Lampje neutraal brandt niet en motor start niet

Stevenstunt

MF'er
26 feb 2013
249
3
Brecht (België)
Hey allen,


Mijn motor staat ergens gestald in een andere garage omdat we momenteel thuis een garage aan het bouwen zijn.
Ik wou van de week een toertje gaan doen maar kwam tot de vaststelling dat de motor helemaal niets deed bij het indrukken van de startknop. Als de batterij te leeg is, doet hij nog wel iets maar dat was dus nu niet het geval.

Dan zag ik ook dat het lampje van denautrale versnelling niet brandde. Heb geprobeerd hem in neutraal te zetten en dat ging in het begin heel moeizaam. Uiteindelijk vanalles geprobeerd maar ik kreeg het lampje niet aan het branden.
Ik vermoed dus dat er een verband is tussen het niet aan krijgen van het lampje en het niet starten van de motor.

Het gaat om een Honda Black Widow uit 2002 trouwens

Bedankt voor de suggesties
 
Je motor staat ergens lang gestald en hij doet het daarna niet meer. Ja kan hele analyse op los laten maar 99% kans dat het de accu leeg is. Dus de accu opladen of de spanning meten is wel het eerst eerste wat je zou moeten doen. Je kan er ook voor kiezen om de motor m.b.v. startkabels te starten.

De meeste motoren kan je ook starten als deze niet in neutraal staan. Zijstandaard wel in klappen, noodstop uit en de koppeling in trekken.
 
Je motor staat ergens lang gestald en hij doet het daarna niet meer. Ja kan hele analyse op los laten maar 99% kans dat het de accu leeg is. Dus de accu opladen of de spanning meten is wel het eerst eerste wat je zou moeten doen. Je kan er ook voor kiezen om de motor m.b.v. startkabels te starten.

De meeste motoren kan je ook starten als deze niet in neutraal staan. Zijstandaard wel in klappen, noodstop uit en de koppeling in trekken.

Zou inderdaad niet onlogisch zijn maar heb enkele weken geleden (8-tal) nog een grote tour gedaan dus verwacht niet echt dat die volledig leeg is (het kan natuurlijk wel).
Maar als de batterij volledig leeg is en zelfs niets meer doet bij het indrukken van de startknop, heeft de batterij dan nog wel genoeg power om de koplamp te doen branden? En waarom het lampje van de neutraal niet?
Misschien is het ook meer dan 1 ding dat er mis is natuurlijk :).

Het is inderdaad een goeie tip om te proberen of hij iets doet wanneer ik ontkoppel en de standaard inklap
 
iets dergelijks heb ik ooit ook gehad op een volledig originele kawa gpx600R. bleek dat het draadje van de neutraalschakelaar niet helemaal lekker was. Deze draad opnieuw geisoleerd en anders gelegd en nooit meer problemen gehad.
kan dus aan dat draadje liggen........
 
Ik heb de batterij toch eens uitgemeten en bleek toch wat weinig V op te staan. Batterij aan de lader en de dag daarna starte hij direct.
Ik dus heel blij en dacht dat het probleem opgelost was. . .

Gisteren wou ik dus voor het eerst van mijn werk naar huis rijden en toen ik tegen 120 een vrachtwagen inhaalde, verloor hij plots vermogen en viel hij stil. Damn!

Ik ken veel te weinig van de werking van een motor (en daar wil ik in de toekomst wel iets aan doen) maar ik ga er even van uit dat de batterij niet meer opgeladen wordt wanneer de motor draait (alternator stuk?)

Maar waarvoor gebruikt een motor de batterij allemaal nog tijdens het rijden? Lampen uiteraard maar ik veronderstel ook de ontsteking steeds in de cylinder? Of ben ik daar zo verkeerd in?
 
Gisteren de motor gaan starten met startkabels en dat is geen probleem.
Ik heb hem even laten draaien en dat ging.

Nu zag ik wel plots wat olie tussen de 2 cylinders. Misschien is dat niet zo'n groot probleem maar ik had het nog nooit gezien.

Iemand een idee of het kwaad kan en of het mss gerelateerd kan zijn aan het andere probleem?

full


full


full
 
olie is het geen koelvloeistof ? dan is 1 van de rubbers defect als het goed is zit er tussen de cilinders een doorvoer bus zie jouw foto 3 voor het koelvloeistofsysteem deze wordt dmv rubber o ringen vloeistofdicht gemaakt . Op YouTube staan een paar filmpjes hoe ze die rubber o ringetjes vervangen . Heel gepiel maar zeker te doen.

 
Laatst bewerkt:
olie is het geen koelvloeistof ? dan is 1 van de rubbers defect als het goed is zit er tussen de cilinders een doorvoer bus zie jouw foto 3 voor het koelvloeistofsysteem deze wordt dmv rubber o ringen vloeistofdicht gemaakt . Op YouTube staan een paar filmpjes hoe ze die rubber o ringetjes vervangen . Heel gepiel maar zeker te doen.


Ik heb nog niet gezien hoe de koelvloeistof er uit ziet in mijn bakkie :). Maar is zeker een goede tip om eens dubbel te checken
 
beetje siroop achtig ruikt en proeft ook zoetig wel goed uittuffen . :+

ps op je foto uitvergroot is het groenachtige vloeistof wat mij duid op koelvloeistof
 
Laatst bewerkt:
Update:
Afgelopen vrijdag de motor gaan verzetten. De vloeistof is idd iets meer groenig en komt volgens mij idd van de doorvoerbus tussen de 2cylinders zoals Srad4fun had aangegeven.

De motor gestart met startkabels. Geen enkel probleem. Even gemeten met de voltmeter en geeft bij stationair draaien iets meer dan 14V aan. Bij het opendraaien van de gas gaat dit iets hoger maar niet zo veel.

Ben daar vertrokken zonder problemen en het ging bijna helemaal goed tot waar ik moest zijn. Toen ik terug wou vertrekken aan een verkeerslicht, viel hij weer stil en was er weer niets uit te halen.

Motor veilig aan de kant geduwd. Multimeter aan de batterij en gaf nog steeds meer dan 12V aan. Terug gestart met de auto en nog een stukje verder kunnen rijden tot aan de garage.

Wanneer ik tijd heb, zal ik de batterij nog eens vol laden en alle stappen nog eens doorlopen. Als ik het dan niet vind, gaat hij bij een professional binnen voor nazicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan