Hoge Temp. CBR 600 RR bj 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mike Hunt

Rookie
31 okt 2017
6
0
Hallo,

Eergisteren met het warme weer (31 graden in het zuiden des lands) een mooi ritje :] in het heuvellandschap gemaakt. Tijdens het rijden bleef mijn temp op +/- 100 graden staan, maar bij een stoplicht war ik vrij lang moest wachten schoot de temp naar 123 graden en begon het lampje (temp) te branden (lichte paniek). Motor aan de kant gezet en half uurtje gewacht en via de snelweg terug gereden.

Nu ben ik een noob betreffende motortechniek. Iemand misschien een idee wat het kan zijn en of dit normale temperaturen zijn tijdens warme dagen? Elke hulp is welkom :) .

Ook maar ff voorstellen dan:
Naam: Mike
Eigenaar van: zie titel
Woonplaats: Zuid Limburg
 
Welkom

Volgende keer je motor even aan of op contact laten staan en kijken naar de ventilatoren achter je radiator. Normaliter zitten er bij een supersport 2. De kleine gaat draaien bij temperaturen die jij noemt en de grotere vaak bij nog hogere temperaturen. Kan zijn dat die ventilatoren niet draaien.
Of te weinig koelvloeistof. Of radiator verstopt/vuil, kan zoveel wezen eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Hoorde je niet dat de ventilator ging draaien? Dat zou de normale gang van zaken zijn. Op zich is het namelijk vrij normaal dat de temperatuur omhoog gaat als je stilstaat en als reactie daarop gaat de ventilator aan. Gebeurt dat niet dan heb je iets op te lossen.
 
Fan gaat aan bij 106 graden uit mijn hoofd en dan hoort de temperatuur te gaan zakken! (tot onder de 100 graden)

123 graden is veel te hoog. Dat is niet goed dus goed dat je bent gestopt!! :t :t

De CBR kan een heethoofd zijn met warm weer, maar zodra de fan aan gaat hoort de temperatuur te zakken.

100 graden tijdens het rijden is ook best veel. Dat heb je normaliter geen eens op het circuit met zulk warm weer en dan ben je toch dat ding continu op zn donder aan het geven.

Ik zou zelf controleren of de fan aan gaat bij 106 graden en ik zou de koelvloeistof eens verversen om mee te beginnen.

Er zit maar 1 fan op overigens en niet 2.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een van en naar het werk gereden (18 graden) en bij terugkomst weer de temp naar 110 graden (bij stoplicht stilstaan). Gelijk maar even de Fan gechecked, deze stond STIL :( . Dus denk ik dat het probleem is gevonden.

Is dit een veel voorkomend probleem? Nou dacht aan drie mogelijkheden waar het aan kan liggen betreffende de Fan.
Relais
Fan zelf
Bedrading.

Enige toevoegingen of oplossingen zijn welkom.

Mvg
Mike
 
Vandaag weer een van en naar het werk gereden (18 graden) en bij terugkomst weer de temp naar 110 graden (bij stoplicht stilstaan). Gelijk maar even de Fan gechecked, deze stond STIL :( . Dus denk ik dat het probleem is gevonden.

Is dit een veel voorkomend probleem? Nou dacht aan drie mogelijkheden waar het aan kan liggen betreffende de Fan.
zekering
Relais
Fan zelf
Bedrading.

Enige toevoegingen of oplossingen zijn welkom.

Mvg
Mike
 
In princiepe zal de ventilator ook nooit hoeven te werken tijdens een gewone rit. (althans niet bij mijn CBR).
Bij mijn CBR600RR '04 sloeg deze pas aan bij het binnenrijden (en dan nog op het einde) in de pitlane, na 20min knallen.

Zijn er niet teveel lamellen geplooid van de rad ?

Sluit natuurlijk niet uit dat de ventilator wel moet werken...
 
In princiepe zal de ventilator ook nooit hoeven te werken tijdens een gewone rit. (althans niet bij mijn CBR).
Bij mijn CBR600RR '04 sloeg deze pas aan bij het binnenrijden (en dan nog op het einde) in de pitlane, na 20min knallen.

Zijn er niet teveel lamellen geplooid van de rad ?

Sluit natuurlijk niet uit dat de ventilator wel moet werken...

Op straat is dat anders. Al continu rijdend zal het niet gebeuren, maar rij de snelweg af de binnenstad in op een warme dag (of alleen binnenstad) waar je stopt, rijdt, stopt, rijdt dan slaat dat ding continu aan.
 
Laatst bewerkt:
Bij oudere motoren was het niet ongewoon dat de thermoswitch (in je radiator) de geest gaf. Dit was makkelijk te controleren door de stekker direct aan massa te leggen. Ik weet niet of dit bij jouw CBR nog zo is of dat dit via een relais door de ECU gestuurd wordt.

Daarnaast is het stroef lopen van de ventilator (met tot gevolg een kapotte zekering), en een gecorrodeerde radiator ook al opties die genoemd zijn.

negentig graden is volgens mij de temperatuur waar ze het water op willen houden. Niet minder i.v.m. emissies, niet meer i.v.m. ploef.
 
De 600RR wordt inderdaad snel warm..als je al gecheckt heb of die fan nog soepel beweegt en de zekering heel is kun je ook nog even 12v op je fan zetten om te kijken of hij het uberhaupt doet. Ik weet vrij zeker dat de ECU gewoon de fan aanstuurt. Mocht je aan de bedrading moeten meten en je een draadschema nodig hebt PM mij even dan maak ik wel even een foto voor je.
 
Ik heb anders nog een fan van een R6 liggen indien deze stuk is. Je mag hem voor nop ophalen in Almere. Deze is iets groter als die van de 600RR. Anderzijds zal een 2ehands fan de wereld niet kosten.

Ooit gekocht om op mijn circuit 600RR te monteren (daar zit geen fan op), maar besloten dat het niet nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Update:

Kappen verwijderd:
Zekering gechecked;
Fan draait soepel;
Kabelbreuk geconstateerd %$@#!&* :( (deze was aan 1 kant door), kabelschoentjes geplaatst, krimpkous geplaatst en geisoleerd.

Fan slaat netjes aan bij 106 graden.

Bedankt voor alle reacties.

Mvg,

Mike
 
Update:

Kappen verwijderd:
Zekering gechecked;
Fan draait soepel;
Kabelbreuk geconstateerd %$@#!&* :( (deze was aan 1 kant door), kabelschoentjes geplaatst, krimpkous geplaatst en geisoleerd.

Fan slaat netjes aan bij 106 graden.

Bedankt voor alle reacties.

Mvg,

Mike
Goed gevonden :t

sov
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan