Honda CB250 T, Ombouw tot ...... (Scrambler of Caferacer?)

Rinze

Die hard MF'er
2 jan 2007
254
0
Hengelo
Goedendag allemaal, Leuk dat je dit topic leest.

Eerste even voorstellen, ik ben Rinze en woonachtig in het oosten van het land (Omgeving Hengelo) Al jaren in het bezit van Motorrijbewijs en motor en nu maar eens begonnen met een projectfiets.

Motorgeschiedenis:
1ste motor: Kawasaki zx6r 1998
2de motor: Buell XB12r 2004
3de en huidige motor: Harley Davidson softail 1987
4de en huidige motor: Honda cb250 t

Om deze laatste motor gaat het in dit topic.

Hoe kocht ik hem?
full



daarna begonnen met het op orde maken van de elektra :r
 
Laatst bewerkt:
Er miste nogal wat componenten dus ben ik gestart om alles te verzamelen en enkel alles aan te sluiten wat nodig is voor het starten van de motor. Aangezien de CB250 een kickstarter heeft wil ik het schema zo aanpassen dat een accu niet nodig is.

full
 
na het aansluiten van de elektra de carbs schoongemaakt en teruggeplaats. Nu maar eens proberen of hij nog wil starten,.... 3 x kicken en leven!!

*O* *O*
 
Motor ligt nu geheel uit elkaar en het is tijd om na te denken over de frame aanpassingen. ik ben niet blij met het oude subframe omdat ik die lijn niet zo mooi vindt. Wil derhalve het geheel er af slijpen en een nieuwe maken zoals ik de tekening links heb getekend.

Iemand hier ervaring mee?

Ps complimenten mbt mijn tekenkwaliteiten altijd welkom! ;)
full
 
't is een makkelijke brommer. Start altijd - ècht altijd, trilvrij door een zeer uitgebalanceerd blok, 3 kleppen per cylinder...

alleen verschrikkelijk traag. Gelukkig begint het rood pas bij 1050rpm... Maar rondtuffen met 60km/u kan die als de beste. Veel ruimte onder het frame dus met moderne banden stuurt ie ook nog best.

foto's plaatsen kan via motor-forum bij je documentenlijst, dan weet je in ieder geval dat je foto's blijven staan. Bijv. iedereen die in het verleden photobucket gebruikt heeft zit nu zonder plaatjes.

Maarja je kan dus ook andere websites gebruiken, o.a. flickr, imgur....

Mooi getekend hoor. Voor ons lijkt het perspectief niet helemaal te kloppen maar als je dat ook in het echt zo uitvoert dan ziet dat er in ieder geval bijzonder uit :+
 
Er miste nogal wat componenten dus ben ik gestart om alles te verzamelen en enkel alles aan te sluiten wat nodig is voor het starten van de motor. Aangezien de CB250 een kickstarter heeft wil ik het schema zo aanpassen dat een accu niet nodig is.

[afbeelding]
Heb je dat ook volgens dat tekeningetje gedaan? Zonder condensator of ander buffertje?
 
't is een makkelijke brommer. Start altijd - ècht altijd, trilvrij door een zeer uitgebalanceerd blok, 3 kleppen per cylinder...

alleen verschrikkelijk traag. Gelukkig begint het rood pas bij 1050rpm... Maar rondtuffen met 60km/u kan die als de beste. Veel ruimte onder het frame dus met moderne banden stuurt ie ook nog best.

foto's plaatsen kan via motor-forum bij je documentenlijst, dan weet je in ieder geval dat je foto's blijven staan. Bijv. iedereen die in het verleden photobucket gebruikt heeft zit nu zonder plaatjes.

Maarja je kan dus ook andere websites gebruiken, o.a. flickr, imgur....

Mooi getekend hoor. Voor ons lijkt het perspectief niet helemaal te kloppen maar als je dat ook in het echt zo uitvoert dan ziet dat er in ieder geval bijzonder uit :+

Dank! Zal later de st van de foto's even plaatsen. Weet dat de motor niet de snelste is. Aangezien het mijn eerste echte project is wil ik het simpel houden en derhalve deze motor gekozen. Een GTS 1000 ombouwen tot caferacer kan altijd nog 8-)
 
Motor ligt nu geheel uit elkaar en het is tijd om na te denken over de frame aanpassingen. ik ben niet blij met het oude subframe omdat ik die lijn niet zo mooi vindt. Wil derhalve het geheel er af slijpen en een nieuwe maken zoals ik de tekening links heb getekend.

Iemand hier ervaring mee?

Ps complimenten mbt mijn tekenkwaliteiten altijd welkom! ;) [afbeelding]
Dat gaat nogal een uitdaging worden. Zoals je het nu laat zien slijp je het ophangpunt van je schokdemper af en in plaats van in een stevige ingelast driehoek wil je hem nu vastmaken aan een stuk buis van de framehoop. Dat gaat uiteraard niet stevig genoeg zijn, wat wil zeggen dat je bij wijze van een volstaf moet gebruiken in de frameloop en dan nog..

Blijft een beetje een issue, de frames van Honda van die tijd, CX500 is ook zo'n "prachtig" voorbeeld. Als je de lijn mooi wilt krijgen zul je dus rigoreus te werk moeten gaan en de hele achterkant vervangen. JerryT hier van het forum heeft daar wel ervaring mee, voorbeeld:
jerryt in "Jerryt's eigenbouw deel 9."

Of een dual shock voorbeeld, met custom achterframe:
Is This The Best-Looking Honda CX500 Custom Yet?
 
Reinigen van de carbs, van binnen waren ze nog bijzonder schoon.

full


Alle Elektra was doorgeknipt en het middenstuk van de kabelboom incl regulator, startrelais, zekeringen etc.. mist.

full


De bougies zagen er niet heel slecht uit voordat ik ging starten.

full


Het middenstuk van de uitlaat is zo te zien al eens vervangen.

full


De bochten zijn er helaas minder aan toe, nog wel hard maar ik kom er niet meer mee rond de wereld...

full


Zoals het hele zaakje er nu bij staat. Vanmiddag het frame maar een grondig schoonmaken.

full


Oh ja, Bedankt Kawakerel voor de uitleg mbt het plaatsen van de foto's
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat nogal een uitdaging worden. Zoals je het nu laat zien slijp je het ophangpunt van je schokdemper af en in plaats van in een stevige ingelast driehoek wil je hem nu vastmaken aan een stuk buis van de framehoop. Dat gaat uiteraard niet stevig genoeg zijn, wat wil zeggen dat je bij wijze van een volstaf moet gebruiken in de frameloop en dan nog..

Blijft een beetje een issue, de frames van Honda van die tijd, CX500 is ook zo'n "prachtig" voorbeeld. Als je de lijn mooi wilt krijgen zul je dus rigoreus te werk moeten gaan en de hele achterkant vervangen. JerryT hier van het forum heeft daar wel ervaring mee, voorbeeld:
jerryt in "Jerryt's eigenbouw deel 9."

Of een dual shock voorbeeld, met custom achterframe:
Is This The Best-Looking Honda CX500 Custom Yet?

Klopt de CX heeft een vergelijkbaar subframe. Klopt eveneens dat je de bevestiging van de schokbrekers moet weghalen echter zijn nu ook bevestigd aan "holle" buizen ipv buizen met een dichte kern. Ik snap dat het met een paar pijpen van een campingstoel niet gaat werken echter een buis met een dikke wand icm een extra versteviging zou mijns inziens moeten houden. Ben alleen bang dat het frame gaat "draaien" en dat uitlijnen daarna niet meer mogelijk is.
 
Klopt de CX heeft een vergelijkbaar subframe. Klopt eveneens dat je de bevestiging van de schokbrekers moet weghalen echter zijn nu ook bevestigd aan "holle" buizen ipv buizen met een dichte kern. Ik snap dat het met een paar pijpen van een campingstoel niet gaat werken echter een buis met een dikke wand icm een extra versteviging zou mijns inziens moeten houden. Ben alleen bang dat het frame gaat "draaien" en dat uitlijnen daarna niet meer mogelijk is.
Je moet het uiteraard zelf weten, maar die holle buizen zijn niet het probleem, het gaat om de driehoek ter ondersteuning (omcirkeld). Er moet dus sowieso een stuk ingelast worden om de driehoek die voor de ondersteuning zorgt te krijgen:
full


En dan heb je alsnog een lelijk frame, want het punt waarop je de buizen gaat lassen ligt te laag. Dat ziet er van opzij niet uit. Je zou dus echt vanuit de rug van het frame (zie pijl) moeten beginnen om er een mooie lijn in te krijgen. Beter in 1x goed (laten) doen (zeker als je twijfels hebt over of het recht gaat blijven) :t
 
Laatst bewerkt:
Je moet het uiteraard zelf weten, maar die holle buizen zijn niet het probleem, het gaat om de driehoek ter ondersteuning (omcirkeld). Er moet dus sowieso een stuk ingelast worden om de driehoek die voor de ondersteuning zorgt te krijgen:
[afbeelding]

En dan heb je alsnog een lelijk frame, want het punt waarop je de buizen gaat lassen ligt te laag. Dat ziet er van opzij niet uit. Je zou dus echt vanuit de rug van het frame (zie pijl) moeten beginnen om er een mooie lijn in te krijgen. Beter in 1x goed (laten) doen (zeker als je twijfels hebt over of het recht gaat blijven) :t


Thanks voor de info! Ik ga eens kijken hoe we het kunnen fixen met behoud van de schokbreker-punten
 
Even wat "probeersels" via paint (Ja dat bestaat nog)

Bovenste is huidig. de grijze buizen zouden dan als zadelrails dienen.

Middelste is als tracker (Rood is enkel voor contrast)

Onderste is als cafe racer.

full
 
Laatst bewerkt:
Nu we weten dat het blok loopt kan het blok er onder uit en kunnen we langzaam gaan puzzelen met het frame. Voordat alles, eerst maar eens naar de wasstraat... (Toch handig zo'n gezinsbak)

full


Het was uiteraard nodig, daar de vettigheid er dik aan zat.

full


Ook maar begonnen met het schoonmaken van het blok. Iemand handige tips voor het polijsten?

full


En vervolgens onder het genot van een biertje maar eens gaan plakken en knippen.

full


Het blijft een "lastig" frame. Gezien het feit dat ik de bevestiging van de schokbrekers liever niet wil anapassen maar voor bovenstaande optie gekozen.
 
Gister maar een begonnen met het polijsten van de voorpoten, de remhendel en wat andere kleine zaken.

full


Ben er nog niet maar begin is er.

Bij de aanschaf heb ik ook een doosje met onderdelen gekregen, wie weet waar onderstaande dingen voor zijn?

full


Daarnaast ben ik nog op zoek naar de gouden tip hoe krijg ik de schokbrekers weer "normaal"? Roest is er aan de buitenkant inmiddels wel af maar nu de binnenkant nog...

Daarnaast is de loop besteld en weten we inmiddels hoe we het frame gaan aanpassen. De loop zal doorgeslepen worden en bovenop de bestaande `rail` komen. Hierdoor zal het frame iets vlakker worden.

full



Het bestaande gedeelte zal vervolgens aangepast worden en uiteindelijk moet het er ongeveer als volgt uit komen te zien.

full
 
Laatst bewerkt:
die dingen met veren zijn ervoor om je zadel vast te zetten. Aan de onderkant van het originele zadel zitten twee clips die daarin gaan. Aan weerszijde druk je dan die veren in en dan kan je zadel los.
full


schokkers kan je demonteren en de veren kan je evt laten poedercoaten, kost je een paar tientjes maar dan ziet het er wel weer fraai uit.
anders alleen demonteren, dan kan je makkelijker bij de achterkant om het af te halen.
anders prutsen fruttelen en met een fijn/nat schuurpapiertje langs de veer gaan.
full
 
Aha, Ik zat te denken aan de middenbok. Zadel had ik nog niet aan gedacht omdat die er niet bijzat toen ik hem kocht.

Thanks!
 
Gisteren gestart met het pasmaken van de frameloop en het schoonmaken van de achtervering.

Eerst sleuven geslepen zodat hij bovenop het frame geplaats kan worden.

full


En vervolgens een beetje passen en meten.

full

full


Er moet nog een stukje van het frame worden afgelepen voordat de boel gelast kan worden.

full



En daarna met het schoonmaken van de vering begonnen.

full

full
 
Vandaag het frame verder aangepast en begonnen met de seatpan.

Ik wil de voorkant nog iets laten zakken, iemand een idee welke kroonplaat er nog meer op deze vork past? Wil de vork aan de bovenkant iets laten doorsteken zodat de hoek ingesteld kan worden. De kroonplaten die er nu op zitten klemmen de poten niet maar houden ze enkel tegen


Ik zal vanavond even wat foto's plaatsen
 
Frameloop na aanpassing

full


Wil de voorkant nog iets naar beneden hebben maar ben verder tevreden. Iemand tips hoe de voorkant naar beneden te halen? Zat zelf te denken aan een andere kroonplaat waar de poten door kunnen steken.

Daarna begonnen met het zadel:

full


full


Nu kijken hoe we het zadel verder vorm kunnen geven. Hoorde al tips over de exercise matten van de action... andere tips altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer een stukje verder.

De vering was erg slecht en is inmiddels aangepast:

oud:
full


nieuw
full


begonnen met het lassen van het frame:
full


Verder is de oude kroonplaat vervangen door een kroonplaat met doorsteek waardoor de voorkant nog wat zal zakken.

zo staat ze er nu bij:
full


De tank zal aan de kant van het zadel nog wat omhoog komen:
full


Al met al tevreden met de uiteindelijke lijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan