Pegaso 650 (1996), stotteren op de snelweg... soms

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
:W

De Pegaso van de vrouw heeft een soms-wel-soms-niet probleem (dat zijn de leukste). Op snelwegtempo, rond de 130 (motor draait dan tussen de 5- en 6000 toeren), gaat ie soms stotteren. Ding heeft natuurlijk maar 1 pit dus dat loopt gelijk hopeloos totdat ze even terugzakt in snelheid, en dit geeft haar niet zoveel vertrouwen.

Ik heb al gekeken naar de ontluchting om dat uit te sluiten (is overigens prima), maar toen ze vlak na een tankbeurt (als in; bij het wegtrekken) aangaf dat het ook gebeurde was dat eigenlijk al geen optie meer. De carburateurs heb ik pas nog uit elkaar gehad, maar als het afstelling zou zijn zou het altijd gebeuren en het is maar van tijd tot tijd, en dan ook nog alleen bij een warme motor. Mijn gedachten gaan dus uit naar de ontsteking, en die heb ik nu uit elkaar liggen.

In het WPH hebben we deze behulpzame plaatjes staan:



Dat spreekt redelijk voor zich dus dat hebben we doorgemeten. Coil B geeft 9kOhm dus goed. Coil A geeft echter 1 Ohm (niet 0,1 of een ander soort typo), dus dat is verhoudingsgewijs veel te veel. Kan ik er dan veilig vanuit gaan dat de bobine het probleem zal zijn? De bougiedop zelf meet ook nog eens 5,3kOhm, is dat een beetje een normale waarde? Zou niet weten wat daar kapot aan kan, maar dat vroeg ik me bij een bobine ook af.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Misschien zoek je veel te ver?

Kan ook je jiffy schakelaar zijn.
Of een draadbreuk (die is lastiger te traceren)

Of toch de benzine/carb
Vuiltje In de vlotterkamer, benzinefilter dicht geslipt
Etc etc

Pakt hij weer op als je de choke uitrekt terwijl het euvel zich voordoet?
 
Vergeet ook je benzinekraan niet. Ik had ooit een gs500 met vacuumgestuurde kraan. Er was iets mis met het membraam in de kraan er daardoor had ik dezelfde problemen. Bij de garage hadden ze hier niet aan gedacht... 280 euro afgetikt en het probleem was niet weg
 
Laatst bewerkt:
hou de meetpennen van je multimeter tegen elkaar en zie daar 0.6 ohm oid staan. Dat trek je van de meting af en je komt op de echte waarde uit.
 
Misschien zoek je veel te ver?

Kan ook je jiffy schakelaar zijn.
Of een draadbreuk (die is lastiger te traceren)
Het is wel in me opgekomen, maar de symptomen zijn gewoon niet logisch. Waarom dat alleen bij die snelheid en met warme motor? Zou je dan niet bij drempels problemen moeten hebben?
Of toch de benzine/carb
Vuiltje In de vlotterkamer, benzinefilter dicht geslipt
Een (extra) filter is er niet, alleen die van het kraantje zelf.
Etc etc

Pakt hij weer op als je de choke uitrekt terwijl het euvel zich voordoet?
Dat durf ik niet te zeggen, ze heeft nog nooit überhaupt volgas gegeven uit uhh... respect voor de kracht van het apparaat. D'r stuur loslaten bij die snelheid om aan de choke te zitten zie ik niet gebeuren. Ik ga er van het weekend even mee rijden om nou eens te kijken hoe het echt voelt als dit gebeurt :P

Vergeet ook je benzinekraan niet. Ik had ooit een gs500 met vacuumgestuurde kraan. Er was iets mis met het membraam in de kraan er daardoor had ik dezelfde problemen. Bij de garage hadden ze hier niet aan gedacht... 280 euro afgetikt en het probleem was niet weg
Hij is niet vacuumgestuurd en loopt goed door, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Kan hem nog een keertje bekijken.


Kan het de bougiedop zijn eventueel? Als de bobine de goede waarden aangeeft is deze in principe in orde toch?
 
Klinkt als het brandstofkraantje probleem wat de gs500 heeft. Zit er een prime op? Kun je eventueel die proberen. Als het probleem dan weg is, ligt het aan het kraantje.
 
Heeft hij metalen bougiedoppen? Die zaten op de BMW F650 en gaven problemen. Als je er gewoon NGK doppies op zet is het weg.
Volgens mij had hij standaard wel van die metalen doppen zo'n metalen dop inderdaad, maar die is dan al vervangen voor een kunststof NGK exemplaar, dat staat er vrij groot op :)

Klinkt als het brandstofkraantje probleem wat de gs500 heeft. Zit er een prime op? Kun je eventueel die proberen. Als het probleem dan weg is, ligt het aan het kraantje.

Ik zou het even moeten checken, maar aangezien de kraan niet vacuumgestuurd is, lijkt het mij ook niet dat hij een prime heeft. Geloof alleen off-on-res...
 
:W

De Pegaso van de vrouw heeft een soms-wel-soms-niet probleem (dat zijn de leukste). Op snelwegtempo, rond de 130 (motor draait dan tussen de 5- en 6000 toeren), gaat ie soms stotteren. Ding heeft natuurlijk maar 1 pit dus dat loopt gelijk hopeloos totdat ze even terugzakt in snelheid, en dit geeft haar niet zoveel vertrouwen.

Ik heb al gekeken naar de ontluchting om dat uit te sluiten (is overigens prima), maar toen ze vlak na een tankbeurt (als in; bij het wegtrekken) aangaf dat het ook gebeurde was dat eigenlijk al geen optie meer. De carburateurs heb ik pas nog uit elkaar gehad, maar als het afstelling zou zijn zou het altijd gebeuren en het is maar van tijd tot tijd, en dan ook nog alleen bij een warme motor. Mijn gedachten gaan dus uit naar de ontsteking, en die heb ik nu uit elkaar liggen.

In het WPH hebben we deze behulpzame plaatjes staan:
[~[url="http://image.ibb.co/fA49CS/plaatje.png"]afbeelding~][/url]
[~[url="http://image.ibb.co/cCqhXS/tekstje.png"]afbeelding~][/url]

Dat spreekt redelijk voor zich dus dat hebben we doorgemeten. Coil B geeft 9kOhm dus goed. Coil A geeft echter 1 Ohm (niet 0,1 of een ander soort typo), dus dat is verhoudingsgewijs veel te veel. Kan ik er dan veilig vanuit gaan dat de bobine het probleem zal zijn? De bougiedop zelf meet ook nog eens 5,3kOhm, is dat een beetje een normale waarde? Zou niet weten wat daar kapot aan kan, maar dat vroeg ik me bij een bobine ook af.

Thanks!


Is de vlotterhoogte nog in orde?
 
meeste kans op brandstof tekort. Eerst kraan, slangen en filter controleren. En dan nog eens de slangen op knikken in gemonteerde toestand controleren. Had ik al iets over een geknikte benzine slang gezegd?
 
Ik zou het even moeten checken, maar aangezien de kraan niet vacuumgestuurd is, lijkt het mij ook niet dat hij een prime heeft. Geloof alleen off-on-res...

Dan zou ik even checken of hij het via de reservestand wel doet, of de slangen recht zitten zonder knikjes erin etc.
het welbekende GS500 probleem komt ook alleen maar omdat de carburateurs leeg lopen en niet snel genoeg bijgevuld worden.
 
Nou vandaag het halve ding uit elkaar gehad. Brandstofsysteem goed schoongemaakt (alle benzinekraantjes en filtertjes (althans die mesh dingen in de tank en voor de carb) uit elkaar gehad, schoongemaakt en weer gemonteerd (geen knikjes, waren er niet en nu ook niet). Er zat wel wat vuil in maar zeker niet genoeg om de boel echt te blokkeren voor zover ik kon zien. De carbs zelf ook nogmaals uit elkaar gehad en grondig schoongemaakt, geen schokkende dingen gevonden.

Alles weer in elkaar en hopen dat "wat vuil" het probleem was, maar hij doet het nog steeds. Nuttig puntje is dat ik het nu ook zelf gevoeld heb (zelf de proefrit gedaan) en 't is eigenlijk gewoon zoals beschreven. Vanaf de 130 ongeveer bij constante snelheid geeft ie soms wat hikken. Met koude motor deed ie het niet, met warm wel. Lastig te zeggen wat de hikjes zijn, soort misfires toch wel. Heb onderweg van alles geprobeerd. Heb zonder tankdop gereden, op on en op res, en gespeeld met de choke. Lijkt allemaal geen groot effect te hebben en het hikken gaat sowieso onverstoorbaar door (soms, dan).

Word er onderhand een beetje gek van, dus we hebben uit verveling maar een nieuwe bobine besteld en dan proberen we dat gewoon :+


B|
 
Laatst bewerkt:
De vrouw hier!

Ik wilde nog even laten weten wat het probleem was, mocht iemand anders in de toekomst tegen hetzelfde aanlopen!

Na het vervangen van de bobine ging het stotteren en hikken onverstoord door. Helaas niet de oplossing dus.

Uiteindelijk uit pure wanhoop het beestje maar eens op de testbank laten zetten; wie weet lag het aan de afstelling? Dat leek ons al onwaarschijnlijk, aangezien het probleem alleen bestond als de motor warm was... Maar je moet toch wat.

De testbank-meneer wist ons direct te vertellen wat het probleem was. Niet de afstelling, zoals we dus stiekem al dachten. Het probleem lag bij de pulsgever. Die werkte blijkbaar niet goed meer, waardoor hij niet meer de juiste weerstand gaf als hij (te) warm werd. Dat had als gevolg dat de motor een groot deel van de klappen miste, en daardoor ook te rijk ging lopen. Een elektronisch probleem dus, maar niet in de bobine! Het eerste symptoom dat voor hem aangaf dat het elektronisch moest zijn, was dat mijn benzinelampje random begon te knipperen/een tijdje aan ging en weer uit, vlak voordat het probleem zich voor begon te doen.

Maargoed, voor toekomstige Pegaso-eigenaren die tegen dit probleem aan lopen: Als het geen vuil in de carbs is, niet de tankontluchting, niet de bobine, niet de benzinekraan...

Denk eens aan de pulsgever :W

Afgelopen week voor 55 euro dat ding vervangen, gisteren een flink eind snelweg mee gereden en ze loopt weer als een zonnetje. En dan te bedenken dat ik haar bijna had weggedaan uit pure wanhoop...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan