Motorscooter ombouwen, wat mag wel en niet??

RottenGijs

MF'er
12 mrt 2007
119
3
Rheden
Een goedemiddag!

Een tijdje geleden heb ik een Majesty 250 aangeschaft. Rijd leuk en zuinig maar echt mooi kun je het niet noemen. Nu zit er aardig wat werk aan en de kappen moeten er af, heb de voorkap en binnenkap er al af gehad en hier zijn veel ophangpunten van kapot. Dus eigenlijk wil ik er een ratbike van maken, maar wat mag wel en niet?

Mijn theorie: zo lang er geen scherpe en uitstekende delen aanzitten, en alles qua verlichting en dergelijke goed werkend is zou het moeten kunnen, maar is dat ook zo?
Iemand hier ervaring mee?

Mooi vrijdag bier en nootjes topic dacht ik zo :+
 
Zolang je de maat van je wielbasis maar plus minus gelijk blijft. Mag je redelijk veel volgens mij. (Althans dat is wat ik kan uitkramen na middag op het terras)
 
Laatst bewerkt:
Een goedemiddag!

Een tijdje geleden heb ik een Majesty 250 aangeschaft. Rijd leuk en zuinig maar echt mooi kun je het niet noemen. Nu zit er aardig wat werk aan en de kappen moeten er af, heb de voorkap en binnenkap er al af gehad en hier zijn veel ophangpunten van kapot. Dus eigenlijk wil ik er een ratbike van maken, maar wat mag wel en niet?

Mijn theorie: zo lang er geen scherpe en uitstekende delen aanzitten, en alles qua verlichting en dergelijke goed werkend is zou het moeten kunnen, maar is dat ook zo?
Iemand hier ervaring mee?

Mooi vrijdag bier en nootjes topic dacht ik zo :+
Mijn praktijkervaring (als lid van ratbikeclub) is dat je dat goed ziet. Of het wettelijk helemaal klopt is misschien wat anders, maar dit is de praktijk.
 
remmen vinden ze ook nog wel belangrijk en als je grote rookwolken uitbraakt trek je ook behoorlijk ongewenste aandacht. maar verder zit je redelijk in de buurt met je opvatting.
en scherp verstaan ze bij motorvoertuigen iets anders onder als bij messen. een vlakke plaat staal kan al aangemerkt worden als scherp zelfs al is hij in alle richtingen afgerond. massa en snelheid maakt dat botte dingen ook een hoop schade kunnen aanrichten en dus als scherp worden aangemerkt. de randen dikker maken of omrollen scheelt al een heleboel in de schade die je veroorzaakt.
 
Ik rij al bijna 20 jaar rond met een scherpe punt op de voorkant van m'n brulfiets. Al vaak aan de kant gezet, al vaak waarschuwingen gehad (vooral voor weggedrag) maar nog nooit een boete.

y4mrKsjHZoPeLnoqoDBVPq8A7qLqQEC_gKm2zBISvtvPpDziOv7_dMJaqGXYYVSM4mYw0lNF3l8NAknNyUvGP2cuA4bgQcTt84t3XN-J6BoBVrCwp-kQYJA_Y_deRGTkpKml7MYq3p-WZpSHHUg9DK8moT8LsN16VTC7tyxgpMMFPbKmRfrryvPzC7s3kxltP4CmNuJ4ThSyBm0srj2-7r6UQ
 
Beter! Dan kan ik aan de gang, iedereen bedankt voor de info!
Plaatjes volgen, op dit moment is alleen de voorkant pas kaal..
 
Ik rij al bijna 20 jaar rond met een scherpe punt op de voorkant van m'n brulfiets. Al vaak aan de kant gezet, al vaak waarschuwingen gehad (vooral voor weggedrag) maar nog nooit een boete.

[afbeelding]

Dat het eigenlijk niet mag heeft ook een reden he.
Ik begrijp niet helemaal dat je zelf wilt rijden met zo'n punt op de voorkant, je rijdt een ander er helemaal mee kapot,mocht je een klappertje krijgen.
 
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat je zo'n beetje alles mag doen, zolang de boel maar "deugdelijk" vastzit en je niet te veel lawaai maakt.
En wielbasis ongeveer gelijk, en geen scherpe uitstekende delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan