Beschadiging loopvlak kleptuimelaar

commuter

MF'er
30 sep 2015
149
0
Zie onderstaande foto, is van een Suzuki DR800 SR42. Het loopvlak van de kleptuimelaar is beschadigd. Ik kan geen sporen op de nokkenas ontdekken. Is dit ernstig?

 
De sleeptuimelaar is de klepstoter. Onder de sleeptuimelaar ligt een halve kogel als shim.

[afbeelding]

Even lekker off topic, ik heb een FZR250, 4 cilindertje dat 18.500rpm draait, heb je wel eens zo'n blokje van binnen gezien?
Dat is niet indrukwekkend, meer schattig, die klepjes zijn heel klein, ik heb een brommer gehad met een grotere zuiger, klepveren en stoters, het stelt allemaal weinig voor... ;)
 
Gereviseerde tuimelaar na 3000 km. Is een ruilprogramma. Oude wordt opgelast, geslepen en opnieuw hardverchroomd. Vraag is hoe dit nu komt. Motor is Suzuki DR750.

[afbeelding]

Ik zou dat nooit doen en een nieuwe originele kopen,tenzij die niet meer te krijgen is.
Ik kan mij voorstellen dat door dat lassen je de materiaal eigenschappen zodanig veranderd dat zoiets als op de foto kan gebeuren.
 
Suzuki heeft geloof ik zo'n soortgelijk systeem..
Bij zulke hoge toerentallen zou je denken; minder onderdelen is beter.. ;)
Het is dan ook zo min mogelijk onderdelen. De nok bedient de sleeptuimelaar, sleeptuimelaar drukt op de klepsteel met een halve kogel ertussen.
Hoe stel je de klepspeling van zo'n ding?

Niet anders dan andere motoren. Alleen wissel je de halve kogel ipv een plaatje.
 
Nokkenassen kunnen ook gelast en verslepen worden om een ander profiel te krijgen, en dat gaat aardig goed.

Ja dat weet ik maar een nokkenas voert door zijn formaat de las warmte veel beter af en is veel dikker dan zo'n tuimelaartje waar vlak bij het dunste gedeelte gelast is.
 
Laatst bewerkt:
Even lekker off topic, ik heb een FZR250, 4 cilindertje dat 18.500rpm draait, heb je wel eens zo'n blokje van binnen gezien?
Dat is niet indrukwekkend, meer schattig, die klepjes zijn heel klein, ik heb een brommer gehad met een grotere zuiger, klepveren en stoters, het stelt allemaal weinig voor... ;)

Dit spul op het plaatje is in verhouding wel wat groter. M10 bougies erin zodat er zoveel mogelijk oppervlak overblijft voor de kleppen, 84mm boring, 33,5mm inlaatkleppen en 27mm uitlaatkleppen.
 
Laatst bewerkt:
Megacycle doet het al een jaar of 30.

Ja dat kan wel zo zijn ,maar vertel jij dan maar wat dan wel de oorzaak is dat die tuimelaar heel toevallig net op die plaats waar gelast is afbreekt,iets wat normaal gesproken bij een
originele tuimelaar niet gebeurd,ik heb het in al mijn jaren als motorfiets monteur niet
meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Je kan je ook afvragen waar deze kleptuimelaar ingezeten heeft ik kan me voorstellen dat de klep die hieronder gezeten heeft de zuiger aangetikt heeft.
Dus de tuimelaar heeft een tik gehad klein haarscheurtje en naar verloop van tijd zie hier het resultaat
 
Je kan je ook afvragen waar deze kleptuimelaar ingezeten heeft ik kan me voorstellen dat de klep die hieronder gezeten heeft de zuiger aangetikt heeft.
Dus de tuimelaar heeft een tik gehad klein haarscheurtje en naar verloop van tijd zie hier het resultaat
Welke?

Die van TS, of die van Huls?
 
Terug
Bovenaan Onderaan