Honda CB400 1981 mankementen

LauraCB

Rookie
12 apr 2018
4
0
Dordrecht
Hi!

Ik ben nieuw hier en ik heb een vraag aan de technisch onderlegde personen.
Ik heb sinds februari mijn (a2) motorrijbewijs en vorige maand heb ik bij een dealer in Hoogeveen een Honda CB400 uit 1981 gekocht. De verkoper zei dat hij compleet gereviseerd is door de vorige eigenaar en dat er niks mis mee was. Thuis aangekomen heb ik hem even langsgebracht bij een garage en die constateerde het een en ander.
Om de motor rijveilig te maken moest het volgende gebeuren:

- koppelingshendel is krom en moet vervangen worden
- keerringen voorvork lekken en moeten vervangen worden
- carburatie moet worden afgesteld, loopt niet synchroon
- Achter wiellager moet vervangen worden

Kosten bedragen ongeveer €460,- (waarvan €325,- arbeidskosten en onderdelen ong. €75,-)
Naast het bovenstaande is er ook een lekkage aan het motorblok geconstateerd, krukas keerring links lekt + de voetpakking, waardoor het motorblok uit elkaar moet en wat me €1000,- extra gaat kosten.

Na dit bericht heb ik de verkoper een mail gestuurd met de mededeling dat er verschillende mankementen waren aan de motor en hem verzocht om het te repareren, aangezien de motor niet beantwoord aan wat ik daarvan mocht verwachten. Later belde hij mij op en zei dat ik mijn geld terug kreeg en hij de motor. Dat is natuurlijk een nette oplossing en als er geen andere mogelijkheid is, neem ik dat aanbod aan, maar ik wil de motor niet kwijt aangezien ik er ontzettend verliefd op ben.

Nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid is om de motor te (laten) repareren zonder dat dit mij €1500,- gaat kosten. Ik heb namelijk verschillende verhalen gehoord dat het vervangen van de voorvork keerringen en het achter wiellager niet ontzettend moeilijk is om zelf te doen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het het beste is om afscheid te nemen van mijn motor, maar ik wil in ieder geval zeker weten dat ik alle mogelijkheden heb onderzocht.


Ik hoor graag van jullie!

Laura
 
Hallo, CB400 is een leuk ding, uit 81 zal het wel een CB400N zijn (fotooo? :)).

Houd je zelf beetje van sleutelen? voorvork keerringen en koppelingshendel zijn best wel simpel te vervangen. Kost alleen tijd, vandaar de arbeidskosten.

Synchroonafstellen kun je zelf evt. ook, kwestie van afstelschroefjes vanuit beginstand (voor de CB400T was dat 1,5 turns out) 1/8 slagen verder eruit / erin draaien. Uiteindelijk kom je bij een goede afstelling. De garage gebruikt een vacuumafsteller om het synchroon te stellen, dat werkt sneller en nauwkeuriger maarja, dan moet je wel zo'n apparaat in het bezit hebben

Hoe lek is lek? Zweet bij de voetpakking mag vanwege de leeftijd wel (vind ik dan)... je moet even nagaan als je km maakt hoeveel olie dat ding gebruikt, dan kun je nagaan of het fixen het waard is.

Krukaskeerring lijkt me het grootste probleem maar hoe ze daar achtergekomen waren... compressietest gedaan?

wiellager achter vervangen lijkt me zo geklaard, achterwiel afleveren los waarbij zij de lager eruittrekken / nieuwe erin persen.

En tja, als je dat door de garage laat doen allemaal dan klopt die prijs wel...
 
Jager motoren?
:^
Ook mijn eerste gedachte.
Gezien het verhaal van de dealer en de werkelijke staat B| ... misschien is inruilen wel de beste optie. Laat je verliefdheid even los en bekijk het zakelijk. Er zijn echt wel andere CB's te koop die beter zijn onderhouden (met een historie daarvan).
 
Laatst bewerkt:
:^
Ook mijn eerste gedachte.
Gezien het verhaal van de dealer en de werkelijke staat B| ... misschien is inruilen wel de beste optie. Laat je verliefdheid even los en bekijk het zakelijk. Er zijn echt wel andere CB's te koop die beter zijn onderhouden (met een historie daarvan).

Yes.. klopt helaas. Ervaring mee?
 
Hallo, CB400 is een leuk ding, uit 81 zal het wel een CB400N zijn (fotooo? :)).

Houd je zelf beetje van sleutelen? voorvork keerringen en koppelingshendel zijn best wel simpel te vervangen. Kost alleen tijd, vandaar de arbeidskosten.

Synchroonafstellen kun je zelf evt. ook, kwestie van afstelschroefjes vanuit beginstand (voor de CB400T was dat 1,5 turns out) 1/8 slagen verder eruit / erin draaien. Uiteindelijk kom je bij een goede afstelling. De garage gebruikt een vacuumafsteller om het synchroon te stellen, dat werkt sneller en nauwkeuriger maarja, dan moet je wel zo'n apparaat in het bezit hebben

Hoe lek is lek? Zweet bij de voetpakking mag vanwege de leeftijd wel (vind ik dan)... je moet even nagaan als je km maakt hoeveel olie dat ding gebruikt, dan kun je nagaan of het fixen het waard is.

Krukaskeerring lijkt me het grootste probleem maar hoe ze daar achtergekomen waren... compressietest gedaan?

wiellager achter vervangen lijkt me zo geklaard, achterwiel afleveren los waarbij zij de lager eruittrekken / nieuwe erin persen.

En tja, als je dat door de garage laat doen allemaal dan klopt die prijs wel...

Hoeveel olie zou hij per km moeten gebruiken? De garage zei wel dat deze reparatie niet noodzakelijk is om veilig te kunnen rijden en dat als ik de olie regelmatig check, er niet zo veel aan de hand is. Het ding is wel dat wanneer de lekkage groter wordt, dit wel gevaarlijk is. Het is alleen niet noodzakelijk om direct te repareren.

Ik ken wel mensen die me kunnen helpen met het repareren van de kleine dingen, zoals de wiellager, koppelingshendel en voorvork keerringen, alleen zit ik dan nog wel met de lekkage van krukaskeerring. Als dat niet zo makkelijk hersteld kan worden, moet ik hem misschien toch maar terugbrengen. '(
 
Yes.. klopt helaas. Ervaring mee?

Staan bekend als handelaren, je moet kennis van zaken hebben als je er gaat shoppen, dan is een leuke deal goed te vinden daar.
Ik zou de motor gewoon terugbrengen en je geld terugvragen.
 
Yes.. klopt helaas. Ervaring mee?
Zie hier: JAGER MOTOREN
Veel "leesplezier". Jouw verhaal komt overeen met de algemene strekking in dit topic.
Ik ben 1 keer bij Jager geweest, heb daar gereden op en motor die niet goed klonk en heb hem laten staan. Verliefdheid leidt af bij de aankoop, neem altijd iemand mee die geen roze bril op heeft. Niet lullig bedoelt hoor, maar je ziet gewoon zaken over het hoofd (en ja, daar heb ik ook ervaring mee :/ )
 
Voor iemand met technische kennis is alles wel voor een redelijk bedrag te repareren,die blokjes zijn vrij sinpel.Heb je zelf geen technische achtergrond begin er dan niet aan en breng hem terug want
je mag hopen dat het hier bij blijft,mijn ervaring als motormonteur leert dat je veel meer zaken gaat tegenkomen als dat blok eenmaal open ligt.Een klassieker is leuk maar het oude spul vraagt meer
onderhoud dan de modernere motoren.Als ik je een goede raad mag geven,koop een leuke nette moderne CB500 ,veel betrouwbaarder,stuurt beter,remt beter,kortom een veel betere motor dan al dat oude spul.Mocht je toch heel graag een klassieker willen.laat hem dan keuren,kost niet veel en scheelt je een hoop ellende achteraf.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...kvanlent.nl/&usg=AOvVaw27pSGFVYywsbh8BB7IQwYT
Over De Jager hoor je zowel positieve als negatieve verhalen,mensen die een negatieve ervaring hebben hebben vaak de neiging om het verhaal nog eens extra aan te dikken.
Het is al netjes van De Jager dat ze bereid zijn de motor terug te nemen,een echt louche handel begint daar niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Voor iemand met technische kennis is alles wel voor een redelijk bedrag te repareren,die blokjes zijn vrij sinpel.Heb je zelf geen technische achtergrond begin er dan niet aan en breng hem terug want
je mag hopen dat het hier bij blijft,mijn ervaring als motormonteur leert dat je veel meer zaken gaat tegenkomen als dat blok eenmaal open ligt.Een klassieker is leuk maar het oude spul vraagt meer
onderhoud dan de modernere motoren.Als ik je een goede raad mag geven,koop een leuke nette moderne CB500 ,veel betrouwbaarder,stuurt beter,remt beter,kortom een veel betere motor dan al dat oude spul.Mocht je toch heel graag een klassieker willen.laat hem dan keuren,kost niet veel en scheelt je een hoop ellende achteraf.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...kvanlent.nl/&usg=AOvVaw27pSGFVYywsbh8BB7IQwYT
Over De Jager hoor je zowel positieve als negatieve verhalen,mensen die een negatieve ervaring hebben hebben vaak de neiging om het verhaal nog eens extra aan te dikken.
Het is al netjes van De Jager dat ze bereid zijn de motor terug te nemen,een echt louche handel begint daar niet aan.

Thanks voor je advies! Ik lees inderdaad goede en slechte verhalen over Jager motoren, het is alleen makkelijker om de slechte verhalen te onthouden.

En of het netjes is valt te betwisten, ze zijn het in ieder geval wettelijk verplicht :)
 
Voor iemand met technische kennis is alles wel voor een redelijk bedrag te repareren,die blokjes zijn vrij sinpel.Heb je zelf geen technische achtergrond begin er dan niet aan en breng hem terug want
je mag hopen dat het hier bij blijft,mijn ervaring als motormonteur leert dat je veel meer zaken gaat tegenkomen als dat blok eenmaal open ligt.Een klassieker is leuk maar het oude spul vraagt meer
onderhoud dan de modernere motoren.Als ik je een goede raad mag geven,koop een leuke nette moderne CB500 ,veel betrouwbaarder,stuurt beter,remt beter,kortom een veel betere motor dan al dat oude spul.Mocht je toch heel graag een klassieker willen.laat hem dan keuren,kost niet veel en scheelt je een hoop ellende achteraf.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...kvanlent.nl/&usg=AOvVaw27pSGFVYywsbh8BB7IQwYT
Over De Jager hoor je zowel positieve als negatieve verhalen,mensen die een negatieve ervaring hebben hebben vaak de neiging om het verhaal nog eens extra aan te dikken.
Het is al netjes van De Jager dat ze bereid zijn de motor terug te nemen,een echt louche handel begint daar niet aan.

Je hebt louche handel en hele louche handel.

En LauraCB mooi terug brengen dat CB hok.
 
Laatst bewerkt:
Als je zoals ik hier tussen de regels doorlees niet bekend bent met sleutelen zou ik hem snel terugbrengen.
Zoals je berekening al aangaf zijn de kosten voor de reparatie voornamelijk arbeidskosten en geloof me een motor van die leeftijd heeft nog meer onder de pet wat verrassingen betreft.
En als je dan voor ieder wissewasje weer naar een dealer moet loop je er op leeg.
Ik heb zelf motoren van 1984/1987 en 1989 maar doe daar alles zelf aan en dan zijn de kosten erg laag, maar dat houdt wel in dat je dat sleutelen ook leuk moet vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan