Advies gevraagd

Noppius

MF'er
11 apr 2018
35
3
St-Truiden
Hallo allemaal!
Dit is mijn eerste keer hier op het forum maar ik lees al een tijdje de berichten.
Ik ben wat je noemt een 'beginnende' rijder, namelijk bijna 2 jaar geleden heb ik mijn eerste tweewieler gekocht. Het is een Symjoyride 125cc en als eerste scooter was het een heel goed ding. Ik had het ook gekocht om mijn woon-werkverplaatsingen te doen wat een kleine 20km enkel is. Om te leren rijden is een 125cc echt wel goed, maar als je er met 2 wilt mee gaan rijden is het beestje echt niet sterk genoeg!

Vandaar dat ik dan ook ben gaan rondkijken voor een zwaardere scooter. Ik wil echt wel bij scooter blijven (maxi scooters ook natuurlijk) omdat ik het comfort van de zithouding en de ruime bagageruimte echt wel apprecieer en ook wel nodig heb om naar het werk te rijden (eten, wat documentatie, tablet, ....) Maar buiten het werk is het ook heerlijk om te gaan toeren, zeker met mijn lieve vrouw achterop! En dat gaat nu net niet met die 125 want je voelt dat hij gewoon tekort komt.

Dus heb ik al heel wat zitten lezen en kwam uit bij de volgende scooters: een Burgman 400, een Sym Maxsym 400i of een Maxsym 600i
De Burgman 650 leek me ook wel wat maar daar lees ik veel over dure problemen met de CVT en daar heb ik geen zin in.

Nu is de vraag, wat kunnen jullie zeggen uit jullie ervaringen met deze scooters en misschien heb je nog een andere suggestie die ik nog niet heb ontdekt.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Hoi hoi.
Ik zie het merk Yamaha niet in je lijstje staan.
Wellicht heb je daar een reden voor.
Kijk voor de gein eens naar een Yamaha Xmax 250 of 300.
Dan is er uiteraard ook nog de 400 van Yamaha.
Rij voor woon/werk zelf al een tijdje met een Yamaha Xmax250 van 2012.
Werkelijk een alleskunner.
Heb er nog even aan gedacht om na deze een zwaardere te nemen zoals een Xmax400.
Maar eigenlijk voldoet deze 250cc ruimschoots.
Voordeel van een zwaardere motorscooter is dat ie sneller rijdt.
Maar ik merk nu na bijna 15.000km rijden dat de 250cc het voor mijn eisen perfect doet.
Overigens zou ik zelf geen zwaardere motorscooter nemen zoals een 650cc, want met name tijdens het filerijden is dat minder prettig met zo'n logge bak.
Vr Gr
 
Heel erg bedankt voor de suggesties, ik ga zeker ook die eens bekijken!

Het klopt MTeun dat het budget het belangrijkste is, maar er is wel wat ruimte mogelijk dus daar kijk ik nog even niet naar. Wil nu vooral kijken wat er zoal op de markt is en wat zou voldoen aan mijn verwachtingen.

dylanpilot, is de 250cc ook vlot genoeg met 2 mensen? Want dat is momenteel hetgeen ik mis. Mijn 125cc is echt wel vlot genoeg om van thuis naar het werk en terug te rijden maar dat doe ik alleen en is allemaal op kleinere wegen dus met een maximum snelheid van 70km/h (ik woon in Belgie). Maar met 2 komt hij echt wel tekort en ook voor langere afstanden is hij gewoon te licht. Dus daarom mijn zoektocht naar een zwaardere motorscooter. Wat zijn jouw ervaringen met je Yamaha op snelwegen en met passagier?

Alvast weer bedankt!
 
Ikzelf rij met een maxsym 600 executieve , gaat heel vlot met twee personen , steekt een 565 cc onder met kleine 45 pk en vlot koppel maw hier schiet niets tekort met twee , ook zeker niet in berggebieden , heb ermee vorig jaar in catalonie(spanje) rondgetoerd met altijd iemand achterop , men vrouw heeft voor haar ook dezelfde aangeschaft , zodat we met de kids(16 j , 80 kg en 18 j , 70 kg ) zonder problemen erop uit kunnen trekken .kwa budget echt vriendelijk
Persoonlijk had ik ook eerst naar de brugman gekeken , maar kwa budget zag ik dat niet zitten.met de maxsym heb je een kleine toerbuffel voor weinig geld , zeker als je niet de sportieve toer op gaat .
Hij is misschien niet de mooiste maar ja , ik ben heel tevreden over het mijne .😉
 
Laatst bewerkt:
Kan jou helaas niet vertellen hoe het rijdt met 2 personen op mijn Xmax250, want het is mijn woon/werk fiets en zit daar altijd alleen op.
Maar met 2 personen zou geen enkel probleem zijn en zekers niet qua comfort.
Snelheid op de snelweg is rond de 110km per uur die ik doorgaans doe.
Dan draait ze 1 op 28.5km per liter.
Ze heeft een top van rond de 130, maar dat adviseer ik niet want dan zit je al gauw tegen het rode gebied aan te jengelen.
Wil je meer, sneller en groter dan zou je echt naar minstens een 400cc of meer moeten gaan kijken.
Succes met je keuze.
Vr Gr
 
jken wat er zoal op de markt is en wat zou voldoen aan mijn verwachtingen.

dylanpilot, is de 250cc ook vlot genoeg met 2 mensen? Want dat is momenteel hetgeen ik mis.

Je komt mee met het verkeer, maar dat is het dan ook wel. Voor af en toe blokje om is het prima. Wil je echt gaan toeren met duo dan vind ik een 400 net aan voldoende, liever een 650.

Heb zelf diverse scooter gehad van 125 tot 400cc.
 
Een Maxsym600i is hetgeen jij nodig hebt als je met twee wil toeren. Met die 600 kom je overal gemakkelijk mee zowel op een snelweg als in bergstreken. Je hebt dan ook nog het voordeel dat je bij inruil van je Sym joyride een goede prijs kunt krijgen.
 
Zoals jarolo zegt , vorig jaar heeft men vrouw hare 3 jaar oude joymax 125 start/stop ingeruild voor 2200 euro en daarbij nog eens 10% korting op de nieuwe maxsym 600 executieve gekregen .
Betere deal konden we toen nergens krijgen 😉

Zou eens bij sym dealer langsgaan en testrit vragen
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals heel erg bedankt voor de vele reacties! Heel leuk om zoveel informatie te krijgen van mensen die ervaring hebben!

Na nog wat meer te hebben gelezen en rekening houdend met jullie topadvies denk ik dat het de Maxsym 600i Executive gaat worden. Kwa budget is dat de beste koop denk ik, zeker gezien het feit dat ik mijn "oude" Sym kan inruilen bij mijn verkoper. Hij kent mijn oude Sym, weet wat onderhoud hij heeft gehad en ik heb er altijd een goed contact gehad. Er valt met die mensen te praten.

Ik ga natuurlijk ook nog eens bij een paar anderen gaan horen wat zij aanbieden maar dat zal voor later zijn. Nu is het in eerste plaats belangrijk om mijn motor rijbewijs te halen. Ja, dat is nog niet gebeurd en is toch wel echt nodig om met een zwaardere tweewieler te mogen rijden *D

Ben al hard aan het studeren op de theorie en ga volgende week wat informeren bij verschillende rijscholen om te horen wat het allemaal mag gaan kosten. Enfin, we zullen nog even blijven dromen van een nieuwe Sym maar het is een goede motivatie om er voor te gaan!

Nogmaals allemaal heel erg bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan