jou, en andere kunnen hier ook meelezen en er mee aan de slag gaan als ze een zelfde soort kassie in hun zelfde soort brommert hebben zitten, dat zal voor de rest op een natuurlijke manier worden opgelost ;)

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Thanks 👍🏻👍🏻👍🏻
Misschien nog stomme vraag.......is de powerc. ook niet op de plus op accu aangesloten? pc moet toch ook stroom krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook mijn gedachten over laten gaan, dus geen stomme vraag.

Dit hierboven is overigens het verhaal zonder een detail te missen!

Daardoor mag je er van uitgaan dat de PCIII mogelijk zijn plus 12 volt
via de injector ophaalt.
Ik ben iemand die door het veelvuldig schema's bestuderen weet dat er prik op injector draden staat, dus dan zal de PCIII zijn plus 12volt daar waarschijnlijk van betrekken?

Een PowerCommander is gewoon een stukje elektronica dat draait op enkele honderden milli- ampère, niks schokkends dus kan het reeds in het bestaande circuit worden afgetapt
En zeg nou zelf:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan met een draadje minder... ja toch :t

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

b.t.w.
Als je het gasklephuis niet kan vinden,
localiseer deze dan volgens de eerder door mij vertelde methode: ......

Netjes weer Jan, wat doe je dat toch altijd uitgebreid en netjes. :}

De gasklephuizen kun je zien op figuur H.

Je zit op het zadel, je kijkt naar voren en naar beneden. Het cover is weg en daaronder zitten die beide gasklephuizen gebroederlijk naast elkaar, onder die ronde dwarsstang; de rubbers staan precies midden op die foto.

Voor, (boven op de foto) zit schijnbaar het luchtfilter, zal die zwarte doos wel zijn, onder zit de cilinderkop. Links vanaf de bovenkant foto zie je de beide gaskabels lopen, de assen van de beide gaskleppen zijn gekoppeld.
 
Laatst bewerkt:
Haya thankies,

deze was vrij makkelijk voor wwwEngine ;)
Eerste hit gelijk deze >>> Engelse gebruiksaanwijzing te pakken.

Vervolgens even begrijpend lezen en het verhaal omdraaien van montage naar demontage en gelijktijdig omzetten in Nederlandse taal.
Daarna nog 1 plaatje laten vervallen omdat er geen stekkers meer tussen bestaande kabels hoeven te komen maar juist er tussen uit moeten, dus overbodig plaatjes niet toegevoegd om het simpel en hoopvol zo begrijpend mogelijk te houden.

Voor screenshotten van de pdf plaatjes heb ik een uiterst efficiënte tool,
>>> Screenshot Captor (betaal versie) die na het screenshotten de plaatjes direct upload naar imageshack.
Het moet wel rap gaan hé ;)

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Webengine. NOGMAALS BEDANKT VOOR JE UITGEBREIDE UITLEG 👍🏻👍🏻

Heb net al 1 en ander uit elkaar gehaald en zag mijn PCIII achter mijn voorscherm bovenop de accu.
Als ik hem nou verwijder en de oxygen sensor aansluit op mijn Akrapovic uitlaat zou die dan nog wel redelijk lopen? Ik neem aan dat de oxygensensor in de uitlaat werkt samen met de injectie?
Ik heb de decibel killer wel eens verwijderd en dan loopt hij (samen met de pcIII) zeer beroerd, deze is namelijk afgesteld.
Mijn volgende vraag is: als ik de PCIII er tussen uit haal en hij loopt daarna beroerd en hem er toch weer wil tussen zetten moet de PCIII daarna weer opnieuw ingeregeld worden op bv. een dynabank? das natuurlijk wel ff een dingetje.

Ik heb een Akrapovic gemonteerd met een KN luchtfilter.
Zou hem natuurlijk ook kunnen laten nakijken/opnieuw laten afstellen dynabank (100,- in Tiel)
Wat is wijsheid.

Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
bougies vervangen 5 km gereden lijkt goed even afwachten op langere test,een ieder
bedankt voor meedenken.
als het niet goed gaat meld ik mij weer.

gr Hermann
 
Cross fingers Hil :)

@ Theemaks
'oxygensensor' > 'O² sensor' zit normaliter altijd aangesloten.
Zit hij niet aangesloten dan zit er een soort van piggybag tussen, zeg maar een vervanger of ook wel dummy genaamt voor de O² sensor.
Als jij zegt dat de O² sensor er niet opzit dan heb je dus kennelijk ergens een apparaatje die de functie van de O² sensor heeft overgenomen.
Die functie zit niet op de PCIII, dus mogelijk een 2e kastje ergens?
O² sensor gaat trouwens naar ECU en geeft het snuffelwerk van uitlaatgassen door wat hij in de uitlaat verricht.
De ECU stuurt vervolgens met de gegevens van het snuffelwerk alle onderdelen aan zoals gasklephuis, injectors etc.

Zolang je niet aan de knoppen komt, en de motor setup ongewijzigd blijft zal de PCIII altijd zijn zelfde instelling/karakter behouden, ook na demontage en weer opnieuw montage.


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan